mijn E2160 overclockt slecht

Pagina: 1
Acties:

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Beste tweakers,

Pas geleden heb ik het volgende systeem gekocht:

processor: E2160 (stock 1800mhz), gekoeld door een arctic freezer pro 7
m-bord: gigabyte P35C-DS3R
geheugen: corsair 6400 DDR2
voeding: antec earthwatts 380w
de rest van mijn systeem doet er niet toe lijkt me.

Ik heb de E2160 natuurlijk gekozen voor zijn geweldige overclockprestaties en lage prijs. Maar de mijne doet moeilijk. Tot 2700 (9x300) loopt hij perfect op stock vCore (1.325v). Maar voor een stabiele 2800 heeft hij al 1.45v nodig en bij 3000 kom ik überhaupt niet met 1.55v, het hoogste voltage dat ik durfde te gebruiken. Hoger dan 2700mhz krijg ik een BSOD of reboot tijdens orthos small-ffts. Op 2700 worden de cores (stressed) een graadje of 43. Idle blijven de cores zelfs onder de 20 graden. Bij hogere snelheden blijven de cores sowieso onder de 55, maar ik heb dus nog geen behoorlijke temperatuurmeting kunnen doen vanwege de BSODs. De BSODs zeggen trouwens altijd hetzelfde: MACHINE_CHECK_EXEPTION. Ik heb een beetje gegoogled op deze foutmelding en ik kom tot de conclusie dat het komt door m'n overclock. Maar dat zat er natuurlijk dik in.

Ik heb natuurlijk m'n pcie gelockt op 100, de EIST en C1E staan uit en ik heb m'n geheugen een zo hoog mogelijke divider gegeven 1:1. De timings staan op 5-5-5-15-2T dus ook dat moet geen probleem zijn. Het verhogen van m'n vMCH, vFSB of vDimm werkt ook niet. Ik heb Memtest m'n geheugen laten checken, maar dat is volledig stabiel. Ik heb ook gecheckt of het moederbord niet aan z'n maximale FSB zit, door de cpu multiplier te verlagen en tevens tot 2700mhz te clocken. Maar dat is sowieso stabiel tot een FSB van 400 en misschien zelfs wel hoger.

Het lijkt alsof ik te maken heb met een FSB-wall, voorzover zoiets bestaat. Ik vind het gek dat ik ineens heel veel voltage toe moet voegen om hem stabiel te houden, terwijl hij 50% overclockt op stock vCore! Zie ik iets over het hoofd of heb ik gewoon pech gehad met mijn cpu?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Martijn

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:27
De ene processor is de andere niet. Hier zijn al te veel topics over volgens mij?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk toch echt dat je CPU aan de max zit. Een OC van 1.8GHz naar 2.7GHz is erg netjes. Dat je om dan nog verder te komen er erg veel voltage bij moet doen geeft juist aan dat ie aan de max zit.

Ding heeft gewoon erg veel voltage nodig om nog stabiel te zijn wat op zich normaal is met een CPU die aan zijn max zit. Ik denk dat je gewoon tevreden moet zijn met die 2.7GHz wat toch een erg goede OC is.

@kwakdoos. Tnx man :)

Verwijderd

Inderdaad, je clockt al 900 mhz hoger,

de ene cpu gaat hoger de andere niet

mijn E6300 (stock 1,83 ghz) draait nu volledig stabiel op 2,6 GHZ, met een hogere VCore kan ik hem op 2,8 ghz krijgen, maar soms geeft ie dan bsod's.

Je moet net geluk hebben dat je een goede OC CPU hebt

@ pilatus,

damn wat heb jij een bruut systeem trouwens! WC etc, errug gaaf!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 13:17 ]

• djoenez
  • Nu online
Tja ok, het is niet anders :) Mijn dank voor de reacties en suggesties blijven natuurlijk welkom.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:30
Dit is meestal ook de reden waarom sommige mensen een bepaalde stepping willen hebben.

Correct me if I am wrong;

meestal klokt een bepaalde stepping tot een redelijk hoge clock en andere steppings weer niet. Ik had eerst een B3 (dacht ik) van een E6550 die klokte tot 2,6 en niet hoger. en later een G0 en nu klokt hij tot 3,7.

Dit is dus stepping afhankelijk.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-01 22:38

Smarron

The bend

Hoe hoog kom je met een MP van 6 ? Wat is de maximale FSB die je kunt draaien ?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ten eerste vind ik 50% overklok al geen slechte prestatie en ten twee denk ik dat je 380W voeding een beetje de beperkende factor is. Ik lees soms wel eens dat mensen hun systeem hoger kunnen overklokken met een zwaarder kaliber voeding. Probeer eens een 550W model ofzo :P

En misschein dat een BIOS update kan helpen? :)

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 05-02-2008 17:51 ]

Goud is geen geld

• djoenez
  • Nu online
Smarron schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 17:45:
Hoe hoog kom je met een MP van 6 ? Wat is de maximale FSB die je kunt draaien ?
Ik kom maar tot de 380! Dat is verrassend laag voor mijn moederbord, niet? Wat ik ook raar vindt is dat ik bij het pushen van m'n cpu precies dezelfde bsod krijg als wanneer ik m'n geheugen push.
frankknopers schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 17:50:
Ten eerste vind ik 50% overklok al geen slechte prestatie en ten twee denk ik dat je 380W voeding een beetje de beperkende factor is. Ik lees soms wel eens dat mensen hun systeem hoger kunnen overklokken met een zwaarder kaliber voeding. Probeer eens een 550W model ofzo :P

En misschein dat een BIOS update kan helpen? :)
Het zou kunnen, maar ik denk dat een gebrek aan stroom zich eerder zou openbaren bij het spelen van crysis dan bij stresstesten met orthos.
Die bios zou wel kunnen helpen, maar ik ben een beetje terughoudend. Het kan altijd fout gaan en dan kan ik een nieuw moederbord gaan kopen. Het zou voor mij niet de eerste keer zijn. Daarbij heb ik een F6 bios en zijn er in de daaropvolgende versies geen stabiliteitsproblemen gerepareerd.

Nogmaals dank voor de reacties en blijf meedenken alsjeblieft!

• Smarron

Smarron

The bend

Nou, veel reviews laten zien dat de E2xx0 cpu's zeker niet gegarandeerd de 400fsb halen. 380 zou zomaar de limiet van de cpu kunnen zijn. Ik kan met mijn E2140 werken op 435 (mp van 6), maar ik denk dat ik daarmee geluk heb. Ik moet deze echter helemaal terugschroeven naar 400 om met een mp van 8 stabiel te kunnen zijn, daarvoor is 1.5v nodig.

Verhoog sowieso de MCH- en FSB-voltage. Zet die maar op + 0.3v. Op die manier zorg je ervoor dat het in elk geval niet aan je moederbord kan liggen. Ik weet niet wat de specs van je geheugen zeggen over het aan te raden voltage, zoek dat ook nog even uit. Losse timinsg en 1:1 is idd wel goed.

Tja, als je vervolgens 9x380 kunt draaien, mag je denk ik ook niet ontevreden zijn. Dit is nog steeds een erg hoge OC (90%!). Ik denk wel dat je cpu hier de storende factor is, je voeding denk ik niet. Maar hou sowieso even met een tooltje (Speedfan ofzo) je lijnen in de gaten. De Earthwatts voedingen zijn behoorlijk ok, dus ik verwacht niet dat die vreemde dingen laat zien.

• djoenez
  • Nu online
Nou Smarron, 90% zou heel mooi zijn, maar met een MP van 9 kom ik er eenvoudigweg niet. Dan is 310 zo'n beetje het maximum. En opzich ben ik wel tevreden met deze 55% overclock, maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.

Volgens speedfan klopt eigenlijk alleen de +5v en de +3.3v. Mijn +12v schommelt tussen de 2.5v en de 3.0v, ik denk dat speedfan gewoon niet klopt.

• Smarron

Smarron

The bend

djoenez schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:48:
Nou Smarron, 90% zou heel mooi zijn, maar met een MP van 9 kom ik er eenvoudigweg niet. Dan is 310 zo'n beetje het maximum. En opzich ben ik wel tevreden met deze 55% overclock, maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.

Volgens speedfan klopt eigenlijk alleen de +5v en de +3.3v. Mijn +12v schommelt tussen de 2.5v en de 3.0v, ik denk dat speedfan gewoon niet klopt.
Ja, dat is een bug welke wel bekend is met de P35-serie van Gigabyte. Is dat ook op stock-snelheid? Als er geen verschil tussen stock en OC zit, dan kun je er idd vanuit gaan dat Speedfan geen goede waarden doorkrijgt.

Ik dacht even dat je met een MP van 9 tot 390 kwam, niet dus. Had je de MCH- en FSB-voltages al verhoogd naar het maximum? Ik heb in elk geval exact dezelfde plank en bijna dezelfde cpu. Is de stepping trouwens een M0? Deze kunnen namelijk wat harder dan elke andere stepping. Ik kan de bios opzich wel even doorlopen met je als ik tijd heb. Dan kunnen we erachter komen of je bepaalde van invloed hebbende instellingen wellicht toch verkeerd staan.

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 09:28

Xtinction

el cheapo gamer

Mag ik je vragen waarom je je memory divider niet gewoon hoger gezet hebt? Probeer je geheugensnelheid gewoon es stock te houden. Deze processor zou echt heel makkelijk hoger moeten kunnen (ik draai em ook, 3000mhz no worries stock cooler en kingston valueram)

Doe dus gewoon fsb op 333, memory divider op 2.4 en laat je geheugen gewoon ff op stock draaien, ik denk dat daar de fout zit.

Je kan natuurlijk ontzettend pech hebben, dat kan helaas altijd...

PS ik heb precies hetzelfde moederbord als jij, en het mooie van deze moederborden is dat hij de Vcore zelf aanpast als dat nodig is, ik zou dat dus gewoon op automatic laten staan, niet naar omkijken.

ps2: ff speedfan gechecked, de 12V values kloppen idd niet.
Idle blijven de cores zelfs onder de 20 graden
Met luchtcooling lijkt dit me ERG sterk, afaik kan dat niet tenzij het freaking koud is op je kamer :D

[ Voor 32% gewijzigd door Xtinction op 07-02-2008 12:13 ]

• djoenez
  • Nu online
Smarron schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:13:
[...]
Ja, dat is een bug welke wel bekend is met de P35-serie van Gigabyte. Is dat ook op stock-snelheid? Als er geen verschil tussen stock en OC zit, dan kun je er idd vanuit gaan dat Speedfan geen goede waarden doorkrijgt.

Ik dacht even dat je met een MP van 9 tot 390 kwam, niet dus. Had je de MCH- en FSB-voltages al verhoogd naar het maximum? Ik heb in elk geval exact dezelfde plank en bijna dezelfde cpu. Is de stepping trouwens een M0? Deze kunnen namelijk wat harder dan elke andere stepping. Ik kan de bios opzich wel even doorlopen met je als ik tijd heb. Dan kunnen we erachter komen of je bepaalde van invloed hebbende instellingen wellicht toch verkeerd staan.
Dat voltage wijkt af als m'n pc overgeclockt is en misschien ook wel als het niet overgeclockt is, kzal zo eens kijken. Maar die voeding kunnen we wel wegstrepen denk ik. Ja die tip over de MCH- en FSB-voltages heb ik opgevolgd, maar het had geen effect. De stepping is inderdaad M0, dus dat is het ook al niet.. Als je jouw instellingen zou willen geven graag! Bedankt alvast. Welke bios-versie heb jij trouwens?
Xtinction schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:21:
Mag ik je vragen waarom je je memory divider niet gewoon hoger gezet hebt? Probeer je geheugensnelheid gewoon es stock te houden. Deze processor zou echt heel makkelijk hoger moeten kunnen (ik draai em ook, 3000mhz no worries stock cooler en kingston valueram)

Doe dus gewoon fsb op 333, memory divider op 1.4 (dacht ik, pin me dr niet op vast) en laat je geheugen gewoon ff op stock draaien, ik denk dat daar de fout zit.

PS ik heb precies hetzelfde moederbord als jij, en het mooie van deze moederborden is dat hij de Vcore zelf aanpast als dat nodig is, ik zou dat dus gewoon op automatic laten staan, niet naar omkijken.

[...]
Met luchtcooling lijkt dit me ERG sterk, afaik kan dat niet tenzij het freaking koud is op je kamer :D
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Wil je dat ik m'n geheugendivider op auto zet? Dat lijkt me niks want dan loopt het 1332mhz en dat kan het nooit hebben. Bij het overclocken van m'n cpu staat het zo laag mogelijk en dat is in verhouding 1:1. Dan kan er weinig fout gaan toch?

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat hij z'n eigen vCore aanpast! Ik kwam er later pas achter. Dat betekent dus dat mijn cpu 2700mhz niet op 1.33v doet, maar ongeveer 1.39v. Slimme functie van die taiwanners!

Hij is idle echt maar 20 graden en soms zelfs daaronder. Dat is wat Core Temp en Speedfan zeggen. En mn kamertje is gewoon op kamertemperatuur, graadje of 19 denk ik. Hij koelt dus prima.

• Pollore
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb precies dezelfde processor en moederbord als jij en ik draai momenteel 333xmp9 dus 3Ghz. Ik heb vcore op 1,325 en geheugen Crucial Ballistix pc5300 4-4-4-12. Ik probeer al tijden 400fsb te halen maar dit lukt bij mij met geen mogelijkheid. Er zit dus helaas toch wel een grens op de cpu's. Ik denk vooral dat de eerste lichting veel beter clockt dan de nieuwere. Ik heb trouwens revision M0.

Toch vind ik het wel een beetje vreemd dat jij niet eens 3Ghz haalt zonder zo hoge vcore te doen. Misschien ligt het toch aan je geheugen dan ofzo?

ps: voor hieronder mijn geheugen staat ook met divider 2 dus ook @ 333 want mijn geheugen is immers pc5300 ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Pollore op 06-02-2008 21:18 ]

Upside down

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Mja dan is er iets mis met je sensoren, je processor kan afaik nooit 1 graden warmer dan je kamer zijn, dat heb ik iig nog nooit meegemaakt.

FF over die dividers, de standaard fsb staat op 200 as you know. je geheugen draait dan op 800 mhz (200x4)

Wat je doet, je zet je FSB op 333, wat met een mp van 9 op 3 ghz uitkomt, dat is voor je processor. Als je geheugen divider op 1 zou staan krijg je dus een memory bus van 333x4=1333 en tenzij je ddr3 draait gaat dat je niet lukken. wat doe je dus, een divider instellen.

System memory multiplier heet die in je bios. die kan je handmatig veranderen. doe dit zodat je memory frequency weer op 800 komt te staan. Mijn multiplier staat atm op 2.40, dus 333x2.40=800 mhz

Misschien trap ik wel ontzettend een open deur in voor je, maar ik dacht: zo heb ik het gedaan en voor mij werkt het :) Memory FSB dus 800 en cpu fsb 1333

PS: oh wait, je stelt em al in op 1 hmm. vind ie dat wel lekker dan zo traag? (theorethisch gezien moet het kunnen, maar ik zou em lekker draaien op waar ie voor gemaakt is toch?)

[ Voor 26% gewijzigd door Xtinction op 06-02-2008 20:53 ]

• djoenez
  • Nu online
Craytahar schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:43:
Er zit dus helaas toch wel een grens op de cpu's. Ik denk vooral dat de eerste lichting veel beter clockt dan de nieuwere.
Weet je, ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik heb zelf ook een M0, we zullen wel pech gehad hebben.
Xtinction schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:45:
Mja dan is er iets mis met je sensoren, je processor kan afaik nooit 1 graden warmer dan je kamer zijn, dat heb ik iig nog nooit meegemaakt.

PS: oh wait, je stelt em al in op 1 hmm. vind ie dat wel lekker dan zo traag? (theorethisch gezien moet het kunnen, maar ik zou em lekker draaien op waar ie voor gemaakt is toch?)
Ik denk dat ie zo koel blijft omdat het een extreem ondergeclockte conroe is. Maar misschien heb je gelijk en kloppen die sensoren niet.

Ja natuurlijk laat ik m'n geheugen draaien op de snelheid waarvoor het gemaakt is en liever wat sneller. Maar tijdens het overclocken van m'n cpu denk ik liever niet aan het geheugen en zet ik dat zo traag mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat dat instabiliteit oplevert.

Bedankt voor de reacties weer!

• Smarron

Smarron

The bend

Xtinction schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:21:

Doe dus gewoon fsb op 333, memory divider op 1.4 (dacht ik, pin me dr niet op vast) en laat je geheugen gewoon ff op stock draaien, ik denk dat daar de fout zit.

[...]
Geheugen moet je sowieso op 1:1 zetten om ervoor te zorgen dat dat niet de storende factor kan zijn, anders ben je het aan het overclocken. 1.4 is dus zeker niet aan te raden!

Het zelf aanpassen van de vore moet eveneens UIT staan als je gaat overclocken. Dit zorgt voor instabiliteit. Dit geldt niet bij iedereen, maar wil je net wat harder dan de gemiddelde OC, dan moet je de vcore gewoon vastzetten op 1 voltage. Zo voorkom je wederom een mogelijk storende factor.

En 19 graden is wel degelijk mogelijk op luchtkoeling. Dat ligt aan meer factoren dan alleen de kamertemperatuur. Ik heb hem idle op 16 graden gehad, wel undervolted, maar het is gewoon mogelijk.
djoenez schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:30:
[...]

Dat voltage wijkt af als m'n pc overgeclockt is en misschien ook wel als het niet overgeclockt is, kzal zo eens kijken. Maar die voeding kunnen we wel wegstrepen denk ik. Ja die tip over de MCH- en FSB-voltages heb ik opgevolgd, maar het had geen effect. De stepping is inderdaad M0, dus dat is het ook al niet.. Als je jouw instellingen zou willen geven graag! Bedankt alvast. Welke bios-versie heb jij trouwens?

[...]

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Wil je dat ik m'n geheugendivider op auto zet? Dat lijkt me niks want dan loopt het 1332mhz en dat kan het nooit hebben. Bij het overclocken van m'n cpu staat het zo laag mogelijk en dat is in verhouding 1:1. Dan kan er weinig fout gaan toch?

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat hij z'n eigen vCore aanpast! Ik kwam er later pas achter. Dat betekent dus dat mijn cpu 2700mhz niet op 1.33v doet, maar ongeveer 1.39v. Slimme functie van die taiwanners!

Hij is idle echt maar 20 graden en soms zelfs daaronder. Dat is wat Core Temp en Speedfan zeggen. En mn kamertje is gewoon op kamertemperatuur, graadje of 19 denk ik. Hij koelt dus prima.
Ik heb bios F4, in mijn ogen nog steeds 1 van de stabielere biossen als je gaat OC-en. Maar zet al die automatische dingen uit, C1 EIST etc. ook, maar dat had je volgens mij al. Zet je vcore dus vast.

Ik neem aan dat je CoreTemp 0.96.1 gebruikt? Dat is de laatste versie. In de vorige versie was de tjunction verkeerd waardoor de E2xx0 cpu's zelfs op standaard voltage 40 graden lieten zien. Nu is dat weer netjes aangepast en is de cpu zeker 15 graden minder warm. Deze E2xx0 cpu's worden echt gewoon niet warm!

Ik kijk vanavond of morgen even naar mijn instellingen en laat ze dan wel weten.
Craytahar schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:43:
Ik heb precies dezelfde processor en moederbord als jij en ik draai momenteel 333xmp9 dus 3Ghz. Ik heb vcore op 1,325 en geheugen Crucial Ballistix pc5300 4-4-4-12. Ik probeer al tijden 400fsb te halen maar dit lukt bij mij met geen mogelijkheid. Er zit dus helaas toch wel een grens op de cpu's. Ik denk vooral dat de eerste lichting veel beter clockt dan de nieuwere. Ik heb trouwens revision M0.

Toch vind ik het wel een beetje vreemd dat jij niet eens 3Ghz haalt zonder zo hoge vcore te doen. Misschien ligt het toch aan je geheugen dan ofzo?

ps: voor hieronder mijn geheugen staat ook met divider 2 dus ook @ 333 want mijn geheugen is immers pc5300 ;-)
De M0 is beter dan de vorige stepping (L3 ?), maar aangezien je je geheugen bij 400mhz toch wel fanatiek overklokt, kan het ook daaraan liggen. Het mag dan wel Ballistix zijn, test bij 400mhz eerst je geheugen eens goed met Memtest. Krijg je daar geen errors (minimaal 3 passes), kun je er vanuit gaan dat je cpu idd z'n max heeft bereikt. En er zit altijd een grens op cpu's. :) Maar deze E2xx0 cpu's zijn standaard slechts 200mhz en wil je 400 halen, is dat toch al een toename van 100%. Ofwel, behoorlijk extreem.

Het geheugen van djoenez is overigens PC6400, dat moet standaard kunnen draaien op 400mhz. Djoenez, heb je al gekeken wat je voltage van het geheugen is en wat de fabrikant zegt over het aan te raden voltage ?
Xtinction schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:45:

FF over die dividers, de standaard fsb staat op 200 as you know. je geheugen draait dan op 800 mhz (200x4)

Wat je doet, je zet je FSB op 333, wat met een mp van 9 op 3 ghz uitkomt, dat is voor je processor. Als je geheugen divider op 1 zou staan krijg je dus een memory bus van 333x4=1333 en tenzij je ddr3 draait gaat dat je niet lukken. wat doe je dus, een divider instellen.

System memory multiplier heet die in je bios. die kan je handmatig veranderen. doe dit zodat je memory frequency weer op 800 komt te staan. Mijn multiplier staat atm op 2.40, dus 333x2.40=800 mhz

Misschien trap ik wel ontzettend een open deur in voor je, maar ik dacht: zo heb ik het gedaan en voor mij werkt het :) Memory FSB dus 800 en cpu fsb 1333

Wrong! Op een fsb van 200 draait het geheugen NIET op 800mhz, maar op 400. De som is 200x2 en niet 200x4. Als je de fsb op 333 hebt, draait je geheugen (1:1) op 667mhz, ofwel PC5300. Pas bij een fsb van 400, draait het geheugen op 800mhz, wat PC6400 eigenlijk is.

Oh, en over kamertemperatuur vs. cpu-temp. Weleens je raam open gedaan tijdens het autorijden en je hand naar buiten gestoken? Volgens mij werd je hand dan kouder dan de omgevingstemperatuur. :) Het kan dus wel degelijk. Bewijs: Mijn cpu draait op 1.5v en wordt idle 22 graden. Ik kan stabiel draaien op 1.15v (6x200) en dan wordt de cpu temp slechts 16 graden. Het koelblok voelt echt koud aan.
djoenez schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:18:
[...]

Weet je, ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik heb zelf ook een M0, we zullen wel pech gehad hebben.

[...]

Ik denk dat ie zo koel blijft omdat het een extreem ondergeclockte conroe is. Maar misschien heb je gelijk en kloppen die sensoren niet.

Ja natuurlijk laat ik m'n geheugen draaien op de snelheid waarvoor het gemaakt is en liever wat sneller. Maar tijdens het overclocken van m'n cpu denk ik liever niet aan het geheugen en zet ik dat zo traag mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat dat instabiliteit oplevert.

Bedankt voor de reacties weer!
Je bent juist goed bezig door je geheugen niet te betrekken in het OC-proces, zo kun je je problemen veel gerichter gaan zoeken. Maar check toch ff het voltage van je geheugen in de bios en wat aan te raden is door de fabrikant.

[algemeen]
Mensen, let even op wat voor adviezen er allemaal in de lucht worden gegooid, veel ervan klopt echt gewoon niet en op die manier wordt de TS'er gewoon de verkeerde kant op gestuurd.
[/algemeen]

• djoenez
  • Nu online
Smarron schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:51:

Ik heb bios F4, in mijn ogen nog steeds 1 van de stabielere biossen als je gaat OC-en. Maar zet al die automatische dingen uit, C1 EIST etc. ook, maar dat had je volgens mij al. Zet je vcore dus vast.

Ik neem aan dat je CoreTemp 0.96.1 gebruikt? Dat is de laatste versie. In de vorige versie was de tjunction verkeerd waardoor de E2xx0 cpu's zelfs op standaard voltage 40 graden lieten zien. Nu is dat weer netjes aangepast en is de cpu zeker 15 graden minder warm. Deze E2xx0 cpu's worden echt gewoon niet warm!

Ik kijk vanavond of morgen even naar mijn instellingen en laat ze dan wel weten.

[...]

Het geheugen van djoenez is overigens PC6400, dat moet standaard kunnen draaien op 400mhz. Djoenez, heb je al gekeken wat je voltage van het geheugen is en wat de fabrikant zegt over het aan te raden voltage ?
M'n vCore staat vast en m'n vDimm sinds kort ook. C1E en EIST staan uit idd. Ik gebruik Coretemp 0.96.1. Ik ben heel blij dat je jouw instellingen met me wil delen! Ik heb idd opgezocht wat voor voltage corsair aanraadt en dat is 1.9v. Momenteel ben ik m'n geheugen aan het clocken en zit ik op 1.95v. Hoe ver kan ik gaan denk je? En nog iets, om die 1.95v voor elkaar te krijgen, moet ik in de bios m'n vDimm op +0.4v zetten. Dat zou dus 1.8 + 0.4 = 2.2v zijn. Maar er staat in werkelijkheid maar 1.95v op, hebben andere GA-P35C-DS3R gebruikers ook dat het voltage dat je instelt in de bios niet klopt met de werkelijkheid? Als dat niet zo is, kan mijn voeding misschien toch het probleem zijn..

Alvast bedankt Smarron

• Pollore
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
Uhm 1.95v hoe kom je daar nou bij? Dit moederbord kan alleen maar stappen van 0.1 maken dus zou heel vreemd zijn dat jouw geheugen op 1.95v loopt want standaard is 1.8v. Binnen de +0.3v hoef je overigens weinig zorgen maken dat je geheugen beschadigd raakt.

Wat ook nog een belangrijke tip is, is dat je je pci-express slots locked op 100Mhz zodat die niet kan veranderen. Dit wil ook nog wel eens voor problemen zorgen.

Upside down

Verwijderd

Ehm mis is trekt je voeding het niet?!?
Want hoe hoger je gaat clocken des te meer ie gaat trekken...
Want wat voor vid kaart heb je bijvoorbeeld?

• djoenez
  • Nu online
Craytahar schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:16:
Uhm 1.95v hoe kom je daar nou bij? Dit moederbord kan alleen maar stappen van 0.1 maken dus zou heel vreemd zijn dat jouw geheugen op 1.95v loopt want standaard is 1.8v. Binnen de +0.3v hoef je overigens weinig zorgen maken dat je geheugen beschadigd raakt.

Wat ook nog een belangrijke tip is, is dat je je pci-express slots locked op 100Mhz zodat die niet kan veranderen. Dit wil ook nog wel eens voor problemen zorgen.
Hoe ik daarbij kom? Dat zegt de PC Health functie in m'n BIOS. En m'n PCIe-slot is natuurlijk gelockt.
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:25:
Ehm mis is trekt je voeding het niet?!?
Want hoe hoger je gaat clocken des te meer ie gaat trekken...
Want wat voor vid kaart heb je bijvoorbeeld?
Ik heb een MSI 8600GT niet overgeclockt.

• Smarron

Smarron

The bend

Als 1.9v aangeraden is, zou je hem theoretisch op default kunnen laten, want deze plankjes overvolten met 0,1v. Uiteraard kan + 0,1v geen kwaad. Zet je hem daarop, zit dat wel goed.

Voeg me anders ff toe op MSN. Zie mijn sig.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Dat verhaal over je 16 graden is natuurkundig onmogelijk, een object kan met luchtcooling nooit kouder worden dan zijn omgevingstemperatuur, je sensoren kloppen dus niet (dat is overigens natuurkundig wel heel goed mogenlijk :P)
eleens je raam open gedaan tijdens het autorijden en je hand naar buiten gestoken? Volgens mij werd je hand dan kouder dan de omgevingstemperatuur. :) Het kan dus wel degelijk.
Helaas heeft een processor geen gevoelstemperatuur. De reden dat dat kouder voelt (en niet is overigens) is omdat je je normale warme laagje lucht wat om je lichaam zit (vastgehouden door je haartjes) niet meer hebt op dat moment. Je wordt dus VEEL sneller koud.... maar niet kouder dan de omgevingstemperatuur. De reden dat dit met warme lucht wel lijkt te werken heeft te maken met evaporatie waar een processor ook niet aan doet helaas...

PS: http://www.tomshardware.c...tium_dual_core/page4.html
Op die page lijken ze te suggereren dat je met 355 mhz memspeed een DDR2 880 snelheid haalt. Dat is dus meer dan de standaard pc6400.. toch? Die getallen zijn vaag hehe.

[algemeen]
Mensen, let even op wat voor adviezen er allemaal in de lucht worden gegooid, veel ervan klopt echt gewoon niet en op die manier wordt de TS'er gewoon de verkeerde kant op gestuurd.
[/algemeen]

PS2: ik heb het geheel nog een keer nagelopen:

Multiplier: 9x
Front side Bus speed: 333mhz
Memory divider: 2.40
Memory frequency: 800mhz

Call me crazy maar ik zie daar toch 800 mhz staan wat pc6400 is? Wat TS nu probeert te doen als ik deze berekening doorvoer is dat hij met zijn 1/1 probeert om een 333x4=1333mhz memory speed te forceren, mja dat gaat fout, nogal logisch. Ik kan het echt mis hebben hoor, ik ben een tijdje uit de scene geweest (vorige proc was een barton 2500+ :D) maar alle indicaties die ik heb wijzen hierop...

[ Voor 142% gewijzigd door Xtinction op 07-02-2008 12:11 ]

• djoenez
  • Nu online
Ja divider 2.40 kan ook, das net zo stabiel als 2.00. 800mhz is gegarandeerd stabiel en 667mhz ook. Maakt geen bal uit in dit geval. 1:1 betekent dat je geheugen dezelfde snelheid heeft als je FSB. In het geval van fsb = 333mhz draait je geheugen dus 333 x 2 (want DDR2) = 667mhz en niet 1333. Je leest gewoon niet goed.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Wat jij wil, succes met je overklok

Blijf et vaag en lullig voor je vinden, mensen hier kunnen zo hard schreeuwen dat dit een goede overclock is, maar gezien de gemiddelde prestaties van deze dingen heb je gewoon heel veel pech gehad. Ah well, shit happens.

[ Voor 76% gewijzigd door Xtinction op 07-02-2008 12:45 ]

• WhosYaDaddy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2025
Sommige intel moederborden (ik doel dan op de P31/33 serie, niet je P35) hebben moeite met het selecteren van multipliers. Dit wil dus zeggen dat ze je memory ook mee overclocken. Ik heb inmiddels al 3 E-reeksjes overklokt, en ze hallen allemaal de 3 Ghz (M0); Maar op een P31 moederbord heb ik een bus-select mod toegepast (met een stukje aluminiumfolie en wat tape). Hiermee start ie standaard op 266 Mhz (333 is ook mogelijk, maar niet met aluminiumfolie), waarna nieuwe multipliers beschikbaar kwamen (1:1.25 enz).
Ook een tip voor de intel moederborden : klok meteen tot waar je naartoe wil, met CPU:FSB als "linked", niet unlinked, want daarmee krijg je meestal alleen rare waarden, of neemt ie ze niet helemaal aan. (dus in jou geval: zet FSB op 333 (niet te gek doen), en DDR op 800). Ik heb het ook gedaan met een antec Earthwatts 380, en die trekt het dus wel, hoewel hij erg veel lawaai gaat maken na een paar dagen continue full load.

Ooh, en vergeet spread spectrum niet te disablen.

Sterkte

• Smarron

Smarron

The bend

Xtinction schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:27:
Dat verhaal over je 16 graden is natuurkundig onmogelijk, een object kan met luchtcooling nooit kouder worden dan zijn omgevingstemperatuur, je sensoren kloppen dus niet (dat is overigens natuurkundig wel heel goed mogenlijk :P)

[...]
Helaas heeft een processor geen gevoelstemperatuur. De reden dat dat kouder voelt (en niet is overigens) is omdat je je normale warme laagje lucht wat om je lichaam zit (vastgehouden door je haartjes) niet meer hebt op dat moment. Je wordt dus VEEL sneller koud.... maar niet kouder dan de omgevingstemperatuur. De reden dat dit met warme lucht wel lijkt te werken heeft te maken met evaporatie waar een processor ook niet aan doet helaas...

PS: http://www.tomshardware.c...tium_dual_core/page4.html
Op die page lijken ze te suggereren dat je met 355 mhz memspeed een DDR2 880 snelheid haalt. Dat is dus meer dan de standaard pc6400.. toch? Die getallen zijn vaag hehe.

[algemeen]
[/algemeen]

PS2: ik heb het geheel nog een keer nagelopen:

Multiplier: 9x
Front side Bus speed: 333mhz
Memory divider: 2.40
Memory frequency: 800mhz

Call me crazy maar ik zie daar toch 800 mhz staan wat pc6400 is? Wat TS nu probeert te doen als ik deze berekening doorvoer is dat hij met zijn 1/1 probeert om een 333x4=1333mhz memory speed te forceren, mja dat gaat fout, nogal logisch. Ik kan het echt mis hebben hoor, ik ben een tijdje uit de scene geweest (vorige proc was een barton 2500+ :D) maar alle indicaties die ik heb wijzen hierop...
Volgens mij is een koelblok in de regel kouder dan de omgevingstemperatuur. Maar goed, we moeten de TS'er even helpen met z'n OC.

De som die jij nu voorstelt klopt wel. 2,4 x 333 = 800
Je stelde net 4 x 200 = 800 voor en dat klopt niet, want het moet gewoon 2 x 200 zijn.
De 2 is als je in de bios 2.0 selecteert bij de geheugendivider. De 200 is de standaard fsb van de E2xx0 cpu's. Met het oc-en van een cpu is het verstandiger om de divider 1:1 te laten, zo voorkom je dat een probleem wat veroorzaakt wordt in elk geval niet bij het geheugen kan liggen.

Dus als alles 1:1 loopt krijg je de volgende sommetjes als je de fsb aan gaat passen:
200 fsb = 400Mhz geheugen = PC3200
333 fsb = 667Mhz geheugen = PC5300
400 fsb = 800Mhz geheugen = PC6400

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04-2025
Xtinction schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:27:
Je natuurkunde verhaal over de temperatuur klopt wel maar je rekensom met de geheugensnelheid dus niet. Als hij bij een bus van 333 de memory multi op 2.4 heeft staan is dat dus 800MHz. De bus x4 voor geheugensnelheid klopt natuurlijk van geen kanten, tenzij de mem multi op 4 staat. Zijn geheugen is PC6400 dus dit moet gewoon kunnen. Wanneer zijn geheugen 1:1 loopt is dat bij de gigabyte-bordjes dus een mem multi 2, oftewel 667MHz (pc5300).

De temperatuuruitlezingen vertrouw ik ook niet, heb sinds dit weekend ook een 2160 (M0).
Op stock snelheid gaf ie bij een kamertemperatuur van 18 graden een idle cpu temp van 12 graden.
De core temps lijken wel te kloppen. Draai nu 334x9 met 1.39v (wat eigenlijk te veel is maar ben nog aan 't testen), idle cpu-temp is nu 16 graden en cores 19 en 20, dat wil ik nog wel geloven.

Ik kwam tot iets over de 2900 superpi stabiel met stock vcore en max wat ik tot nu toe gezien is 3504 (cpu-z validatie-stabiel). Ik moest wel tussen 3400 en 3500 het voltage verhogen van 1.42 tot 1.5v, dus ik ben ook bang dat de rek er een beetje uit is.

Het is al meer gezegd, de ene cpu is de andere niet. Als meer vcore niet werkt houdt het gewoon op.

Edit: gevalletje spuit 11

@ WhosYaDaddy: dat klinkt wel interessant, heb je daar een link/tut van?

i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

ic, mja dat had ik mis dus :) opgehelderd + excuses voor de verwarring :D

• djoenez
  • Nu online
WhosYaDaddy schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:40:Ooh, en vergeet spread spectrum niet te disablen.
Die functie kan ik nergens vinden. Heet ie anders bij Gigabyte misschien?

@Smarron: ik heb je toegevoegd jongen

Bedankt voor het meedenken allemaal!

• Smarron

Smarron

The bend

djoenez schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:20:
[...]

Die functie kan ik nergens vinden. Heet ie anders bij Gigabyte misschien?

@Smarron: ik heb je toegevoegd jongen
Nog geen uitnodiging ontvangen?

• WhosYaDaddy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2025
1) Spread spectrum: ctrl+F1 induwen in het main screen van de bios - dan kom je in de advanced settings. Dan staat het ergens bij je processor instellingen.

2) De BSEL mod : http://www.techspot.com/g...1887/cat/500/ppuser/25139 bvb, je kan het dus ook zonder pen doen, alhoewel pennen preciezer zijn.

De 1333 Mhz mod is deze mod EN nog eens een gelijksoortig haakje er om heen trekken, maar over het algemeen is die niet nodig.

• djoenez
  • Nu online
Smarron schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 10:35:
[...]
Nog geen uitnodiging ontvangen?
ik heb je gmail toegevoegd. is dat wel je msn-adres?
WhosYaDaddy schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 12:06:
1) Spread spectrum: ctrl+F1 induwen in het main screen van de bios - dan kom je in de advanced settings. Dan staat het ergens bij je processor instellingen.

2) De BSEL mod : http://www.techspot.com/g...1887/cat/500/ppuser/25139 bvb, je kan het dus ook zonder pen doen, alhoewel pennen preciezer zijn.

De 1333 Mhz mod is deze mod EN nog eens een gelijksoortig haakje er om heen trekken, maar over het algemeen is die niet nodig.
Hardwarematige mods gaan te ver voor mij. Als ik ctrl-F1 doe krijg ik wel wat extra opties hier en daar, maar spread spectrum kan ik niet vinden.

• Smarron

Smarron

The bend

djoenez schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:29:
[...]

ik heb je gmail toegevoegd. is dat wel je msn-adres?
Nope, probeer die andere maar. ;)

• djoenez
  • Nu online
he homie ik heb je hotmail toegevoegd, maar je bent nog niet online geweest. heb je wel een uitnodiging gehad?
Pagina: 1