Linksys WAG200G Wireless Traag

Pagina: 1
Acties:

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Topicstarter
Sinds enkele maanden heb ik dus een Linksys WAG200G ter vervanging van een oude EICON diva usb adsl modem. Het ding werkt vrij goed, alleen durft hij wel eens verbinding met het internet verliezen als er veel (p2p-) verkeer is langs gemapte poorten.

Voor de rest ben ik vrij blij met het apparaat.

Wat mij echter stoort is de belachelijk lage doorvoer van het draadloze netwerk.

De situatie hier is:
  • Mijn laptop is het enige apparaat dat een draadloze verbinding maakt met de router.
  • Ik zit op 2m van de router zonder iets tussen de router en mijn laptop, behalve soms mijn hoofd. ;)
  • Network stumbler geeft aan dat de Signal to Noise ratio op de verbinding 65 (met mijn hoofd in de weg) tot zelfs 80 decibel is.
  • De verbindingssnelheid wordt in windows én in het configuratie tooltje van intel weergegeven op "zeer goed" en "uitstekend".
  • De gebruikte draadloze chip is een Intel 2200BG in een Dell Latitude D610.
  • Het kanaal waarop de draadloze verbinding werkt is 5, wat normaal gezien zeker niet conflicteert met de kanalen waarop de netwerken van de buren werken. Allen werken die op kanaal 11, zelf gecheckt.
  • Gebruikte encryptie is WPA2-AES met een versleutingswoord van om en bij de 50 characters. Ik heb echter ook getest zonder enige beveiliging - zelfs geen WEP - dus daar ligt het niet aan.
  • Zowel router als wireless gedoe van mijn laptop staan ingesteld op G modus only. Dus geen B compatibiliteitsvertragingen enzo.
  • De drivers van mijn wireless chipset waren eerst de laatste versie die gedownload kunnen worden van de Dell site, maar bij nader testen heb ik de laatste nieuwe versie van intel.com gedownload en geinstalleerd. Het leek toch enige winst op te leveren in de snelheid, maar dat kan louter toevallig zijn.
  • Net de firmware van de router geupgrade van versie 1.01.05 naar 1.01.06. Geen verschil.
Als test heb ik een ftp verbinding gemaakt en enkele bestanden van honderden megabytes gedownload van een computer die in 100Mbit draadverbinding staat met de router. Dit met zowel WPA2 beveiliging als zonder beveiliging. De computer waarvan ik download kan gegarandeerd de volledige bandbreedte die 100Mbit ter beschikking stelt volgooien, dus dat is de bottleneck niet.

Hier is een pic van de statistieken van de wireless intel tool:
Afbeeldingslocatie: http://avis.dommel.be/pics/wirelesslog.png

Al bij al dus vrij raar dat ondanks dat alles is ingesteld dat een zo hoog mogelijke snelheid zou moeten kunnen garanderen, er niks gebeurt. Niks!

Wat zou ik nog kunnen proberen opdat de draadloze snelheid de 500kB/s zou kunnen overstijgen? Dat is echt wel weinig gezien de theoretische max ergens tegen de 5MB/s aanligt.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-03 08:05
misschien zit je te dicht bij om de signalen goed op te vangen ? ik bedoel, ik weet er niet zo veel van af, maar 2m is behoorlijk dichtbij! wordt het beter als je verder gaat zitten?

you had me at EHLO

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Topicstarter
Dat heb ik inderdaad ook al probeerd, maar of het nu 2m, 4m of zelfs 7m is, het maakt echt niet uit. Alleen lijkt de snelheid dan iéts te zakken. Alsof hij echt aan zijn maximum zit zo dicht bij. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, aangezien de snelheid van zo'n ftp filetransfer afhangt van of ik surf of iets anders doe via het internet, omdat dat ook via de draadloze verbinding gaat en dus bandbreedte afsnoept van de transfer. Erg eigenlijk.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Topicstarter
http://telfort.gebruikers...33&thread_id=139&pid=1100
Maar dan de volgende. Ik heb in totaal 3 pc's aan de WAG hangen: een laptop met ingebouwde WiFi, en 2 pc's met linksys adapters: 1 usb en 1 ingebouwde.
Als ik de speedtest van bbned doe (is redelijk betrouwbaar) dan kom ik met de laptop rond de 1,1MB downloadsnelheid uit. Dat lijkt me ok. De pc's echter komen niet verder dan 550? Gek genoeg is dat precies de helft? Ook als ik alles uitzet en één voor één op de lijn gooi, blijft het hetzelfde. Ik heb met gpedit.msc gekeken naar de bandwith van de QoS maar die staat overal gelijk...
Wat kan dat nou weer zijn? Kan niet de WAG zijn; die regelt het voor allemaal identiek toch?
Nog eens iemand gevonden met een gelijkaardig probleem. Raar dus.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Topicstarter
Morgen komt er misschien iemand langs met een andere laptop om te testen of het wel aan mijn laptop/wireless chipset ligt. Alhoewel mij dat sterk lijkt, want te zien op de screenshot is dat mijn laptop wel op hoge snelheden verzendt, maar ontvangt op vrij lage snelheden, zoals 11Mbps en 5.5Mbps. Zou het dan toch aan de router liggen die gewoon niet meer aankan dan dit? Lijkt me weeral sterk, want het gaat hier toch over het A-merk Linksys?

edit: Wat ik wel moet toegeven is dat surfen via de draadloze verbinding precies responsiever geworden is sinds ik het gebruikte kanaal van 11 naar 5 heb veranderd. Een grote plus, iedereen zou het moeten doen!

[ Voor 19% gewijzigd door RuddyMysterious op 07-02-2008 11:33 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-03 08:05
DevilsProphet schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:28:

edit: Wat ik wel moet toegeven is dat surfen via de draadloze verbinding precies responsiever geworden is sinds ik het gebruikte kanaal van 11 naar 5 heb veranderd. Een grote plus, iedereen zou het moeten doen!
maar niet alle apparaten werken natuurlijk op een ander channel dan 11 (mijn psp bijvoorbeeld, om de een of andere reden :/)

you had me at EHLO

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Topicstarter
TheNymf schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:51:
[...]

maar niet alle apparaten werken natuurlijk op een ander channel dan 11 (mijn psp bijvoorbeeld, om de een of andere reden :/)
Ik heb als enig verschil na het veranderen van channel 11 naar channel 5 op de router waargenomen: een snellere respons van elke aanvraag die ik maak op mijn laptop bij het surfen op het internet. Dus voor het veranderen van het kanaal ging het evenmin snel, draadloos verkeer.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Topicstarter
Nog wat geprutst.

* Windows network manager gebruiken ipv de Intel ProSet Wireless manager. Omdat te kunnen heb ik een update van windowsXP geinstalleerd waarmee de wireless network manager van windows om kan met WPA2. Ook heb ik de network manager van intel eraf gegooid en de drivers er terug opgezet via add hardware.
* channels nog veranderd, geen resultaat
* de power management van mijn Intel 2200BG wireless chipset (waar nogal wat problemen mee schijnen te zijn) uitgeschakeld, geen resultaat
* de verbindingssnelheid vastgelegd op 24mbps of 36mpbs, zowel op client als router, geen resultaat.

Nu was ik even onnozel aan het doen en pakte ik de antenne van de router vast. Ineens ging de snelheid tot 1,5MB/s en nog meer. Wat nu? Als ik de antenne vastpak op een zo stevig mogelijke manier, dan haal ik tot 2,35MB/s, wat mij het maximum van 802.11g lijkt te zijn, naar ervaringen van anderen te horen.

Op de router in gebruik, Linksys WAG200G, zit maar één antenne, en die is blijkbaar niet te demonteren. Waarschijnlijk wel als ik de router openvijs, maar dat lijkt mij niet leuk inzake garantie en zo.

Ik heb al geprobeerd om verscheidene objecten tegen de antenne te houden, en tot nu toen heeft een tros bananen het beste effect gehad. Vraag maar niet. ;) Ijzerdraad rond de antenne wikkelen heeft geen enkel (positief) effect. Ook vind ik het raar dat de antenne ineens betere ontvangst heeft als ik die stevig genoeg vastpak. Mijn lichaam geleidt toch geen elektriciteit langs de plastieken antenne? Whatwhat?

Heeft iemand een idee of een ervaring die mij kan helpen om die lekkere snelheid van +2MB/s via wireless te kunnen garanderen zonder dat ik de hele tijd mijn hand rond de antenne moet houden? Ik denk namelijk aan mijn gezondheid en de kramp in mijn elleboog.

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-03 13:01

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ook ik ben nog steeds naar oplossingen aan het zoeken. Downloaden van internet gaat prima met 1.2MBps, maar als ik dan een bestand van zeg 160MB verstuur over de lijn dan is de boel daar zo 15 minuten mee bezig. Achterlijk, maar ik kan niet achterhalen wat daar nou de oorzaak van is. Heb er ook al een apart topic over geopend hier (drie dagen terug of zo) maar daar staan nog 0 reacties in....

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Topicstarter
gyedema schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:07:
Ook ik ben nog steeds naar oplossingen aan het zoeken. Downloaden van internet gaat prima met 1.2MBps, maar als ik dan een bestand van zeg 160MB verstuur over de lijn dan is de boel daar zo 15 minuten mee bezig. Achterlijk, maar ik kan niet achterhalen wat daar nou de oorzaak van is. Heb er ook al een apart topic over geopend hier (drie dagen terug of zo) maar daar staan nog 0 reacties in....
Heb jij dan ook toevallig gemerkt dat de snelheid pas normaal wordt als je de antenne van de router vastneemt?

Echt bizar. Zou het kunnen dat mijn lichaam het signaal versterkt? Het is dan ook zo stom dat die antenne is ingebouwd, niet verwisselbaar is én dat er geen extra antenne kan worden toegevoegd om het boeltje wat te versterken.

Een misser van Linksys in mijn ogen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-03 13:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

bel anders even met de helpdesk, linksys ondersteunt zijn producten wel netjes. Tenminste dat is mijn ervaring.

En wat is de doorvoer bekabeld?

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-03 13:01

GurbY{nl}

GurbY{nl}

DevilsProphet schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:05:
[...]

Heb jij dan ook toevallig gemerkt dat de snelheid pas normaal wordt als je de antenne van de router vastneemt?

Echt bizar. Zou het kunnen dat mijn lichaam het signaal versterkt? Het is dan ook zo stom dat die antenne is ingebouwd, niet verwisselbaar is én dat er geen extra antenne kan worden toegevoegd om het boeltje wat te versterken.

Een misser van Linksys in mijn ogen.
Nou... mijn wag zit in de meterkast dus dat wordt wat lastig te checken. Ik heb inmiddels ook een topic op linksys forum geopend; kijken wat daar uit terug komt.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Topicstarter
Mr_gadget schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:26:
bel anders even met de helpdesk, linksys ondersteunt zijn producten wel netjes. Tenminste dat is mijn ervaring.

En wat is de doorvoer bekabeld?
De doorvoer bekabeld is een strakke 10MB/s, zit er enkele kB's naast wegens fluctuatie, maar het stropt de volledige bandbreedte van de 100Mbit verbinding dicht, zoals te verwachten. Het ligt puur aan het draadloze gedeelte van de router, aangezien die wél goed werkt als ik de antenne vastgrijp. Raar, heel raar.

Ook weet ik niet of een computer met een andere draadloze chipset dan de Intel 2200BG ook problemen heeft met de WAG200G. Dat heb ik nog niet getest, aangezien ik maar 1 laptop heb en ik tijdens de week niet thuis ben wegens hogere studies.
gyedema schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:36:
[...]

Nou... mijn wag zit in de meterkast dus dat wordt wat lastig te checken. Ik heb inmiddels ook een topic op linksys forum geopend; kijken wat daar uit terug komt.
Dat wou ik gisteren ook proberen, maar het lukt mij precies niet om op het linksys forum in te loggen. Als ik de inlogpagina te zien krijg na het klikken op "new topic" van het forum, log ik mij in en kom ik op de site terecht. Als ik dan naar technical support ga, en dan naar forum community krijg ik een 404 omdat die javascript popup kapot is ofzoiets.

Ik heb op de site ook wel aangeduid dat ik op de belgische versie wil surfen, mss moet ik eens de internationale versie proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door RuddyMysterious op 26-02-2008 14:38 ]

Pagina: 1