Toon posts:

Harde schijf upgraden bij een laptop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een laptop te kopen voor school, en om ook wat te gamen. Mijn budget is rond de 11-1200 dus ik zoek geen monster van een laptop maar toch genoeg om wat te gamen.

Na reviews te lezen over solid state drives, zou ik deze er graag in willen hebben, maar gezien de prijzen op het moment wacht ik liever nog 6 maanden / jaar.

Mijn vraag is, is het mogelijk om, als ik op korte termijn een laptop koop, de hardeschijf hierin te vervangen met een ssd?

Ik heb wat rond gezocht en in de faq staat alleen info over het vervangen van gfx kaarten. En zoeken levert op dat ram en hdd over het algemeen goed te vervangen is, maar is dit ook het geval van hdd naar ssd?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Ja hoor, beide een SATA interface lijkt me en dezelfde maten. Oa Asus staat het gewoon toe om je HDD te vervangen. Je moet wel je orginele bewaren voor eventuele garantie, maar die kun je ook ondertussen hergebruiken als externe HDD. Je moet echter niet verwachten dat een SSD over 6 maanden tot een jaartje betaalbaar is :| . Ik zou dat eigenlijk gewoon achterwege laten want het biedt het niet zoveel voordeel voor een semi-DTR laptop zoals jij die wilt en je bent als student wel een pak geld kwijt die je veel beter in andere dignen kan steken.

Ik zou persoonlijk, mocht je nog steeds een SSD er in willen stoppen eens naar de Asus F3Sv kijken met jou budget. Probeer de versie met het 1440x900 scherm te pakken. Dat geeft je wel mooi wat meer ruimte en past prima binnen je budget.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:28:
Ik ben van plan een laptop te kopen voor school, en om ook wat te gamen. Mijn budget is rond de 11-1200 dus ik zoek geen monster van een laptop maar toch genoeg om wat te gamen.

Na reviews te lezen over solid state drives, zou ik deze er graag in willen hebben, maar gezien de prijzen op het moment wacht ik liever nog 6 maanden / jaar.

Mijn vraag is, is het mogelijk om, als ik op korte termijn een laptop koop, de hardeschijf hierin te vervangen met een ssd?

Ik heb wat rond gezocht en in de faq staat alleen info over het vervangen van gfx kaarten. En zoeken levert op dat ram en hdd over het algemeen goed te vervangen is, maar is dit ook het geval van hdd naar ssd?
Persoonlijk zal ik je het volgende willen aanraden, gezien je een student bent of wordt.
Indien je ingeschreven staat voor een opleiding, dan zal je via Surfspot.nl de Lenevo Thinkpad T61P kunnen bestellen. Ik op dit moment geen betere notebook voor die prijs dan die ze bij Surfspot leveren.

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PCMedic schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:48:
[...]

Persoonlijk zal ik je het volgende willen aanraden, gezien je een student bent of wordt.
Indien je ingeschreven staat voor een opleiding, dan zal je via Surfspot.nl de Lenevo Thinkpad T61P kunnen bestellen. Ik op dit moment geen betere notebook voor die prijs dan die ze bij Surfspot leveren.
Het ziet er op zich goed uit (ik ben zelf ook maar even gaan kijken uit nieuwsgierigheid), maar waarom zit er een quadro in? Volgens mij waren quadro's niet zo top op het gebied van games.

Dit is de grafische kaart: nVidia Quadro FX 570M (256MB GDDR3 grafisch geheugen). Je kan dan zelf even opzoeken hoe goed/slecht deze kaart presteert in games en dergelijke.

De rest van het systeem.
Processor type Intel Core2Duo T7300 (2,0GHZ)
Harddisk grootte 120 GB vaste schijf
Scherm grootte 15.4 inch breedbeeld
Scherm type WUXGA TFT 1920x1200
Geheugen grootte 2048 MB geheugen
Optische drive Super Multi DVD+/-RW
Garantie 3 jaar garantie

Ik moet toegeven het ziet er wel goed uit voor de rest en voor die prijs.

• GENETX
Quadro's zijn gemaakt voor CAD tekeningen. Vooral voor architecten. Echter zijn ze gebasseerd op de normale varianten, maar je krijgt betere drivers. Als ik het zo zie is hij gebasseerd op de GeForce 8600M: http://nl.notebookcheck.c...uadro-FX-570M.6967.0.html

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
In welke zin denk je dat een SSD-disk (die toch wel meer kost dan je laptop over een half jaar waard is...) voordelen biedt? Volgens mij zijn die dingen meer bedoeld voor hele specifieke toepassingen, waar zeer lage toegangstijden nodig zijn, of industriele toepassingen waar de laptop nogal wat opdonders te verduren krijgt die een normale disk niet kan hebben.
Oftewel: waarom deze voorkeur?

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
455451n schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:01:
[...]

Het ziet er op zich goed uit (ik ben zelf ook maar even gaan kijken uit nieuwsgierigheid), maar waarom zit er een quadro in? Volgens mij waren quadro's niet zo top op het gebied van games.

Dit is de grafische kaart: nVidia Quadro FX 570M (256MB GDDR3 grafisch geheugen). Je kan dan zelf even opzoeken hoe goed/slecht deze kaart presteert in games en dergelijke.

De rest van het systeem.
Processor type Intel Core2Duo T7300 (2,0GHZ)
Harddisk grootte 120 GB vaste schijf
Scherm grootte 15.4 inch breedbeeld
Scherm type WUXGA TFT 1920x1200
Geheugen grootte 2048 MB geheugen
Optische drive Super Multi DVD+/-RW
Garantie 3 jaar garantie

Ik moet toegeven het ziet er wel goed uit voor de rest en voor die prijs.
Je gaat waarschijnlijk een klein beetje inleveren op prestaties met je videokaart, als je deze vergelijkt met een 8600. Maar bedenk wel, de waarde van deze notebook is hoger dan waarvoor je gaat betalen. Plus het feit dat Thinkpads meer waardevast zijn dan andere Windows notebooks, levert dit ook weer een voordeel op wanneer je deze verkoopt.

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik dacht aan ssd, was vanwege de performance, zuiniger met energie en minder warmteontwikkeling.

Maar aan de reacties afteleiden, zal dit het geld nog niet waard zijn? :)

Voor gamen zal ik hoogst waarschijnlijk mijn huidige monitor blijven gebruiken. Dus beeldscherm voor mn laptop heeft geen prio.

Ik heb nu wel een laptop gevonden voor 950euro:

Intel Core 2 Duo Processor T7500 2x 2,2Ghz
2gig ram ddr2 pc667
512MB NVIDIA® Geforce® 8600M GT
1gb Turbo flash (voor vista helpt dit ook met performance bij gamen dat iemand weet? voor zo ver ik heb kunnen vinden schijnt het te helpen met laden)
15,4 Zoll WXGA Glare Type (1280x800 Pixel)
160GB SATA 2.5 Zoll 5400rpm

In het toch geen rate my latop topic te maken; die laatste valt me een beetje tegen gezien ze deze laptop niet met een hdd van 7200 leveren. Is het het waard voor deze prijs/specs om de hdd te verkopen en een 7200rpm te kopen?

bijvoorbaat dank

• GENETX
Dat hangt ook van het merk af. Opzich wel netjes als ik de specs zo even naast de Asus F3Sv zet uit mijn hooft. Die laptop is 20 euro goedkoper en eigenlijk exact het zelfde op de 8600M GT na, de F3Sv heeft de wat mindere GS versie.

Opzich zzou het het geld wel waard zijn, maar vergeet niet dat je bij een laptop wss geen garantie kan claimen als je je orginele HDD niet meer terug kan zetten. Die zul je moeten houden. Overigens kon ik prima gamen met een 5400rpm HDD op mijn vorige Asus A6T. Laden duurt alleen wat langer.

Maar die prijs, tsja er valt over te twisten of er iets beter is. Zo heb je al een Acer met specs die in de buurt komen voor 800 euro. Maarja, zelf geen Acer liefhebber en zou ik niet nemen met de verhalen die ik er over lees en de Acers die ik van bij heb mogen meemaken.

Merk, stevigheid, garantie, extra's zijn ook zeer belangrijk bij laptops. Helaas worden ze in mijn ogen snel vergeten en kijkt men blind naar de specs, iets dat imho niet handig is bij laptops, zeker wanneer je het budget hebt om een degelijke te halen.

Persoonlijk zou ik die IBM van PCMedic nemen als je die kan krijgen via surfspot.

Waarom:
1. IBM: Oerdegelijk, beter kun je eigenlijk niet krijgen en zeker geen klein puntje als hij iedere dag anar school moet
2. Garantie van 3 jaar, idem.
3. Quadro. Net nog even gekeken op notebookcheck en die is qua specs gewoon gelijk aan de 8600M GT, beter zul je wss niet vinden in een 15,4" laptop

De minpunten:
1. T7300 vs T7500. Die ga je toch nooit merken. In games zal je videokaart je bottleneck zijn en laat de Quadro nou net zelfs iets hoger scoren in 3DMark
2. 120GB HDD is niet veel, maar als je echt veel data wilt opslaan en films ed wilt bewaren ben je bij een laptop toch al gedwongen tot een externe HDD, tenzij je een 17" bakbeest met 2x 320GB hebt...

Ik zie eigenlijk geen nadelen, wel 2 hele grote voordelen.
Pagina: 1