Sinds enkele maanden heb ik dus een Linksys WAG200G ter vervanging van een oude EICON diva usb adsl modem. Het ding werkt vrij goed, alleen durft hij wel eens verbinding met het internet verliezen als er veel (p2p-) verkeer is langs gemapte poorten.
Voor de rest ben ik vrij blij met het apparaat.
Wat mij echter stoort is de belachelijk lage doorvoer van het draadloze netwerk.
De situatie hier is:
Hier is een pic van de statistieken van de wireless intel tool:

Al bij al dus vrij raar dat ondanks dat alles is ingesteld dat een zo hoog mogelijke snelheid zou moeten kunnen garanderen, er niks gebeurt. Niks!
Wat zou ik nog kunnen proberen opdat de draadloze snelheid de 500kB/s zou kunnen overstijgen? Dat is echt wel weinig gezien de theoretische max ergens tegen de 5MB/s aanligt.
Voor de rest ben ik vrij blij met het apparaat.
Wat mij echter stoort is de belachelijk lage doorvoer van het draadloze netwerk.
De situatie hier is:
- Mijn laptop is het enige apparaat dat een draadloze verbinding maakt met de router.
- Ik zit op 2m van de router zonder iets tussen de router en mijn laptop, behalve soms mijn hoofd.
- Network stumbler geeft aan dat de Signal to Noise ratio op de verbinding 65 (met mijn hoofd in de weg) tot zelfs 80 decibel is.
- De verbindingssnelheid wordt in windows én in het configuratie tooltje van intel weergegeven op "zeer goed" en "uitstekend".
- De gebruikte draadloze chip is een Intel 2200BG in een Dell Latitude D610.
- Het kanaal waarop de draadloze verbinding werkt is 5, wat normaal gezien zeker niet conflicteert met de kanalen waarop de netwerken van de buren werken. Allen werken die op kanaal 11, zelf gecheckt.
- Gebruikte encryptie is WPA2-AES met een versleutingswoord van om en bij de 50 characters. Ik heb echter ook getest zonder enige beveiliging - zelfs geen WEP - dus daar ligt het niet aan.
- Zowel router als wireless gedoe van mijn laptop staan ingesteld op G modus only. Dus geen B compatibiliteitsvertragingen enzo.
- De drivers van mijn wireless chipset waren eerst de laatste versie die gedownload kunnen worden van de Dell site, maar bij nader testen heb ik de laatste nieuwe versie van intel.com gedownload en geinstalleerd. Het leek toch enige winst op te leveren in de snelheid, maar dat kan louter toevallig zijn.
- Net de firmware van de router geupgrade van versie 1.01.05 naar 1.01.06. Geen verschil.
Hier is een pic van de statistieken van de wireless intel tool:

Al bij al dus vrij raar dat ondanks dat alles is ingesteld dat een zo hoog mogelijke snelheid zou moeten kunnen garanderen, er niks gebeurt. Niks!
Wat zou ik nog kunnen proberen opdat de draadloze snelheid de 500kB/s zou kunnen overstijgen? Dat is echt wel weinig gezien de theoretische max ergens tegen de 5MB/s aanligt.