Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto kopen, kan je zien hoelang ie al bij de dealer staat?

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik ben vanmiddag bij een autodealer geweest (merkdealer van dat merk) om is naar een paar autos te kijken. Nou viel het me op dat bij alle auto's van het type dat ik zocht, de accu's dood waren. Het lampje in de accu brandde niet meer, als ik het contact draaide gebeurde er niets. Ik heb dus het idee dat de auto's er al een hele tijd staan.

Thuisgekomen is een paar kentekenplaten ingetikt bij de RDW site, om te zien wanneer de laatste tennaamstelling is geweest. De eerste auto die ik pakte halverwege 2005, een andere 2001. Nou lijkt het mij dat als een dealer een auto overkoopt omdat iemand hem inruilt, de tenaamstelling verandert. En dus ook de datum van die stelling. Maar aan de andere kant... autos die al 2,5 jaar bij een dealer staan? Klopt dat wel? Of is dat verandert dat bij een dealer die datum niet word verandert?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:16

paQ

vaak zijn de accu's losgekoppeld

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Widow
Daar had ik ook aan gedacht in de eerste instantie toen ik de sleutel draaide en er niets gebeurde. Vervolgens onder de motorkap gekeken, maar de beide polen waren wel aangesloten, en voorzover ik kon zien ook niet ergens anders afgekoppeld.

Het groene lampje op de accu was ook dood, normaal is die groen. Maar deze was echt uit, compleet dood dus.

Verwijderd

In principe is de laatste tenaamstelling niet helemaal goed volgens mij, omdat hij gevrijwaart word, en in de bedrijfsvoorraad komt. Hierdoor kan je het niet zien, want de tenaamstelling bij het rdw blijft hetzelfde. Je zou het gewoon kunnen vragen :)

Ik werk bij een Audi garage, en wij hebben af en toe Audi's een maand binnen staan, waarna de accu gewoon ouderwets leeg is. Even accustarter erop, en dingetjes doen het weer als vanouds :)

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Idd. Ik heb bij meerdere dealers gewerkt, en als een auto een tijdje stilstaat (al is het maand, of soms zelfs korter) dan komt het regelmatig voor dat de accu zo dood als een pier is. Niets geks :)

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:05:
In principe is de laatste tenaamstelling niet helemaal goed volgens mij, omdat hij gevrijwaart word, en in de bedrijfsvoorraad komt. Hierdoor kan je het niet zien, want de tenaamstelling bij het rdw blijft hetzelfde. Je zou het gewoon kunnen vragen :)
Heb mijn auto een maand geleden ingeruild, die is toen in de bedrijfsvoorraad opgenomen. De datum tenaamstelling staat nu op de rdw site op de datum waarop ik de auto heb ingeruild.

• Widow
Ik wist niet dat accu's zo snel leeg waren, dacht dat ze dan echt een halfjaar stil moesten staan. Dan lijkt het me ook minder waarschijnlijk dat die autos daar al zon tijd staan, ik zal morgen anders is de RDW bellen. Kijken wat die ervan zeggen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Radiant schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:38:
[...]

Heb mijn auto een maand geleden ingeruild, die is toen in de bedrijfsvoorraad opgenomen. De datum tenaamstelling staat nu op de rdw site op de datum waarop ik de auto heb ingeruild.
In principe hoeft dat volgens mij niet. :) Maar misschien dat die garage je auto nu als leenauto gebruikt en zodoende wel op naam heeft staan?
Widow schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:02:
Ik wist niet dat accu's zo snel leeg waren, dacht dat ze dan echt een halfjaar stil moesten staan. Dan lijkt het me ook minder waarschijnlijk dat die autos daar al zon tijd staan, ik zal morgen anders is de RDW bellen. Kijken wat die ervan zeggen.
Mja, als ik met alles uit een multimeter bij mn accu zet meet ik nog 0,04A. Standbystroom van de radio, boordcomputer, klokje, ontvanger van centrale deurvergrendeling, het gebruikt allemaal stroom.

Ik heb een 50Ah accu. Die is met die 0,04A dus in 50/0,04=1250 uur compleet leeg. Da's 2,5 maand. "Niet meer kunnen starten" is al een heel stuk eerder (want met een halfvolle accu gaat dat ook niet meer lukken).

Het kan best meevallen dus. :)

Mocht je tot aanschaf van zo'n auto overgaan zou ik wel een nieuwe accu eisen. ;) Hij zal vast weer werken als ze hem opladen, maar een keer echt diep ontladen is meestal niet goed voor de levensduur van een accu.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik kan na een week al merken dat de auto niet gereden heeft. De accu is dan merkbaar leger (1 volt lager dan normaal) en de auto heeft wat meer moeite met starten. Echt raar is dat dus inderdaad niet.
Een nieuwe accu eisen zou je kunnen doen, maar dan krijg je het goedkoopste model dat te krijgen is, en die gaan vaak ook maar een jaar / 2 jaar mee.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Is inderdaad doodnormaal. Je mag ook niet vergeten dat bezoekers in de toonzaal de deur en koffer x-keer opentrekken per dag waardoor de binnenverlichting even aangaat, het signaal van 'deuren open' naar de rekeneenheid gestuurd wordt, etc. Dit kost allemaal een hoop stroom die, doordat de wagen niet rijdt, niet kan bijgeladen worden.

Niks om je ongerust over te maken dus :-)

Verwijderd

Stom dat die dingen dan niet even aan een lader gehangen worden :? Hoeft echt niet elke dag, maar om de 2 weken is toch wel aan te raden met al die standby rommel in een auto.
Is natuurlijk wat lastiger met auto's die buiten staan, maar in een showroom hoeft dat geen probleem te zijn lijkt me (gewoon 's nachts even laden).
Startaccu's kunnen niet tegen diepontladen, dan gaat de levensduur enorm achteruit.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:05:
Dat klopt niet. Als je je auto verkoopt dan moet je een vrijwaringsbewijs krijgen. Die krijg je alleen als de auto op naam van een ander wordt gezet. Dus volgens mij klopt het wel dat de datum van de laatste tenaamstelling gelijk is aan de datum dat de auto in eigendom van de dealer kwam.
Of hij wil het verdoezelen en laat regelmatig zijn tweedehands auto's op naam van een stroman zetten ;)

Je kunt het ook zien aan de NAP, maar die krijg je meestal niet vooraf in te zien. Op de NAP van mijn auto was te zien dat hij toen al een tijdje stil stond en in het verleden waren er ook twee lange periodes (meer dan 3/4 jaar) dat er geen km's bij kwamen. Dus het is helemaal niet zo vreemd.

Signatures zijn voor boomers.

• Widow
Antwoord van de RDW:
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Naar aanleiding van het kenteken wat u mij heeft opgegeven kan ik u berichten dat de laatste tenaamstelling op 23-06-2005 is geweest. Het is de laatste keer dat de tenaamstelling is veranderd. Dit geld voor zowel een particulier als voor een bedrijf.
Wanneer u dit voertuig bij een dealer heeft gezien kunt u ervan uitgaan dat het voertuig vanaf 2005 in hun bezit is.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Toch bizar dat een auto zolang bij een dealer staat. Maar het is me iig helemaal duidelijk nu :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het een courante auto? Zo ja: afblijven of heel goed onderzoeken wat er mee mis is. Zo nee: flink afdingen, want dat ding staat al 3 jaar geen omzet te genereren :D

Signatures zijn voor boomers.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Maasluip schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:31:
Is het een courante auto? Zo ja: afblijven of heel goed onderzoeken wat er mee mis is. Zo nee: flink afdingen, want dat ding staat al 3 jaar geen omzet te genereren :D
Misschien is het wel een oldtimer, dan staat ie al 3 jaar alleen maar méér geld waard te worden :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Zou 't kunnen dat de dealer hem zelf als bedrijfsauto heeft gebruikt? Kan me niet voorstellen dat een auto 3 jaar lang stil staat.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dat zou kunnen, maar als ie hem uit de bedrijfsvoorraad haalt en op (zijn eigen) naam zet, verandert de tenaamstelling alsnog.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:18:
Stom dat die dingen dan niet even aan een lader gehangen worden :? Hoeft echt niet elke dag, maar om de 2 weken is toch wel aan te raden met al die standby rommel in een auto.
Is natuurlijk wat lastiger met auto's die buiten staan, maar in een showroom hoeft dat geen probleem te zijn lijkt me (gewoon 's nachts even laden).
Startaccu's kunnen niet tegen diepontladen, dan gaat de levensduur enorm achteruit.
Als je 50+ occasions (buiten) hebt staan is dat ook geen klusje wat je snel ff doet.
Even de accubooster erop, starten en tijdens een (proef)rit laadt 'ie wel weer op.

Dat dat misschien niet zo betrouwbaar 'lijkt' is meer een tekortkoming van de klant dan de garage zelf. Er is niks slechts aan, met alle verbruikers tegenwoordig (alarm, klokjes, standby boordcomputers en zoals eerder genoemd int. verlichting e.d.) is een accu gauw leeg.
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:55:
Zou 't kunnen dat de dealer hem zelf als bedrijfsauto heeft gebruikt? Kan me niet voorstellen dat een auto 3 jaar lang stil staat.
Waarom kan je je dat niet voorstellen ? Kan toch ?
Incourante auto's, verkeerde kleur, verkeerde interieuropties e.d. kunnen zomaar een poos te koop staan. Ok, 3 jaar is lang, maar zelfs sommige nieuwe auto's worden niet in het 1e jaar verkocht.

edit: Er zit overigens ook een duidelijk verschil tussen een kapotte accu en een lege accu :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 07-02-2008 16:29 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Widow
Maasluip schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:31:
Ik begin ook n beetje het idee te krijgen dat er wat mis mee is. Het gaat om n auto uit 97, dus echt een oldtimer is het ook niet, en met krap 1 ton op de klok verbaast het me dus ook dat ie er al zolang staat. Gelukkig heeft ie meer auto's van hetzelfde model, dus keuze zat. En sommige auto's staan er 4 maanden zie ik, dus dat is wel iets recenter.

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:28:
[...]

Als je 50+ occasions (buiten) hebt staan is dat ook geen klusje wat je snel ff doet.
Even de accubooster erop, starten en tijdens een (proef)rit laadt 'ie wel weer op.

Dat dat misschien niet zo betrouwbaar 'lijkt' is meer een tekortkoming van de klant dan de garage zelf. Er is niks slechts aan, met alle verbruikers tegenwoordig (alarm, klokjes, standby boordcomputers en zoals eerder genoemd int. verlichting e.d.) is een accu gauw leeg.
't is wel slecht, de platen in de accu gaan sulfateren bij een te diepe ontlading. Bij een startaccu is dat al snel, onder de 75% lading ofzo treed het al op.
Resultaat is een brakke accu die behoorlijk snel dood is (kan zelfs binnen een paar maanden zijn).

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Qua lang bij de dealer staan kan het overigens nog gekker; mijn auto staat sinds ik hem heb ingeruild te koop bij de merkdealer, sinds 10-2003. Auto was op t moment van inruil zo'n 4 jaar oud en an sich verder niks mis mee. Pas voor de grap er eens langsgereden en hij staat inderdaad nog op t terrein.. Naja, mijn nieuwe auto die ik daar gekocht had had ook al anderhalf jaar stilgestaan..

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Misschien dat die dealer eens wat aan zijn marketing zou moeten doen.. ;) Al wordt het geld waarschijnlijk niet verdiend op de occasions bij een merkdealer.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Xander schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:15:
[...]

In principe hoeft dat volgens mij niet. :) Maar misschien dat die garage je auto nu als leenauto gebruikt en zodoende wel op naam heeft staan?
Ik verkocht een keer een brommer (op kenteken), en die ging ook bij de koper in bedrijfsvoorraad. Datum tennaamstelling was ook veranderd per die datum. Dus in die zin geld bedrijfsvoorraad gewoon als op naam gok ik.

Verder, als er verder niks mis is met die auto, flink afdingen >:) Kennelijk is het geen auto die zichzelf goed verkoopt, dus is er bijna sprake van 'ik help je er vanaf voor ...' :P

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 07-02-2008 17:24 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Rejgun
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

IceOnFire schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:59:
Qua lang bij de dealer staan kan het overigens nog gekker; mijn auto staat sinds ik hem heb ingeruild te koop bij de merkdealer, sinds 10-2003. Auto was op t moment van inruil zo'n 4 jaar oud en an sich verder niks mis mee. Pas voor de grap er eens langsgereden en hij staat inderdaad nog op t terrein.. Naja, mijn nieuwe auto die ik daar gekocht had had ook al anderhalf jaar stilgestaan..
Dat is wel erg vreemd. Bijna alle merkdealers willen niet eens zo'n oude wagen in voorraad hebben en dumpen zoiets meteen bij de handel.

Audi: Vorsprung durch Technik

• IceOnFire
  • Niet online
Ja, ik vond het ook vreemd. Misschien dat ze die boot gemist hebben en hemnu zelfs niet meer met een leuke marge aan de handel kwijtkunnen. zo oud was de auto dus in eerste instantie dus niet met 4 jaar,maar nu is hij natuurlijk al negen
Pagina: 1