• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 10:06
ik zou graag een nieuwe CPU in mijn pc plaatsen om hem een stuk sneller te krijgen
het gaat om een Dell pc , ik heb contact opgenomen met dell om te vragen welke CPU's er in kunnen

ik heb er nu een P4 3GHz 630 in zitten en zou eventueel een Intel Pentium D 945 (S775, 3.4 GHz, 4MB, 800MHz FSB, 95W, Boxed) er in plaatsen

heeft dit enige nut en zit er een goed snelheidsverschil in de CPU's ??

anders ga ik een nieuw moederbord CPU en geheugen plaatsen maar dan ben ik een stuk duurder uit natuurlijk

graag jullie mening

hieronder mijn huidige systeem :

MOEDERBORD

Moederbord ID <DMI>
Moederbordnaam Dell XPS 400 / Dimension 9150
Bus Type Intel GTL+
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 800 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s
Bus Type Dual DDR2 SDRAM
Bus Breedte 128 bit
DRAM:FSB verhouding 8:6
Werkelijke kloksnelheid 267 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 533 Mhz
Bandbreedte 8533 MB/s
Bus Type Intel Direct Media Interface
CPU Sockets/Slots 1 LGA775
RAM Slots 4 DDR2 DIMM

CHIPSET

North Bridge Intel Lakeport i945P
Intel Platform Anchor Creek
Ondersteunde FSB-snelheden FSB533, FSB800, FSB1066
Ondersteund Geheugentype DDR2-400 SDRAM, DDR2-533 SDRAM, DDR2-667 SDRAM
Maximum Memory Amount 4 GB
Revisie 00
Verpakkingstype 1202 Pin FC-BGA
Verpakkingsformaat 3.4 cm x 3.4 cm
Core Spanning 1.5 V
In-Order Queue Depth 12
Geheugencontroller
Type Dual Channel (128 bit)
Aktieve modus Dual Channel (128 bit)
Geheugeninstellingen
CAS Latency (CL) 4T
RAS To CAS Delay (tRCD) 4T
RAS Precharge (tRP) 4T
RAS Active Time (tRAS) 12T
Row Refresh Cycle Time (tRFC) 28T
Refresh Period (tREF) 7.8 us
Foutcorrectie
ECC Niet ondersteund
ChipKill ECC Niet ondersteund
RAID Niet ondersteund
ECC Scrubbing Niet ondersteund
Geheugenslots
DRAM Slot #1 512 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
DRAM Slot #2 512 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
DRAM Slot #3 512 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
DRAM Slot #4 512 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
PCI Express controller
PCI-E x16 port #2 Bezet @ x16 (nVIDIA GeForce 7800 GTX (p347) Video Adapter

HUIDIGE CPU

CPU Type Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200)
CPU Aanduiding Prescott-2M
CPU stepping N0
Instructieset x86, x86-64, MMX, SSE, SSE2, SSE3
Originele kloksnelheid 3000 Mhz
Min / Max CPU Multiplier 14x / 15x
Engineering Sample Nee
L1 Trace Cache 12K Instructions
L1 Data cache 16 KB
L2 Cache 2 MB (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

Multi CPU
Moederbord ID DELL Dell DXP051
CPU #0 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz, 2992 Mhz
CPU #1 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz, 2992 Mhz

CPU Technische Informatie
Verpakkingstype 775 Contact LGA
Verpakkingsformaat 3.75 cm x 3.75 cm
Transistoren 169 miljoen
Procestechnologie 7M, 90 nm, CMOS, Cu, Low-K Inter-Layer, High-K Gate, Strained Si
Verpakkingsoppervlak 135 mm2
Core Spanning 1.3 V
I/O Spanning 1.3 V
Typische prestatie 84 W @ 3.00 GHz
Maximale prestatie 101 W @ 3.00 GHz

Verwijderd

Het licht eraan wat je ermee gaat doen draai je veel dual-core programma's dan heeft het wel nut anders denk ik dat het de prijs niet waard is. Het is namelijk al een verouderd systeem. :)

Edit: Zo'n uitreksel van een 1 of ander programma is zo niks zeggend zet gewoon neer wat je van je computer weet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 17:45 ]

Verwijderd

Dat is echt hartstikke zonde. Een Pentium D is niets anders dan twee gewone P4's aan elkaar geplakt. Ouwe zut dus, die echt niet presteert in moderne applicaties. Bovendien zijn die processoren nu al op een punt dat hun prijs totaal niet meer in verhouding staat tot hun prestaties. Tenslotte zijn Pentium D's notoire heethoofden dus je haalt je gewoon een hoop gezeik op de hals.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb hier in 2 PC's (HP DC7600 USDT) de Intel D630 CPU vervangen door een Intel D925 CPU. Dus van enkel 3.0 GHz core naar dual 3.0 GHz core. Bij veel gelijktijdig rekenwerk, bv 2x een Quickpar opstarten, merk ik het verschil. De ene PC is mijn "normale" werkplek, de andere is oa mijn webserver. De CPU's zijn niet heel duur (bij Gistron in december 200 voor 55 euro), samen met wat extra geheugen (2x 1 GB DDR2 voor 37 euro) heb ik een systeem dat net wat meer reserve heeft en daardoor weer wat langer meekan.

Bij programma's die geen multicore ondersteunen ben ik dus niks sneller af, ik ben dan van 3.0 GHz naar 3.0 GHz gegaan.

De extra warmte/stroomverbruik valt erg mee, de D9 serie is een stukje nieuwer dan de D6 serie. Mijn D925 mag gewoon van HP in de USDT behuizing (die is dus erg klein). Enkel bij volle belasting begint de PC wat extra geluid te maken. Daarin is nagenoeg niks veranderd.

This footer is intentionally left blank

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:34

The Third Man

The Third Jellyfish

Wel vaag dat er geen Core 2 Duo in kan, daar heb je nog wat aan. Aan een uitgerangeerde P4 niet echt.

• Cardwizard
Daar was ik dus al bang voor , en echt goedkoop zijn ze ook niet te vinden
nu vraag ik me af of ik het moederbord kan vervangen (niet dat ze een eigen maat hebben bijvoorbeeld)
ook een "probleem" misschien dat het BTX betreft

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waarom negeer je Thandor in "CPU van Dell systeem upgraden of niet ?" dit?

Het slotje kwam er niet voor niets en de inhoud ervan is meer dan duidelijk. Persoonlijk heb ik ook nog de pest aan een copy/paste waarbij de informatie over het aantal transistoren net zo nuttig is als de mededeling dat je gisteren spruitjes en vandaag doperwten hebt gegeten.

Zoek, vergelijk en lees je eens in in de materie.

ARME AOW’er

• Cardwizard
ik post nooit als ik zelf niet eerst gezocht hebt en ik kom er meestal zelf wel uit
zo'n bericht van jou helpt ook niet echt he

ik stel helemaal niet welke moet ik nemen , daar kom ik zelf wel uit
ik vraag alleen of het nut heeft en daar ben ik nu achter , niet dus

nu wil ik dus weten of ik een nieuw moederbord kan plaatsen of dat Dell een eigen maat oid gebruikt

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

cardwizard schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:57:
ik post nooit als ik zelf niet eerst gezocht hebt en ik kom er meestal zelf wel uit
zo'n bericht van jou helpt ook niet echt he

ik stel helemaal niet welke moet ik nemen , daar kom ik zelf wel uit
ik vraag alleen of het nut heeft en daar ben ik nu achter , niet dus

nu wil ik dus weten of ik een nieuw moederbord kan plaatsen of dat Dell een eigen maat oid gebruikt
Meten = weten, kortom kast open schroeven dat scheelt andere Tweakers weer voor jou zoeken.

In je startpost staat trouwens niet wat je zelf hebt gezocht en hoe je hebt gezocht. In de 2 door jou geopende, en exact dezelfde topics, is dat moeilijk te bepalen... toch?

Of iets nut heeft kun je ook heel eenvoudig zelf bepalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 06-02-2008 21:29 ]

ARME AOW’er

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42
Jouw vorige topic is natuurlijk niet voor niets op slot gegaan. Zomaar weer eentje openen is dan niet de bedoeling. Maar goed, aangezien ik je ook niet met een kluitje het riet in wil sturen wil ik je eerst op het Dell support forum wijzen, check dan het hardware upgrade deel: http://www.dellcommunity..../board?board.id=dim_upghw , met name topics als deze: http://www.dellcommunity....=by_date_ascending&page=1

Kant en klare PC's upgraden is altijd tricky omdat er in het algemeen geen specifieke info vrij wordt gegeven over bijvoorbeeld moederborden. Veelal worden er eigen BIOS'en gebruikt en in het geval van Dell ook eigen borden. Ik acht de kans van slagen in jouw geval bijzonder klein, Dell heeft voor de C2D ondersteuning de 9150 op laten volgen door de 9200. Vaak is het een VRM issue.

Het bord vervangen is ook lastig omdat het afwijkt van de standaard, zie plaatje

Afbeeldingslocatie: http://support2.jp.dell.com/docs/systems/dim9150/en/sm/techov13.jpg

Het is een BTX maar met een inkeping. Ik ken in ieder geval geen aftermarket borden met dit model.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1