Geluidsupgrade voor games in Vista

Pagina: 1
Acties:

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Momenteel zit ik nog op het onboard geluidkaartje van mijn Maximus Formula. Deze zit via SPDIF aangesloten op mijn home-cinema set. Nu is dat alleen 2.0 en hoewel het geluid geeft, klinkt het volgens mij nooit zoals een goede geluidskaart + boxen.

Ik speel graag games als Stalker, FEAR en andere FPS en je mist gewoon een stuk beleveling hierbij. Nu is het probleem ik draai Vista, ik heb al gigantisch veel topics doorgenomen om erachter te komen dat Vista geen gebruik maar maakt van DirectSound3D maar van Open AL. Via de Alchemy software zou je hierdoor alsnog van EAX geluid kunnen genieten maar dat werkt niet bij alle games heb ik begrepen? Bovendien mis je hierdoor hardwarematige versnelling van games?

Nu is mijn eerste vraag, werkt dit goed?

Ik mis namelijk het gevoel dat ik in games had met mijn oude Audigy 2 ZS op Windows XP. Als geluidskaart had ik een XtremeGamer of Prelude op het oog. De boxen twijfel ik over, ik zie veel termen als THX en DTS maar zie door de bomen het bos niet meer.

Het is eigenlijk alleen bedoeld voor games en soms een Blu-ray film. Eventueel ben ik ook aan het overwegen om weer met een headset te gaan gamen.

Mijn vragen;
Hoe werkt 3D geluid in Games in Vista? Ik las namelijk een aantal reviews die het compleet zinloze besteding vinden, maar lees ergens anders weer dat het geluid toch veel beter is. Daarnaast is uberhaupt een waardevolle toevoeging als je Vista draait? Daarnaast gaan boxen als de Z-5500 nog een steen bijdragen aan die kwaliteit. Voorlopig keek ik naar de Logitech G51, maar als THX / DTS boxen beter zijn wil ik dat best overwegen. Als de prijs-kwaliteit verhouding maar goed is.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03:29
Hoe 3d geluid in Vista werkt: de Alchemy drivers zetten Directx geluiden (EAX) naar OpenAL geluiden, zo kunnen alle kanalen weergegeven worden. Spellen die al OpenAL zijn, zoals Battlefield 2143, Quake 4, Doom 3 of Unreal Tournament hebben helemaal geen Alchemy nodig om meerkanaals geluid te
kunnen weergeven.

En over het DTS/THX gebeuren:
DTS is een formaat geluid voor DVD-films over SPDIF, voor gamen en blu-ray is het vrijwel nutteloos (tenzij je moeilijk wil gaan doen met converteren = problemen). Voor DVD-films is het trouwens ook niet nodig aangezien je kaart het signaal kan decoden (= omzetten naar analoog) en dus hoeft je speakerset dat niet meer te doen.
THX is een marketingtrucje, een speakerset zonder THX kan veel beter zijn dan één met THX. Niet op letten dus.

Oftewel: ga voor de speakerset die jij mooi/goed geprijsd/mooi klinkend vindt. En let niet op de logo's ;)

• Woodsy
Oke bedankt, ik heb nu ook op de Alchemy lijst gekeken van Creative maar vind het persoonlijk maar tegenvallen.

Ik wil graag weer die ervaring hebben qua geluid van in XP, maar vind Vista verder een hele vooruitgang op XP, dus wil niet meer terug. Even tussendoor, dit is niet het discussie punt maar gewoon mijn mening.

Twijfel nu erg over de XtremeGamer, waarvan de prijs nog is te overzien. En dan gewoon een headset erbij, maar de X-FI Prelude vind ik toch zonde onder Vista voor zover ik heb kunnen lezen.

Nog meerdere mensen die een mening / inbreng hebben?

• Woodsy
Subtiel schopje...

Is het daadwerkelijk zo slecht gesteld met Vista qua geluid?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb zelf zo'n X-fi Fatality bladiebla kaart onder Vista, met Alchemy etc, en met de games die ik speel (Cod4, Css, Ut3, Crysis, CnC3) gaat dat eigenlijk prima. :)

Aannames zijn fataal.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03:29
Vergeet niet dat de games op de lijst alleen maar directX spellen zijn. Alle OpenAL spellen werken zonder Alchemy goed.

• Woodsy
Dat is sowieso wel goed om te horen. Dat maakt het het voor mij wel waard dan.

Alleen hoe zit het met DTS? Is zoiets uberhaupt nuttig voor games, ik ken het namelijk alleen van DVD's.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik ben nog geen game met DTS erin tegengekomen nee. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Woodsy schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:35:
Is het daadwerkelijk zo slecht gesteld met Vista qua geluid?
Ja en nee. In Vista draaien device drivers in user space (ring 3), terwijl ze t/m XP ook onder kernel space (ring 0) mochten draaien. In kernel space kan zo'n driver rechtstreeks de hardware (je geluidskaart bv.) aanspreken, maar in user space MOET dat via de API's die 't OS biedt.

Gevolg: 3rd party protocollen als EAX moeten omgezet worden naar een protocol dat 't OS ondersteunt (OpenAL bv.), en dat is een extra vertaalslag die a) tijd kost, en b) moet worden geimplementeerd door de driver leverancier. En als die al wel tonnen ervaring met EAX heeft, maar net aan OpenAL is gaan ruiken, zullen die drivers niet echt fantastisch zijn.

Aan de andere kant maakt 't verschuiven van device drivers naar ring 3 't OS wel een stuk minder kwetsbaar, maar een gemiddelde gamer zal zich daar niet echt druk over maken...

/me zou gewoon de games onder XP blijven draaien. :)

• Woodsy
Bedankt voor alle antwoorden.

Het wordt dan waarschijnlijk toch de Z-5500 + XtremeGamer. De prelude is gelijk 100 euro duurder en de DTS connect voeg weinig toe. De boxen heb ik liever wel high-end, want ik zie me eigen de geluidskaart eerder vervangen. Bovendien wil ik de aansluitingen houden voor eventueel een PS3.
Pagina: 1