[PHP/HTML] sitemap en seo voor pagina met meer landen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een site die op basis van het land van de bezoeker (echt het land dus niet de browsertaal, in dit geval is daar een specifieke reden voor) bepaalde content laat zien. De indexpagina van deze site is dus verschillende voor bezoekers uit verschillende delen van de wereld. Dit geldt niet voor een klein stukje van de indexpagina, maar voor meer dan de helft. Als het land van de bezoeker gedetecteerd is wordt op basis daarvan een sessie variabele gezet en aan de hand van deze variabele wordt vervolgens bepaald welke content getoond wordt.

Dit werkt op zich goed, maar ik maak me een beetje zorgen over de indexering door google. Wat gebeurt er als google de pagina indexeert. Het zou afhangen van de plek van de google server die het werkt doet welk gedeelte van de pagina geindexeert wordt of zie ik dat verkeerd?

Of is het zelfs zo dat omdat google verschillende servers heeft mijn pagina op verschillende manieren geindexeert wordt en google daarom kan gaan denken dat mijn pagina steeds verandert?

Ik dacht dit alles op te kunnen lossen met een sitemap. In die sitemap zet ik dan een link naar de indexpagina met een variabele erachter, als de pagina dan geladen wordt, wordt omdat die variabele is meegegeven de sessiewaarde op een bepaald land gezet, zodat de indexpagina op meerdere manieren geindexeerdt wordt. Alleen ziet google dit dan weer als een andere pagina, omdat er dan een variabele achter staat. Dit lijkt me dus niet zo'n goede oplossing of wel?

Ik vind het lastig om uit te leggen wat ik nu precies bedoel, ik hoopte dan ook eigenlijk dat er iemand was die bij het lezen van dit deze problematiek herkent en me kan vertellen hoe ik hier het beste mee om kan gaan:P

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Belangrijk is te weten hoe de structuur van de site is.

domein.com/us/index.html, domein..com/ca/index.html, domein.com/nl/index.html

Hier kan google prima doorheen wandelen...

Maar als jij maar 1 structuur hebt domein.com/index.html en de taal op sessies/cookies neer zet. Dan zal je een standaard land moeten kiezen voor mensen (en dus ook zoekmachines) die geen cookies accepteren.

De zoekmachine zal dan maar 1 taal indexeren.

Voor het SEO gedeelte kan je dus het beste na het domein het land geven, en daarachter pas de site (zoals in m'n eerste voorbeeld).

Op domein.com/index.html bepaal je waar de bezoeker vandaan komt, en trap je ze door naar domein.com/nl/index.html

Dit is bij mijn weten de enige manier om een multilingual of regiogebonden inhoud doorzoekbaar te krijgen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik weet niet wat de exacte reden is voor de verschillende content per land, maar de netste oplossing is volgens mij om verschillende index-pagina's te hebben. De bezoeker komt binnen op een niet-aangepaste pagina waarop het land wordt gedetecteerd. Vervolgens redirect je naar de land-specifieke pagina.
Op die manier kan google al je index-pagina's indexeren en kan iemand linkjes naar je site fatsoenlijk doorsturen. In je huidige opzet is het namelijk zo dat als ik (vanuit Nederland) een linkje stuur naar mijn moeder (in bv. Amerika) wij verschillende content te zien krijgen. Dat kan nogal verwarrend zijn en is niet bepaald in lijn met de gedachte achter URL's op internet...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:35

djiwie

Wie?

Als je toch al per land verschillende content wilt laten zien, kun je dan niet beter werken met per land een eigen domeinnaam?
Dus bijvoorbeeld flbos.nl voor de Nederlandse versie, flbos.de voor de Duitse versie, flbos.co.uk voor de Britse versie, etc.

Het voordeel is meteen dat een extensie al verbonden is met een land en ook helder overkomt in de communicatie. Nadeel is dat je meerdere domeinen moet onderhouden, maar dat moet te overzien zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djiwie schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:06:
Als je toch al per land verschillende content wilt laten zien, kun je dan niet beter werken met per land een eigen domeinnaam?
Dus bijvoorbeeld flbos.nl voor de Nederlandse versie, flbos.de voor de Duitse versie, flbos.co.uk voor de Britse versie, etc.

Het voordeel is meteen dat een extensie al verbonden is met een land en ook helder overkomt in de communicatie. Nadeel is dat je meerdere domeinen moet onderhouden, maar dat moet te overzien zijn ;)
Dit is absoluut de beste manier om je probleem te tackelen.

Als dat echter niet mogelijk is, kun je eventueel ook werken met subdomeinen, zoals http;//de.flbos.nl voor duitsland, http;//uk.flbos.nl voor engeland en http;//flbos.nl voor Nederland. Een subdomein wordt door zoekmachines ook - enigszins - gezien als een eigen domein en scheidt verschillende delen van je site beter dan door te werken in subdirectories.

ideaal blijft echter gebruikmaking van aparte domeinen