Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spaarlamp dimmen door evsa mod ?!

Pagina: 1
Acties:

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
De vraag is simpel:
Zou de EVSA uit een spaarlamp niet aan te passen zijn, zodat die dimbaar wordt ?!
Aangezien er dimbare EVSA's voor tl's bestaan, lijkt mij dat toch logisch

Er blijken maar weinig dimmers te bestaan; als ze bestaan, werken ze bv. niet bij Osram en Philips spaarlampen ... :( Voorbeeld

En dan nog een vraag: het zal de meesten wel bekend zijn, de evsa van een spaarlamp kan je ook gebruiken om een tl te voeden, maar aangezien spaarlampen maar gaan tot +/- 20W, en tl's tot over de 100W, kan ik dan een paar spaarlampevsa's parallel zetten om toch het gewenste vermogen te verkrijgen?!

[ Voor 28% gewijzigd door Ward Vr op 06-02-2008 12:25 ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00

WouterG

Dit is geen ondertitel

In het voetje van een spaarlamp zit ook nog een hoop electronica volgens mij. Misschien die electronica vervangen door de ballast? Wel een leuke uitdaging in ieder geval.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

je kan ook dimbare spaarlampen kopen van Megaman :)
link: http://www.megaman.nl/megaman/index.php

specs | 3360wP met SE3000

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:28
"Megaman dimbare spaarlampen. Dimbaar met en zonder dimmer!"

Misschien een domme vraag mar hoe kun je een (spaar)lamp dimmen zonder dimmer (en dan bedoel ik niet op de MR Bean mannier met een pistool ofzo kapot maken).

Verwijderd

Cave_Boy schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:19:
"Megaman dimbare spaarlampen. Dimbaar met en zonder dimmer!"

Misschien een domme vraag mar hoe kun je een (spaar)lamp dimmen zonder dimmer (en dan bedoel ik niet op de MR Bean mannier met een pistool ofzo kapot maken).
Dimmen zonder dimmer kan door een stukje electronica in de lamp. Eigenlijk is het niet echt dimmen. Door de gewone schakelaar een aantal keren uit en aan te zetten doorloop je een aantal lichtsterktes van de lamp.

Afbeeldingslocatie: http://www.megaman.nl/megaman/files/webpage/00000004.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 19:35 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

• Ward Vr
@ hierboven, zou ik andere spaarlampen ook kunnen dimmen?! Dat was eigenlijk de vraag :)

[ Voor 67% gewijzigd door Ward Vr op 06-02-2008 20:33 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Dat komt omdat er geen speciale elektronica inzit.

Er moet wel speciale elektronica inzitten om dat schakelen mogelijk te maken.

• Ward Vr
Wat is die 'speciale elektronica' ?! Het moet toch na te maken zijn ?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:28
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:23:
[...]

Dimmen zonder dimmer kan door een stukje electronica in de lamp. Eigenlijk is het niet echt dimmen. Door de gewone schakelaar een aantal keren uit en aan te zetten doorloop je een aantal lichtsterktes van de lamp.

[afbeelding]
Dus als ik het goed begrijp werkt het zo:

Je zet hem aan dan is hij 100%
Je doet hem uit en weer aan is deze 66%
En zo daalt het..

Dit is toch gewoon een electronische dimmer?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je kan andere spaarlampen prima dimmen, mits die electronica ervoor erin zit.

Die electronica is ook meteen het verschil tussen de dimbare en niet dimbare varianten, en die electonica kost flink wat extra (ipv simpele ballast moet hij gaan pwm'en) en dat verklaart het prijsverschil.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
Er zijn tegenwoordig ook dimmers die schijnbaar wel geschikt zijn voor spaarlampen: http://www.hqproducts.com...avinglamp/artl_EL-ECO/DIM

edit: vindt het overigens zeer vaag dat "philips" lampen hier dan weer niet mee werken, ga er eigenlijk meer van uit dat deze eigenlijk bedoeld zijn voor spaarlampen met een oude (spoel) ballast. Zo zijn er ook veel led lampen te koop die alleen werken met "klassieke" voeding (trafo), op een dc/switched voeding gaan die ook daadwerkelijk dood O-)

meer details over de ondersteunde lampen: werkt wel met de Philips Genie, maar niet met de andere Philips, Osram en Megaman spaarlampen

[ Voor 59% gewijzigd door base_ op 07-02-2008 00:07 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Megaman heeft twee series: DorS en Dimmerable. De eerste bestaat al een tijdje en kan dimmen door ze steeds even uit te zetten. De tweede is wat nieuwer en kan traploos dimmen, werkt ook met een gewone standaard dimmer ervoor. Die hoef je dus niet uit en aan te zetten steeds.

www.madwizard.org

Pagina: 1