Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-06 10:24
Hallo,

Ik ben op zoek naar een makkelijk programma waarmee ik een redelijk eenvoudige tekening in 3d wil maken. Dit ontwerp wil ik dan door een CNC machine uitgefreesd laten worden. Het probleem is echter dat ik me op volledig nieuw gebied betreed. Ik heb wel ervaring met Photoshop, maar als ik soms iemand met Autocad zie werken dan wordt ik niet goed. :X

Is er een programma waarmee je als leek toch betrekkelijk eenvoudig een 3d tekening kunt maken? En heb je een apart programma nodig om je CNC machine aan te sturen? (ja, echt een leek)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-06 10:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Met Sketchup kun je heel eenvoudig 3D-tekeningen maken. Ik heb geen flauw idee hoe het werkt met die CNC machine, maar er is toch wel iemand die met dat ding werkt en je kan zeggen in wat voor formaat je het moet aanleveren?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Ik denk dat het beste is om gelijk te beginnen met Solidworks. Bij solidworks zit een gemakkelijke tutorial waarmee je in iets van 10 lessen van een half uur de basics onder de knie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-06 13:25
Je hebt in ieder geval een apart programma nodig om de tekening te converteren naar machinetaal die de CNC begrijpt. Een postprocessor heet zoiets. Waar jij naar op zoek bent is een CadCam pakket.
Dit zijn dure pakketten. Wat wel mogelijk is, is om met een 3D programma (Solidworks, Autodesk etc) iets te tekenen en dan vervolgens te exporteren naar een zgn "Step" file die vervolgens weer ingelezen kan worden in het CadCam pakket. Binnen dit pakket laat je de bewerkingen om het onderdeel te maken erop los en die genereert weer via een postprocessor de machinetaal.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemed
Daar kan ik zeker wat mee. Ik ga even rustig de programma's bekijken. Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 22:33

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Kun je een schetsje maken van wat je wil maken, draaien/frezen ofzo?

En inderdaad. ... je zult je toch aan Autocad moeten wagen, Solidworks of Mastercam (laatste naam weet ik alleen van horen zeggen)

Mijn pa is een held in CNC frezen en draaien, dus ik krijg af en toe wel wat mee :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik zou zeer zeker sketchup proberen, dit is een zeer makkelijk programma waar iedereen wel mee uit de voeten kan.

vervolgens moet je informeren bij je "cnc boer" hoe hij/zij dit aangeleverd wilt hebben. Ik ga er van uit dat je zelf geen CNC bank hebt die aangestuurd kan worden d.m.v. een pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-06 22:50
deskproto.. betaalbaar tekeningen omzetten naar machine "taal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemed
Wat ik eigenlijk wil is een olifanten slagtand (van Swarovski jaarstukken) van glas namaken (de slagtand is ook glas). Een schets heb ik nog niet, maar ik krijg binnenkort wel het origineel om na te maken. Hiervan willen we er dan veel van maken, aangezien deze veel sneuvelen. We hebben vanaf het weekend, als het goed is, de beschikking over een Proxon CNC apparaat. Daar schijnt software bij te zitten om het apparaat aan te sturen. Wat voor grafische eisen die stelt weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
Ik heb ook wel eens wat laten cnc frezen bij verschillende bedrijven.
Ik denk dat het zoiezo verstandig is om te vragen wat het desbetreffende bedrijf precies gebruikt.
Het maakt volgens mij ook nog uit of het 2d of 3d is.
2d bv autocat
3d bv solidedge
Ik heb ooit iets in illustrator gemaakt de man was zo aardig om dit zelf om te zetten.
Wie weet doet deze toko dat ook als je mzzl hebt.

oeps net te laat.
Wist niet dat je glas ook kan cnc?! splintert dat niet helemaal kapot?

[ Voor 10% gewijzigd door dreamwalker op 06-02-2008 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemed
Wist niet dat je glas ook kan cnc?! splintert dat niet helemaal kapot?
Dat vroeg ik me eerlijk gezegd ook af. Mij is verteld dat dit zou moeten kunnen. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Zelf redelijke ervaring mee :P (CNC freesmachine thuis staan ;) )

Het makkelijkste vindt ik zelf om te werken in Autocad, dit dan importeren in SolidWorks en met een de postprocessor (SolidCam) omzetten naar G-Code (Machinetaal). Vervolgens deze G-Code laten uitvoeren op de machine. Let erop dat de machinetaal niet altijd hetzelfde is. SolidCam zet het bij ons thuis om naar G-Code die begrepen wordt door Mach3, een hoop professionele machines gebruiken echter weer een FUNAC controller, terwijl er ook een philips controller is bijvoorbeeld.

Mijn vader werkt echter gelijk in SolidWorks en laat het daarna ook vertalen door SolidCam. Je komt echter wel op een serieuzer programma uit :)

Wat je nog zou kunnen proberen is het programma lazycam, dit wordt meegeleverd met Mach3 en is voor echte n00bs ;)
siemed schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:55:
Wat ik eigenlijk wil is een olifanten slagtand (van Swarovski jaarstukken) van glas namaken (de slagtand is ook glas). Een schets heb ik nog niet, maar ik krijg binnenkort wel het origineel om na te maken. Hiervan willen we er dan veel van maken, aangezien deze veel sneuvelen. We hebben vanaf het weekend, als het goed is, de beschikking over een Proxon CNC apparaat. Daar schijnt software bij te zitten om het apparaat aan te sturen. Wat voor grafische eisen die stelt weet ik nog niet.
En dit ga je echt neit voor elkaar krijgen in een weekend als je nog nooit met CNC gewerkt hebt...

[ Voor 30% gewijzigd door Apen-nootjes op 06-02-2008 16:35 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 10:02
Blender kan exporteren naar stl, maar ik weet niet of die machine dat slikt. Dacht dat het wel een algemeen formaat was.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-06 13:25
Zoals al eerder gezegd heb je hier een postprocessor voor nodig. Er bestaan verschillende typen besturingen en ieder machinefabrikant maakt dan ook nog zijn eigen aanpassingen.Wat je dus eigenlijk doet is het volgende: Je importeert een tekening in een CadCam programma wat vaak Step formaat is. (STL wordt gebruikt voor uitgangsmateriaal oftewel ruwmateriaal). Vervolgens laat je er je bewerkingen op los in 2D in een aantal stappen omlaag of in 3D. 3D wil zeggen dat je ook een 5-assige simultaan bewerkingsmachine moet hebben, anders gaat dit niet werken.
Nadat je je bewerkingen erop hebt los gelaten kun je dit binnen een CadCam pakket simuleren. Als dit goed is wordt de "bewerkingsfile" van het CadCam pakket door een postprocessor van de betreffende machine waar je op gaat bewerken en deze generert vervolgens de zogenaamde NC code die de besturing op de machine weer kan lezen en dus de bewerking kan uitvoeren.
Btw: glas bewerken kun je vergeten met "gewone" freesjes. Hier worden speciale gereedschappen voor gebruikt, dus ik denk dat je doelstelling erg optimistisch is.

Om nog even terug te komen op de NC code: die lijkt erg op DXF formaat (soms kun je dit ook gebruiken, alleen voor 2D). Het bestaat uit X, Y,Z coordinaten (soms ook uit A en B als er een 4e en/of 5e as op de machine zit) Tevens staan er de Toolcalls in en bepaalde M codes en G codes.
M-codes worden bv gebruikt om koeling aan/uit te zetten en G-codes om bv nulpunten, bewerkingsvlakken of baanovergangnauwkeurigheden (wat een woord) te kiezen.
Als je echt 5assig simultaan gaat bewerken (echt 3D) bestaat de code uit vectoren die er ongeveer als volgt uitziet:
X100 Y50 Z-3 A3=0,454 B3=0,1 C3=0544

[ Voor 21% gewijzigd door Star65 op 07-02-2008 12:30 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ga je na deze slagtand ook nog andere freubeltjes maken, van tijd tot tijd, of is dit een one-time show? Ik ben het met voorgaande peoples eens dat je het echt niet in een weekend begrijpt, maar stel jezelf ook de vraag: is dit het wel waard?

Kun je niet beter een professional eenmalig dat model laten maken, het draaibankje/ freesbankje geregeld huren en dan dat model enkele keren laten uitpoepen?

Je zult ook wel een budget hiervoor hebben. Reken het kostenplaatje eens uit als je iets uit handen geeft, zoals het model, of het frezen/draaien.

Sowieso voldoet Photoshop hier al helemaal niet meer: die werkt in 2D en zal zeer onnauwkeurig met snijlijnen etc omgaan.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28333

Hoe kom je bij het idee om het te laten freezen trouwens? Is laten gieten geen betere optie voor glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Mja, ligt er een beetje aan wat je wil laten maken. Als je uit dik glas een naambordje wil laten frezen met lettertjes en lijntjes van een paar mm diep kan dat.

Maar inderdaad, om een tand, daarbij denk ik aan een conisch object van ca. 10x5x5 cm... dat zou je geheid al moeten draaien en dan bijvijlen + polijsten. En glas splintert ja. Volgens mij kun je dat beter laten gieten.

Maar als het goed is hebben ze die (misschien overhaast geregelde) freesbank nu al staan...dus hoe gaat het er mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemed
Sorry voor de late reactie, maar de freesbank staat er inderdaad. We hebben echter het apparaat pas gisteren aan de praat gekregen. Dat krijg je als je met iets gaat beginnen waar je nog nooit wat mee gedaan hebt :).
We hebben zowaar een naam kunnen graveren in een plaat, dus de eerste stappen zijn gezet. Het zal ook voor mee doeleinden gebruikt gaan worden, en voor de hobby natuurlijk.

Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1034061

Een account maken om een tien(!) jaar oud topic omhoog kicken met een compleet andere vraag is niet helemaal de bedoeling.
Ik zou zeggen, mail eerst de verkoper en gooi het model eens door Google, helpt dat niet, dan kun je altijd kijken om een uitgebreid topic te maken waarin je alle info geeft die nodig is om een oplossing te vinden.

[ Voor 75% gewijzigd door Spike_wolf op 28-01-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:33
@siemed Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het nog gelukt is

Roomba E5 te koop

Pagina: 1