Toon posts:

Processor wil maar niet op volledige snelheid draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond heren en mischien dames ,

Ik sta voor een raadsel . Ik moest voor een klant een nieuw moederbord + processor bestellen omdat het moederbord kapot was en de processor te langzaam werd (P4 1.5). Nu heb ik gekozen voor een Intel Celeron D 3.06 en een ECS P4M800-M7 moederbordje . Maar nu dat alles geinstalleerd is Windows etc kom ik erachter dat de processor maar op 1790 Mhz loopt . Alles staat op auto in de bios hij geeft ook netjes Celeron D 347 3.06 Mhz 512 Mb Ram DDR1 333Mhz aan . Handmatig de cpu bus snelheid instellen heeft geen effect ik kan tot maximaal 233Mhz instellen dan wordt de snelheid 2.29 Mhz of hoger . Verder gaat niet want dan start de computer niet meer op , deze processor moet wel gewoon werken op dit moederbord . Wie weet hier de oplossing van ?

Als dagelijkse computerverkoper/bouwer weet ik het verder niet meer .

Wat heb ik geprobeert .

Processor op ander moederbord geprobeert , werkt correct op volledige snelheid .
Ander geheugen , geen effect
Bios geupdate , geen effect

Intel Celeron D 347 had naar mijn idee geen speedstep functie .

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Misschien had je die klant een beter advies kunnen geven en een dual core processor verkopen?

Maar goed, als...
Ik neem aan dat je bedoelt 2,29 GHz, want 2,29 MHz is zelfs te langzaam voor een 286.

Weet je zeker dat de processor ondersteund wordt op dat bord? Heb je de nieuwste BIOS erin geflasht?
http://www.ecs.com.tw/ECS...me=Bios&MenuID=44&LanID=0

[ Voor 15% gewijzigd door pinockio op 05-02-2008 22:13 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 08:46
defect moederbord?
op het zelfde moederbord maar dan een andere werkt het daar wel goed?

Verwijderd

Staat de multiplier niet verkeerd? Wellicht kun je die instellen in het bios.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem op een ander ECS (Acer) moederbord geprobeert wel met ddr2 daar werkte de cpu wel goed op . De nieuwste bios erop gezet geen verschil . En de processor staat in de lijst van supported cpu's .

De multiplier kan je zover ik heb gezien niet instellen op dit moederbord .

Voortaan voor 2 euro meer toch maar voor MSI,Asus etc gaan . :O

Dual core was niet nodig er wordt alleen maar op geinternet , msn etc .

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 22:36 ]

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Moet je misschien een jumper op het moederbord omzetten? Zoek ff in de handleiding van het bord.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
Heeft dit moederbord niet , alleen voor cmos reset en usb/frontpanel audio

@Pinockio

Dit is de V3.1

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 22:40 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Andere cpu of ander mobo, de Celeron 347 staat nl. niet op het lijstje:
http://www.ecs.com.tw/ECS...lid=531&MenuID=69&LanID=0

N/M, mobo v3.1 zou 'm wel moeten ondersteunen:
http://www.ecs.com.tw/ECS...lid=548&MenuID=69&LanID=0

[ Voor 21% gewijzigd door 3dfx op 05-02-2008 22:48 ]

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Heb je in de bios dram driving op high staan?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wees eens wat duidelijker over wat je ingesteld hebt. Deze CPU hoort een FSB van 133MHz te hebben. Wat gebeurt er als je dat instelt?

Edit:
En als BIOS wel zegt dat het op de juiste snelheid draait, exact hoe constateer je in Windows de snelheid?

Bovendien hebben P4-achtige CPUs de gewoonte zich omlaag te clocken bij overhitting. Hoe zit het met de temps?

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 06-02-2008 01:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:54
1. Kijk eens met CPU-Z

2. Kijk nog eens alles na. Ondersteund het moederbord wel die CPU? De ene Celeron D op 3,06GHz is volgens mij de andere niet. Ik ben iig niet bekend in het grote Intel-coderingen bos...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Als de processor op auto (133Mhz) staat draait hij via Configuratiescherm ---> Systeem Intel Celeron D 347 op 1790Mhz Ook in CPU-Z geeft hij 1790 Mhz aan .

In de bios zie je alleen het model nummer dus geen informatie over de snelheid etc De bios staat ingestelt op dram driving high , als ik die uit doe is er ook geen verschil van snelheid/prestaties .

Er zit een normale standaard intel cooler op . Ik zal een de cpu en cooler schoenmaken en nieuwe koelpasta er tussen doen . Natuurlijk geen soeplepel vol . _/-\o_
Pagina: 1