Dag heren,
Ik heb als eerste op mijn notebook de hp-laserjet5L als lokale printer geinstalleerd met de drivers die Windows Vista heeft. Vervolgens heb ik een nieuwe printer toegevoegd als "netwerkprinter".
De 5L was al aangesloten op de ZOT PU120 server. Daarna weer een nieuwe printer geïnstalleerd, maar nu als netwerkprinter. Vista begint dan te zoeken en vindt geen printer. Vervolgens heb ik de printer toegevoegd volgens het TCP/P protocol. Als hostnaam en als poortnaam heb ik het adres ingegeven
http://192.168.1.110/lp1
Vervolgens komt Vista met demelding dat extra poortgegevens nodig zijn. ** Ik heb vervolgens op aangepast geklikt. Daarna komt Vista met de printerfabrikantkeuze en dus voor HP en Laserjet 5L gekozen en Vista de opdracht gegeven het stuurprogramma te vervangen. Vervlgens wordt de printer keurig geinstalleerd en krijg ik de mogelijkheid om een testpagina af te drukken. Doe ik dat dan zie ik de opdracht in de printspooler bij printereigenschappen. Na enige tijd krijg ik daar de melding "fout bij het afdrukken."Bij de eigenschappen van de printer staat dat hij gekoppeld is aan 192.168.1.110/lp1 met als beschrijving standaard TCP/IP poort. Alles lijkt dus goed te moeten gaan, maar er komt niets uit de printer.
Even hiervoor heb ik ** in de tekst geplaats. Op dit punt kan ik ook kiezen uit de optie standaard. Hier uit de hele lijst gekozen voor Network Print Server 3 ports. Vervolgens vraagt Vista welke poort ik wil gebruiken. Ik heb hierbij de keuze uit LPT1 USB1 en USB2 en dat zijn precies de poorten die mijn ZOT heeft. Kies ik voor LPT1 dan wordt de printer keurig geïnstalleerd en kan ik een testpagina afdrukken. De gekoppelde poort bij printereigenschappen is nu "http://192.168.1.110/lp1", maar ook nu komt er niets uit de printer terwijl de job in de spooler staat. Als ik de print-job annuleer, dan staat bij Printers de Laserjet 5L keurig vermeld, maar wel met de melding FOUT onder de printernaam.
Met PSadmin kan ik op mijn notebook keurig de printerserver zien met alle instellingen kan ik alle opties zonder enig probleem benaderen. Het probellem lijkt niet in de printserver te liggen, want vanf een van de XP=pc kan ik perfect afdrukken op de Laserjet 5L
De printserver heb ik conform het manual van de ZOT een fixed IP-adres gegeven passend binnen de range in mijn netwerk
De printserver heb ik het vaste IP-adres 192.168.1.110 gegeven en daarop meldt de server zich ook als ik hem onder Vista ping.
Ik hoop jullie zo voldoende info te hebben gegeven dat jullie me verder kunnen helpen en dank jullie bij deze alvast voor jullie moeite en tijd .