Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
[ Voor 47% gewijzigd door R.E. op 06-02-2008 11:06 ]
Vette shit!
Ik zou zelf liever gebruik maken van een hotspare. Raid 6 vraagt wel meteen extra resources om de pariteit te berekenen. Qua ruimte is het hetzelfde, je hebt met raid6 of een raid5+hotspare altijd twee disks die je niet "gebruikt".R.E. schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:05:
Misschien kun je overstappen naar RAID6, dan hoeft de hotspare ook niet meer.
Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Je zult dan een nieuw volume aan moeten maken op die disk (wat een extra schijfletter oplevert), of je bestaande disk expanden..
Dat ligt ook een beetje aan het risico wat je wilt lopen. Stel dat een disk crashed, totdat de hot-spare gerebuild is ben je niet redudant (in het geval van Raid5) . Met Raid6 heb je hier geen last van...duke99 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:10:
[...]Ik zou zelf liever gebruik maken van een hotspare. Raid 6 vraagt wel meteen extra resources om de pariteit te berekenen. Qua ruimte is het hetzelfde, je hebt met raid6 of een raid5+hotspare altijd twee disks die je niet "gebruikt".
[ Voor 44% gewijzigd door Question Mark op 06-02-2008 11:14 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Voor de duidelijkheid: ik ben in dit geval klant en heb mijn vraagtekens bij de door het datacenter aangedragen oplossing.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Zakelijk. Type SCSI controller zoek ik nu op.GH45T schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:19:
Kun je niet iets meer duidelijkheid geven over de hardware welke je al hebt, waar de server voor wordt gebruikt en of dit privé of zakelijk is?
Het uitbreiden van een raid set levert altijd risico's op. Ik denk dat het datacenter deze oplossing adviseerd om dat ze dan de data van de 3xraid5 kunnen kopieren naar de 2x300GB. Dan heb je altijd nog de raid5 als er iets fout gaat(kleine kans).Videopac schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:13:
Is idd SCSI. Aangezien er 6 schijven in de server passen, neem ik aan dat de SCSI controller er ook minimaal 6 aan kan, maar zeker weten doe ik dit niet.
Voor de duidelijkheid: ik ben in dit geval klant en heb mijn vraagtekens bij de door het datacenter aangedragen oplossing.
Nou is een bedrijfsmatige pariteitsraidset nooit een reden om geen (tape) backups te maken. Als je die hebt zou ik kiezen voor de goedkoopste oplossing. Als je die niet hebt zou een raid5+hotspare een goede optie zijn.
Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Of je die RAID sets wel of niet kunt uitbreiden, had je natuurlijk zelf ook kunnen vinden in de userguideVideopac schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:32:
Controller is een LSI Logic PERC 4e/Di.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Zo heb je ook weer 3 verse schijven. Hoewel de 73 GB schijven nog niet echt versleten zullen. Ook kun je daarna weer makkelijk uitbreiden als het nodig is. 2x300GB in RAID1 is niet makkelijk en snel uitbreidbaar, een RAID 5 array van 73GB schijven ook niet echt, dat zie je nu wel.
Wel even een backupje maken van te voren en in dat documentje van Brahiwahiewa kijken of jouw controller dat ondersteunt.
Hmm, sorry, zie nu dat je wil uitbreiden op je bestaande set, laat maar...Maar het is natuurlijk wel een oplossing.
[ Voor 17% gewijzigd door Saab op 06-02-2008 14:28 ]
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Thanks dus!
Kans is klein wellicht maar rebuilden is vrij disk-intensief dus niet deze situatie is niet onmogelijk.
RAID is om de uptime te verhogen, mochten er twee harde schijven zo kort achter elkaar kapot gaan dan zou ik de hele array niet meer vertrouwen en dus sowieso allemaal nieuwe harde schijven willen hebben.
Ik heb inmiddels meer feedback gekregen van het datacenter: on the fly uitbreiden zou niet mogelijk zijn omdat er 2 logische drives aangemaakt zijn: een C: van 8GB en een D: van de rest (120-130GB). Dit zou dan alleen kunnen door gebruik te maken van Partition Magic. Is dit echt een gebruikelijke gang van zaken??
On the fly je RAID set uitbreiden kan sowieso, als jouw controller dat ondersteunt.Videopac schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:45:
Uiteraard is een goede RAID set-up geen reden om geen back-ups meer te maken.
Ik heb inmiddels meer feedback gekregen van het datacenter: on the fly uitbreiden zou niet mogelijk zijn omdat er 2 logische drives aangemaakt zijn: een C: van 8GB en een D: van de rest (120-130GB). Dit zou dan alleen kunnen door gebruik te maken van Partition Magic. Is dit echt een gebruikelijke gang van zaken??
Je volume uitbreiden is afhankelijk van je OS, schijnbaar zou het met diskmanagement moeten kunnen of anders is er een tooltje als dit: http://www.mydigitallife....s-vista-2000-2003-and-xp/
Misschien heeft jouw datacenter andere redenen om het niet aan te bevelen?
Diskpart werk niet met system volumes, bootvolumes of volumes waar een pagefile op staat (tenminste niet als het OS geboot is).Saab schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:23:
[...]
Je volume uitbreiden is afhankelijk van je OS, schijnbaar zou het met diskmanagement moeten kunnen of anders is er een tooltje als dit: http://www.mydigitallife....s-vista-2000-2003-and-xp/
Uit: How to use Diskpart.exe to extend a data volume in Windows Server 2003, in Windows XP, and in Windows 2000
Booten met bv een PE omgeving en dan het volume expanden werkt wel, maar dat betekend weer downtime.... Bovendien heeft Diskpart vrije ruimte rechtstreeks achter het te expanden volume nodig (en die zal er niet zijn). Geldt overigens niet voor Dynamic Disks.Voor de opdracht extend is het volgende vereist:
- Het volume moet geformatteerd worden met het NTFS-bestandssysteem.
- Voor standaardvolumes moet de niet-toegewezen ruimte voor de extensie de volgende aaneengesloten ruimte op dezelfde schijf zijn.
- In het geval van dynamische volumes kan de niet-toegewezen ruimte een lege ruimte zijn op een willekeurige dynamische schijf van het systeem.
- Er wordt alleen ondersteuning geboden voor het uitbreiden van gegevensvolumes. Systeemvolumes of opstartvolumes kunnen wellicht niet worden uitgebreid.
- U kunt de partitie niet uitbreiden als het wisselbestand van het systeem zich op de partitie bevindt. Verplaats in dat geval het wisselbestand naar een partitie die u niet wilt uitbreiden.
Maar goed, het OS van TS is niet bekend dus er is niet met zekerheid te zeggen wat de meest eenvoudige manier is om de volumes te expanden...
Kleine tip nog voor het datacenter van TS: Partition Magic werkt niet op een Server OS, daar ben je Server Magic voor nodig. (als je het tenminste vanuit het OS wilt uitvoeren).
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dat gaat dan op de veilige manier, dus eerst down brengen van de server, image maken van de disks, dan met een tooltje de partitie uitbreiden. Als er iets fout gaat wordt gewoon de image terug gezet zodat er tegen de ochtend altijd weer een draaiende server staat.
Van het plaatsen van nieuwe hardware is dan nog niet eens sprake. Bij ons is meestal het probleem dat er hardwarematig volop capaciteit is maar dan de C: partities indertijd te klein zijn ingeschat en daarom nu vergroot moeten worden.
Overigens, als het niet de bedoeling is om bestaande partities uit te breiden dan verandert dat de zaak. Inbouwen extra schijven, rebuilden RAID set, en een blanco partitie aanmaken moet grotendeels online kunnen met minimale (of helemaal geen) downtime. Het is juist het uitbreiden van bestaande partities wat tijdrovend is.
[ Voor 18% gewijzigd door downtime op 18-02-2008 23:02 ]