Produceren: cpu onlasten/latency verlagen?

Pagina: 1
Acties:

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Ikzelf maak muziek met FL Studio en een behoorlijk aantal vst-plugins en effecten. Mijn computer (AMD 4400+ X2) trekt dit vaak niet, zodat ik de latency op maximaal heb moeten zetten (een halve seconde, niet bepaald ideaal bij het 'live' inspelen). Helaas krijg ik ook met deze instelling nog regelmatig horten en stoten: de cpu kan het niet aan.
Welke mogelijkheden zijn er om de cpu te ontlasten? Ik heb wel eens gelezen over audiokaarten die dat kunnen, volgens hetzelfde idee als 3d hardware grafische kaarten, maar dan dus voor geluid. Hoe heet dat principe en welke merken bieden dit?
Zijn er nog andere manieren om de cpu te kunnen ontlasten/latency omlaag te kunnen halen (en ik bedoel dan met name hardware-oplossingen omdat ik niet verwacht dat er met software tweaks veel winst valt te behalen)?

Verwijderd

Misschien een snellere cpu en meer geheugen? Geen idee hoeveel geheugen je nu hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 16:42 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 09:18
Welke geluidskaart heb je nu met welke driver?

• tbenschop2
Geheugen: 2 Gb.
Geluidskaart: Onboard, AC ' 97 driver.

Verwijderd

Dat word dus even kijken voor een mooie geluidkaart.. X-fi van creative schijnt wel goed te zijn en het mooiste is: hij haalt alle geluids taken van je cpu af...

• tbenschop2
Ja maar tot waar? als ik een zware vst plugin gebruik (laten we zeggen Reaktor van Native Instruments), kan een geluidskaart dan al het rekenwerk wat er voor nodig is om het juiste geluid te krijgen zelf doen?
Dan hou je dus een CPU over die alleen Windows processen uitrekent? Lijkt mij te mooi om waar te zijn.
En daarbij komt: de CPU in de geluidskaart moet dan ZWAARDER zijn dan de 'hoofdCPU', anders houdt ik het probleem! Bestaat dat?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

tbenschop2 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:10:
En daarbij komt: de CPU in de geluidskaart moet dan ZWAARDER zijn dan de 'hoofdCPU', anders houdt ik het probleem! Bestaat dat?
Sommige geluidskaarten hebben een programmeerbare DSP, voor zo'n chip is het toepassen van menig filters een eitje terwijl een x86 CPU zich in het zweet moet werken. Bijv. Terratec levert ook kaarten die dit kunnen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:19
Ja maar tot waar? als ik een zware vst plugin gebruik (laten we zeggen Reaktor van Native Instruments), kan een geluidskaart dan al het rekenwerk wat er voor nodig is om het juiste geluid te krijgen zelf doen?
In ieder geval stukken beter dan de onboard AC'97.
Nee, en logisch ook (wellicht voor audio-specifieke taken wel). Maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Mochten de bewerkingen dermate zwaar zijn dat de CPU van de geluidskaart het niet af kan "roept" ie toch de hulp in van de CPU. Alleen zal die drempel een stuk hoger liggen dan bij een goedkoop onboard chippie als AC'97.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
ac97 is een software driver die geheel op je cpu loopt.
zelfs een goedkoop creative (sb) kaartje is beter voor je cpu te ontlasten.
als je bovendien echte live opnames e.d maakt
kun je het beste een goede kaart zoals de xi-fi van creative erin zetten.
veel betere geluidskwaliteit als een onboard ac97.
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hmm, behoorlijk wat mensen die niet weten waar ze over praten...

Wat je nodig hebt is een geluidskaart die ASIO drivers heeft.

Als je goedkoop wilt beginnen kan je bijv voor een Emu 0404 gaan(€100)

Hiermee kan je zelfs met zware effecten je latency op ~10ms zetten, zonder haperingen.

Dit is mijn setup:

AMD Athlon 64 3200+
2GB DDR2(traag)
E-MU 1212M interface

met héél erg veel effecten ed kan ik mijn latency op 15ms zetten en alles gaat smooth, mijn HD is vaak de beperkende factor(veel samples uit zware modules(East-West, Steinberg, Ivory etc etc).

Maar als je niet naar een hoger niveau wilt gaan, kan je ook ASIO4ALL installeren, dat is een generieke ASIO driver voor alle geluidskaarten, je latency gaat er ook een stuk door omlaag:

http://www.asio4all.com/

• tbenschop2
OK bedankt voor de reacties. Ik zie dat verschillende geluidskaarten worden genoemd.. Maar welke blinken nou echt uit in rekenkracht?
Hoe kun je dat zien (op welke specs moet ik letten)?

[ Voor 16% gewijzigd door tbenschop2 op 06-02-2008 22:05 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

tbenschop2 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:05:
OK bedankt voor de reacties. Ik zie dat verschillende geluidskaarten worden genoemd.. Maar welke blinken nou echt uit in rekenkracht?
Hoe kun je dat zien (op welke specs moet ik letten)?
rekenkracht is niet je probleem..
Zoals de persoon direct boven je al zei, je wil latency aanpakken. Je CPU trekt het niet omdat ie momenteel alles aan het regelen is.

Je CPU schiet waarschijnlijk naar 100%, maar dit betekend niet dat ie ook daadwerkelijk aan het rekenen is. Doordat je een 'software' audiokaart hebt moet de cpu zich ook druk maken over het afhandelen van alle interupts die normaal gewoon door je audiokaart opgevangen kunnen worden.

Gezien het feit dat je nu een onboard kaartje hebt is alles een verbetering, persoonlijk zou ik kijken naar een kaartje waar inderdaad ASIO driver voor beschikbaar zijn. Dit betekend dat je operating system zich minder hoeft te bemoeien met het audio gebeuren, wat weer lagere latency betekend.

Ik weet niet wat de huidige status van Creative is mbt. drivers (ook met oog op Vista), maar er zijn meer dan genoeg andere spelers op de markt. Er zijn al enkele suggesties gedaan en ik zou er nog M-audio bij willen adviseren.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Wat Sefyu en Arjan zeggen.

Ik bouw mijn producties in Ableton plus tal van VSTs op een Realtek HD soundcard en maak hierbij gebruik van ASIO4all. Gaat als een tierelier.

Kan dus echt zeggen dat je even moet kijken of jouw soundcard ook ondersteund wordt.
Het is namelijk echt een wereld van verschil.

Mocht dit geen soelaas bieden, kijk dan eens naar een kaartje die ASIO ondersteuning heeft, of ASIO4all.

Wat leuke starterkaartjes zijn, zijn onder andere oude Terratec kaartjes. Leuk en nogsteeds redelijk betaalbaar.
M-Audio is op dit moment wel een aardige bang for buck.

Wil je extern gaan, dan ligt het er maar weer helemaal aan, of je met pre-amps wilt, of puur geluidskaart.
Dan gaat het ook weer tussen de eerder genoemde M-Audio, DigiDesign M-box2 etc.

Mocht je meer DJ- werk willen gaan doen, kun je altijd nog kijken naar mengpanelen met geïntegreerde geluidskaartjes.

Je kunt zelf dus bepalen hoe gek je het wilt maken.

...:::everybeat.nl

Pagina: 1