Toon posts:

Actieve subwoofer aansluiten versterkt signaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik wil graag mijn actieve subwoofer aansluiten op de subwooferuitgang van mijn versterker, waarop normaal gesproken een passieve subwoofer wordt aangesloten. Volgens mij zijn hier de volgende twee mogelijkheden voor:

A) ik plaats een "filter/lijnverzwakker" tussen de subwooferuitgang op mijn versterker (normale speakeraansluiting maar wel speciaal voor subwoofer) en de actieve ingang (tulpaansluiting) van mijn subwoofer

B) ik sluit mijn subwooferuitgang op mijn versterker aan op één van de twee speakeraansluitingen van mijn subwoofer

Mijn vragen zijn:
- klopt het dat beide mogelijkheden een juiste oplossing zijn?
- welke van de twee oplossing zorgt voor de beste geluidskwaliteit of zit daar geen verschil tussen?
- Ten aanzien van mogelijkheid B: de subwoofer heeft twee speakeringangen (links en rechts), terwijl ik er slechts 1 ga gebruiken omdat mijn versterker één aparte subwoofer uitgang heeft, is dat een probleem? Daarnaast sluit ik geen speakers aan op de speakeruitgangen (links en rechts) van mijn subwoofer (de speakers worden immers direct op mijn versterker aangesloten), is dat een probleem?

Hopelijk kan iemand een antwoord geven op bovenstaande vragen. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Erik van den Hoek

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Om wat voor een versterker en subwoofer gaat het hier?

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de versterker uit deze set: sony HT-SF1100 zie (http://www.sony.nl/view/S...y=HCS+Cinema+Surround+Kit)

Het exacte typenummer van de subwoofer heb ik nu niet bij de hand, maar hij is van JBL (iets van de PB12-??)

Hopelijk kan je iets met deze gegevens. Persoonlijk denk ik dat je deze info niet nodig hebt om de vragen te beantwoorden......

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Erik

• TotalRoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
Je sub pre-out achterop je versterker maakt volgens mij geen onderscheid tussen links en rechts. Je subwoofer zelf ook niet.
Ik vermoed dat je actieve sub ook de mogelijkheid heeft om er satelliet speakertjes op aan te sluiten?
Als je dat zou willen heb je volgens mij de links rechts ingangen beide nodig wanneer je stereo geluid wilt.

Voordeel van de pre out op de versterker is dat je vaak het sub volume direct met je ab kunt regelen ipv aan knopjes op je sub te gaan draaien..

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:24
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:05:
Het gaat om de versterker uit deze set: sony HT-SF1100 zie (http://www.sony.nl/view/S...y=HCS+Cinema+Surround+Kit)

Het exacte typenummer van de subwoofer heb ik nu niet bij de hand, maar hij is van JBL (iets van de PB12-??)

Hopelijk kan je iets met deze gegevens. Persoonlijk denk ik dat je deze info niet nodig hebt om de vragen te beantwoorden......

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Erik
De JBL subwoofer heeft een High-Input, die kan je dus gewoon aansluiten op de versterkte uitgang van je Sony versterker.
Of je hierbij links of rechts in de subwoofer gebruikt maakt niets uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus begrijp ik het goed dat ik voor de aansluiting op de subwoofer gewoon de tulpaansluiting kan gebruiken. Ik moet daarbij de switch op "normal" zetten en niet op "LFE" toch?

Daarbij loop ik wel tegen het probleem op dat de subwooferuitgang op mijn versterker geen tulpaansluiting is maar een "gewone speaker" aansluiting (dus je moet twee koperdraadjes vastklemmen). Hoe sluit ik dze dan paktisch gezien aan op de tulpingang van mijn subwoofer?

Gr Erik

De subwoofer is inderdaad de JBL-PB12 zie https://www.hci-services....20230V%20om%20(final).pdf voor manual

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
De subwoofer is inderdaad de JBL-PB12 zie https://www.hci-services....20230V%20om%20(final).pdf voor manual

Verwijderd

Topicstarter
Of moet ik de switch juist op LFE zetten omdat mijn versterker een vaste subwoofer X'over van 150 Hz heeft? (staat als note in de manual voor advanced users) Of heb ik dan dus problemen dat het signaal als LFE wordt behandeld terwijl het high-level is?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 13:53 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:41:
Ok, dus begrijp ik het goed dat ik voor de aansluiting op de subwoofer gewoon de tulpaansluiting kan gebruiken. Ik moet daarbij de switch op "normal" zetten en niet op "LFE" toch?

Daarbij loop ik wel tegen het probleem op dat de subwooferuitgang op mijn versterker geen tulpaansluiting is maar een "gewone speaker" aansluiting (dus je moet twee koperdraadjes vastklemmen). Hoe sluit ik dze dan paktisch gezien aan op de tulpingang van mijn subwoofer?

Gr Erik

Dat zou ik dus niet doen! Gewoon de signaaluitgang gebruiken en niet een soort speaker/subwoofer uitgang waar behalve het signaal ook (hoe moet je dat zeggen) het aantal watt uit komt zeg maar.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met "de signaaluitgang"? Ik heb achterop de versterker 6 uitgangen, allemaal "normale speakeraansluitingen" (dus koperdraadjes met klemmetjes vastzetten). Één van de 6 staat woofer bij. De andere 5 zijn voor center, LF, RF, LR en RR. Op de subwoofer gebruik ik dan de tulpaansluiting, waarbij ik een aparte "switch" (knopje) op LFE of normal kan zetten

Waar moet ik volgens jou de subwoofer op aansluiten, hoe en met welke instelling van de switch (LFE of normal)?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Alles wat je moet weten staat gewoon in de manual :)

Je moet gewoon de high-level input gebruiken en die aansluiten zoals je, je oude subwoofer ook aangesloten had (dus gewoon speakerkabel eraan). Gewoon linker kanaal nemen. En dan zet je hem op LFE -> klaar!

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 06-02-2008 14:10 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk snap ik het dan niet: ik sluit een gewone speakerkabel aan op de subwoofer uitgang van mijn versterker, maar hoe sluit ik nou een gewone speaker kabel (dus GEEN tulp) aan op de tulpaansltuing van mijn subwoofer????? Dit is toch de low-level/line level ingang. Moet ik dus juist niet de gewone speakeraansluiting op de high-level (voor de linker of de rechter box) ingang van mijn subwoofer hebben (zijn schroeven waarmee het dus inderdaad mogelijk is om een gewone speakerkabel op aan te sluiten)?

Gr Erik

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 15:06 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:57:
Waarschijnlijk snap ik het dan niet: ik sluit een gewone speakerkabel aan op de subwoofer uitgang van mijn versterker, maar hoe sluit ik nou een gewone speaker kabel (dus GEEN tulp) aan op de tulpaansltuing van mijn subwoofer?????
Niet dus! Zoals ik dus al zei: aansluiten op de high-level ingang van de subwoofer.

Dus:

Subwoofer uitgang die normaal naar je sub gaat - > High-level ingang van de subwoofer.

En trouwens, steeds groeten is niet nodig hoor :)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 06-02-2008 15:22 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ok. En welke high-level ingang ik neem (voor de linker of rechterbox) maakt niet uit. En dat ik de high-level uitgang niet gebruik maakt niet uit zolang ik de switch maar op LFE heb staan (of bij "normal" de cross-over op de subwoofer zo hoog mogelijk dus 150 hz)

Volgens mij heb ik hem nu, sorry voor het trage begrip. bedankt voor de hulp.

En hopelijk voor d elaatste keer: de groeten! :-)
Pagina: 1