Verwijderd

Topicstarter
ik heb een probleem met het maken van segmenten in illustrator cs3.

normaal gesproken als je een segment maakt is deze strak om de afbeelding of vorm of whatever heen..

in illustrator cs3 blijft er een ruimte over tussen de afbeelding en het segmentkader... deze ruimte varieert steeds... je kan deze ruimte handmatig aanpassen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling

dit is erg vervelend met bijvoorbeeld het maken van buttons voor een website...

weet iemand pleaaaaaseeeee hoe ik dit probleem kan oplossen........????????

(dit probleem deed zich overigens niet voor in cs2)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:02:
ik heb een probleem met het maken van segmenten in illustrator cs3.

normaal gesproken als je een segment maakt is deze strak om de afbeelding of vorm of whatever heen..

in illustrator cs3 blijft er een ruimte over tussen de afbeelding en het segmentkader... deze ruimte varieert steeds... je kan deze ruimte handmatig aanpassen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling

dit is erg vervelend met bijvoorbeeld het maken van buttons voor een website...
Waarom maak je je websites in Illustrator en niet in Photoshop?
Ik vermoed dat die beter met segmenten om kan gaan.
weet iemand pleaaaaaseeeee hoe ik dit probleem kan oplossen........????????
Als je gewoon Nederlands gebruikt, denk ik dat meer mensen serieus zullen antwoorden.
(dit probleem deed zich overigens niet voor in cs2)
O, dat vind ik eigenlijk wel essentieel aan het verhaal. Waarom ben je naar CS3 gegaan? En wat zegt de Illustrator help file over het maken van segmenten? Misschien leggen ze wel wat over die marge uit.

Heb je je units trouwens goed staan, je maatverdeling? Staat die op centimeters of op pixels?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel voor je reactie...

In de help file staat enkel hoe je segmenten moet maken, er is echter niets te vinden over de marges.
Mijn maatverdeling staat in pixels, ik heb deze ook in alle andere maten gezet maar dat maakt geen verschil.

Op de vraag waarom ik websites in illustrator bouw kan ik maar een ding antwoorden, illustrator werkt voor het maken van simpele afbeeldingen (dus zonder belichting, diepte, etc. ) een stuk sneller en eenvoudiger.... voor mij althans.

En tot slot, cs3 heeft veel meer functies en sluit beter aan op flash.....

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik herken dit wel. Ik zit gedurig te mopperen dat Illustrator vanaf versie 8 de draad steeds verder kwijt raakt qua interface, en heb voor m'n eigen werk gewoon nog een oude versie op de computer staan (8>

Maar goed, dekroaat, om even alle inconsistentie uit te sluiten, check deze lijst af:
  • Document op postscript-punten cq. pixel eenheden (dat had je gedaan).
  • Bij de voorkeuren de functie 'magnetische punten' aanzetten.
  • Een rechthoek ter grootte van je verzameling buttons (of van je hele webpagina) maken door te dubbelklikken op het gereedschap of te (alt)klikken in je werkvel (dus exacte maten invullen, in plaats van slepen en naar de linialen kijken). Haal voor alle duidelijkheid de lijndikte weg, houd alleen vulling. Je mag ook het documentformaat precies in pixelpunten opgeven en de rechthoek daar precies opleggen (let op magnetisch punt en tik de maten).
  • Van de linialen (cmd-R) het nulpunt beetpakken en naar de linkerbovenhoek van je rechthoek slepen. Let erop dat bij het loslaten je pijltje aangeeft dat het magnetisch is en de exacte plaats van het ankerpunt aanneemt.
  • Vanaf nu moet je voor al je slice segmenten de exacte pixelmaten in het transformatie palet cq. de bovenbalk kunnen ingeven. Als er artwork of lijkdikte buiten je rechthoek uitsteekt zie je wel dat Illustrator loze opvulsegmenten rondom toevoegt. Vraag me niet waarom ze al die moeite hebben genomen, je hebt er vaak alleen maar last van. Een simpele switch om van gewone vlakken slices te maken was me meer welkom geweest. Dit kan trouwens wel, door in het lagenpalet elementen open te vouwen en de objecten daar te verslepen.
  • Als je 1px-lijnen gebruikt op een pixel-grid en je wilt dat ze scherp zijn, schuif ze dan horizontaal en/of verticaal een halve pixel op zodat de lijn op het midden van een pixel ligt (niet slepen, maar dubbelklikken op het pijltje en waardes invullen).
  • Als je dan nog problemen houdt aan de randen van de slices: voeg wat lijndikte buiten de rand toe.
  • Of neem het artwork alsnog over naar Photoshop, dat kan je wat ergernis besparen omdat deze ook minder houterig doet met de instellingen die je per slice moet aanpassen :P

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:28:
Op de vraag waarom ik websites in illustrator bouw ...sluit beter aan op flash.....
Ah, die snap ik dan wel weer . :) ook al was dat niet helemaal wat je zei. :)

Tekendingen kun je niet direct in Flash doen, of de objecten selecteren en copy/paste naar Flash?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs