Interne usb (verleng)kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 08:59
Hoi!

Ik ben sinds enige tijd bezig met een sub-casebuild.

Aangezien m'n standaard pc kastje ergens achter-onder m'n bureau staat, en ik regelmatig onder mn bureau moest om dvd's te wisselen en usb sticks etc in en uit te pluggen werd ik dat toch wel een beetje zat.

Het algemene idee van de build komt neer op een dependence van de kast, die onder m'n monitor komt te staan, met daarin alleen de meest nodige zaken:

power knop
reset knop
apacer cardreadertje
samsung dvd-rewriter
en een aantal usbpoorten

Nu ben ik inmiddels zover dat de 'case' inmiddels in elkaar staat, en de hardware kan erin. Echter heb ik een klein probleem: de cardreader die ik gebruik heeft een interne usb-header (10-1 pin), en is voorzien van een kabeltje van ongeveer 30 centimeter. Feit is alleen dat de afstand van mn bureau tot aan de usbheader op mn moederbord ongeveer het drievoudige bedraagt :/ Beetje jammer dus!

Na eerst zelf met behulp van een oude interne usb kabel geprobeerd een verlengkabel te fabriceren, die helaas niet optimaal optimaal niet werkt (solderingskills ftw >:) ) leek het me toch een beter plan om voor zowel de stabiliteit van de cardreader, en de levensduur van mn moederbordje om toch maar een kabel aan te schaffen.

Wat schetst mijn verbazing meer dat in Utrecht, waar ik woon geen enkele winkel dit type kabels verkoopt, noch de female contacten (en pinnetjes die aan het kabeltje moeten)!

Na een flinke speurtocht over het interwebz ben ik uiteindelijk op deze site terecht gekomen:
-klik-
waar ze zowel een kabel verkopen, als ook de onderdelen waarmee het mogelijk zou moeten zijn om zelf een contact in elkaar te knutselen.

Echter wil ik liever iets dichter bij huis shoppen, dus ik vroeg me af of iemand me zou kunnen helpen aan een (web) winkel binnen nederland die een 2*5 of 1*5 pins male-female kabel verkoopt van circa 100 cm.

Uiteraard heb ik de online Conrad catalogus geraadpleegd, met een resultaat van 0,0. Dit kan overigens ook komen door mijn eigen gekluns met de zoekopdrachten daar.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:33
Nee, dat is geen gangbare kabel, waarom zou je 100 cm verlengen voor een kabel in een case... Zo groot zijn de meeste cases niet.

Bij Radio Centrum kun je trouwens wel 2 x 5 stekkertjes krijgen, die kun je dan weer aan een flatcable maken (voorbeeldfoto), en als je die flatcable lang genoeg neemt kom je een heel eind. Eventueel ook een 2 x 5 pinheader op een experimenteerprintje flansen, daar je kabel aan solderen (ja, je ontkomt er niet helemaal aan natuurlijk) en klaar is Pixxel. Je kunt dan namelijk de originele connector van je cardreader op dat printje prikken.

[ Voor 22% gewijzigd door Carpento op 06-02-2008 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Ik weet niet of je op je moederbord nog een externe usb poort vrij hebt, maar als dat zo is, zou je
Mischien een convertor kunnen gebruiken om je interne kabeltje extern te maken en hem vervolgens op een externe usb poort van je pc kast aansluiten. ik weet niet of die convertors los te koop zijn (ik kreeg er 1 bij mijn htpc kast geleverd), maar je zou ook een (oude) usb verleng kabel kunnen gebruiken. Je knipt dan de female connector (waar je normaal je usb stick insteekt) eraf en de draadjes soldeer je aan je card reader snoertje. Het enige wat je dan moet solderen zijn 4 losse draadjes. Voor de zekerheid kun je nadat je alles goed het afgetaped de plaats waar je gesoldeerd hebt nog schielden met aluminium folie en een extra laagje tape. dit vanwege het volgende:

verder heb ik nog wel een tip, als je over zo'n afstand wilt werken, let dan wel op je schielding van de usb kabels. Kwam er zelf achter met een projectje waarbij ik 2 front usb poort kabels heb verlengt op deze mannier om ze achterin de externe usb poorten te kunnen steken
(waarom doe je zoiets, nou de onboard pinnen waren usb 1.1 terwijl alleen de 4 externe poorten usb 2.0 waren. ja oud moederbord ik weet het maar goed)
dit ging op zich prima echter bleek dat mijn usb sticks ineens als usb 1.0 apparaten werden herkend i.p.v. 2.0 Na heel wat gepruts kwam ik er achter dat dit aan de on (voldoende) afgeschermde kabels lag. Probleem opgelost door aluminium folie om de kabels heen te wikkelen en dit af te tapen. werkt nu perfect. nu lagen deze bij mij ook wel dwars door de systeemkast heen waarbij nogal wat storing optreed maar goed.

Vaak zijn die interne kabels ook niet of niet zo goed geschield. Omdat ze zo kort zijn, is dat ook niet nodig. Hou hier echter rekening mee als je gaat verlengen, en mocht je er tegen aan lopen, heb je er mischien wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-10 22:15

Sleepyhead

Sleepy as always....

Weet dat dit topic een beetje oud is maar was ook zelf naar zoiets op zoek.
Ik kan hier in Nederland alleen niks vinden dat is het probleem.

Deze heb ik gevonden:
http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=250&products_id=22079
Afbeeldingslocatie: http://www.performance-pcs.com/catalog/images/products/USB-DUAL-EXT_01.jpg

Weet iemand of deze ook ergens in NL te koop zijn ik kan het nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 08:59
ik heb het probleem inmiddels opgelost met een standaard utp-kabel, en een 2*5 krimp connector voor een flatcable. Het is even een beetje gepriegel om de losse draden van de kabel op de juiste plek te krijgen, maar daarna zit t als gegoten! Heb er ook een aantal gebruikt voor andere moederbord headers die ik liever extern wilde aansluiten. Heb nu bijvoorbeeld ook de aan/uit en resetknop op m'n bureau geïnstalleerd, dus hoef er niet meer onder te kruipen of op de tast met mn voet iets in te drukken :*)

heb die connectors hier in Utreg in het radio centrum gehaald, kost geen klap.

let er overigens wel op dat die krimp connectors iets breder zijn dan de standaard headers, dus eventueel naastliggende pinnetjes kunnen iets in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Pixxel schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:37:
ik heb het probleem inmiddels opgelost met een standaard utp-kabel, en een 2*5 krimp connector voor een flatcable. Het is even een beetje gepriegel om de losse draden van de kabel op de juiste plek te krijgen, maar daarna zit t als gegoten! Heb er ook een aantal gebruikt voor andere moederbord headers die ik liever extern wilde aansluiten. Heb nu bijvoorbeeld ook de aan/uit en resetknop op m'n bureau geïnstalleerd, dus hoef er niet meer onder te kruipen of op de tast met mn voet iets in te drukken :*)

heb die connectors hier in Utreg in het radio centrum gehaald, kost geen klap.

let er overigens wel op dat die krimp connectors iets breder zijn dan de standaard headers, dus eventueel naastliggende pinnetjes kunnen iets in de weg zitten.
Dus kan ook gewoon huidige kabel doormidden knippen, en dan met een stuk UTP kabel verlengen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

blijkbaar wel, maar ik heb ook usb apparatuur gehad die weigerde om met iets anders dan shielded 4 aderige kabel te werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

AlexanderB schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:42:
blijkbaar wel, maar ik heb ook usb apparatuur gehad die weigerde om met iets anders dan shielded 4 aderige kabel te werken..
Wil het eigenlijk wel zeker weten anders heb ik er nog niks aan .... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik weet dat dit topic al redelijk oud is maar voor de mensen die nog zo'n dergelijke kabel zoeken, Conrad gaat deze vanaf 14-07-2009 leveren en je kunt ze nu al op hun site bestellen.

bron: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=971778

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:41:
Hallo,

ik weet dat dit topic al redelijk oud is maar voor de mensen die nog zo'n dergelijke kabel zoeken, Conrad gaat deze vanaf 14-07-2009 leveren en je kunt ze nu al op hun site bestellen.

bron: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=971778
Jammer dat er geen lengte bijstaat, of mis ik nou iets?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1