Aansluiten HDTV (Samsung LE32S81b) op DVI uitgang

Pagina: 1
Acties:

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Al een aantal maanden probeer ik een oplossing te vinden zodat ik op een makkelijke manier beeld van mijn MacBook Pro op mijn TV kan krijgen, maar heb tot dusver niets gevonden.

De TV heeft naast een VGA ingang twee HDMI ingangen.
De MacBook Pro heeft een DVI uitgang (en ik heb ook al een DVI -> VGA adapter).

De eisen die ik aan de bekabeling stel zijn simpel: De lengte moet minimaal drie meter zijn, zodat ik de kabel enigszins weg kan werken en moet de kabel het signaal zonder merkbaar signaalverlies overdragen.
Wat voor bekabeling er tussen loopt maakt me verder niets uit.

Bij de aanschaf van de TV heb ik ook een DVI -> HDMI kabel gekocht, puur voor dit doeleinde. De kabel is lang genoeg om goed weg te werken. Nadat ik de kabel had aangesloten zag het beeld op de TV er op zich goed uit, maar de resolutie is niet optimaal. De resolutie kan ik maximaal op 1280x720 instellen terwijl de TV een PC signaal accepteert van 1366x768 op de VGA aansluiting. Hierdoor valt er een deel van het beeld weg (boven en onder).

Nadat ik zag dat de resolutie niet optimaal was heb ik de VGA kabel van mijn monitor aangesloten op de TV (dus MacBook (DVI) -> (DVI naar VGA adapter) -> VGA kabel -> VGA aansluiting TV).
Dit gaf een perfect beeld! Scherper dan de HDMI oplossing en een resolutie van 1366x768. Volgens mij is dit de native resolutie van de TV.
Het is alleen niet fijn om steeds een VGA kabel uit de monitor te trekken en daarbij was deze kabel maar 1.8 meter.

Dat betekende dus dat ik op zoek ging naar een tweede VGA kabel met een lengte van minimaal drie meter. Ik heb toen een VGA kabel van 5 meter gekocht voor een prijs van €20,-. Toen ik deze kabel aansloot was het resultaat om te huilen: vage kleuren, onscherp beeld en het beeld trilde en trok ook nog eens scheef.
Deze heb ik toen weer teruggedaan en gisteren heb ik een 3 meter kabel bij de MediaMarkt gekocht, ook dit zag er belabberd uit.
Toen ik ook met deze kabel terug ging om te kijken of er kabels waren van beter kwaliteit zag ik dat die er wel waren, maar dat deze niet langer zijn dan 1.8 meter.

Wat zou ik nog kunnen proberen? Zijn er tweakers die hun ervaring met me willen delen?

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Is er echt niemand die me hierbij kan helpen? Er is toch vast wel een mede-tweaker die zijn HDTV via VGA op zijn PC heeft aangesloten?

Verwijderd

Je moet helaas naar een VGA kabel.. dat is de enige oplossing.
Als je je handleiding goed leest zul je zien dat hij alleen op de VGA bus computer resoluties ondersteunt.

Zelf heb ik ook een Macbook en een Samsung LE26R32B verbonden via VGA... werkt perfect... elke andere mogelijkeid wou niet lukken vanwege de beperkingen van de TV.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De televisie ondersteund enkel 720p signaal over HDMI, 720p = 1280x720. Hierdoor valt of een deel van het beeld weg (overscan) of je krijgt zwarte randen. 1:1 pixel mapping wordt hier niet ondersteund.

Via de VGA ingang accepteerd de televisie alle mogelijke resoluties en dan uiteraard ook 1360x768 wat een perfect plaatje zal geven. Hiervoor zit je dus wel vast aan de VGA kabel waarvan de beeldkwaliteit snel verminderd bij een langere kabel.

Misschien dat je doormiddel van een DVI -> VGA Converter toch het gewenste resultaat kan krijgen. Vanaf je mac book leg je een kabel naar de DVI -> VGA converter welke je in de buurt van je tv zet, vanaf daar loopt een (korte) VGA kabel naar de VGA ingang van je tv. Zoiets als dit dus. In theorie zou het moeten werken, of het in de praktijk ook werkt heb ik geen flauw idee van. Als je zo'n ding ergens in een Nederlandse winkel kan vinden kan je het even proberen en hem anders weer ruilen maar ik betwijfel of het te vinden is. Anders kost het je € 30 (incl. shipping).

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:16
Ik heb dus exact hetzelfde probleem
3 HDTV met resolutie van 1366x768 waarvan 1 via vga was aangesloten de andere twee zijn er nu bij gekomen. DVI-> HDMI kabel -> HDMI splitter 1x5 mtr 2x 20mtr HDMI kabel en nou kan ik alleen op kloteresoluties aansturen :(
Ik had verwacht dat je op HDMI toch echt wel op 1360x768 kon aansturen. Volgens de winkel die de PC heeft samengesteld was dit ook mogelijk (evt met nieuwe geforce 7300gs drivers) maar niets nada noppes. VGA kabels zijn geen optie vanwege de lengte (25mtr) maar zo ziet het er ook niet uit.
Is er dan geen enkele oplossing op fatsoenlijke resoluties aan te sturen via dvi/hdmi ?

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02 16:15
Ik heb mijn PC eerst via VGA aansluiting op mijn TV (Samsung 32s81b) aangesloten. Via een korte vga kabel ging dat goed, maar via een 5 meter lange vga kabel had ik last van een trillend beeld.
Dat ligt denk ik aan de vga kabel en / of de vga uitgang van mijn videokaart.
Toen heb ik het geprobeerd met een dvi-hdmi kabel van 5 meter en dat werkt perfect. Zodra ik de tv aansloot werd die meteen herkent als Samsung LCD TV. De resolutie die je dan moet instellen is 1360 x 768 (dus niet 1366 x 768 zie handleiding samsung TV).
Ik heb een Ati 9800 pro videokaart en gebruik drivers 7.11.
Als ik mijn laptop aansluit, dan kan ik alleen de resolutie 1280 x 720 instellen, dat ligt aan de onboard videokaart van mijn laptop. Die ondersteunt de resolutie 1360 x 768 niet. Ook met powerstrip kreeg ik die resolutie er niet in. Het beeld is verder wel goed en scherp. Alleen boven en onder een klein zwart balkje.

• harley
Het rare is dat de pc al via een vga kabel op 1360x768 stond te draaien maar sinds de dvi->hdmi kabel erin zit hij die resolutie spontaan niet meer herkend. ik heb 1x een 26" en 2x 32" en ze werken allemaal prima via de vga kabel maar zodra de hdmi eringaat is het over. Dit is erg jammer want het programma is zo aangepast dat hij exact op de juiste resolutie aanstuurt. Nu wordt het op 1280x720 door de hdmi gestuurd en door de tv weer naar 1366x768 ge-upscaled en dit ziet er gewoon niet uit.
Wel raar dat de radeon dat wel doet. Dan morgen eens een radeon erin stoppen en kijken of die het wel via hdmi kan uitsturen.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik heb precies dezelfde ervaringen als harley. Voor de mac is er een tool genaamd 'switchresx' waarmee je ook een custom resolutie in kunt stellen, maar het is me niet gelukt om daar een resolutie in te stellen die door de TV herkend wordt.

• harley
Ik heb nu mijn geforce omgeruild tegen een asus ATI 2400 Pro magic en die kan iig meer resoluties aansturen op de HDMI uitgang. De tv zegt ondanks dat ik nu op 1360*768 uitstuur nog steeds dat het een 1920*1080 signaal is maar wordt wel beter weer ge-upscaled. ga zometeen nog wat spelen met powerstrip. die kon met de geforce niks. Ondanks dat ik had aangegeven dat er alleen een 1360*768 monitor was aangesloten bleef hij hangen op 1280*1024 :(

Pagina: 1