Externe opslag voor Videomontage - USB/FW/ETH/..?

Pagina: 1
Acties:

• kkoenen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 18:14
Ik heb een krachtige Notebook (Alternate 17W24 Extreme), die ik voornamelijk gebruik voor videomontage (Pinnacle Studio 11). De notebook heeft veel aansluitmogelijkheden, onder andere een External Sata-connector. Voor opslag van zowel ruw als gemonteerd materiaal gebruik ik op dit moment een IDE Harddisk in een externe USB-Case. Ik heb het idee dat ik met name tijdens het monteren vaak zit te wachten op de harddisk of de gegevensoverdracht tussen HD en Notebook. Daarom:

Wat voor technologie kan ik het best aanschaffen als ik een grote (min. 1T) externe opslag zoek voor videomateriaal om mee te monteren?

Uiteraard heb ik het topic "Externe hardeschijven en behuizingen" met aandacht gelezen, maar niet echt een definitief antwoord kunnen vinden. USB? FireWire? Ethernet (WiFi?) Solid State (duur, zijn die er al zo groot?)?

Mijn voorkeur zou een WiFi solid state zijn, omdat ik die dan gewoon ergens in een kast altijd aan kan laten staan. Tegelijk vraag ik me af of een WiFi verbinding niet veel te traag is voor een beetje 'frustratieloos' video's monteren...

Wie heeft ervaring en/of harde cijfers? thnx!

Work at Red Hat - views are my own. Let's connect on Twitter (@keeskoenen)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je eS-ATA hebt, gebruik dat dan, dan hang je de hdd direct aan de S-ATA bus wat het snelste zal werken. WiFi is niet bepaald lekker om te gebruiken (het kan, maar ik heb zelf nooit echt veel vertrouwen in draadloze netwerken). JE kunt anders ook een NAS pakken als je het via het netwerk wilt gaan doen, als je bedraad pakt dan zit je op 100Mb of 1000Mb (afhankelijk van de snelheid van je netwerk).

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Wifi is nog altijd een stuk onbetrouwbaarder dan de USB die je nu gebruikt. Zoals Terw_Dan zegt verdient eSATA de voorkeur, daar is de bandbreedte sowieso hoger van dan van de harde schijf (of array) dat je ermee verbindt. NAS is wel handig maar als je geen Gigabit netwerkaansluiting hebt wordt het opeens tergend traag (10-12 MB/s).

Ik zou gaan voor een externe hd of desnoods een array met zowel een USB als eSATA poort.

• kkoenen
Geen gigabit wired in huis idd. (mijn vrouw ziet me aankomen met die kabels en meuk :) ) eSATA zou het dus moeten worden. Ik las elders op GoT al dat coolermaster inmiddels behuizingen heeft met eSATA connector. :9 Gewoon een snelle en flink grote SATA schijf daarin en klaar is Kees, lijkt me? Bummer blijft, dat je eerst 10 minuten stekkers aan het insteken bent voordat je aan de video-editting kan beginnen.. Thnx voor de tips! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door kkoenen op 08-02-2008 21:49 ]

• Paquito
  • Niet online
E-sata en als dat niet werkt firewire 800.

Zelf heb ik een firewire800 kaart in mij laptop geinstalleerd nadat het met esata niet was gelukt. De chipset van de esata controller (silicon image) wilde niet samenwerken met de externe harddisk. (wd studio edition)

Met firewire 800 haal ik overigens ongeveer 60MB/s

Ik zou overigens geen behuizing kopen, maar gewoon een complete externe schijf met behuizing. Ik denk dat deze beter berekend zijn op coolingsmogelijkheden. En, als je serieus aan video editing doet koop er dan twee of zorg dat je in een andere pc een backup schijf hebt. Mocht er ooit iets mis aan, dan heb je al die vele uren aan gemonteerd materiaal nog..

[ Voor 36% gewijzigd door Paquito op 08-02-2008 22:14 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Paquito schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 22:12:
Ik zou overigens geen behuizing kopen, maar gewoon een complete externe schijf met behuizing. Ik denk dat deze beter berekend zijn op coolingsmogelijkheden. En, als je serieus aan video editing doet koop er dan twee of zorg dat je in een andere pc een backup schijf hebt. Mocht er ooit iets mis aan, dan heb je al die vele uren aan gemonteerd materiaal nog..
Op kant-en-klare externe schijven zit slechts maar 1 á 2 jaar garantie. Op een interne schijf minstens 3 en zelfs 5 bij Seagate (behalve de DiamondMax serie) en WD (de duurdere modellen).

• Paquito
  • Niet online
Ligt eraan welke je koopt. Je koopt in ieder geval geen goedkoop consumentenmodel voor video editing.
Op mijn my book studio 1tb zit gewoon 5 jaar garantie. http://support.wdc.com/warranty/policy.asp#policy

[ Voor 13% gewijzigd door Paquito op 08-02-2008 23:24 ]

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Ik zou zeker geen schijf nemen via wifi, als je nu al zo lang moet wachten. Je gaat beter voor firewire800, maar enkel als eSATA niet lukt. Je laptop dient hier wel mee uitgerust te zijn...

http://parkingwerchter.be

• kkoenen
Goed dus om even in een winkel te controleren of de E-Sata doet wattie moet doen.. Mijn tweede kindje wordt geboren over een week of twee, waarschijnlijk snel dus weer uuuuren materiaal erbij. Wachten op een grote solid state duurt helaas te lang.. :'( I'll keep you posted, thnx 4 tips!

[ Voor 55% gewijzigd door kkoenen op 09-02-2008 11:40 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ZanomiX schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 11:33:
Ik zou zeker geen schijf nemen via wifi, als je nu al zo lang moet wachten. Je gaat beter voor firewire800, maar enkel als eSATA niet lukt. Je laptop dient hier wel mee uitgerust te zijn...
Er zijn anders ook expresscards te vinden met eS-ATA connectoren erop.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Is NAS veel sneller dan E-Sata, ik hoor/lees soms dat de snelheid van NAS soms tergend traag is :?

Is een NAS dan ook gebruiksvriendelijk in het installeren, om bijvoorbeeld een complete image van je systeem terug te zetten :?

Ik zat zelf laatst aan dit produkt te denken, maar heb wat schrik van NAS ivm de niet eenvoudige configuratie.

http://www.raidsonic.de/d...ases.php?we_objectID=5051

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Moris schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 13:34:
Is NAS veel sneller dan E-Sata, ik hoor/lees soms dat de snelheid van NAS soms tergend traag is :?
NAS is geen aansluiting hè, het is een opslagmedium (vaak bestaand uit 1 of meer harde schijven), aangesloten via een netwerk. Dat netwerk kan natuurlijk bedraad (max 1 Gbit ~ 75 MB/s als je geluk hebt) of draadloos (max 200 Mbit ~ 20 MB/s als je geluk hebt) zijn.

Esata is 'gewoon' SATA met fysieke aanpassingen zodat de kabels langer mogen zijn etcetera, dus met minstens 150 MB/s en moderne aansluitingen zelfs 300 MB/s. De aansluiting kan dan simpelweg de bottleneck niet meer zijn, en bij NAS gemakkelijk wel.

• Moris
Ja, ik bedoelde dus ook zoiets als Gigabit LAN, dit schijnt niet altijd eenvoudig te installeren te zijn en de snelheid is soms ook niet altijd wat men er van verwachte :?

Daarom ben ik op zoek naar een externe behuizing met Raid 1 en een eSata aansluiting.
Tenzij iemand me kan overtuigen om Gigabit LAN te nemen, dan is dit misschien de behuizing die ik zoek :)
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 16:16:
[...]
NAS is geen aansluiting hè, het is een opslagmedium (vaak bestaand uit 1 of meer harde schijven), aangesloten via een netwerk. Dat netwerk kan natuurlijk bedraad (max 1 Gbit ~ 75 MB/s als je geluk hebt) of draadloos (max 200 Mbit ~ 20 MB/s als je geluk hebt) zijn.

Esata is 'gewoon' SATA met fysieke aanpassingen zodat de kabels langer mogen zijn etcetera, dus met minstens 150 MB/s en moderne aansluitingen zelfs 300 MB/s. De aansluiting kan dan simpelweg de bottleneck niet meer zijn, en bij NAS gemakkelijk wel.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Moris schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:54:
Ja, ik bedoelde dus ook zoiets als Gigabit LAN, dit schijnt niet altijd eenvoudig te installeren te zijn en de snelheid is soms ook niet altijd wat men er van verwachte :?
Gigabit is inderdaad lang niet zo betrouwbaar als 100 Mbit. Als je professionele adapters (PCI-X/PCI-Express) gebruikt met gegoten kabels (dus niet zelf gekrimpt) haal je nog wel hoge snelheden, maar anders kan het erg tegenvallen. Het grote voordeel van NAS is dat je natuurlijk je opslag in één keer aan een groep gebruikers tegelijk kan aanbieden.

• Moris
In dat geval blijf ik op zoek naar een externe behuizing voor 2 disks met Raid 1 aan boord en een eSata-aansluiting. De zoektocht blijft behoorlijk moeilijk, iemand een aanrader :?
Lekkere Kwal schreef op zondag 10 februari 2008 @ 15:48:
[...]
Gigabit is inderdaad lang niet zo betrouwbaar als 100 Mbit. Als je professionele adapters (PCI-X/PCI-Express) gebruikt met gegoten kabels (dus niet zelf gekrimpt) haal je nog wel hoge snelheden, maar anders kan het erg tegenvallen. Het grote voordeel van NAS is dat je natuurlijk je opslag in één keer aan een groep gebruikers tegelijk kan aanbieden.

• kkoenen
Opgelost ! (al een tijdje terug, maarja)

Gewoon bij Mediamarkt 2T eSata aangeschaft, loopt als een trein. Soms zijn ze hot-pluggable, soms ook weer niet (merk ik als ik perongeluk voeding van de schijven uitzet voordat de PC uitstaat :D )

• kkoenen
Gisteren, ongeveer 5 maanden na het verlopen van de garantie, is de IOMEGA storage (2TB) ermee opgehouden :(. De voeding sist enorm en de schijven doen niets meer. Ik hoop dat de data nog intact is, heb een nieuwe Verbatim 2 Disk External Storage besteld (ook eSata). Als het goed is kan ik daar de schijven inprakken en dan iig mijn data snel veilig stellen. Bijkomend voordeel is dat er weer 2 nieuwe schijven bij de Verbatim zitten, dus dan kan ik even een reserve kopie maandelijks in de kast leggen.

Ik kon nergens een eSATA behuizing vinden voor 2 schijven, die niet met disk geleverd wordt. Had gehoopt dat ik er op die manier voor 3 tientjes mee klaar zou zijn.. Een nieuwe voeding is misschien ook een optie, hoewel ik daaraan twijfel. Het apparaat gaat nl wel gewoon aan, de schijven beginnen alleeen niet te draaien... Nu ik erover nadenk : Zou misschien ook te maken kunnen hebben met het onweer van deze week? :?

• Nielson
  • Laatst online: 16:53
Ik hoop dat de data nog intact is, heb een nieuwe Verbatim 2 Disk External Storage besteld (ook eSata). Als het goed is kan ik daar de schijven inprakken en dan iig mijn data snel veilig stellen.
Dan moet de controller van de Verbatim wel de raid methode van de Iomega kunnen herkennen en gebruiken, anders heb je kans dat je schijven gewoon gewist worden.

• kkoenen
Ik had geen raid aanstaan, geloof ik.. gewoon 2 separate drives. Kan dat? Scheelt dat? Thnx

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik hoop dat je voeding stuk is en de drives nog in tact. Als je zo onverstandig bent geweest om geen backups te maken zou je wel eens alles kwijt zijn. Maar dat is niets nieuws, dingen gaan stuk, disks ook.

Dus als je nu op dit moment echt om je data geeft denk dan heel erg goed na en check goed wat je gaat doen voordat je gaat klooien en alsnog je kans op recovery verspeeld.

Was je data 80 euro (2e 2TB disk via USB) waard geweest?

• Nielson
  • Laatst online: 16:53
kkoenen schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:13:
Ik had geen raid aanstaan, geloof ik.. gewoon 2 separate drives. Kan dat? Scheelt dat? Thnx
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, denk dat de controller dan beide schijven omzet naar esata als een s-ata switch (port multiplier) en er verder geen raid layer tussenzit. Als dat het geval is zou je de schijven ook even los aan een desktop systeem hangen om een backup van de data te maken. Je Verbatim (als het deze is) heeft alleen een RAID0, BIG en RAID1 stand. Geen optie dus om de schijven één op één door te zetten, grote kans dus dat je alle data kwijt raakt als je de schijven door de Verbatim laat initialiseren.

[ Voor 73% gewijzigd door Nielson op 30-06-2011 21:54 ]

• kkoenen
@Q Dank voor de wijze woorden. Uiteraard heb ik backups, zowel op dvd als op een nmt.. echter alleen van de gefinaliseerde projecten. In het ergste geval ben ik dus een avond of 10 werk kwijt... Toch zonde.

@Nielson neen, helaas.. ben wel met een schuin oog aan het kijken voor een systeempje voor mythbuntu. Misschien toch leuk om op die manier 2 vliegen in 1 klap te slaan.. eerst maar even wachten op de verbatim..

• kkoenen
Inmiddels "alles" geprobeerd. De nieuwe voeding is binnen, de Iomega schijven draaien weer. In Windows zie ik 1 "Unpartitioned space" van 8GB. De rest van de disk (4 partities, 2TB in totaal) is spoorloos verdwenen.

Tot nu toe heb ik geprobeerd :

TestDisk
RAID Reconstructor
Recuva
Getaway Recovery
GetDataBack for NTFS
EASUS Data Recovery Wizard

Allemaal zonder succes...

Iemand een andere tip? Als ik het eind volgende week niet heb opgelost, neem ik het verlies maar en begin ik opnieuw. De echt heel belangrijke spullen heb ik gelukkig nog...

Pagina: 1