Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Radiootje en antennelengte

Pagina: 1
Acties:

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Hoi,

Ik heb me laten verleiden tot het kopen van een wereldontvangertje van 5,99E (Gamma). Nooit moeten doen, want het is een leuk radiootje, alleen goed ontvangen is er niet bij.

Nu had ik een vraag: de ontvangst van Radio1 is best aardig, maar niet als ik de antenne uittrek. Als ik dat doe nl., krijg ik opeens een andere zender te horen! Hoe kan dit?

Ben niet echt een electronica-expert, maar ook weer geen complete n00b.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
De golflengte - frequentie - en lengte van de antenne staan met elkaar in verband ;)

• Rekcor
ok, maar hoezo geeft mijn normale radio geen problemen bij het uittrekken van de antenne?

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 17:27
300 ( staat voor de snelheid van radiogolven )
Delen door de frequentie in MHZ , daar nemen we 100 voor want dat is het midden van de FM band
= 3 meter , dit is dus een hele golf .
Een kwart golf werkt ook dus neem een draadje van iets meer dan 75 CM en je hebt de optimale lengte .

dat de radio van frequentie verschiet heeft te maken met het slechte ontwerp van de ontvanger
Een antenne heeft een cappaciteit , als je die cappacitiet veranderd( antenne in en uitschuiven ) gaat de tunner blijkbaar raar doen , is IIG niet zoals het moet

[ Voor 31% gewijzigd door FX16 op 07-02-2008 00:19 ]

• Rekcor
FX16 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 00:18:
300 ( staat voor de snelheid van radiogolven )
Delen door de frequentie in MHZ , daar nemen we 100 voor want dat is het midden van de FM band
= 3 meter , dit is dus een hele golf .
Een kwart golf werkt ook dus neem een draadje van iets meer dan 75 CM en je hebt de optimale lengte .

dat de radio van frequentie verschiet heeft te maken met het slechte ontwerp van de ontvanger
Een antenne heeft een cappaciteit , als je die cappacitiet veranderd( antenne in en uitschuiven ) gaat de tunner blijkbaar raar doen , is IIG niet zoals het moet
Bedankt. Ik stel het me zo voor dat er in je radio 'iets' zit, wat resoneert bij een bepaalde golflengte. Op de een of andere manier kun je instellen bij welke golflengte dat 'iets' gaat resoneren (wat je doet als je een bepaalde zender zoekt). In mijn slechte geval van een prutsradiootje, zit de antenne aangesloten op de 'iets', zodat de antenne zelf ook meedoet in het resoneren. Aangezien de antenne van vorm verandert als je hem uittrekt, verandert ook de frequentie waarbij hij resoneert - en de radio dus ontvangt.

Klopt dit staaltje van huis-tuin-en-keuken-logica?

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het zou dan mogelijk moeten zijn, om weer Radio 1 te ontvangen door de afstemming opnieuw te doen.
Het mag niet zo zijn dat de "iets" door de antenne wordt beinvloed.... :+
Als dat wel zo is, dan heeft de radio ook invloed op zijn omgeving. En dat mag niet. O-)

Guus Assmann

• Rekcor
guus.assmann schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:47:
Het zou dan mogelijk moeten zijn, om weer Radio 1 te ontvangen door de afstemming opnieuw te doen.
Het mag niet zo zijn dat de "iets" door de antenne wordt beinvloed.... :+
Als dat wel zo is, dan heeft de radio ook invloed op zijn omgeving. En dat mag niet. O-)
Je bedoelt dat Radio1 dan bijv. op 102.4 zit ip 98.9. Ga ik uitproberen!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Het uittrekken van de antenne kan er ook voor zorgen dat de radio wordt overbelast. Kleine goedkope radiootjes zoals deze zijn waarschijnlijk ingesteld met een grote gevoeligheid om voor de kleine antenne te compenseren.
Als je de antenne uittrekt raakt de radio overbelast en onstaan er mengprodukten. De radio "ziet" door overbelasting een ander signaal dan er daadwerkelijk aanwezig is. Dit effect treedt sneller op bij goedkope simpele ontvangers.

Lijkt mij gewoon een produktiefout, want radiootjes van 5,99 zouden de FM band op zijn minst wel redelijk moeten ontvangen.
Aan de andere kant, mijn FT-857 zendontvanger die nieuw rond de 500-600 euro kost wordt soms ook overstuurd in de FM band :) FM ontvangst op dat ding is ook maar een extraatje, dus het deert mij niet zo...

Weblog | Straling!

Pagina: 1