Toon posts:

Dumpen 8800gts'en?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.897 views

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon een vraag, maar het valt me op dat zowel op marktplaats als op tweakers er vrij veel 8800gts'en tweedehands worden aangeboden, vaak maar één á twee maanden oud.

Wat is de catch?

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 21:12
Als het 8800GTS`jes met G80 core zijn, dan hebben die mensen waarschijnlijk een 8800GTSsen met G92 core, een 8800GT of HD3870. Deze zijn sneller, goedkoper en overkloken meestal beter

[ Voor 46% gewijzigd door Jeroen797 op 06-02-2008 09:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus is mijn conclusie dat men mislukte overklokte kaarten (met alle gevolgen van dien) probeert te verkopen terecht?

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:00:
dus is mijn conclusie dat men mislukte overklokte kaarten (met alle gevolgen van dien) probeert te verkopen terecht?
Nee, er zijn intussen gewoon snellere kaarten beschikbaar, die nog eens een flink stuk sneller gemaakt kunnen worden. Met de oudere GTS'en is meestal niets mis, maar er zijn nu eenmaal prijstechnisch interessantere kaarten beschikbaar ;)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je voor 220E een 8800GT512 nieuw kan kopen en je 8800GTS320/640 voor ~180E kan verkopen zou ik dat ook doen!

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:36
Ik heb mijn GTS 640mb vandeweek voor 215 incl verzendkosten verkocht :)
En er een GT van gekocht. :D

Verwijderd

Topicstarter
mag ik dan stellen (heb zelf 2 x 8800gt gekocht) dat de gt's beter zijn dan de gts?

Verwijderd

Beter dan de GTS G80 ? Ja.
Beter dan de GTS G92 ? Nee.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 00:42 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
hcbs, even voor de duidelijkheid, de GTS met een G80 core is een hele andere kaart dan een GTS met een G92 core. Ze hebben dus ook verschillende specs. Een GTS met een G92 core is stock al een stuk sneller dan een GTS met een G80 core, maar de nieuwprijs ligt eerder lager dan hoger. Als je je G80 in kunt ruilen voor een G92 met een kleine bijbetaling is dat dus een erg guntige deal.

specs

Verwijderd

Het is ook altijd hetzelfde met die videokaarten, verwarring alom!
Ik heb zelf ook een 8800GT maar wat voor #@(*$#*( core ik heb weet ik niet... het is een Asus EN8800GT 256MB... is deze nou sneller dan een GTS?...
Vroegâh waren de GTS en GTX toch altijd sneller dan de GT of ben ik nou gek?

Verwijderd

Topicstarter
troost je, ik begrijp het ook maar niet heus...............

heb hier 2 x 8800gt en die draaien op een snelheid waar een gts niet aan kan tippen!
http://www.techpowerup.com/gpuz/6yr94/

waarom heb ik toch het gevoel dat ik ergens belazerd wordt, hetzij door de fabrikant hetzij door de verkoper?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:34:
Het is ook altijd hetzelfde met die videokaarten, verwarring alom!
Ik heb zelf ook een 8800GT maar wat voor #@(*$#*( core ik heb weet ik niet... het is een Asus EN8800GT 256MB... is deze nou sneller dan een GTS?...
Vroegâh waren de GTS en GTX toch altijd sneller dan de GT of ben ik nou gek?
Het is inderdaad verwarrend maar met enig onderzoek kun je er wel uitkomen. Het was bij NVidia voordien inderdaad steeds zo dat de GTS/GTX-aangeduide kaarten sneller waren dan de GT-versies (zie bijv. de 7900GT vs 7900GTX of 8600GT vs 8600GTS). De 8800-serie heeft in het begin, toen uitsluitend de G80-core gebruikt werd, nooit een GT-versie gehad, alleen een GTS, GTX en een Ultra. De GTS was daarvan de traagste, met 96 unified shaders in de core.

Later, toen het fabricageproces naar 65nm werd verkleind, kwam NVidia pas met een GT-versie van de 8800 op de markt. Dat was een G92 met 112 unified shaders in de core. Die was aanzienlijk sneller dan de 'oude' 8800GTS, gewoon omdat-ie meer rauwe kracht had en door zijn kleinere fabricageproces hoger geklokt kon worden.

Later heeft NVidia ook een GTS-versie van de G92-core uitgebracht en die heeft 128 unified shaders op de core. Ook loopt hij op hogere kloksnelheden dan de 8800GT. Er zitten overigens nog wel meer verschillen tussen de 8800GTS G80 en G92. Zo is de geheugenbus van de 8800GTS G92 versmald van 320 bits naar 256 bits, hetgeen echter weer grotendeels wordt goedgemaakt door het hoger geklokte geheugen.

Dus tsja, gewoon een marketingtruuk? Het is inderdaad wel een hiaat in de product naming scheme van NVidia, maar eigenlijk zou men de 8800GTS G80 gewoon moeten uitfaseren. Da's oude zooi. Het is naar mijn idee wel heel kwalijk als een webshop of andere winkel niet duidelijk zou aangeven om welke chip (G80 of G92) het gaat aangezien het prestatieverschil zeer aanzienlijk is. Als je een 8800GT hebt, heb je trouwens altijd een G92, tenzij er 'oude' G80-chips zouden zijn die rebranded worden als 8800GT's (wat mij niet bekend is en wat ook wel heel kwalijk zou zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 11:38 ]

Verwijderd

Mooi heh. 5 maanden geleden was de 8800GTS/GTX G80 nog jut van het. nu is het oude zooi :/

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:03:
Mooi heh. 5 maanden geleden was de 8800GTS/GTX G80 nog jut van het. nu is het oude zooi :/
Welkom in de wondere wereld van de hardware :)
Ik snap Nvidia's gedachtengang ook niet helemaal betreft de naamgeving, bij de 7-serie werden de 7800GT en GTX opgevolgd door de 7900GT en GTX. Als Nvidia de 8800GT en 8800GTS512 nou 8900 had genoemd, dan was er veel minder onduidelijkheid geweest.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Misschien heeft NVidia gedacht dat er destijds geen behoefte was aan een kaart onder de 8800GTS (G80). Dat zou dan een 8800GT zijn geworden op basis van de G80-core, misschien met minder unified shaders, maar waarschijnlijk met hetzelfde aantal unified shaders op een lagere klok dan de oorspronkelijke 8800GTS. Het zou wel raar zijn als NVidia dat dacht, want zelden viel er zo'n groot gat tussen de low-end en de high-end kaarten: de 8600GTS komt niet in de buurt van de 8800GTS G80.

Ze hadden nog wel wat verder kunnen klooien met namen, bijvoorbeeld de 8800GT 8800GTO gaan noemen (dan zou-ie tussen de 8800GTS en GTX zijn gekomen). Maar dan konden ze de 8800GTS G92 weer niet kwijt. Dus op zich is het wel een begrijpelijke zet.

Verwijderd

Topicstarter
kortom, ik begrijp uit dit verhaal dat mijn keuze voor de 8800GT en niet voor de GTS een zeer verstandige is geweest?

Verwijderd

Niet per se. Als je het verhaal goed leest snap je dat je alleen een goede keuze hebt gemaakt als je een oude 8800GTS (G80) links hebt laten liggen en in plaats daarvan voor een 8800GT hebt gekozen. De nieuwe 8800GTS (G92) is namelijk wel sneller dan de 8800GT (is gewoon dezelfde chip, maar dan met meer unified shaders en een hogere core- en memory clock).

Verwijderd

Topicstarter
de oude versie heb ik me daar links laten liggen......................... hoor je het :-)

kreeg een maandje geleden domweg argwaan, zoveel gts'sen werden en worden er nog 2e-hands aangeboden dat mijn gevoel zei dat er iets aan de hand moest zijn, de G80 en de G92 core dus.

blijft alleen over het overclock verhaal, mijn 8800gt draait nu een heel stuk sneller dan de standaard klok van een gts, maar deze zal neem ik aan ook ruim te overklokken zijn dus dat heft elkander dan weer op.

kortom, voor diegene die een GTS 2e hands wil aanschaffen: let dus op de core, deze moet dus G92 zijn en niet G80 anders krijg je 'ouwe zooi'!!

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 16:00

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Denk dat er weinig zijn die de G92 gaan verkopen.. dus alles wat je ziet is G80, maar daar is niks mis mee.... prijs is ook 100 euro lager. :D

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-05 21:00
Nou... er staan toch echt 8800gt-tjes te koop bij vraag en aanbod :P

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 16:00

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Sinny schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:07:
Nou... er staan toch echt 8800gt-tjes te koop bij vraag en aanbod :P
En GTS'jes? want daar ging het over :p

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47
Nja, is niet alleen bij nVidia. Ik zie ook veel 2900XT'tjes te koop staan omdat zowel ATI (3870) als nVidia (8800GT) gewoon een stel uitstekend bang for buck kaarten in de markt gezet heb. Ik heb vorige maand ook me 2900XT aan een nette prijs verkocht en een 3870 in de plaats gezet. Lijd er kwa kracht en geld helemaal niets aan maar 't scheelt in verbruik, herrie en overclockpotentieel.

Ik heb intussen wel geleerd om bij een nieuwe serie videokaarten niet meteen het high-endspul van 300+ te halen omdat die gewoon binnen het half jaar opgevolgd worden door hele nette kaartjes van om en nabij de 200 euro. Vorige generatie zagen we het ook gebeuren, 7900GS was een net kaartje en de X1950pro was het koopje van het jaar. High-end hardware blijft leuk speelgoed maar ergens trek ik intussen toch een grens...

• Timba-
  • Laatst online: 20-05 11:39
een GT rond de 200 euro is op dit moment volgens mij de beste koop .
van nvidia dan , ati hou ik niet zo bij .

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47
Van ATI is de HD 3850 erg interessant. Voor net iets meer geld heb je de HD 3870 die praktisch even snel is als een HD 2900XT maar dan letterlijk stil :)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

als je kijkt naar de prijs/prestatieverhouding, is de ati 3850 256mb, 1 van de beste kaarten van dit moment. vooral als je niet op hoge resoluties speelt, is dat echt wel een aanrader. omdat ik ook weer eens een ati wilde proberen, heb ik maar eens zo,n ding(gebruikt)aangeschaft. valt dus beslist niet tegen.

tja, en voor de rest wat betreft de(oude)8800gtsjes? er mogen dan wel weer nieuwe kaarten op de markt gekomen zijn, maar ze doen het nog steeds erg goed, vooral als je er voor zo,n 150 euro 1 kan bemachtigen. het gaat natuurlijk altijd om de prijs/prestatieverhouding. je betaald voor een gt, nog altijd rond de 200 euro. en vergeet dan ook de betere koeler niet, die op de gts gemonteerd zit.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
pcgek schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:07:
vergeet dan ook de betere koeler niet, die op de gts gemonteerd zit.
kalopt, letterlijk dan, VERGEET..................

zou maar eens naar de 8800gt peak/palit/xpert versie gaan kijken, je hoort alleen de luchtverplaatsing en thats all!!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57
Cubefanatic schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:19:
Van ATI is de HD 3850 erg interessant. Voor net iets meer geld heb je de HD 3870 die praktisch even snel is als een HD 2900XT maar dan letterlijk stil :)
Ook op hogere resoluties is de HD3850 een zeer interessante kaart, vooral de 512mb versie van PEAK. Kost netaan 133 Euro. betere performance/prijsverhouding kun je niet vinden.

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-04 00:06
Mijn 'oude' GTS-320MB haalt +10k in 3DMark2006, dus voorlopig zie ik geen reden om hem in te ruilen. Ook draait hij al mijn games op 1680x1050 zonder problemen.

Mensen die hun 'oude' GTS wegdoen willen volgens mij of de nieuwste hardware hebben of spelen Crysis. ;)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:24:
[...]

kalopt, letterlijk dan, VERGEET..................

zou maar eens naar de 8800gt peak/palit/xpert versie gaan kijken, je hoort alleen de luchtverplaatsing en thats all!!
ik bedoelde eigenlijk wat meer, het dualslotdesign toz van het enkelslot.
bij mij is het zomers in huis nogal warm, en dan heb ik toch liever een koeler, die zijn warmte buiten de kast afgeeft ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik ben van plan om op korte termijn een andere videokaart te kopen.
Waaraan herken ik de juiste core? Bij mijn favoriete webshops zie ik in de specs het type core niet vermeld.
Mag je er van uit gaan dat het (inmiddels) een G92 core kaart is?

If you don't succeed at first, redefine succes.

• Depep
  • Laatst online: 27-07-2025
De oude G80 GTS kaarten hebben 320MB of 640MB geheugen. De nieuwe G92 GTS heeft 512MB geheugen. Daaraan kan je het verschil zien.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden, de reden voor het veel tweedehands aanbieden van 8800gts'sen is dus de het fabricage proces van de core, nl. G80 tegenover G92 waarbij NU (zal over een xxx maanden wel weer anders zijn) bij aanschaf van een gts de G92 core de voorkeur geniet ivm. minder warmte en betere overklokbaarheid.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 21:11
Augustus 2007 ik denk bij mezelf binnekort komt crysis uit en had ergens in een blaadje gelezen dat je met 1x8800GTS en E6600 en 2Gb ram het op Very high kon spelen. Dus wat doe ik , ik koop 2x8800GTS 320MB OC'ed van msi , een Q6600 en 4Gb ram. Crysis komt er aan en wat merk ik op het speelt van geen kanten ! Dan melde ze dat de Nieuwe Quad niet op de 680i zou passen dus men 300€ dure Mb weer weg. Nu ben ik de trotse eigenaar van een 8800GTS 512 G92 core en hiermee speel ik op High met 8xAA ( very high nog niet geprobeerd -> Xp en ik wil de patch niet installeren). Nou dit hoort erbij maar het is Pure bedrog!

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
mooi is dat ja...
Paar maandjes terug voor f*cking 275 euro een 8800GTS, 320MB gekocht. Blijkt dit nu alweer oude, achterhaalde troep te zijn. :(

Als ik nu kijk, dan heb ik voor 100 euro minder, een videokaart met aanzienlijk betere performance.

Dat hardware-ontwikkelingen tegenwoordig in rap tempo gaan, ok. Maar dit is in mijn ogen niet meer acceptabel.

Ik ga maar eens een boze brief opsturen naar MSI.

[ Voor 47% gewijzigd door St03mp op 18-02-2008 20:33 ]

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 21:11
Join de club :( Khad er 2 gekocht voor €600

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit topic gaat dicht, niet omdat topics waar de vraag 'opgelost' is dicht gaan (zie GoT FAQ, het is hier geen helpdesk met tickets), maar omdat een paar mensen blijkbaar dit zien als plek om loos te ranten en anderen de schuld te geven voor het feit dat ze zichzelf niet goed ingelezen hebben of gewoon pech hebben qua timing. Kansloos.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.