Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Inverter NEC Laptop kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goedenavond, ik weet dat ik alweer de zoveelste ben die een vraag stelt over inverters en LCD schermen. Maar na tijden lang zoeken en lezen (bedankt voor alle info). Weet ik nog niet echt wat ik het beste kan doen op het moment.

Het zit zo: Ik heb een oud Laptopje gekregen van mijn zus, maar helaas is daarvan de backlight kapot. Dus ik zie wel vaag iets wat er op het scherm gebeurt maar er is gewoonweg geen backlight. Wanneer ik de laptop aanzet zie ik wel een miliseconde even de backlight aangaan maar het blijft bij een klein flitsje.

Ok, ik ben een noob op dit gebied, maar leergierig. Dus ik heb de LCD al even uit elkaar geschroefd om te kijken of ik iets zag wat kapot was. Maar helaas, alles LIJKT heel.

Wat zou het probleem kunnen zijn? ik zie geen doorgebrande zekeringen... of andere schroeiplekken. Waar moet ik nog meer op letten?

Het betreft een "NEC I-select M4310" - laptop

Op de inverter staat: "316678100001-R0C PWA/DA1A10-A INVERTER BD"

Alle advies is welkom :)

Gr. Jasper

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Meten of je invertor spanning krijgt, meestal 15-18V (makkelijk ijkpunt is de zekering op het printplaatje). Uiteraard zekering checken, en bij goede zekering + aanwezige spanning de volgende stap: een kleine ccfl aansluiten om te kijken of ie dan beeld geeft.

Zo ja: ccfl in paneel kapot, vervangen. Zo nee: dan invertor vermoedelijk defect.

ccfls en invertors kosten je $20-30 incl verzend op ebay.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk heeft je scherm > 1 cclf en is 1 van de 2 kapot.

Op het moment dat hij start probeert hij ze beide aan te doen, bij 1 lukt het, bij de andere niet, dus schakelt hij (beide) weer uit. Vandaar de flits.

De ccfl's in een tft gaan nog niet zo snel kapot, je kan proberen er een paar andere aan te hangen (als je ccfl's met dezelfde stekkers hebt) en kijken of ze dan aangaan. Dan zijn natuurlijk de ccfl's niet goed.

Meer waarschijnlijk is dat een mosfet of trafo van je invertor kapot is.
Een trafo kan je meestal duidelijk zien dat die verkleurd is.
Afbeeldingslocatie: http://itp.nyu.edu/physcomp/images/tutorials/inv/inverter_02.jpg
Dat is in principe de invertor, het gele blok is de trafo.

De mosfets die sturen die trafo aan, als die kapot zijn doet het scherm het niet.

PS: Het aantal ccfl's is op de print makkelijk te zien aan de stekkers.
Als je stekkers met 3 pinnen (draden) hebt zijn het 2 ccfl's per stekker, als je stekkers met 2 pinnen (draden dus) hebt zit daar 1 ccfl aan.
Als je dus 2 stekkers met 2 draden hebt heb je 2 ccfl's.

Mosfets zijn trouwens erg goedkope componenten, en vrij eenvoudig aan te komen meestal.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de tips. ik kan dr nu alleen nog niet zoveel mee want ik zit met dikke griep thuis.
Dit is trouwens de inverter die ik heb (alleen is dit een plaatje van internet):
Afbeeldingslocatie: http://www.ipc-computer.eu/images/big/g_32326.jpg
Ik raakte even in de war met je p.s. over ccfl's maar ik heb er volgens mij dus gewoon twee. ?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mijn ervaring aan Compaq Armada laptops is dat in ruim 90% van de gevallen de inverter kapot is, en d lamp zelf bijna altijd nog werkt...
Gewoon vervangen dus, makkelijkste optie, als je er een kan vinden.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Op:

http://pchub.com/uph/

Kun je een hele hoop inverters vinden ;) Heb hier net een nieuwe inverter voor een acer travelmate besteld. Wacht er momenteel nog op...

Edit: En kassa :P
http://pchub.com/uph/lapt...-1A10-A-LCD-Inverter.html
Alleen geen stock :(

[ Voor 26% gewijzigd door wasted247 op 09-02-2008 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:09:
Mijn ervaring aan Compaq Armada laptops is dat in ruim 90% van de gevallen de inverter kapot is, en d lamp zelf bijna altijd nog werkt...
Gewoon vervangen dus, makkelijkste optie, als je er een kan vinden.
Dat lijkt me idd de makkelijkste optie, want die ccfl'tjes eruit halen ik een heel werk (als ik er al achter ga komen hoe ik die eruit krijg) Ik heb er nu één gevonden voor 25 euro op ebay: klik

Ik hoop dat daarmee het probleem is opgelost en het weer gaat werken... :/

Nog even iets, dit is een foto van MIJN inverter:
Hier linksbovenin zie je "belletjes" in de trafo zitten, kan dat kwaad?

Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/9223/11022008484gy8.jpg

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Heb hier (op mn werk) even een inverter uit mn la getrokken, en hierbij zitten iig geen belletjes op de travo. Lijkt me dat dit vast een oorzak aanwijst...

Gezond ziet het er iig niet uit...
Jammer genoeg is de inverter die ik uit mn la trek niets voor jou ;)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Da's volgens mij gewoon in de epoxy gekomen bij het fabriceren; als het oppervlak nog glad is is het normaal.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
tja, het ziet er niet echt schadelijk ofzo uit, maar ik moest het toch maar even vragen van mezelf.
Ander vraagje: kan een inverter eigenlijk wel kapot zijn zonder dat je het eraan ziet?
(met het blote oog, geen metingen)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Als een draadje binnenin de trafo doorgebrand is, omdat deze net dun is en te warm wordt (perfect bezuinigd dus) kan het idd zo zijn dat je er buitenaf niets aan ziet, maar hij wel defect is.
Dat kan je gemakkelijk uitmeten, de 2 primaire en 1 secundaire spoel van de trafo zijn normaal bijna kortgesloten. Wat ook wel eens gebeurd (en soms ook van buitenaf vaak onzichtbaar is, doorgaans wordt dan de fuse opgeblazen), is dat er een kortsluiting in de trafo zit, dat kan je op de trafo niet meten met simpele tools.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, We gaan even terug in de tijd mensen. Na lang zoeken en prutsen heb ik me invertertje gevonden.
Op laten sturen en gister in me laptopje gezet.

En waarempel, hij doet het weer. Dit bakkie kan ik nu weer prima gebruiken in me studentenleventje.

Bedankt voor alle reacties en hulp.

mvg Jasper

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/090be413431edc2e46e223ebb0c67a94.jpg

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 13:16
Nu ook nog even leren fotograferen :P

Verwijderd

Topicstarter
ParkOverall schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 03:48:
Nu ook nog even leren fotograferen :P
Hey, niet OFFtopic gaan he, ik heb gewoon met me gare camera van me mobiel effe snel een foto gemaakt om het effe snel te laten zien. Ik ga niet me spiegelreflex-camera erbij pakken omdat meneer wil kunnen lezen wat me emailadres is en wat ik allemaal op me bureaubld heb staan ;)

*Edit*
De foto op het bureaublad heb ik ook zelf gemaakt :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2008 11:28 ]

Pagina: 1