Toon posts:

Betrouwbaarheid HD's intern/extern standaardbehuizing/inbouw

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heeft een van mijn harde schijven de mameren trap naar de hardeschijven hemel moeten beklimmen. (~3 jaar oud, maxtor) Na dit treurige verlies van vele emotioneel waardevolle gbytes ben ik toch meer interesse gaan krijgen in hardeschijven buiten de pc (gewone hd's, geen ssd's). Mijn instinct zegt mij dat hardeschijven in een externe behuizing langer leven dan de interne schijven. Met name omdat ze bij vervoer gecontroleerd kunnen worden of ze veilig worden vervoerd. Is dit instinct onzin of hebben we het hier toch over een kern van waarheid?

Nadat ik de forums wat had afgetrolled ben ik er in elk geval nog niet uit welke vorm van opslag de langste levensduur heeft zonder over te gaan op een raid opstelling. Om wat duidelijkheid te krijgen in dit verhaal vat ik mijn vragen puntsgewijs samen:

- Wordt de betrouwbaarheid van hardeschrijven beïnvloed door hun plaatsing? dwz in een externe behuizing of gekocht als extern / interne inbouw.

- Wat is de veiligste/langst houdende manier om 1-2 tb aan data op te slaan zonder over te gaan op raid?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Externe schijven zijn imho minder betrouwbaar, simpelweg omdat ze makkelijker vallen, vaker worden versleept etc. Ik geef ook de voorkeur aan interne disks als de mogelijkheid er is.

De betrouwbaarheid is niet direct gerelateerd aan de plaatsing, het is meer dat er extern makkelijker dingen mee kunnen gebeuren.

En het veiligts om data op te slaan zonder gebruik te maken van raid is simpelweg de data op meerdere plekken neer te zetten (dus op 2 pcs en een ext hdd of iets dergelijks).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Er zijn externe harde schijven houders zonder ventilator. Dat kan goed, maar dan moet je wel regeking houden waar je je schijf plaatst.
Een kleine externe schijf donderd uiteraard sneller op de grond,valt om tijdens operatie dan een hele desktop pc.(Maar laptops hebben ook een zwaar leven) Vallen als hij aan is is niet erg goed voor de levensduur.

Een voordeel van een harde schijf als semi backup medium is dat hij relatief goedkoop is, dat je hem niet de hele tijd aan de stroom hoeft te hangen (bliksem inslag), en toch redelijk snel en handig/compatibel.

RAID-mirror beinvloed bovenstaande componenten nauwelijks.
- Wordt de betrouwbaarheid van hardeschrijven beïnvloed door hun plaatsing? dwz in een externe behuizing of gekocht als extern / interne inbouw
Ik denk het niet. In inbouw behuizingen worden de zelfde standaard harde schijven gebruikt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Temperatuur in de gaten houden vooral in de zomer, onder de 50 graden houden.

Koop altijd een zeer goede voeding, een voeding kan een hd kapot maken(en de rest van de pc)

In linux (ubuntu) wordt na een aantal keren opstarten de schijven gekontroleerd(scandisk).
Doe dit zelf bij windows met chkdsk en ook hd tune(voor de oppervlakte kontrole), dit doe ik elke 3 maanden bij winxp, dit deed ik al voordat ik naar linux ging. Bij hd tune check ook de smart gegevens of deze goed zijn.
Indien je nu een fout ontdekt, dan kun je gemakkelijk nog een backup maken.
Als de pc begint vast te lopen of uitvallen ben je dus behoorlijk laat, en dan word het moeilijker om alles van je schijf af te halen.

Met speedfan kun je alarms instellen, op temperatuur, voltages in orde zijn, smart gegevens.
Dus indien deze buiten de tolerantie vallen krijg je alarm(geluid).