10/100/1000 Rack Switch zonder IPv6

Pagina: 1
Acties:

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-03 23:26

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een nieuwe 19" Rack switch met als hoofdeisen:
-Gigabit (10/100/1000 gaat het wel lukken)
-Beheer via SNMP en HTTP
-Niet te duur
-Geen rare firewall en DHCP server functionaliteit.

Dus dat wordt een Layer-2 met 10/100/1000 doorvoer snelheden. Dus ik heb een leuke gezien van SMC: de SMC8024L2 alla 400 euro.. 24 poorts + 4 Combo SFP (http://www.smcshop.nl/Product.aspx?productID=3901)
Afbeeldingslocatie: http://www.smcshop.nl/ImageProvider.ashx?guid=39ad0813-e04b-4327-a2cd-5cfa87b4e902&size=250

Er loopt nu ergens een actie (http://www.smcshop.nl/News.aspx#newsItem96): 399 (+8 euro verzendkosen) met 2 graits LX-SFP tranceivers à 215 p/stuk. (http://www.smcshop.nl/Product.aspx?productID=3755)

Klinkt aannemenlijk.

Mijn vraag is eigenlijk, als er ik in de toekomst IPv6 wil gebruiken kan dat dan met deze switch. Ik wil (uiteindelijk) een server 2008 draaien voor de DHCP (met IPv6 support, toch?) en daar ook alle VPN verbindgen mee maken....

Is dat mogelijk om IPv6 te gebruiken als ik een DCHP-IPv6 server heb?

En wat is nou het voordeel van die twee LX-SFP traceivers, behalve dat ik (als alles mee zit) tot 10 km een kabel kan leggen naar een andere switch?

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Een switch is gewoon een doorgeefluik op netwerkniveau (MAC adressen, als ik het goed heb) dat is dus laag 2 (datalaag) in het OSI model (met de MAC adressen, vandaar ook de term Layer 2 switch)

Laag 3 (netwerklaag) gebruikt het TCP/IP protocol (of dus IPv6). Met andere woorden, met je switch kan je gewoon IPv6 gaan draaien later, lijkt me.

Mijn oude switch (3Com 1100, 24x 10mbit; 2x 10/100mbit) kan ook IPv6 aan. Het ligt gewoon aan de laag waarin een switch werkt.

Op die laatste vraag kan ik je echter geen antwoord geven.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
MrNGm schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:58:
Een switch is gewoon een doorgeefluik op netwerkniveau (MAC adressen, als ik het goed heb) dat is dus laag 2 (datalaag) in het OSI model (met de MAC adressen, vandaar ook de term Layer 2 switch)

Laag 3 (netwerklaag) gebruikt het TCP/IP protocol (of dus IPv6). Met andere woorden, met je switch kan je gewoon IPv6 gaan draaien later, lijkt me.

Mijn oude switch (3Com 1100, 24x 10mbit; 2x 10/100mbit) kan ook IPv6 aan. Het ligt gewoon aan de laag waarin een switch werkt.

Op die laatste vraag kan ik je echter geen antwoord geven.
Bedankt!

Maar als ik het goed begrijp en wikipedia mag geloven; is layer 3 eigenlijk layer 2 maar dan met DHCP onboard, oftewel; een standaard router zegmaar. En layer 4 heeft dan als extraatje een NAT boven op de layer 3?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nee layer 3 wil zeggen dat hij ip pakketten kan routeren. Hoe die routeringsinfo ingeleerd wordt verschild ook weer. Sommige switches kunnen alleen statische routes aan terwijl andere switches (cisco 3750 bijvoorbeeld) ook ospf aan kunnen.
Verder zijn al die dingen als DHCP bij de high end switches wel ondersteund maar lang niet zo vaak gebruikt volgens mij. Wij zetten zeer veel 3750's in. (Dit jaar heb ik er zo''n 100 geconfigureerd denk ik) Het enige wat we gebruiken zijn VLANs en POE volgens mij.

[ Voor 35% gewijzigd door TrailBlazer op 06-02-2008 08:08 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Ik neem aan dat je het OSI model kent? Zo niet, Google er maar eens op.
De tweede laag werkt m.b.v. MAC-adresssen, en de derde laag werkt m.b.v. IP-adressen.
De vierde laag is de transportlaag. Dit is bijvoorbeeld het TCP/IP-protocol.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Layer 3 switching, is routing. Dus een Layer 3 switch kan ook routeren. Een layer 2 switch kan dat niet, en is dus meer het "doorgeefluik" zoals hierboven beschreven. Zijhet dan wel een luik met enige intelligentie :)

Netwerktouwtjes etc = Layer 1
Mac Adressen, ARP = Layer 2
IP = Layer 3

[ Voor 13% gewijzigd door Equator op 06-02-2008 08:12 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

DHCP is een service die op L7 van het OSI model werkt hoor. Het is een protocol wat gebruikt wordt om L3 info aan een client te geven maar het werkt gewoon over alle lagen heen. Je server/client zit gewoon op de applicatie laag te werken.

Tss stiekem je fautieve info weghalen equator.

[ Voor 9% gewijzigd door TrailBlazer op 06-02-2008 08:15 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik had mijn eigen fout al snel door ;)

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp heb ik aan een Layer 2 voldoende als ik het volgende wil:

Internet > Modem > Server (ISA, DHCP, DNS) > Switch > Computers of AccesPoint?

Dan gaat dit werken?

Of moet ik gewoon de modem, server, computers en accespoint allemaal op die switch direcht aanlsuiten? Of is dat puur unmaneged switching? 8)7

Wat is nou het groot verschil tussen MAC-based switching en IP-adres-based switching?

[ Voor 5% gewijzigd door tim427 op 06-02-2008 15:47 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die setup zal werken Je kan het echter ook wat mooier doen door te gaan werken met VLANs. Je maakt hiermee een soort miniswitches op je grote switch. Je zeg dan dat poort 1-4 in vlan 2 zitten 5-9 in vlan 3 en poort 10 (voor je server) in beide vlans. Je ISA server zal dan een zogenaamde 802.1q trunkpoort moeten maken van zijn interface en dan kan je alles routeren via die server. Je kan er dan voor kiezen om je WLAN van je gewone LAN te scheiden door je ISA server en die de filtering en routing te doen.
Zoek maar eens op 802.1Q zal je genoeg vinden.

MAC based werkt op laag 2 en IP based op laag 3 maar daarvoor moet je gewoon gaan lezen over het OSI model.

[ Voor 9% gewijzigd door TrailBlazer op 06-02-2008 15:51 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ik ben qua computer gebied, zeer leer gierig.... Qua Server Software kom ik er wel uit...

Maar wat zouden jullie mij aan raden? Een tweede hands Cisco switch (welke model dan?) kopen en daar het 1 en ander mee kloten? Of gewoon een web-based management zoals iedere huis-tuin-en-keuken router dat doet?

Het lijkt me trouwens zeer boeiend om met de Cisco IOS te leren werken/programmeren.

Dat over die trunks en vlans had ik al gelezen in een C'T-Special. Dat is zeer interessant. Met QoS kun je ook leuk dingen doen had ik gelezen.

En wat is nou het voordeel van die twee LX-SFP traceivers, behalve dat ik (als alles mee zit) tot 10 km een kabel kan leggen naar een andere switch?

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Waarop wil je zo graag aan managed switch hebben. Vanwege de trunks en de vlans ed?
De prijs verschillen tussen een managed switch en een normale zijn namelijk vrij groot.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
battler schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:17:
Waarop wil je zo graag aan managed switch hebben. Vanwege de trunks en de vlans ed?
De prijs verschillen tussen een managed switch en een normale zijn namelijk vrij groot.
Trunks en vlans, ja :Y) :D

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-03 15:36
Enige wat de swtch zelf icm IPv6 (mogelijk) niet kan is het (webbased of telnet/ssh) managen ervan, dat moet dan via IPv4, voor de rest maakt het de (Layer 2) switch niet uit of je in een Ethernet-frame nu een IP-pakket stopt of IPX/SPX of nog iets anders :)

De switch zelf doet namelijk helemaal niets met de payload/data-sectie van de frames, alleen met de header (en dan nog alleen het destination-MAC bekijken en het frame naar de goede switch-poort sturen)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:31:
Enige wat de swtch zelf icm IPv6 (mogelijk) niet kan is het (webbased of telnet/ssh) managen ervan, dat moet dan via IPv4, voor de rest maakt het de (Layer 2) switch niet uit of je in een Ethernet-frame nu een IP-pakket stopt of IPX/SPX of nog iets anders :)

De switch zelf doet namelijk helemaal niets met de payload/data-sectie van de frames, alleen met de header (en dan nog alleen het destination-MAC bekijken en het frame naar de goede switch-poort sturen)
Wat is dan het voordeel van IP-destintion switching invergelijking mt MAC-destination? Gaat IP sneller dan? Op wikipedia staat alleen maar dat MAC/IP verschil is. En Layer3; Routered en Layer2: hub/switching....

Wat raden jullie mij aan? Ook met het oog op de toekomst, voor andere leuke dingen te configureren?

EDIT: Als ik IPv6 gebruik, kan ik geen management pagina openen. Maar als ik IPv6 intern draai, kan ik dan ook geen IPv4 sites/servers van buitenaf benaderen? En hoe zit het als ik een modem op die switch doe (met vlan en trunk principe)? Die geeft namenlijke een (vast) IPv4 adres....

[ Voor 13% gewijzigd door tim427 op 06-02-2008 16:38 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-03 21:24
wat voor jou de beste keus is, hangt af van je netwerk.

Hoeveel servers komen er aan te hangen, en wat zal de load zijn :?

Spelen er "security" aspecten :? Heb je seperate beheer netwerken, etc. etc.

Er is geen pasklaar antwoord voor iedereen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Paul
Switchen op IP-destination (? destination-IP) heet routen, en doe je met een router, niet met een switch :)

Het voordeel is het het opdelen van je netwerk in broadcast domains en een betere beveiliging (omdat je kunt firewallen).

Aanraden: Zonder cursus zou ik niet zomaar in een bedrijfsomgeving aan een text-only Cisco beginnen, je kunt teveel verprutsen ;)

Niets houdt je tegen om naast IPv6 nog IPv4 te gebruiken, juist vanwege die IPv4 sites, servers, modems etc. Voor dat modem kun je nog gebruik maken van een IPv6-tunnel naar het internet trouwens, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je wil beginnen met networking begin dan met het osi model. Mischien saaie stof maar het is gewoon de basis van networking en je zal dan opeens het verschil zien tussen L2 switching en L3 routing.
Met die LX dingen kan je inderdaad 2 switches mbv Single mode glasvezel aan elkaar klussen. Glasvezel wordt vaak gebruikt in gebouwen om vanaf de switchers in de kast op een verdieping naar de centrale serverruimte te gaan.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Denk toch dat ik voor Layer3 ga, en dan geen ingebouwde DHCP server, wel client natuurlijk....

Layer3 heb je toch meer mogelijkheden denk ik.

Die LX dingen heb ik alleen wat aan als ik nog zo'n switch heb of een server die een fibre-NIC heeft.

En nog een klein vraagje: Als de switch een DHCP-client heeft, kan hij dan niet ook gewoon een IPv6-adress krijgen? of moet hij dat specifiek kunnen?

En ik kan IPv4 en IPv6 gewoon naast elkaar draaien? dus alle clients krijgen een IPv4 EN een IPv6 adres?

• Paul
Met Layer3 heb je inderdaad meer mogelijkheden, je kunt er ook mee routen. Of dat nuttig is is een 2e, dat ligt helemaal van je setup af. Ze zijn echter wel een heel stuk duurder.

Of zo'n switch ook een DHCP-client en/of server heeft zal van de switch afhangen. Cliënt hebben ze meestal wel, om de management-interface van een IP te voorzien. Dit is eigenlijk altijd IPv4.
Ik heb zelf nog geen switches gezien die een IPv6-adres op hun management-interface kunnen hebben, maar ik heb er ook niet naar gezocht of zo :P

Fiber heb je inderdaad meer aan als je server een glasvezel-NIC heeft of je nog een switch met zo'n ding hebt :)

IPv4 en IPv6 kun je gewoon naast elkaar draaien, net als je ook IPX/SPX en IPv4 tegelijk kunt gebruiken en zo. Ze bijten elkaar niet. Sterker nog, onder Vista heb je standaard zowel IPv4 als IPv6 voor zover ik weet.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je overigens IPv6 wilt draaien is 't wel waarschijnlijk dat je IGMP snooping (voor zover het ding dat ueberhaupt ondersteunt) moet uitzetten, anders werkt de IPv6-versie van ARP mogelijk niet.

Paul Nieuwkamp: een klein setje Procurve switches kan dat iig. Die kunnen ook IPv6 in hardware routen maar dat moet dan wel eerst met een software update ge-enabled worden.

(IMO loopt hp in dit opzicht gruwelijke achter trouwens. Verder goede apparaten.)

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 06-02-2008 19:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

IPV6 kent trouwens geen dhcp meer. ARP bestaat ook niet zodanig meer in IPV6

[ Voor 38% gewijzigd door TrailBlazer op 06-02-2008 21:13 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
TrailBlazer schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:12:
IPV6 kent trouwens geen dhcp meer. ARP bestaat ook niet zodanig meer in IPV6
Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept qua IPV6, maar hoe krijgen je clients dan een adres? Neem aan dat je ze niet allemaal handmatig hoeft te configureren wel? :Y)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

er is wel iets wat wat lijkt op DHCP maar de routers op een IPV6 subnet zullen zogenaamd Router Advertisements sturen. Hierin staat dus het netwerkadres van dat subnet. Een PC kan dan samen met zijn mac adres een uniek IPV6 adres maken. Ook kan de client met behulp van het link local adres een verzoek doen als ik het goed heb. Ik moet mijn Cisco IPV6 boek er anders even bijpakken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MADG0BLIN schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:17:
[...]

Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept qua IPV6, maar hoe krijgen je clients dan een adres? Neem aan dat je ze niet allemaal handmatig hoeft te configureren wel? :Y)
Stateless autoconfig. Neem 't MAC-adres van je pc, voer er een zeer kleine bewerking op uit om er 64 bits van te maken, prop er de 64-bits netwerkprefix voor (die je van de router krijgt mbv router advertisement berichten) en hoppa, IP-adres gegenereerd.

Voorbeeld:
00:16:cb:b9:f8:c4 -> 0216:cbff:feb9:f8c4
En daar dan dus nog een netwerkprefix voor:
2001:1234:5678:9123:216:cbff:feb9:f8c4

TrailBlazer: ARP niet idd, maar IPv6 ND is op zich soortgelijk qua concept: schreeuw rond 'wie heeft dit ip?'. Alleen wordt het schreeuwen nu gedaan met multicast en wordt dat gedaan alleen aan IP-adressen met dezelfde 24 bits aan het eind.

Er is ook een echte DHCPv6, maar dat wordt nog niet bepaald breed ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 06-02-2008 21:26 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Ok, bedankt voor de uitleg. :). Misschien toch maar eens wat meer in gaan verdiepen voordat ik straks voor verrassingen kom te staan. ;)

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Hmmmm.... Inplaatsvan dat ik nu minder knopen hoef door te hakken ga ik nu nog meer twijfelen:
Layer2 of Layer3, Managed of Unmanged, Met standaard IPv6 ondersteuning of zelf gewoon door voeren, Uberhaupt gaan stoeien met IPv6 > rare configuraties met IPv4 en IPv6 naast elkaar (of niet?), Web-based config of lekker stoeien met Cisco-meuk ( :Y) ), etc.

SMC met standaard IPv6 ondersteuning: http://www.smc.com/files/AU/DS_SMC8824M_SMC8848M.pdf (24 poort versie: 1800 euro :( )
Linksys met standaard IPv6 ondersteuning: http://www.linksys.com/se...Wrapper&lid=6468545678B10 (48 poort versie (24 poort heeft volgens linksys geen IPv6 ondersteuning): 650 euro :/ )

[ Voor 39% gewijzigd door tim427 op 06-02-2008 21:47 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor jouw config is de switch in je startpost ruim goed genoeg hoor. Die SFP's heb je alleen niet bepaald nodig.. (Maar aangezien je ze er toch gratis bij krijgt, ik geef je er twee tientjes voor :P)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je networking wil leren begin dan met een boek in plaats van apparatuur waarvan je de helft niet begrijpt.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Begin gewoon bij het begin. CCNA hfst 1 oid. Of netwerken voor beginners. In iedergeval niet zomaar wat proberen. Er zijn zat goede boeken voor elke beginner. (immers, dat is het enige wat iedereen heeft gehad).

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Pagina: 1