Ultiem lage refresh rate op mijn nieuwe TFT monitor?

Pagina: 1
Acties:
  • 646 views

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44
Zojuist heb ik mijn nieuwe monitor binnen gekregen:

De LG L227WT

pricewatch: LG L227WT-PF

En wat mij opvalt is dat - na het instaleren van de drivers - de refresh rate op 1680 x 1050 niet hoger kan dan 60 MHz.

Dit doet pijn aan mijn ogen aangezien ik altijd 100 MHz gewend ben met mijn Ilyama 19'' CRT monitor.

Mijn vraag dus: is dit de maximale refresh rate of doe ik iets fout? Hoe hoog is bijvoorbeeld de maximale refresh rate bij de Samsung 226 BW?

Verwijderd

60HZ is heel normaal bij TFT. Je kan de waarde van refreshrate niet vergelijken met CRT monitoren, want die betekent niet meer zoveel.

Hoofdpijn zal waarschijnlijk een kwestie van wennen zijn. TFT is toch wel even wat anders voor je ogen dan CRT.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 18:22 ]

• ThunderRobert
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2024
En dat het pijn doet aan de ogen, is omdat je waarschijnlijk nog aan moet wennen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

60MHz is wel extreem veel, denk dat je 60Hz bedoelt. 60Hz is redelijk standaard voor een TFT monitor, misschien dat je hem nog op 75MHz kan zetten, maar hoger gaan die dingen gewoon niet, dit omdat je niet meer met een refreshrate zit zoals het op CRT monitoren het geval is (want die veroorzaken gewoon hoofdpijn op 60Hz).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hangt er vanaf of de monitor via DVI of dSub (VGA) is aangesloten. Geef dus aan hoe aangesloten, welke videokaart etc. Bij DVI is 60 Hz correct en goed.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zet anders eens je contrast wat lager.
De lichtopbrengst van een TFT is aanzienlijk hoger, waarschijnlijk heb je hier nu last van.

Maar 60Hz is niet te vergelijken met een CRT.

Als je nu nog hoofdpijn hebt misschien een idee om langs de opticien te gaan, kan ook te maken hebben met je ogen zelf.

• outlandos
gambieter schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:23:
Hangt er vanaf of de monitor via DVI of dSub (VGA) is aangesloten. Geef dus aan hoe aangesloten, welke videokaart etc. Bij DVI is 60 Hz correct en goed.
Hoofdpijn heb ik niet echt, meer dat mn ogen ff moeten wennen.

En het is inderdaad via DVI aangesloten.

Ik ziet nu weer achter mn Ilyama en heb het idee dat het beeld daarvan stukken rustiger is zeg maar.

[ Voor 12% gewijzigd door outlandos op 05-02-2008 18:32 ]

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 14:35
zoals meerderen zeggen 60hz van een TFT is niet te vergelijken met een CRT (sommige tft's kunnen 75 aan als dit voor je gevoel beter is)

en ik heb bij het wijzigen van monitoren bijna altijd last van mijn ogen, soms zelfs duizeligheid. dit was vooral toen ik van 1152x768 naar 1280x1024 overschakelde en had het zelfde toen ik een breedbeeld monitor kreeg. had toen ook gelezen dat het te met de beeld verhouding te maken heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door mono-oXide op 05-02-2008 18:35 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vergeet ook niet het scherm op de native resolutie in te stellen. Doe je dat niet dan kan het er erg blurry uitzien.

• outlandos
Oke bedankt voor de reacties, ik heb de settings wat aangepast en moet zeggen dat het nu al heel erg meevalt.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:32

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Vaak staan die dingen standaard op brightness 100%, en helpt het al vaak om die wat naar beneden te halen :)

Hier stond een dode link.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Dat 60Hz de normale refresh rate voor een TFT monitor is had je in de handleiding van je scherm, een willekeurige goede review van dat scherm, een willekeurige beschouwing van TFT-techniek in het algemeen of in een van de Wikipedia entries hierover kunnen vinden.

Minimaal een van bovenstaande dingen doorlezen hoort toch echt tot de basiszelfwerkzaamheid die we op GoT verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.