Harde schijf problemen?

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, een lastig verhaal, waar ik al een tijdje voor naar een oplossing aan het zoeken ben.

Wat is het geval; ik heb in mijn computer een 250GB maxtor harddisk zitten. Hierop heb ik in december een herinstallatie gedaan van Windows XP, maar dit terzijde.

Een tijdje terug kreeg ik bij het defragmenteren ineens een spontane reboot. Verder weinig aandacht aan besteed, totdat ik na een hard-reset op een gegeven moment de windows schijfcontrole tegenkwam.

Deze liep op een gegeven moment vast op 50%. Na enkele uren wachten heb ik dat opgegeven, en ben ik op verder onderzoek gegaan.
Heb via de XP installatie-cd de herstelconsole gestart, en hier een schijfcontrole uitgevoerd. Een korte controle gaat prima, maar een uitgebreide controle met de '/fix' optie loopt ook vast op 50%. Dit gebeurt overigens na eerst een hoger percentage aan te geven. Geen succes dus.

Vervolgens met SeaTools een schijfcontrole uitgevoerd, waarbij zowel de korte als de lange variant een Pass opleverde. Ook de harddisk-fixer van Fix-It utilities geeft aan dat er geen fouten gevonden zijn. Zelfs na een oppervlaktescan.

Maar checkdisk is er nogsteeds van overtuigd dat er fouten op de schijf zitten, met de volgende beschrijvingen:
CHKDSK heeft vrije schijfruimte in de MFT-Bitmap gevonden die als toegewezen is gemarkeerd.
CHKDSK heeft vrije schijfruimte in de volumebitmap gevonden die als toegewezen is gemarkeerd.
Er zijn problemen met het bestandssysteem vastgesteld.
Voer CHKDSK uit met de optie /F op deze problemen te herstellen.
Dit laatste wil dus niet lukken.

Vraag is dus; wat is hier aan de hand en hoe kom ik ervanaf?

Ik heb nogsteeds af en toe last van een spontane reboot bij veel schijfactiviteit.

Heb overigens al een memtest laten draaien, enkele uren lang, waaruit geen problemen naar voren kwamen...

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Klinkt toch als een brakke Master Boot Record of partitietabel. Kun je niet een volledige format doen met alle partities verwijderen en nieuwe aanmaken (na backuppen uiteraard)? Ik denk dat je problemen dan wel weg zijn, aangezien de harddisk tooltjes geen problemen vinden. Check ook de voeding, kan ook voor rare problemen zorgen, zeker omdat als je pc druk bezig is dat er dan een spontane reboot komt.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
opstarten met xp cd, dan r duwen, ga naar het herstelconsole.
Ga naar de schijf die je wilt kontroleren, c: of d: (enter)
chkdsk /r (enter)

chkdsk /? dan krijg je de mogelijkheden
help (enter)
dan krijg je alle mogelijkheden van herstelconsole.

[ Voor 28% gewijzigd door jan99999 op 05-02-2008 12:42 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ben1985 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:27:
Klinkt toch als een brakke Master Boot Record of partitietabel. Kun je niet een volledige format doen met alle partities verwijderen en nieuwe aanmaken (na backuppen uiteraard)? Ik denk dat je problemen dan wel weg zijn, aangezien de harddisk tooltjes geen problemen vinden. Check ook de voeding, kan ook voor rare problemen zorgen, zeker omdat als je pc druk bezig is dat er dan een spontane reboot komt.
Ik heb een 400watt zalman voeding van hooguit twee jaar oud... En verder niet echt een heftig systeem, dus opzich zou dat het probleem niet moeten zijn...

Herinstallatie is het laatste wat ik wil doen natuurlijk, want ik ben er na m'n herinstallatie van december achter dat het toch wel een maandje duurt voordat alles weer helemaal naar m'n zin is...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
jan99999 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:40:
opstarten met xp cd, dan r duwen, ga naar het herstelconsole.
Ga naar de schijf die je wilt kontroleren, c: of d: (enter)
chkdsk /r (enter)

chkdsk /? dan krijg je de mogelijkheden
help (enter)
dan krijg je alle mogelijkheden van herstelconsole.
Zover was ik al :P

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:12
Soortgelijk topic zie:
http://forums.scotsnewsle...ion/index.php/t13386.html
met verwijzing naar
http://www.itworld.com/App/4117/NWW01041100636262/
en
http://support.microsoft.com/kb/q174619/

een andere vraag heb je meer partities op deze schijf en zijn die ook gecheckt?

gewaarwordingshorizon

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nopes, heb maar één partitie...

Ga die artikelen eens bekijken...
Heb overigens nog seatools for dos laten draaien, en ook daar geen problemen gevonden...
Pagina: 1