ATA JMicron vs Marvell - Gbit Realtek vs Marvell

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Je ziet het goed. Het gaat om twee verschillende configuraties voor Gbit en voor ATA controller.

Ik heb interesse in Asus P5K-E/Wifi-Ap, maar ik hoor dat er slechte verhalen zijn rond JMicron controller en dat men moet mijden. In reviews wordt daar niet veel over gepraat, dus ik zal daarom hier even om extra informatie vragen over Jmicron.
Dan heeft P5K een Marvell Gbit controller, wat goed klinkt.

Een andere mobo die ik ook leuk vind is MSI P35 Platinum. Dat heeft Marvell ATA controller. Maar opnieuw zit er andere minder goede Realtek Gbit chip op. Ik heb liever Intel of Marvell.

Waarom beide mobo's net een minder goede chip op heeft, begrijp ik niet helemaal...
Wat heb je te zeggen over JMicron dat zelfs op bekende mobo merken zit, wat is er eigenlijk zo slecht aan?

Of raad je toch andere mobo aan in dezelfde prijsklasse? Ik doe niet aan 2 videokaarten, maar wel firewire (ivm camera), veel usb poorten, ATA aanwezigheid en genoeg SATA. En voor geluid is optical spdif output welkom ivm mogelijkheid op receiver aansluiten.
(Er is ook legacy probleem gemeld op P5K mobo, is dat ook erg?)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:11

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Realtek is niet per definitie een slechte chip. De 8111 PCI-E gigabit chip haalt hoge snelheden, wel met iets meer CPU power, maar t.o.v. een Marvell zal dat verschil marginaal zijn. Heb je een 8169 PCI gigabit chip, is het al waardelozer, maar dat geldt net zo goed voor iedere andere PCI gigabit chip.

Je moet het dus niet zo zwart/wit zien, elk merk heeft z'n goeie en slechte eigenschappen.

Heb zelf een Jmicron chip op een Socket939 bord gehad, die werkte niet zo lekker nee, maar dat kan net zo goed het bord zijn. Op Asus P5KR borden op m'n werk werken de DVDbrandertjes er eigenlijk prima op.

Hier stond een dode link.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik las ergens gerucht dat JMicron niet goed werkt als een cardreader in usb is ingestoken in USB 11/12, waardoor drives wegvallen en zo. Loskoppelen herstelt de probleem.

Maar goed, dat ik wat ik heb gelezen.... :)
Ik ga gewoon door met P5K-E/Wifi-Ap kopen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MrDummy schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:46:
Ik las ergens gerucht dat JMicron niet goed werkt als een cardreader in usb is ingestoken in USB 11/12, waardoor drives wegvallen en zo. Loskoppelen herstelt de probleem.

Maar goed, dat ik wat ik heb gelezen.... :)
Ik ga gewoon door met P5K-E/Wifi-Ap kopen.
Dat blijkt idd een pure Asusissue te zijn, op andere borden komt deze namelijk niet voor. Die JMicron dingen kom je idd op bijna ieder mobo tegenwoordig tegen, daar de chipset zelf geen P-ATA connectoren meer heeft. Zelf heb ik dat ding ook (dan natuurlijk wel op een Gigabyte bord) maar gebruik hem gewoon niet en heb hem uitgezet, dus heb ik er ook geen last van :P

Maar het ligt er ook een beetje aan waar je hem voor gaat gebruiken, als je er enkel een DVDfikkertje aanhangt dan is het op zich niet zo heel boeiend (al heb ik die liever aan de ICH chipset hangen).

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Ik heb bij een MSI P965 platinum de Harde schijf in de Jmicron S-ATA aansluiting gedaan, en de DVD brander in de PATA aansluiting.

Werkt prima, niks aan de hand ofzo. Vista prestatie index v/d HDD is ook hoog bij die PC :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme