Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Selectbox alternatieven ivm. CSS

Pagina: 1
Acties:

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Zoals jullie wellicht weten heeft IE geen support wbt. het veranderen/verwijderen van borders en dat soort zaken als het gaat om selectboxes. Niet met HTML attributen, niet met CSS, nergens. Dit overigens in tegenstelling tot Firefox en Opera.

Zijn er elegante alternatieven die bijvoorbeeld gebruik maken van JS ? En waarbij de opmaak van de selectbox geheel geregeld kan worden door nette HTML en CSS ? Ik heb tot op heden niets kunnen vinden waar ik happy mee was.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
twee afbeeldingen gebruiken?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Je kan ook zelf de handen in een slaan en een klein schriptje maken. Het is niet meer dan een suckerfish en wat plaatjes erbij. Maak wat je niet laten kan zou ik zeggen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:42

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Overigens, ik vind het overdreven 'stylen' van Formulier elementen nu juist een van de terreinen waar heel vaak het 'Desing' het wint van de usability'..

natuurlijk kan het voor de browsers wel een voordeel bieden hoertoe wél goede mogelijkheden te bieden, juist om te voorkoemn dat mensen overgaan tot het creeren van nog baggere 'custom scripting objecten'... maar als ik denk aan bv borders vind ik ze bij formulier-elementen meestal juist essentieel voor de 'gebruiks-gevoel-ervaring' van een gebruiker... die dan eenvoudig de formulier-elementen kan herkennen...
en niet op 'zoek' moet gaan met zn muis in de hoop te ervaren waar wel en waar geen formulier element is (en daarbij moet je bedenken dat een select-box eigenlijk géén pointer maar de default cursor zou dienen te krijgen; en het dus enkel van zn visuele presentatie moet hebben)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:49
Ik wil me graag aansluiten bij RM-rf. De laatste tijd ben ik mij een stuk bewuster geworden van usability en één van de eerste dingen die ik de deur uit heb gegooid is het stylen van formulieren. Het enige wat ik nu nog aanpas zijn de lettergrootte, lettertype en de focus kleur. Als je namelijk andere dingen gaat aanpassen als borders dan werken niet alle eigenschappen + dat het onduidelijker wordt.

Volgens mij is er maar één reden om een formulier (vergaand) aan te passen en dat is als het de usability vergroot. En om er ook nog maar even een cliché tegenaan te gooien: "Form follows function".

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Nadeel is ook dat je website veel meer onderhoud vergt met dit soort Javascript-grappen. Want wie garandeert jou dat jouw script over x jaar nog werkt in browser y?

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

Het meest steekhoudende argument tegen custom form elementen vind ik nog steeds de herkenbaarheid (ala het os zelf) en de bediening (muis & tobo). Als je een script kan maken dat het form toegankelijk en bruikbaar houdt inc een non-js fallback naar een gewoon form, en daarbij een design hebt die elementen herkenbaar genoeg laat als form-input, is er imo nix aan de hand.

Maar dat is niet zo makkelijk ;)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er bestaan standaard scriptjes voor om form elementen te vervangen met DHTML (mag ik die term nog gebruiken?) varianten. Bijvoorbeeld http://www.badboy.ro/articles/2005-07-23/niceforms_preview/. Als je geen Javascript hebt zie je dus gewoon de standaard form elementen.

Het ziet er zeker parchtig uit, en je kan het volledig integreren in het design van je website. Of je het moet gebruiken is een tweede. De toegankelijkheid van de select dropdowns gaat er op achteruit, evenals de herkenbaarheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Blaise op 06-02-2008 14:44 ]

Pagina: 1