Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DIY Mini Labvoeding p/n vraag

Pagina: 1
Acties:

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
hoi,

behalve schema's lezen/nalopen/solderen e.d. houd het bij mij op.
mijn vraag dus:

Ik heb een spanningsbron nodig om mijn scope in te stellen (dus totaal geen vermogen nodig, alleen de spanning)
hoe bouw ik nou het simpelst / snelst iets dat:

A: regelbaar van 0 - 15volt DC
B: de polariteit omgedraaid kan worden (met switch bijv.)

de nauwkeurigheid van de spanning is even niet zo interessant (zou de uitgang dan uitlezen via multimeter)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een lm317 voor de regelbare spanning en een dubbele wisselschakelaar om de polariteit om te draaien. Eventueel kun je, omdat je toch geen vermogen nodig hebt, een potmeter met een spanningsvolgende opamp-schakeling gebruiken.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waarom die opamp, alleen de potmeter lijkt mij voldoen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Losha

Losha

Topicstarter
kijk.. das wel handig idd.
1,5A :o das al overkill ....
maar hoe draai ik de polariteit dan om in dat lm317-schema :?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
wisselschakelaar, zoals al gezegd was door Springuin.

• Losha

Losha

Topicstarter
dankzij de lm317 tip kom ik meteen verder met zoeken :)

http://www.eidusa.com/Ele..._Neg_Power_Supply_Reg.htm

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

En jij had het over overkill? :P

Dit is een bordje waarmee je dus een dual supply nodig hebt, DWZ dat je 2 keer een 30v AC bron nodig hebt, je krijgt dan ook 3 uitgangen; negatief, nul en positief.

Waarom moet er per sé een schakelaar op die de polariteit omwisselt? Je kan dan toch gewoon de draadjes omwisselen?

Bouw gewoon het schemaatje wat ik je gaf, dat is in een uurtje te doen voor de beginner en het kost geen drol. :)

[ Voor 86% gewijzigd door mace op 05-02-2008 20:11 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
Voor alleen het bekijken van een spanning op een scoop van 0 tot 15 V is een potmeter met een 7815 meer dan voldoende. En inderdaad de schakelaar voor het ompolen. Kost je in het totaal niet meer dan 5~10 euro.

• lemming_nl
  • Niet online
Waarom willen jullie een spanningsregelaar gebruiken? Een 10k potmeter aansluiten op 15V en dan de loper als uitgang voldoet toch prima? De scoop heeft een hoge ingangsimpendantie dus hij zal keurig de spanning delen.

• mace

mace

Sapere Aude

Als je toch al bezig gaat is het wel handig om een leuk dingetje te bouwen want dan heb je ook een voedinkje voor toekomstige projectjes.

• lemming_nl
  • Niet online
Ja ok, maar hij wou zo snel/simpel mogelijk iets hebben en dan is een potmeter toch the way to go. Maargoed, moet de TS maar even kijken wat voor hem het beste is.

• Losha

Losha

Topicstarter
het gaat niet om het op de scope bekijken, het gaat om het calibreren
2de handse, half analoog
hij staat nu fors verkeerd
op 1v/div wil hij bijv. 3volt hebben %10 daarna dus -3v 10% (hij vraagt me ook keurig om wat de daadwerkelijke waarde is .. uitgaande ervan dat mn dmm goed is.......)
alleen de draadjes omwisselen gaat niet echt werken hé
kan moeilijk de ground aan de ingang hangen en de xVolt op de ground
moet toch echt -3 zijn

had zelf al geprobeerd met een oude pc voeding
maar door de pot meten heeft geen zin, de spanning verandert niet (de scope trekt niets)

• lemming_nl
  • Niet online
Eh? Natuurlijk kan je de draadjes gewoon omwisselen? Zolang je voeding maar niet geaard is. En waarom zou meten door een pot niet werken? Het is toch gewoon een spanningsdeler?

[ Voor 66% gewijzigd door lemming_nl op 05-02-2008 21:04 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een potmeter werkt prima in dit geval. Die opamp die ik eerder noemde was meer voor de zekerheid maar die heb je niet nodig. De buitenste twee pootjes sluit je aan op je + en - en dan meet je tussen de - en het middelste pootje.
En, zoals lemming_nl zegt, als je voeding niet geaard is kun je prima de draadjes omwisselen om de polariteit om te wisselen (spanning is niet absoluut, het gaat altijd om een spanningsverschil).

• Losha

Losha

Topicstarter
oh.. zo kant mischien wel.. had de potmeter alleen in serie gebruikt, niet via alle 3

mijn voeding is trouwens wel geaard :)
alles wat geaard kan zijn hier is geaard
en ik ga dus geen ongeaarde voeding aan de aarde van mn scope hangen ... halve spanning etc ...
probeer eens voor de gein.. je pc niet aarden en dan ergens verkeerd op leunen.. zo al lekker veel klappen gehad bij andere mensen.. ben ik ze altijd zeer dankbaar voor ... NOT :(

• Losha

Losha

Topicstarter
zo, eindenlijk even geprobeerd
en dat werkt dus mooi even niet he
op het moment dat je de kabels omdraait krijg je dus een en al rotzooi op je scope maar geen -3
en nu ?

de dmm meet weliswaar -3 maar een scope ziet doorgaands toch ff meer he, zoals allerlei 'ac' troep in het "-3" signaal

edit-
anders opgelost, at voeding in de hoek gegooid en een oude adapter van een printer gepakt, die was 30v en filtreert gelukkig alle troep eruit, dus operatie geslaag, dank jullie (en een beetje mezelf)

zal het geheel maar meteen in een kastje bouwen met extra pot voor het fijne afstellen

de 2de potmeter moet op dezelfde manier ? dus wat uit de eerste komt + en - gaan daar weer in beide buitenbeentjes en binnenste wordt dan de uiteindelijke spanning, right ?

[ Voor 71% gewijzigd door Losha op 06-02-2008 20:33 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Als je je voeding geaard hebt kan je hem inderdaad niet omdraaien. Je dmm meet wel -3V omdat hij niet geaard is maar je scope welke wel geaard is krijgt inderdaad problemen. Dit omdat je eigenlijk je voeding gewoon kortsluit. Die printervoeding zal wel zwevend zijn en daardoor omdraaibaar.

Ik snap even niet wat je met die 2e potmeter wilt?

• mace

mace

Sapere Aude

Losha schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:24:
de 2de potmeter moet op dezelfde manier ? dus wat uit de eerste komt + en - gaan daar weer in beide buitenbeentjes en binnenste wordt dan de uiteindelijke spanning, right ?
Ja, je zet dan gewoon 2 weerstanden in serie.
lemming_nl schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:19:
Een feinabstimmung maken. :P

[ Voor 61% gewijzigd door mace op 06-02-2008 23:22 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Dubbelpost... :X

[ Voor 96% gewijzigd door mace op 06-02-2008 23:21 ]

• Losha

Losha

Topicstarter
lemming_nl schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:19:
Als je je voeding geaard hebt kan je hem inderdaad niet omdraaien. Je dmm meet wel -3V omdat hij niet geaard is maar je scope welke wel geaard is krijgt inderdaad problemen. Dit omdat je eigenlijk je voeding gewoon kortsluit. Die printervoeding zal wel zwevend zijn en daardoor omdraaibaar.

het werkte ook niet als de at voeding ongeaard was, had lekker 113v ac over de scope en die schopte de -3 in de war

• lemming_nl
  • Niet online
MaCe1337 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:20:
[...]

Ja, je zet dan gewoon 2 weerstanden in serie.

[...]

Een feinabstimmung maken. :P
Ja ok, maar ik vatte even niet hoe hij dat wou doen. Maar nu denk ik wel, 'darlington' van spanningsdelers toch?
Losha schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 06:13:
[...]

het werkte ook niet als de at voeding ongeaard was, had lekker 113v ac over de scope en die schopte de -3 in de war
Eh, ja, dan is die voeding alsnog geaard. Je hebt de aarde draad niet aangesloten maar dat is niet genoeg, het filter van die voeding zet dan idd de halve netspanning op de behuizing. Wat je moet hebben is een zwevende labvoeding. Deze zijn galvanisch gescheiden, iets wat een computervoeding absoluut niet is.

Pagina: 1