Toon posts:

Windows Media Services problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Draai een server met Microsoft Windows Standard Server 2003, met alle nieuwste updates.
Hierop is Windows Media Services geinstalleerd. En deze heeft een glasvezel verbinding naar het internet.

Vervolgens staat er ergens een pctje, met een Windows Media Encoder. (ADSL verbinding)
Deze stuurt beeld & geluid door naar de server die Windows Media Services draait.
En vervolgens is het vanaf hier weer te bekijken via het internet.

Dit werkt perfect. Maar om de zoveel tijd valt de stream weg. Of deze geeft zwart beeld en dan weer wel en dan weer niet geluid. Maar het meest voorkomende probleem is nog dat de stream weg valt, dit is zeer irritant. Eerst kregen we op de PC de volgende foutmelding:
Event ID 10009
Event: DCOM was unable to communicate with the computer 192.168.1.x using any of the configured
protocols.

We hebben deze toen alle Microsoft updates gegeven.
Daarna bleef de stream wel lang functioneren, maar na verloop van tijd knalde hij er toch weer herhaaldelijk uit. De volgende poorten staan open op de firewall:

RTSP
TCP
554 (In/Out)
Used for accepting incoming RTSP client connections and for delivering data packets to clients that are streaming by using RTSPT.

RTSP
UDP
5004 (Out)
Used for delivering data packets to clients that are streaming by using RTSPU.

RTSP
UDP
5005 (In/Out)
Used for receiving packet loss information from clients and providing synchronization information to clients that are streaming by using RTSPU.

MMS
TCP
1755 (In/Out)
Used for accepting incoming MMS client connections and for delivering data packets to clients that are streaming by using MMST.

MMS
UDP
1755 (In/Out)
Used for receiving packet loss information from clients and providing synchronization information to clients that are streaming by using MMSU.

MMS
UDP
1024-5000 (Out)
Used for delivering data packets to clients that are streaming by using MMSU. Open only the necessary number of ports.

HTTP
TCP
80 (In/Out)
Used for accepting incoming HTTP client connections and for delivering data packets to clients that are streaming by using HTTP.

HTTP
TCP
8080 (In)
The Windows Media server uses the TCP Out port value that is specified in the encoder to "pull" the stream from the encoder. Port 8080 is used by default.

RPC
TCP
135 (In)
The Windows Media server uses this TCP port to accept the incoming remote connection to the Service Control Manager (SCM), which provides RPC-based services for DCOM.

RPC
UDP
135 (In/Out)
The Windows Media server uses this UDP port for communication between the remote computer and the SCM.

Ook is het volgende aan het register van de media server toegevoegd:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Rpc\Internet

Name: PortsType: REG_MULTI_SZ
Data (one port/port range per line):
135
3001-3010

Name: PortsInternetAvailable
Type: REG_SZ
Data: Y

Name: UseInternetPorts
Type: REG_SZ
Data: Y

Tevens staan ook de poorten 3001-3010 open.

Aangezien ik vrij weinig in forum's en op google kan vinden over dit probleem met Windows Media services, stel ik de vraag hier.

Overigens nog een klein puntje.
Op de server draait ook een publushing point, dit is een map met daarin 3 filmpjes die op aanvraag uitgezonden worden via een player in een websitel. Deze films staan dus rechtstreeks op de server!! Ook deze zijn soms niet meer te benaderen. Wanneer ik dan op de server ga kijken, dan lijkt alles prima in orde te zijn alles is up. En in de logboeken zijn geen vreemde dingen te zien die op dit probleem kunnen slaan. De enige oplossing om deze filmpjes weer de lucht in te krijgen is de volledige server opnieuw op te starten. Daarna werkt alles direct weer.... heel vreemd vind ik het.
Wat zou dit kunnen zijn??

Nog een puntje:
Dit zie ik in de logs van de firewall:

12 02/05/2008 00:12:10.208 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 33560, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 445, WAN TCP SMB
13 02/05/2008 00:08:11.272 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 3410, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
14 02/05/2008 00:07:11.816 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 1780, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 445, WAN TCP SMB
15 02/05/2008 00:06:02.704 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 2750, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 2967, WAN TCP MMS TCP
16 02/05/2008 00:03:59.480 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 3621, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
17 02/05/2008 00:00:12.608 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 1153, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
18 02/04/2008 23:57:25.128 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 1992, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
19 02/04/2008 23:56:20.304 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 3082, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
20 02/04/2008 23:55:15.608 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 3707, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
21 02/04/2008 23:53:48.464 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 4458, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 445, WAN TCP SMB
22 02/04/2008 23:51:07.576 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 1308, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
23 02/04/2008 23:48:17.704 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 4081, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
24 02/04/2008 23:45:02.496 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 4974, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
25 02/04/2008 23:41:38.208 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 1065, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
26 02/04/2008 23:38:51.032 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 4921, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
27 02/04/2008 23:35:52.640 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 2634, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
28 02/04/2008 23:33:10.368 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 3522, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint
29 02/04/2008 23:30:00.368 Notice Network Access TCP connection dropped yy.yy.yyy.yyy, 2175, WAN xx.xxx.xxx.xxx, 135, WAN TCP DCE EndPoint

Omdat ik hierin nogal wat SMB zag staan heb ik deze poort ook open gezet 445.
(maar deze heeft hij toch niet perse nodig lijkt mij, als ik de omschrijving bekijk)

SMB
TCP
445 (In/Out)
Allows remote administration and monitoring using Windows Management Instrumentation (WMI).

Ik wil eigenlijk het liefst zo min mogelijk poorten open zetten in de firewall......

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 01:14 ]

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51
Als je een probleem hebt met de livestream, werken de on demand video's (op hetzelfde moment) dan ook niet meer of treedt dit los van elkaar op?

Als je het probleem waarneemt, doet ditzelfde probleem zich dan ook lokaal op de server voor (op het localhost- en server ip adres)?

Als je het probleem waarneemt, zie je ditzelfde probleem ook als je direct verbinding maakt naar je encoder?

Draait de firewall lokaal, zo ja welke software?

Een externe firewall staat goed geconfigureerd of niet, het lijkt me sterk dat deze 'ineens' voor problemen gaat zorgen.

Lost het herstarten van de 'Windows Media Services' service iets op als het probleem optreedt?

Het feit dat je aangeeft dat je de hele server moet herstarten om weer verbindingen te kunnen afhandelen lijkt erop te duiden dat er iets in de netwerkstack van Windows niet helemaal goed zit.

Ik neem aan dat je voor de Windows RPC poorten een access-list draait, zou ik zelf niet open willen hebben staan voor de boze buitenwereld. Remote administration doe ik liever via een remote desktop sessie.

Verwijderd

Topicstarter
Als je een probleem hebt met de livestream, werken de on demand video's (op hetzelfde moment) dan ook niet meer of treedt dit los van elkaar op?
Als het niet meer werkt, dan werkt het beide niet meer.

Als je het probleem waarneemt, doet ditzelfde probleem zich dan ook lokaal op de server voor (op het localhost- en server ip adres)?
Op de server zelf blijven de on-demand video's gewoon werken.
Maar als de zendpc eruit knalt, dan is de stream uiteraard niet meer te zien.

Draait de firewall lokaal, zo ja welke software?
Er draait geen firewall software lokaal. Voor de servers hangt een Sonicwall PRO 1260.

Lost het herstarten van de 'Windows Media Services' service iets op als het probleem optreedt?
Nee dit lost niets op, alleen een complete restart van de server.
Vanmiddag wel iets vreemds mee gemaakt, de on-demand streams werkte niet meer en toen niets aan gedaan en een paar uur later werkte ze weer....

Het feit dat je aangeeft dat je de hele server moet herstarten om weer verbindingen te kunnen afhandelen lijkt erop te duiden dat er iets in de netwerkstack van Windows niet helemaal goed zit.
Hoe kan ik hier achter komen, of zijn hier logs van te vinden?

Ik neem aan dat je voor de Windows RPC poorten een access-list draait, zou ik zelf niet open willen hebben staan voor de boze buitenwereld. Remote administration doe ik liever via een remote desktop sessie. Nee ik draai geen acces-list... ik zou eigenlijk eens moeten bekijken hoe dit moet.
Want dan wordt het wel een stukje veiliger. RDP poorten staan dicht. Na een VPN sessie aangemaakt te hebben is het wel mogelijk de server remote over te nemen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien het o zo beruchte scalable networking pack niet uitgeschakeld?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51
Scalable networking pack is een onderdeel van SP2 en kan naar mijn weten niet zomaar uitgeschakeld worden. Lijkt me ook niet de bedoeling want juist voor een streaming server zou dit voordeel moeten hebben.

Zie je tijdens problemen wel connecties gelogd worden in de Windows Media Services logfile?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb KB912222 uitgevoerd, echter bleek dat deze al aanwezig was en niet geinstalleerd kon worden. Ofwel het Scalable networking pack is gewoon geinstalleerd.

Ik zal eens moeten testen of er wel een logfile gemaakt wordt, volgens mij niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem doet zich alleen voor nadat de encoder gegevens verzend naar de server.
Begeven moment knalt de server eruit, en moet hij echt opnieuw opgestart worden om de services te laten draaien.
Op de client krijg ik de volgende fout:

DCOM kan met geen enkel van de protocollen die nu zijn geconfigureerd met de computer 85.113.242.227 communiceren.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie trouwens of er nog poorten dienen open te staan op de client?
Nu gaat al het verkeer over poort 80.
Voorheen over poort 8080. Deze heb ik dus gewijzigd om te kijken hoe de client hier mee omgaat.
Pagina: 1