Toon posts:

pcie frequency gevolgen(indien 115)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb momenteel een Asrock conroe d667 r1.0, deze ondersteunt de wolfdale cpu's.
Asrock zegt echter ook: '' FSB1333-CPU will operate in overclocking mode. Under this situation, PCIE frequency will also be overclocked to 115MHz. ''

Dus als ik een e8400 in mn MoBo stop, heb ik een pcie freq van 115 i.p.v. 100.
Momenteel kan ik de pciefrequency gewoon aanpassen in de bios, maar toen ik Asrock mailde over of dat met een fsb van 1333 ook kan, kreeg ik dit als antwoord:
Hello,

sorry, there is no way to set PCI-E frequency to 100MHz when using with FSB 1333 CPU (like E8400)

Best Regards

ASRock Support 8)7

-Mijn vraag is dus: Kan een pciefreq van 115 kwaad voor mijn (sata) harde schijf en pcie grafische kaart? Ik heb namelijk gelezen dat de harde schijf mogelijk corrupt raakt... :/

Verwijderd

Topicstarter
op fok(dig) wisten ze het antwoord niet, dus ik hoopte dat iemand hier het weet...?
Modbreak:Psst, even geduld hebben :z

Als je iets binnen 24u wilt toevoegen en niemand heeft gereageerd, gebruik de edit-knop...

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 05-02-2008 22:08 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een te hoge frequentie kan idd problemen geven. Je videokaart kan erdoor sneuvelen (al zal dit waarschijnlijk niet zo snel gebeuren). Als je Hdds aan een PCIe bus hangen die ook mee geklokt wordt dan kun je idd problemen verwachten, datacorruptie is iets wat met dit soort dingen veel voorkomt (althans, ten tijde van de P2 en P3 zat je met OCen al snel op een CI bus van 37MHz of meer, waarbij de hdds al begonnen te sputteren).

Wil je OCen, haal dan liever een bordje dat de frequenties gewoon kan locken (op mijn Gigabyte bordjes is het heel makkelijk om daar gewoon de 100MHz in te stellen, daar blijven ze dan ook netjes op draaien).

Verwijderd

Na anderhalf uur al verbaasd zijn dat er geen reactie is?

Goed. Sommige mensen claimen inderdaad dat het schadelijk kan zijn. Zelf heb ik echter nooit concreet gelezen dat het mis is gegaan. Zelf heb ik ook een tijdje een pci-e frequentie van 118 MHz gedraaid. De videokaart (7600GT) had hier geen enkel probleem mee, maar de SATA controller werd niet meer herkend bij een snelheid > 120 MHz. Daaronder probleemloos, geen enkel probleem gehad met verschillende schijven.
Ook is het onlogisch dat AsRock dit doet als er een groot risico is op beschadiging aan ander hardware.

Terw_Dan: de mogelijkheid om de bus te locken is niet zozeer afhankelijk van het bord, maar vooral van de chipset. De Intel G945 (die dit bordje heeft) en G965 konden dit niet, maar de G33 kan het weer wel. Daarbij, iedere recente Intel-chipset zonder GMA kan het!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 18:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik nog wat meer meningen horen(het liefst uit ervaring) over de veiligheid bij een freq van 115.

Dit wil ik ook nog ff vermelden: This motherboard supports FSB 1333 CPUs by overclocking. (As we noted) To achieve this, PCIE frequency will be115Mhz. However PCI frequency will still remains on 33Mhz.

Due to this, users have to select the proper device if they want to use FSB1333 CPU on this motherboard. (We can ensure our embedded VGA and motherboard is no problem; however it is hard to ensure all the VGA cards.); like other general overclocking situation, if user wants to overclock their system, they have to select proper heatsink, VGA, and other devices. (Even though the motherboard is overclockable)
<-- komt uit een mailtje van asrock, ''We can ensure our embedded VGA and motherboard is no problem''<--- bedoelen ze daarmee, dat de moederbordfuncties(zoals bijvoorbeeld sata) veilig blijven?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 20:57 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:34

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:46:
Mijn hdd zit gewoon aan de onboard stekker, dus niet aan een pcie raid controller ofzo, dat loopt ook geen echt risico?
De onboard controller wordt ook vrolijk overgeklokt dus het risico loop je alsnog.
<-- komt uit een mailtje van asrock, geen idee wat ze bedoelen met ''proper device''
In andere woorden een videokaart die overgeklokt kan draaien.

Verwijderd

Topicstarter
mijn 8800gt loopt tot nu toe altijd onder de 75graden, dus een lichte overklok kan die denk ik wel hebben...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:59:
mijn 8800gt loopt tot nu toe altijd onder de 75graden, dus een lichte overklok kan die denk ik wel hebben...
Het overclocken van je PCI-E link heeft niets te maken met de temperatuur van je kaart...

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:02:
[...]

Het overclocken van je PCI-E link heeft niets te maken met de temperatuur van je kaart...
hmm dat hoopte ik toch... :P maar een beetje meer on-topic aub: is een pciefrequency van 115 schadelijk voor hardware.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ja.
Pagina: 1