• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 23:42
Je kiest voor 4 gb (2x2gb, dus dual channel) op een 64bits systeem heb je dan DC. Kies je 2x1gb op een 32bits systeem (XP Oem) heb je ook DC.

Maar als je nou 2x2gb in 32bits OS stopt. Dan heb je max 3.5gb geheugen vrij.
Heb je dan 2 x 1,75gb en dus DC of heb je dan geen DC?

Liefst heb ik wel DC voor max snelheid, maar een 64bit systeem zie ik even nog niet zitten ivm driverproblemen waar ik vaak over lees.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Je hebt wel gewoon dual channel alleen iets minder RAM.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-03 14:58
Denk je dat de grootte bepalend is voor de snelheid? indien ja, dan maakt het uit, indien nee, zoek je gewoon geheugen uit met de strakste latency en hoogste snelheid d:)b

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
ErikRo schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:34:
Je kiest voor 4 gb (2x2gb, dus dual channel) op een 64bits systeem heb je dan DC. Kies je 2x1gb op een 32bits systeem (XP Oem) heb je ook DC.

Maar als je nou 2x2gb in 32bits OS stopt. Dan heb je max 3.5gb geheugen vrij.
Heb je dan 2 x 1,75gb en dus DC of heb je dan geen DC?

Liefst heb ik wel DC voor max snelheid, maar een 64bit systeem zie ik even nog niet zitten ivm driverproblemen waar ik vaak over lees.
Driver problemen hoef je niet meer te verwachten hoor.
Voor Xp X64 en Vista X64 is tegenwoordig bijna alles verkrijgbaar

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-03 17:14
Ik heb zelf Viste 32bit, en draai 2x2GB gewoon in Dual Channel, je kunt dus gerust 2x 2GB kopen.

Let er wel op dat de laatste tijd vooral GeIL een beetje lastig RAM maakt dat niet zomaar overal in wil.

~ Mijn prog blog!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dual channel memory is een chipset feature, niet iets van het OS. ;)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Madnessy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 16:22
AtleX schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:19:
Dual channel memory is een chipset feature, niet iets van het OS. ;)
ik wou het net roepen : je loopt over hardware zaken te praten en vraagt je af of het os hier invloed op heeft. :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-03 23:44

KneoK

Not in a million lightyears

Madnessy schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:22:
[...]

ik wou het net roepen : je loopt over hardware zaken te praten en vraagt je af of het os hier invloed op heeft. :)
USB2.0 is ook een hardware feature maar daar heb ik toch echt SP2 voor moeten gebruiken om volledige functionaliteit te bewerkstelligen. Ook voor mijn videokaart moet ik drivers installeren, net zoals voor alle andere hardware. Zelfs zaken als Cool&Quiet van AMD worden middels drivers aangestuurd. Hell, als ik een SATA300 schijf wil voorzien van XP dan moet ik daar voor de installatie zelfs een diskette voor gebruiken.

Je OS en software in het algemeen heeft meer invloed dan je denkt, al doet dat natuurlijk niets af aan het antwoord dat het in dit geval geen invloed heeft ;)

• Keiichi
  • Laatst online: 11-03 14:58
KneoK schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:28:
[...]

USB2.0 is ook een hardware feature maar daar heb ik toch echt SP2 voor moeten gebruiken om volledige functionaliteit te bewerkstelligen. Ook voor mijn videokaart moet ik drivers installeren, net zoals voor alle andere hardware. Zelfs zaken als Cool&Quiet van AMD worden middels drivers aangestuurd. Hell, als ik een SATA300 schijf wil voorzien van XP dan moet ik daar voor de installatie zelfs een diskette voor gebruiken.
Door jou genoemde zaken worden dmv drivers aangestuurd. Maar het lijkt me dat het fysieke geheugen hier niet door word aangestuurd.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26
Heeft idd niks met het OS te maken. Dual channel werk gewoon.

En wat driverproblemen betreft, ik draaide al in 2005 XP x64 met stabiele drivers, we zijn onderhand in 2008! Laat je niet gek maken omdat mensen elkaar op het internet allemaal nablaten :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ook usb 2.0 werkte wel voor sp2 hoor (virtueel dan, dat wel), maar winXP werkte niet met usb 2.0

• KneoK

KneoK

begintmeta schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:46:
ook usb 2.0 werkte wel voor sp2 hoor (virtueel dan, dat wel), maar winXP werkte niet met usb 2.0
Oftewel, je OS heeft invloed op de functionaliteit ;)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:07
Abbadon schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:44:
Heeft idd niks met het OS te maken. Dual channel werk gewoon.

En wat driverproblemen betreft, ik draaide al in 2005 XP x64 met stabiele drivers, we zijn onderhand in 2008! Laat je niet gek maken omdat mensen elkaar op het internet allemaal nablaten :)
Same here, draai al jaren XP x64 had in de begin tijd alleen wat moeite met cd burning software die niet wilde werken op x64 (lees Nero). Maar tegenwoordig werkt alles prima!

Computer says no

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Off topic en kon het niet laten, maar het is al ruim en maand 2008 lol :) ( no offense :P )

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
begintmeta schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:46:
XP heeft al ondersteuning voor usb 2.0 sinds SP1 (dus sinds september 2002!)

Maar inderdaad, sommige componenten stuurt het os de hardware aan (via drivers), bij andere componenten is het zo dat OS helemaal afhankelijk is van de hardware (geheugen, cpu etc.)

En ja, dat c&c bij AMD een driver nodig heeft klopt, het gaat daar om extra functionaliteit, maar om een basic processor te gebruiken heb je geen drivers nodig. Anders zou je echt een kip-ei discussie krijgen.

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-12-2025

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Ik denk wat de TS bedoelt.. wordt er nu ruimte van beide dimms af gegeten of van 1 bankje.. zo ver ik weet is het parralel en wordt er van bijde banken wat afgesnoept omdat het niet geadresseerdt kan worden.. Al hoewel, zie onder, het meer voor de hand liggend is dat de eerste bank vol geaddresseert worden en de tweede tot zijn max.
Ik weet alleen niet of de mem controller van XP 32 bits, wat wij uiteraard allemaal weten zeer rommelig in elkaar zit, wel het verdeelt. zegge van beide banken iets laat vallen.
Is dit niet het geval.. dan zal bank 0 meer hebben dan bank 1..

Maar uiteindelijk, denk ik, de dual channel blijft werken. Alleen is je 2de bank iets kleiner.
Dit zal je niet echt merken aangezien de beide banken met een eigen kanaal kunnen worden aangesproken.
Dus je heb geen snelheids verlies.

[ Voor 8% gewijzigd door incinerator82 op 06-02-2008 13:44 . Reden: exta info op mijn baseringen ]

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

• GENETX
  • Laatst online: 07:34
Mensen die vandaag nog problemen met drivers icm Vista x64 hebben:

A. Hardware uit de steentijd
B. Geen verstand van zaken

Het zal soms wat moeite kosten om drivers te vinden, maar over het algemeen zijn ze er allemaal op een oude scanner en hele oude webcam na misschien. Als al je hardware vrij standaard is (en dna bedoel ik het externe spul) en ook niet te oud dan moet alles prima werken. Zelfs mijn laptop kreeg alle 64-bit drivers (en dat is neit de laptop uit mn sig) mee. En daar zit wel exotisch spul tussen zoals een cardreader en webcam waarvan de fabrikant nog nooit zelf drivers op zn site heeft gehad. Echter kwamen alle drivers prima uit terwijl de laptop nooit met Vista, laat staan Vista x64, geleverd is.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

KneoK schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:30:
Oftewel, je OS heeft invloed op de functionaliteit ;)
Alleen mits daar software bij nodig is.
Om USB2.0 als voorbeeld te pakken, een gedeelte van die functionaliteit gebeurd in software. Daarom is die ondersteuning door het OS nodig.
Cool'n'Quiet heeft hetzelfde euvel, je wilt dat er omlaag geklokt wordt zodra de rekenkracht niet nodig is. Wie kan prima door hebben hoeveel rekenkracht er nodig is? Het OS.
Dual Channel is iets wat hardwarematig toegepast wordt door de chipset en de software die er wat invloed op kan hebben zou het BIOS kunnen zijn. Maar al het werk wordt gedaan door de chipset zelf. Terwijl bij zaken als bovengenoemd USB, de software onderdeel uitmaakt van de functionaliteit.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• KneoK

KneoK

Ultraman schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:40:
[...]
Alleen mits daar software bij nodig is.
Om USB2.0 als voorbeeld te pakken, een gedeelte van die functionaliteit gebeurd in software. Daarom is die ondersteuning door het OS nodig.
Cool'n'Quiet heeft hetzelfde euvel, je wilt dat er omlaag geklokt wordt zodra de rekenkracht niet nodig is. Wie kan prima door hebben hoeveel rekenkracht er nodig is? Het OS.
Dual Channel is iets wat hardwarematig toegepast wordt door de chipset en de software die er wat invloed op kan hebben zou het BIOS kunnen zijn. Maar al het werk wordt gedaan door de chipset zelf. Terwijl bij zaken als bovengenoemd USB, de software onderdeel uitmaakt van de functionaliteit.
Ben ik helemaal met je eens, maar het is moeilijk een concreet voorbeeld te noemen die overeenkomt met de vraag van de TS. Ik reageerde in mijn eerste post dan ook meer op het feit dat er klakkeloos gezegd wordt dat hardware en OS elkaar niet beinvloeden en in het licht daarvan vond ik de vraag van de TS niet raar.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik heb één driver die ik miste toen ik overschakelde naar X64.

Die van mijn 3c509 Boomerang kaart :p

Een kaartje uit (uit mn hoofd) 1993, met een BNC uitgang :)

Op te lossen door een los UTP -> BNC convertertje te kopen.

Dus idd, als je hardware hebt die > dan 10 jaar oud is, kun je problemen met drivers krijgen. Anders zou ik me daar niet teveel zorgen pver maken.

Zie ook de HCL: http://www.microsoft.com/whdc/hcl/default.mspx

[ Voor 4% gewijzigd door Rainmaker op 07-02-2008 15:17 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 23:42
Bedankt voor de replies het was erg leerzaam :)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1