XX keer HD - IDE(SATA) -> USB -> USB Hub -> PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 02:16
Een vage topic titel, maar wat ik graag zou willen weten of het mogelijk is een extern kastje te maken, daarin een standaard voeding in te bouwen, met daarin een stuk of 4 hd's welke individueel gekoppeld zijn aan een schakelaar aan de voorkant, alle 4 de hd's elk aangesloten op een "ide naar usb converter" en deze weer gekoppeld op een usb hub met een enkele kabel naar de hoofdcomputer?

Ongeveer dit idee: (let niet op m'n crappy paint work)

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/externe_hd.png

In het plaatje zitten de stroomkabels vanaf de voeding allemaal aan elkaar, die hangen normaal gesproken gewoon los, de schakelaars zou ik dan eventueel aan de voorkant maken van dit zelfbouw kastje. Het kastje, eventueel gemaakt van mdf, en lang en smal, zou ruimte kunnen bieden aan veel meer hd's. Eventueel kan de Usb Hub op dezelfde stroomkabel worden aangesloten als de Atx-voeding zodat beide tegelijk worden ingeschakeld. Hmm een usb hub heeft niet eens stroom nodig bedenk ik me nu :)

Zou dit kunnen werken?

De reden:
Als ik kijk naar de prijzen van externe hd's dan betaal je best wel veel voor een towertje waar een paar hd's in kunnen. Beetje tweaker maakt zoiets gewoon zelf, en zelfs ik zou zoiets nog wel kunnen maken :). Bovendien kun je dan veel meer hd's kwijt en ben je alleen maar beperkt door de groote van de kast, die je nog weer eens zelf kunt bepalen.

De voornaamste vraag is, of dit zou kunnen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Maken kun je het altijd, jij wil gewoon weten wie het voor je maakt?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Yor_13 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 02:47:
Maken kun je het altijd, jij wil gewoon weten wie het voor je maakt?
Ik maak het zelf wel, wat ik gewoon wil weten of het ook kan, voordat ik allerlei spullen ga ophalen. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Werkt gewoon... Bij veel USB-IDE dongles krijg je zelfs een adapter die netjes 12v afgeeft, die zou je zelfs kunnen gebruiken (ik heb ze van 'gembird') ipv meteen een flinke voeding :)

Bedenk wel, dat alle harde schijven over dezelfde USB hub gaan en dus beperkt zijn door de gedeelde bandbreedte... (en dat gaat in je nadeel werken als je veel data verplaatst).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Met een paar kabeltjes als deze
moet het volgens mij wel gewoon lukken.

Zorg er wel voor dat de voeding nooit onbelast aanstaat, vooral iets oudere voedingen kunnen hier niet tegen.

zie net dat voor deze €12,00 er ook een voeding meegeleverd word voor de hd. Dan heb je de extra voeding geeneens meer nodig

[ Voor 18% gewijzigd door 9nevermind9 op 06-02-2008 03:05 ]

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Dus jij wil 4 schijven aansturen op 1 vrije USB poort na een hub ? :P

opzich moet het wel werken, het beste zou zijn als de PSU tegelijkertijd met de rest van je hardware aangaat. Genoeg manieren om 2 psu's tegelijk op te laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dit lijkt me geen enkel probleem, 100% zeker weten doe ik niet. Wel eens met 2 identieke usb-schijven wat zitten kopieren, maar daar zat geen hub tussen. Weet niet wat het OS gaat doen op dat gebied.

Theoretisch moet je 127 dingen aan 1 poort kunnen prikken.

(Bestel online, handig voor retourneren onder de wet koop op afstand)

Bedenk wel dat USB 2 ook niet super snel is. Voor opslag is het leuk, voor MP3's ook wel. Maar zou er niet vanaf branden of editen/monteren (audio / video).

Mooiste oplossing in een leuke kast, met een 3x51" bay voor hotswap schijven, heb je ook direct je powerknoppen waar ze moeten. Daar kunnen meen ik precies 4 hd's in.
9nevermind9 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 03:02:
[..]
Zorg er wel voor dat de voeding nooit onbelast aanstaat, vooral iets oudere voedingen kunnen hier niet tegen.
[..]
Van de usb kabel van de PC naar de HDD-case kan je de 5volt aftakken, relais halen en de 220~volt daarmee laten schakelen. Kind kan de was doen.

[ Voor 22% gewijzigd door RaZ op 06-02-2008 03:12 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

RaZ schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 03:09:
Dit lijkt me geen enkel probleem, 100% zeker weten doe ik niet. Wel eens met 2 identieke usb-schijven wat zitten kopieren, maar daar zat geen hub tussen. Weet niet wat het OS gaat doen op dat gebied.

Theoretisch moet je 127 dingen aan 1 poort kunnen prikken.

(Bestel online, handig voor retourneren onder de wet koop op afstand)

Bedenk wel dat USB 2 ook niet super snel is. Voor opslag is het leuk, voor MP3's ook wel. Maar zou er niet vanaf branden of editen/monteren (audio / video).

Mooiste oplossing in een leuke kast, met een 3x51" bay voor hotswap schijven, heb je ook direct je powerknoppen waar ze moeten. Daar kunnen meen ik precies 4 hd's in.

[...]

Van de usb kabel van de PC naar de HDD-case kan je de 5volt aftakken, relais halen en de 220~volt daarmee laten schakelen. Kind kan de was doen.
Op 8x/12x dvd`s branden is geen enkel probleem met USB 2.0, heb het hier als noodoplossing, omdat mijn onboard ide-controller van de nieuwe pc niet compatible is met mijn Sony brander 8)7

Video-editing wordt inderdaad lastiger, vooral als je met veel ruwe/grote bestanden werkt die je snel wilt doorvoeren/bewerken...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Mooi om te horen, de externe hd's zijn bedoeld voor opslag, niet voor server -of streamingdoeleinden. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 22:13
Het kan zo,

Maar als je een aantal van die convertors en een usb-hub moet kopen kun je voor een vergelijkbaar bedrag een goedkoop mobotje kopen en dan het sharen via gigabit lan doen, dat is sneller en flexibeler. >:)

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maar met alleen een mobo'tje kom je niet zo ver.

Daarbij is het zuiniger om enkel de schijven te voorzien van voeding (en de usb hub) dan een komplete pc (dan wel gestript natuurlijk).

Dit is wel gewoon de goedkoopste manier om externe ruimte te creeeren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is kijken naar eS-ATA niet een mogelijkheid? Op zich gaat dit wel werken, ik heb eenzelfde iets gedaan in een Sun tapestreamer.
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/Terw_Dan/sun_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/Terw_Dan/sun_2.jpg
Het werkt, maar de transferspeeds zijn om te janken zo traag als dat het gaat, USB is al niet helemaal jofel in snelheid, doe je het dan ook nog eens met 2 disks dan duurt het helemaal een eeuwigheid (omdat ze de bus nog eens moeten delen), met 4 disks die je tegelijkertijd gebruikt is het ongeacht je gebruik dermate traag dat je je er ongelovelijk aan gaat ergeren.

eS-ATA bestond nog niet toen ik dit ding gebouwd had, maar het zou zeker wel een betere oplossing zijn denk ik. Een eS-ATA dongle kun je direct op je S-ATA poorten onboard prikken, of je koopt voor een paar euro een controller en de transferspeeds zijn net zo hoog als een interne schijf, al met al stukken sneller en praktischer, gezien S-ATA ook gewoon hotswappable is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Terw_Dan schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 08:13:
Is kijken naar eS-ATA niet een mogelijkheid? Op zich gaat dit wel werken, ik heb eenzelfde iets gedaan in een Sun tapestreamer.
[afbeelding][afbeelding]
met 4 disks die je tegelijkertijd gebruikt is het ongeacht je gebruik dermate traag dat je je er ongelovelijk aan gaat ergeren.
Dat is het punt juist, ik hoef helemaal geen 4 disks te gebruiken ineens. Daarvoor zijn de schakelaars. Als ik van te voren zou weten wat ik op een bepaalde schijf staan heb kan ik enkel die schijf aanzetten. Massa data overdracht via 1 usb kabel naar 4 of meer hd's (en VV) is niet te bedoeling.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1