Alle schijven onder 1 single volume ??

Pagina: 1
Acties:

• Qwek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-07-2023
Je kent het vast wel, je hebt zoveel mogelijk schijven in een doosje gepropt en gebruikt dat als je opslag. Geen 2 zijn er gelijk, in mijn geval zelfs sata en pata doorelkaar, kortom soepzooitje.
Op elke schijf heb ik wel 5 of 10 gb over dus erg efficient is het ook weer niet. Waardeloos eigenlijk.

Dus ik ben op zoek naar een manier om alle 7 schijven, van verschillende grootte onder 1 single volume aan te brengen en dan ook nog onder Windows als het kan.

Ik zou VMware kunnen draaien en daar een freenas in configureren die van alle bechikbare schijfruimte 1 mooie NFS share maakt, maar dat is performanceverlies.

Omdat ik 2003 server moet draaien zou ik ook een Linux kunnen nemen, daar een VM in klussen met een 2003 server en de rest van de schijven aan elkaar kunnen plakken in 1 mooie NFS? Ook performanceverlies, maar niet ten kostte van mijn throughput, beter optie wellicht.

.. maar wellicht heb jij een nog beter idee..

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-02 14:13

Koppensneller

winterrrrrr

Mijn RAID controller (onboard op een Asus A8N-E) kan een mixed RAID array bouwen van zowel SATA als PATA drives, en kan op die manier een JBOD array maken.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

en dan crached 1 van je schijven waardoor je de data op al die andere ook kwijt ben?
Easier Disaster Recovery: If a disk in a RAID 0 volume dies, the data on every disk in the array is essentially destroyed because all the files are striped; if a drive in a JBOD set dies then it may be easier to recover the files on the other drives (but then again, it might not, depending on how the operating system manages the disks.) Considering that you should be doing regular backups regardless, and that even under JBOD recovery can be difficult, this too is a minor advantage.
bron: shitsite

[ Voor 78% gewijzigd door Four op 05-02-2008 13:24 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

RAID FAQ ?

Volgens mij ondersteund zelf winXp prof dit. Wel eerst dynamische scjiven van maken dan (uit mn hoofd).

[ Voor 56% gewijzigd door Sosabowski op 05-02-2008 13:27 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Four schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:22:
en dan crached 1 van je schijven waardoor je de data op al die andere ook kwijt ben?

[...]

bron: shitsite
Om deze reden zou ik het ook idd niet doen. Heb je 7 schijven waarvan er 1 kapot gaat en is al je data weg. De kans dat 1 van de 7 schijven in 2 jaar tijd kapot gaat is erg groot.

• Qwek
Het crashen is een risico dat ik wel wil nemen.
Er zit echter geen RAID controller in de PC dus daar heb ik niets aan. Volgens mij kun je met XP dynamische schijven ergens onder een andere schijf hangen en dan zie je ze wel als 1 schijf, maar niet écht als 1 volume en zit je dus weer met je restruimte per schijf probleem...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Qwek schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:18:
Er zit echter geen RAID controller in de PC dus daar heb ik niets aan. Volgens mij kun je met XP dynamische schijven ergens onder een andere schijf hangen en dan zie je ze wel als 1 schijf, maar niet écht als 1 volume en zit je dus weer met je restruimte per schijf probleem...
Volgens mij kun je met Windows XP pro Spanned Volumes aanmaken, je vergroot de eene schijf gewoon met de ander.Helaas kan ik dit niet voor je nagaan, mijn eigen systeem met 8 schijven ziet deze alleen maar als één RAID5 set. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Google eens... 'Volgens mij' hebben we niet zo veel aan :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kuhlie schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:21:
[...]

Google eens... 'Volgens mij' hebben we niet zo veel aan :)
Oke oke, bij de hand. :D

Linkje die aangeven dat het daadwerkelijk mogelijk is:
Basic Storage Versus Dynamic Storage in Windows XP
http://vlaurie.com/computers2/Articles/harddrive3.htm

Kijk even in dit topic en dan de posting van Abbadon: [Ervaringen] Software RAID

Ik kijk even verder... naar een walk thourgh..... en gevonden. ;)
http://www.pcmag.com/article2/0,2704,1846169,00.asp

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 05-02-2008 20:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
Qwek schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:18:
Ik heb het een hele tijd geleden wel eens gedaan, XP op 1 schijf, en 3 andere schijven samengevoegd tot 1 volume, met 1 driveletter.
Het heet ook wel "JBOD: just a bunch of disks", je moet inderdaad eerst de schijven dynamisch maken en ze vervolgens "aan elkaar voegen", weet de exacte term niet meer. Het kon allemaal via Schijfbeheer.
(Deze computer, rechtermuisknop: beheren, schijfbeheer). Als je schijfbeheer aangeklikt hebt, zie je een beetje aan de rechterkant je schijven staan. Als je met je rechtermuisknop op bv "Schijf 1" klikt (in lichtbruine gedeelte) kun je kiezen voor "schijf converteren naar dynamische schijf". Misschien weet je dit allemaal al, maar ik kan mij herinneren dat ik er zelf nogal lang naar hebben zitten zoeken, dus vandaar deze toevoeging... :)

[ Voor 18% gewijzigd door dribibu op 05-02-2008 20:49 ]

• Qwek
Okey.. ga ik eens mee testen.. klinkt hoopvol iig

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:35
Maar ben je dan ook AL je data kwijt als er een schijf crashed?

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 12:06
Dromer schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:24:
Maar ben je dan ook AL je data kwijt als er een schijf crashed?
Alleen bij RAID 0, niet bij JBOD.
Check raid faq

Oeps, ik zie dat ook onder (software) JBOD alle data weg is bij uitval een van de schijven.

My bad

[ Voor 16% gewijzigd door tiepeks op 06-02-2008 21:47 ]

specs

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In linux kun je met lvm2 ook schijven aan elkaar maken, en later uitbreiden met extra schijven, ik weet alleen niet wat er gebeurt als 1 schijf defect raakt.
Linux ubuntu installeren dan de schijven lvm2 maken, dan heb je grote 1 schijf, je kan later vergroten(toevoegen hd), je kan een gedeelte leeg laten(geen partitie) en dan partities hiermee vergroten, je kan gegevens verplaatsen over de schijven, je kan niet verkleinen.
Wat ik nog moet uitzoeken is wat er gebeurd met een defecte hd.

[ Voor 126% gewijzigd door jan99999 op 06-02-2008 21:39 ]

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:35
In die howto staat het volgende :
Once the spanned volume has been created, you see it as any other volume in My Computer or Disk Management. It is important to note, however, that spanned volumes are storage solutions only—they do not provide any fault tolerance. If one disk in the spanned volume fails, all data on the spanned volume is lost. However, you can back up a spanned volume just as you would any other volume.

Dus ik neem aan dat als je dit onder windows regelt je dus wel al je data kwijt ben
Pagina: 1