• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Heb afgelopen zaterdag de bios van m'n moederbord geupgrade naar versie 1004. Heb echter sindsdien problemen bij het opstarten van Vista 64bit, waardoor m'n netwerk interface niet goed opkomt en ik daardoor geen internet verbinding heb. De oplossing is om m'n netwerk interface uit te zetten en daarna weer in te schakelen. Behoorlijk irritant dus :( Nu heb ik geprobeerd om m'n oude bios weer terug te zetten naar 906 via EZ flash 2, maar dit lukt niet omdat hij de melding geeft dat er al een nieuwere versie opstaat. Weet iemand of en hoe het mogelijk is dit te forceren met EZ flash zodat ik hem toch kan downgraden?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 09:56

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Met EZ flash niet, sommige biossen gaan wel terug met de windows utillity van asus, wel even in de opties een vinkje zetten bij downgrade.

andere optie is dezelfde bios flashen en halverwege je pc uit zetten , daarna met je moederbord cd booten , dan word de oude bios die op de cd staat geladen.

Ik moet toegeven die laatste is een beetje tricky maar soms is het de enige manier. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-03 08:05
volgens mij kun je via de CMOS instellingen de bios flashen (die checkt niet op versies)

you had me at EHLO

• Uitje
Rol-Co schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:03:
Met EZ flash niet, sommige biossen gaan wel terug met de windows utillity van asus, wel even in de opties een vinkje zetten bij downgrade.

andere optie is dezelfde bios flashen en halverwege je pc uit zetten , daarna met je moederbord cd booten , dan word de oude bios die op de cd staat geladen.

Ik moet toegeven die laatste is een beetje tricky maar soms is het de enige manier. :)
Ik had inderdaad ook al zoiets gelezen, maar deze optie vindt ik ook een beetje te link.
Zal het eens proberen met de asus windows utility al lees je ook wel vaak dat je deze beter niet kunt gebruiken.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25

Wimo.

Shake and Bake!

Bios op de HD of USB stick zetten. Vervolgens booten en tijdens de post de flash util aanroepen. Die checkt niks.

• Uitje
Wimo. schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:04:
Bios op de HD of USB stick zetten. Vervolgens booten en tijdens de post de flash util aanroepen. Die checkt niks.
Dat is ook hoe ik het geprobeerd heb, vanuit de Bios EZ Flash opgeroepen en die doet juist wel de check.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25

Wimo.

Shake and Bake!

Vreemd, ik heb op deze manier toch echt een oude bios terug gezet omdat de nieuwe minder stabiel bleek te zijn.

• Uitje
Wimo. schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:21:
Vreemd, ik heb op deze manier toch echt een oude bios terug gezet omdat de nieuwe minder stabiel bleek te zijn.
Hebben we het dan over hetzelfde moederbord? (Asus P5K-E Wifi/AP) Ik heb het tot 3 keer op deze manier geprobeerd en zelf gekeken of er een optie bij zat om hem te forceren.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf heb ik sinds kort een ASUS P5K-E Wifi-AP met Intel Q6600 en 4x1GB Corsair Twin2X 6400 (4-4-4-12) en die werkt dus niet lekker samen met P5K-E biossen na 0806.
Ik had 0906 geflashd, en gelijk kreeg ik vele errors in memtest. Dus ik wou terugflashen, geen enkele tool pakte het. Ene zegt: EEPROM fout (oid) andere geeft aan de bios ouder is dan degene die erop staat...

De oplossing voor mijn P5K-E/WIFI-AP was de volgende:
Stap1: zet de bios die je wilt hebben op een usb stick en noem hem P5KE.ROM
Stap2: zet ook de bios die er nu al opstaat op je usb stick (met originele naam)
Stap3: Start EZ-Flash en flash de bios die er nu al opstaat
Stap4: Kort nadat stap3 begint, dus wanneer er staat "erasing blocks" druk je op de reset knop van je PC, hiermee maak je de bios data stuk.
Stap5: Je PC boot nu op via de CrashFree BIOS chip van ASUS, en hij gaat 1voor1 de apperaten af: Floppy, CD, USB. Als het goed is herkend hij dat er op je USB stick het bestand P5KE.ROM aanwezig is, en dan flasht hij die.
Stap6: Reboot
Stap7: Reset alle waardes in je biosinstellingen (load defaults)
Stap8: Reboot
Stap9: Geniet van je stabiele mobo :D.

Je kan hiervoor eventueel ook de originele meegeleverde drivercd gebruiken, bij mijne staat er echter 0401 bios op. En die kan te oud zijn voor sommige processoren.

Het klinkt misschien gevaarlijk, dat is het wel en niet, want crashfree bios zorgt er dus voor dat het atijd te herstellen valt.
Dit is natuurlijk geheel op eigen risico (zoals bios flashen altijd is eigenlijk...), en ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade :+ .

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 25-02-2008 01:38 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• ThePrutser
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-12-2025

ThePrutser

Doet zijn nickname eer aan... :P

Veni Vidi Verprutst!

@Big-Guy
You are my hero!! Dit werkt perfect!

Ik heb hetzelfde moederbord en had een bios update van 0503 naar 1006 gedaan. Het betreft een OC-ed systeem, niet meer booten na de update. |:(

Deze downgrade heeft me gered! Top! _/-\o_

MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Vista probleem heeft te maken met het feit dat je twee keer een bepaald netwerk in hebt gesteld onder dezelfde voorwaarden . En dan kan Vista opeens niet meer kiezen welke :D . Je kan dan probere om een alternate ip te configureren. Is volgens mij een bekend probleem bij Vista. Heb het zelf ook gehad met een laptop namelijk .

[ Voor 3% gewijzigd door Chadi op 22-03-2008 16:18 ]

Verwijderd

BiG-GuY schreef op maandag 25 februari 2008 @ 00:23:
Zelf heb ik sinds kort een ASUS P5K-E Wifi-AP met Intel Q6600 en 4x1GB Corsair Twin2X 6400 (4-4-4-12) en die werkt dus niet lekker samen met P5K-E biossen na 0806.
Ik had 0906 geflashd, en gelijk kreeg ik vele errors in memtest. Dus ik wou terugflashen, geen enkele tool pakte het. Ene zegt: EEPROM fout (oid) andere geeft aan de bios ouder is dan degene die erop staat...

De oplossing voor mijn P5K-E/WIFI-AP was de volgende:
Stap1: zet de bios die je wilt hebben op een usb stick en noem hem P5KE.ROM
Stap2: zet ook de bios die er nu al opstaat op je usb stick (met originele naam)
Stap3: Start EZ-Flash en flash de bios die er nu al opstaat
Stap4: Kort nadat stap3 begint, dus wanneer er staat "erasing blocks" druk je op de reset knop van je PC, hiermee maak je de bios data stuk.
Stap5: Je PC boot nu op via de CrashFree BIOS chip van ASUS, en hij gaat 1voor1 de apperaten af: Floppy, CD, USB. Als het goed is herkend hij dat er op je USB stick het bestand P5KE.ROM aanwezig is, en dan flasht hij die.
Stap6: Reboot
Stap7: Reset alle waardes in je biosinstellingen (load defaults)
Stap8: Reboot
Stap9: Geniet van je stabiele mobo :D.

Je kan hiervoor eventueel ook de originele meegeleverde drivercd gebruiken, bij mijne staat er echter 0401 bios op. En die kan te oud zijn voor sommige processoren.

Het klinkt misschien gevaarlijk, dat is het wel en niet, want crashfree bios zorgt er dus voor dat het atijd te herstellen valt.
Dit is natuurlijk geheel op eigen risico (zoals bios flashen altijd is eigenlijk...), en ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade :+ .
Dank je wel. Voor mij heeft het uitkomst geboden.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-03 16:01

Sebazzz

3dp

Wat omslachtig. Zo moeilijk om van Award of Asus even awdflash.exe te downloaden en dat op een DOS diskette te zetten of de Ultimate Boot CD te draaien?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Sebazzz schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:41:
Wat omslachtig. Zo moeilijk om van Award of Asus even awdflash.exe te downloaden en dat op een DOS diskette te zetten of de Ultimate Boot CD te draaien?
Als je op mij doelt: op asus is te lezen dat het enige dosprogrammas dat ik mag gebruiken in combinatie met mijn mobo P5KR afudos en ezflash (??) zijn. En ik heb met zowel afudos als ezflash geprobeerd en het lukte niet (met afudos kreeg ik een error dat de huidige bios te nieuw was en met ezflash dat de eeprom niet kloppend was).

Ik neem aan dat op de P5KE dezelfde bios zit als op de P5KR en dat het verhaal dus hetzelfde is.

Ik heb overigens ook geen ultimate boot cd.

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 14:04
Voor mij heeft deze oplossing gewerkt, ik heb hieronder een screenshot van de Asus Backup utlity gemaakt. Deze blijft kijken naar HD, Diskette & USB stations en zoekt naar het bestandje P5KE.BIN. Ik heb dit al eerder meegemaakt en had dus al enige ervaring hiermee. Ik draai nu de 0503.bin bios versie. Heb hiermee mijn CPU nog ietsjes verder kunnen overclocken. (E6750 @ 3.7GHz).
P5K-E Wifi/App
Afbeeldingslocatie: http://www.vdweb.nl/_img/shizzle1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vdweb.nl/_img/shizzle2.jpg

[ Tesla MIG MYP ]

• Quorton
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 15:06
Ik heb het ook op die manier net gedaan, het werkt.
Maar...toen ik daarna opstarte deed de pc helemaal niets meer, tenminste op het scherm, fans draaide wel etc.
Ik heb toen de stroom eraf gehaald, die CMOS battery cell uit het moederbord gehaald, stroom er weer op en er weer af, cell weer terug en gelukkig toen deed ie het weer.
Was wel ff schrikken, dit is nl al een ingeruild MB omdat de vorige keer een bios update via vista ook helemaal mis ging en toen deed het MB ook helemaal niks meer, dus ik zag de bui al hangen.

Quadcore 6600 @ 3,3Ghz, 4 GB, 2 TB raid 5, GF 8400GS
P4 2.8G, 2 GB, 500GB diskspace, GF FX5200

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 14:04
Bios update via Windows zal ik zelf nooit doen.

[ Tesla MIG MYP ]

Pagina: 1