Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie E
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-09-2022
XP-pc van mijn zoon en dochter aangesloten op een ZOT PU120 printserver (1 x par + 2xUsb) Hierop een parallelle Laserjet 5L (een oudej) en een Usb Canon Mp110.
Werkt als een tierelier. Op mijn notebook Vista Home Premum. Alles geprobeerd. Alle fora afgestruind en het lijkt er verdacht veel op dat iedereen die Vista heeft, niet kan printen via zijn printserver. Ik krijg hem niet aan de praat
Ik kan het ding onder Vista pingen en dan meldt hij zich keurig, maar printen, ho maar.
Heeft al vele uurtjes gekost en ik ben ten einde raad. Wie Oh Wie kan mij en wellicht vele anderen helpen.

Ik lees graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41
Wellicht goede (vista-)drivers voor je printers te pakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wij lezen graag een nauwkeurige probleembeschrijving. "Niet aan de praat" en "printen, ho maar" zijn nou niet direct de beschrijvingen waar iemand iets mee kan. Kortom: wat heb je precies geprobeerd en wat waren daarvan de resultaten (foutmeldingen etc.)?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Tja, lijkt me niet dat Vista een probleem is, hier print ie zonder problemen op mijn in router ingebouwde printserver. Ik zou inderdaad eerst eens kijken of je de goede drivers wel hebt voor Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie E
Dag heren,

Ik heb als eerste op mijn notebook de hp-laserjet5L als lokale printer geinstalleerd met de drivers die Windows Vista heeft. Vervolgens heb ik een nieuwe printer toegevoegd als "netwerkprinter".
De 5L was al aangesloten op de ZOT PU120 server. Daarna weer een nieuwe printer geïnstalleerd, maar nu als netwerkprinter. Vista begint dan te zoeken en vindt geen printer. Vervolgens heb ik de printer toegevoegd volgens het TCP/P protocol. Als hostnaam en als poortnaam heb ik het adres ingegeven http://192.168.1.110/lp1
Vervolgens komt Vista met demelding dat extra poortgegevens nodig zijn. ** Ik heb vervolgens op aangepast geklikt. Daarna komt Vista met de printerfabrikantkeuze en dus voor HP en Laserjet 5L gekozen en Vista de opdracht gegeven het stuurprogramma te vervangen. Vervlgens wordt de printer keurig geinstalleerd en krijg ik de mogelijkheid om een testpagina af te drukken. Doe ik dat dan zie ik de opdracht in de printspooler bij printereigenschappen. Na enige tijd krijg ik daar de melding "fout bij het afdrukken."Bij de eigenschappen van de printer staat dat hij gekoppeld is aan 192.168.1.110/lp1 met als beschrijving standaard TCP/IP poort. Alles lijkt dus goed te moeten gaan, maar er komt niets uit de printer.

Even hiervoor heb ik ** in de tekst geplaats. Op dit punt kan ik ook kiezen uit de optie standaard. Hier uit de hele lijst gekozen voor Network Print Server 3 ports. Vervolgens vraagt Vista welke poort ik wil gebruiken. Ik heb hierbij de keuze uit LPT1 USB1 en USB2 en dat zijn precies de poorten die mijn ZOT heeft. Kies ik voor LPT1 dan wordt de printer keurig geïnstalleerd en kan ik een testpagina afdrukken. De gekoppelde poort bij printereigenschappen is nu "http://192.168.1.110/lp1", maar ook nu komt er niets uit de printer terwijl de job in de spooler staat. Als ik de print-job annuleer, dan staat bij Printers de Laserjet 5L keurig vermeld, maar wel met de melding FOUT onder de printernaam.

Met PSadmin kan ik op mijn notebook keurig de printerserver zien met alle instellingen kan ik alle opties zonder enig probleem benaderen. Het probellem lijkt niet in de printserver te liggen, want vanf een van de XP=pc kan ik perfect afdrukken op de Laserjet 5L
De printserver heb ik conform het manual van de ZOT een fixed IP-adres gegeven passend binnen de range in mijn netwerk

De printserver heb ik het vaste IP-adres 192.168.1.110 gegeven en daarop meldt de server zich ook als ik hem onder Vista ping.

Ik hoop jullie zo voldoende info te hebben gegeven dat jullie me verder kunnen helpen en dank jullie bij deze alvast voor jullie moeite en tijd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie E
Dag Heren,

Nog een kleine toevoeging.
Op de site van HP gezocht naar Vista driver voor de Laserjet5L. Daar vond ik de informatie dat de Groet

Laserjet5L gesupport wordt voor en door Vista en dat de Vista driver is inbegrepen in Vista.

Groet

Hennie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Heb je de XP computers op dezelfde manier geinstalleerd (zelfde methode, maar dan XP) of met software van de fabrikant van de printserver?

Kun je met PSadmin (tooltje van de fabrikant neem ik aan? ) op de Vista pc ook de printserver benaderen?

Om te controleren of de drivers echt niet het probleem zijn zou je desnoods nog de printer kunnen delen op een XP computer en de gedeelde printer dan op de Vista pc installeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Schapie op 07-02-2008 00:28 ]

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En wat gebeurt er als je in je browser http://192.168.1.110 intikt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Deactiveer eerst eens je firewall.
Verwijder alles en installeer de printer opnieuw.
Staat de printer aangegeven als een netwerkprinter? Dat kan je zien aan het icoontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie E
Reactie op Schapie,

De printers hebben lange tijd als gedeelde printers gewerkt, maar dat betekende dat ik altijd één pc aan moest laten staan en dat wilde ik met de rpintserver nu voorkomen. Met PSadmin krijgik op mijn Vista pc keurig de printserver te zien zoals ik al schreef en kan ik op dat ding desgewenst ale instellingen veranderen. Hij laat dan ook zien dat er een Laserjet5L aanhangt en at de status OK en Ready is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie E
Dag Cornfred en Brahiewahiewa,

Jullie suggesties uitgevoerd, maar nog steeds geen print uit de printer.
Zoals ik al schreef, als gedeelde printers op een van de xp-pc's aangesloten, werkt het vanaf alle pc's dus ook de vista notebook uitstekend. Daar laat hij de printers op elke pc zien als gedeelde printer. Als ik de printer installeer op de printserver, dan is het geen gedeelde printer meer.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groet

Hennie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 14:37

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Het kan zijn dat de standaard poort voor die printserver in XP anders is (of je hem lang geleden hebt aangepast)

Dus je hebt niet alleen het adres nodig van http://192.168.1.110, en dan een aanwijzing voor de poort niet als lp1

bv bij mijn oude paralelle printserver is de instelling dat de lpt poort op poort 9001 draait dit dien je appart in te stellen bij je printerinstellingen

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Hennie E schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:48:
Dag heren,

Ik heb als eerste op mijn notebook de hp-laserjet5L als lokale printer geinstalleerd met de drivers die Windows Vista heeft. Vervolgens heb ik een nieuwe printer toegevoegd als "netwerkprinter".
De 5L was al aangesloten op de ZOT PU120 server. Daarna weer een nieuwe printer geïnstalleerd, maar nu als netwerkprinter. Vista begint dan te zoeken en vindt geen printer. Vervolgens heb ik de printer toegevoegd volgens het TCP/P protocol. Als hostnaam en als poortnaam heb ik het adres ingegeven http://192.168.1.110/lp1
Als ik de handleiding doorlees kom ik niet tegen dat je lp1 achter de hostnaam moet plakken.
Er staan daar 2 manieren van printerinstallatie in, en die zijn net allebij even anders dan wat jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie E
Dag heren,

Alleereerst, ik heb de boel werkend gekregen. Zowel mijn Laserjet als mijn Canon printer werken nu onder Vista.
Waar zat nu het probleem . De operking van Job bracht mij er toe om de gehele handleiding nog eens zeer mintieus door te lezen en het geniepige zat in het aanmaken van de printer.
Hieronder zal ik de stappen beschrijven die ik heb genomen, en die wellicht bij anderen die dit probleem ook tegenkomen kan leiden naar hun oplossing.

Ik ga er hierbij van uit dat de printserver al in het netwerk hangt met een eigen IP-adres en dat die succesvol gepingt kan worden.
Het hulpprogramma PSAdmin is wel op een paar plaatsen op internet te vinden als je dit handig mocht vinden.

Printer toevoegen:
- Kies voor lokale printer
- Kies voor een nieuwe poort maken
- Kies in het uitrolmenu voor "Standard TCP/IP poort"
- Tik bij hostnaam, het IP-adres van de printserver bijv. 192.168.1.110
- Tik bij hostnaam: IP_192.168.1.110
Vista gaat dan zoeken en zal waarschijnlijk geen printer vinden en vraagt dan om extra poortgegevens.
- Klik vervolgens op "Aangepast" en daarna op "Instellingen.
- Klik vervolgens LPR aan en dan kun je een wachtrijnaam invullen.
- Vul als wachtrijnaam de printerpoortnaam zoals jouw printserver die kent; bijv lp1
- Klik dan op volgende en vista zal de lijst met beschikbare printers tonen. Zorg wel dat je vooraf bij de leverancier hebt gecheckt of er een nieuwe driver beschikbaar is. Installeer die dan eerst en maak vervolgens de driver-installatieklus af.
- Je krijgt nu de vraag of je een testpagina wilt printen en als het dan meezit, dan komt er inderdaad wat uit de printer.
Daarna kun je de installatie van de printer afronden.

Heren, u allen hartelijk dank voor de geboden hulpen wellicht to ziens op een andere plek op dit forum.

Vriendelijke groet

Hennie Eerhart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi

ook ik heb problemen gehad met de printerserver, ik heb deze gegevens van hennie gevolgd en na wat spelen met de naam kwam er idd ineens wat uit de printer.

helaas blijft de opdracht wel met een foutmelding in de queue staan van de printer.
hij komt wel netjes uit de printer.

Maar na een reboot rolt hij nogmaals uit de printer en nu ook met een leegvel.

iemand nog een andere tip voor me
Pagina: 1