Toon posts:

Nieuwe Memory werkt niet maar geen idee waarom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Ik heb me aangemeld omdat ik met een probleem zit :?
Ik heb vorig jaar een pc in elkaar laten zetten door een klasgenoot die er verstand van heeft en dat is allemaal top gegaan en hij draait ook nog steeds top, maar nu had ik laatst het briljante idee om er eens 2 gig xtra RAM geheugen in te proppen.
Allemaal goed en wel ik bestel 2 gig ram, 2 keer een blokkie van 1 gig en krijg deze 2 dagen later binnen. Ik meteen naar men kamer om de blokkies in men pc te hangen. En dan gebeurt het volgende.
De beide blokkies hangen keurig in mijn pc en ik zet de computer aan.
Deze laat compleet tot en met het inlogscherm waar ik mijn gegevens invul.
Daarna laat hij men bureaublad en zelfs msn start automatisch op.
Ik open dxdiag om te kijken of het gelukt is en deze geeft netjes aan dat er 3070MB in mijn pc draait.
En dan opeens restart mijn pc zonder enige waarschuwing

benodigde gegevens pc voor die gene die mij misschien kunnen helpen:
- Windows XP (up 2 date)
- Moederbord: Asus P5N32 Sli Premium (kan 8 gig in aan memory)
- Originele geheugen: 2x Twinmos 512MB DDR2 PC5300 667Mhz CL5
- Gekochte geheugen 2x Twinmos 1GB DDR2 PC5300 667Mhz CL5
- 2 x Dual channel aansluiting

Mochten jullie meer info willen dan hoor ik t wel

Wat hebben ik en die klasgenoot geprobeert:
- Instellingen BOOT scherm (misschien hebben we iets gemist dus post maar)
- Complete BOOT gedoe Up to date gebracht.
- Verschillende volgordes van inpluggen van de blokkies geprobeert.

Kleine samenvatting
Zodra er 2 1gig blokkies in de pc zitten restart hij automatisch zodra hij in windows is, als er maar 1 x 1gig in de pc zit dan draait hij normaal (hierbij kunnen de 2x 512 blokkies ook gewoon)
Beide blokjes werken gewoon dus het is niet zo dat er 1 stuk is.
Windows werkt wel met de 2gig blokjes (en de 2x512) als ik in veilige modus opstart, maar zodra ik weer in men normale windows wil dan begint de ellende :'(

Is er iemand die mij kan helpen dat 2e 1Gig geheugen blok in mijn pc te krijgen zonder dat mijn windows blijft restarten en ik gewoon weer kan gamen en 3Den met 3gig ram in mijn pc.

Alvast bedankt _/-\o_

JPO :/

Verwijderd

Heb je je geheugen op het goede voltage ingesteld en timings wat op is gegeven door de fabriekant en zo ja dan zou ik eens een Memtestje draaien.
En aangezien je hier voor het eerst bent ken je deze vast ook nog niet: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Welkom op GoT overigens. :w

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 23:14 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kijk ook eens in de handleiding of deze combinatie überhaupt wel samengaat en of het nieuwe geheugen op de QVL van ASUS staat. Basis zoekertje. :)

Oh.... :w Welkom Op GoT.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 04-02-2008 22:58 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd in het boekje gekeken en de 512 PC5300 van Twinmos 667Mhz staat er bij en de 1Gig versie idd niet. Maar mijn pc draait nu goed met 1x 1gig en 2x 512 erin alleen zodra ik dat 2e gig stikkie erbij zet dan begint het gezeur. Dus ik ga er vanuit dat mijn moederbord gewoon samengaat met de twinmos 1gig stik en het zou erg vreemd zijn als hij om diezelfde reden er geen 2 zou pakken.
Ik heb afgelopen zondag die klasgenoot ook gevraagt om langs te komen en hij heeft hier en daar wat in de bios zitten kloten, aangezien ik er weinig verstand van heb weet ik niet precies wat hij gedaan heeft en ik zal em dat even navragen.
Sterker nog ik zal hem deze post even na laten lezen ;)
Het vreemde is alleen dat iedereen die ik van dit probleem het verteld zegt dat het opzich allemaal gewoon zou moeten werken maar die hebben vdr ook geen oplossingen :(

Iig bedankt voor de snelle reacties, en meer briljante ingevingen zijn natuurlijk welkom (ook minder briljante ingevingen zijn het proberen waard)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ken dit MB niet. Misschien dat slot 1 + 3 voor elk 1 GB gebruikt moeten worden en de andere in 2 + 4. Maar eens nakijken.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle mogelijke combinaties die je ongeveer kunt maken met 2 x 512 en 2 x 1gig in 4 banks geprobeert maar ik bleef hetzelfde probleem houden.
Het probleem doet zich ook alleen voor zodra ik dus het 2e 1gig stikkie erbij zet (maakt niet uit in welke bank of in welke volgorde)

1 x 1gig + 0, 1 of 2 x 512 draait gewoon goed maar zodra ik die 2e 1gig erbij doet begint hij met restarten.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bij ELK van de sticks of alleen bij één specifieke? Ook maar eens Memtest draaien.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ELK van de sticks werkt goed behalve in combinatie met de ander
Dus het probleem doet zich echt pas voor als het 2e gig stikkie bij wordt geplaatst en welke van de 2 stikkies nummer 2 is maakt niet uit en in welk slot ik hem plaats ook niet.
En ik ga idd zo even die memtest doen (moet ik deze doen met alle stikkies erin of gewoon zoals ik het nu heb (1gig + 512 + 512) een werkende pc atm

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als de nieuwe maar grondig getest worden. Een werkende PC is dan wel handig. :)

Let op, dit duurt een paar uren, nachtwerk dus.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
http://www.twinmos.com/dram/dram_p_dt_ddr2_667.htm

Op deze site staan de specificaties van het stikkie

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
En als je alleen de 2x nieuw er in doet ? Wel in de goede sloten voor dual channel.

Verwijderd

Topicstarter
Als de nieuwe maar grondig getest wordt? bedoel je dan beide nieuwe of 1 van de nieuwe ;)

Ja srry ik ben niet echt een hardware man, en op software gebied kom ik eigenlijk ook niet ver :P
Daarom heb ik hier ook maar aan de bel getrokken

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 2 x nieuw erin doe geeft hij problemen
zoals ik al eerder gebeurt het alleen als beide nieuwe erin zitten dus beide 2gig die 2x512 die ernaast draait geeft nergens problemen mee of hij er nu inzit of niet
dus hij draait als er 2 x 512 inzit
als er 1 x 1 gig inzit
en als er 1x 1gig en 2x 512 inzit

maar zodra 1 dus 2x 1 gig inzit met of zonder 512 kaartje(s) gaat hij restarten na inloggen

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat als je de 2 GB erin zet en een complete reset van het BIOS doet en dat op default zet?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Uhhhhhhhhh 8)7
Juist ja
Morgen zal ik dit alles ff aan die klasgenoot laten zien en dan kan die me misschien helpen door jullie ideeen echt in actie om te zetten want complete bios resetten klinkt geweldig maar uhhhhh *kwijl* ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen.

Maar keep on posting dan heb ik morgen meer leesvoer en dingen om te doen! en nu hopen dat er iets tussen zit wat mijn probleem oplost.
Ik zal ook ff vragen of die klasgenoot wil melden wat hij allemaal alvast geprobeert heeft (hij zal vast ingeschreven zijn hier :P) en dan krijgen jullie misschien nog een duidelijker beeld van het probleem en hopelijk brengt mij dat dan dichterbij een oplossing!

Ik vs PC
0 - 4
maar hoe wou je dat winnen er is maar 1 oplossing als die er is!?
klopt maar als ik die 3 gig aan de gang krijg dan krijg ik 100 punten en win ik dus ;)

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
Heb je ook al eens geprobeert zonder de reepjes van 512?

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:51

StarWing

Huh ?!?

Heb je het voltage al eens een klein beetje verhoogd ?

Page intentionally left blank.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:25

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Op de Asus website kan ik geen P5N32 Premium vinden ( http://nl.asus.com/search...rchitem=1&searchkey=p5n32 ), dus ik ga er maar even vanuit dat je de Deluxe hebt (en niet de SE Deluxe).

Via http://nl.asus.com/produc...4=0&model=745&modelmenu=1 kun je de QVL vinden (lijst met ondersteund geheugen). Helaas zijn de TwinMos 512MB reepjes ongetest, dus kun je daar al weinig over zeggen en de 1GB reepjes komen niet eens in de tabel terug. (Overigens staat in de QVL wel P5N32 SLI Premium :? ) Afaik waren Asus-borden behoorlijk picky wat betreft TwinMos geheugen, dus het zou kunnen dat je TwinMos-geheugen gewoon niet lekker werkt op het bord. Zoals The Mask al aangeeft, is het het beste om eerst eens Memtest een nachtje te laten draaien, ik zou beginnen met alleen je nieuwe reepjes. Uiteraard in de goede setup (ik dacht beide in de gele of beide in de zwarte banken, maar check je handleiding even voor de zekerheid).

Krijg je trouwens nog een BSOD of andere meldingen wanneer Windows herstart?

Verder, het is het verstandigst om gewoon geheugen te kopen dat in de QVL staat, zodat je zeker weet dat het compatible is.

Rail Away!

Verwijderd

Guardian Angel schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:15:
Ken dit MB niet. Misschien dat slot 1 + 3 voor elk 1 GB gebruikt moeten worden en de andere in 2 + 4. Maar eens nakijken.
ik zie net een foto van het moederbord
http://www.techzine.nl/uploaded/31617_682886f2.JPG
en zoals ik de geheugensloten zie zitten zou je best eens gelijk kunnen hebben

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
2gb alleen in men pc heb ik idd geprobeert en werkt niet
Het voltage heb ik nog niet verhoogt (geen id hoe dat moet maar zal t even aan de experts in mijn omgeving vragen)
Men asus bordje kan de twinmos 512 wel aan want die staat duidelijk in de handleiding maar is het niet vreemd dat hij 3 van de 4 kaartjes wel pakt en opeens de 4e niet?
Er is niks mis met het kaartje want ik heb beide kaartjes alleen en + de 2 512 kaartjes geprobeert en ze werken beide gewoon goed dan, alleen zodra er dus 2x 1gig inzit begint hij met restarten
Op de vraag of de pc een melding geeft voor hij restart, nee helemaal geen, hij restart gewoon zonder enige melding vooraf.
Nu is het even wachten tot mijn klasgenoot thuis komt en dan kan hij deze posts even nalezen en eventueel even melden wat hij heeft geprobeert om het probleem te verhelpen.

Verwijderd

Zoals JPO vermeld hebben wij alle stappen al geprobeerd, de stappen die wij geprobeerd hebben zijn de volgende

- bios geflashed ( update)
- chipset drivers geupdate
- timings van geheugen ingesteld ( 5-5-5-15)

het enigste wat misshien nog kan helpen is inderdaad het voltage op manual zetten en deze hoger zetten dan de default / auto setting, toch lijkt mij dit niet echt logisch.

Mijn enigste idee waarom het niet zou werken is dat de compatiblity beperkt is maar dan nog waarom werkt de

2 x 512 mb wel gewoon en draait al een lange tijd stabiel geen probs

na het plaatsen van

2 x 512 mb

+

1 x 1024 mb

draait het systeem nog steeds goed en stabiel

maar als wij de volgende 1024 mb in het laatste slot steken geeft het problemen en start het systeem zoals JPO al eerder had vermeld steeds opniew op tenzij je in veilige modus te werk ga.

Het uitvoeren van een memtest hebben wij achterwege gelaten omdat dat een lange bezigheid is en we wel bijna zeker weten dat het geheugen naar behoren werkt,

Als iemand nog meer tips heb of opmerkingen laat het maar weten.

Mzzl

Aad ( klasgenoot van JPO)

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Toch is het handig om memtest te draaien, is eigenlijk het eerste wat je moet doen in geval van problemen met het geheugen. En het kan ook zijn dat er een geheugenbank kapot is, waardoor het 4e reepje problemen geeft.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• geforce5_guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:18:
Zoals JPO vermeld hebben wij alle stappen al geprobeerd, de stappen die wij geprobeerd hebben zijn de volgende

- bios geflashed ( update)
- chipset drivers geupdate
- timings van geheugen ingesteld ( 5-5-5-15)

het enigste wat misshien nog kan helpen is inderdaad het voltage op manual zetten en deze hoger zetten dan de default / auto setting, toch lijkt mij dit niet echt logisch.

Mijn enigste idee waarom het niet zou werken is dat de compatiblity beperkt is maar dan nog waarom werkt de

2 x 512 mb wel gewoon en draait al een lange tijd stabiel geen probs

na het plaatsen van

2 x 512 mb

+

1 x 1024 mb

draait het systeem nog steeds goed en stabiel

maar als wij de volgende 1024 mb in het laatste slot steken geeft het problemen en start het systeem zoals JPO al eerder had vermeld steeds opniew op tenzij je in veilige modus te werk ga.

Het uitvoeren van een memtest hebben wij achterwege gelaten omdat dat een lange bezigheid is en we wel bijna zeker weten dat het geheugen naar behoren werkt,

Als iemand nog meer tips heb of opmerkingen laat het maar weten.

Mzzl

Aad ( klasgenoot van JPO)
Haal de 2 oud er uit.
Druk de 2 nieuwe er in en test dan eens.

Verwijderd

geforce5_guy schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:41:
[...]

Haal de 2 oud er uit.
Druk de 2 nieuwe er in en test dan eens.
wat zegt jpo nou al in eerdere berichten, we hebben alle combinaties al geprobeerd dus ook die jij nu noemt,

het probleem is 1 gb werkt maar als we de 2de 1 x gb erbij doen dan restart pc constant, het ligt niet aan het geheugen zelf of de slots waarin we de strips doen die hebben we allemaal uitvoerig getest en geen probs,

en ook nog ff antwoord op die memtest, ik heb het zelf ook wel eens gebruikt omdat ik eerst hetzelfde probleem had maar dat lag aan mijn windows en echt niet aan het geheugen,

maja ikke zal JPO wel ff vragne om memtest te runnen en kijken of dat verduidelijking brengt maar ik blijf erbij dat dat niet veel uitkomt zal bieden,

Verwijderd

Topicstarter
letten jullie niet op of staat het er niet duidelijk genoeg :S

zoals al meerdere malen verteld (denk ik) werken alle 4 mijn slots gewoon perfect
en heb ik alle combinaties die er mogelijk zijn uitgetest
1024 - 1024 - 512 - 512
1024 - 512 - 1024 - 512
1024 - 512 - 512 - 1024
512 - 512 - 1024 - 1024
512 - 1024 - 512 - 1024
512 - 1024 -1024 - 512
etc etc etc etc

ook heb ik geprobeert om met minder kaartjes te draaien
1024 - 1024 werkt niet
512 - 512 werkt wel
1024 - 512 - 512 werkt wel
1024 - 1024 - 512 werkt niet
1024 werkt wel
512 werkt
1024 - 512 werkt wel
zoals jullie zien werkt hij dus alleen niet als de beide 1024 kaartjes erin zitten *LET OP* HET MAAKT NIET UIT IN WELK SLOT!!!

Dus het probleem wat ik heb is dat hij de beide 1024 kaartjes niet tegelijkertijd wil draaien op het moment
ook als ik alleen de 2 1024 kaartjes erin doe in de verschillende manieren
1024 - x - x - 1024
1024 - 1024 - x - x
1024 - x - 1024 - x
x - 1024 - 1024 - x
x - x - 1024 - 1024
etc etc etc

en nee het is ook niet zo dat 1 van de kaartjes slecht is
want als ik ze allebei probeer zonder andere kaartjes of samen met 1 of 2 512 kaartjes werken ze allebei

Verwijderd

Ik denk dat het handig is te proberen het voltage van je ram te verhogen. Op mijn moederbord (m2a-vm) werkte eerst 3x1 GB wel maar 4x1 niet. Ik heb toen het voltage van 1.8 naar 1.9 verhoogd en nu werkt het perfect :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:42:
Ik denk dat het handig is te proberen het voltage van je ram te verhogen. Op mijn moederbord (m2a-vm) werkte eerst 3x1 GB wel maar 4x1 niet. Ik heb toen het voltage van 1.8 naar 1.9 verhoogd en nu werkt het perfect :)
hopelijk werkt dat dan voor

2 x 512 + 2 x 1 gb ikke zal het wel ff doorgeven hoe JPO dat moet doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok even snel ik heb het voltage van men memory omhoog gekrikt naar 1.9volt
dit werkt beter dan het automatische voltage
Ik kan nu bijna 5 minuten computeren zonder problemen en dan restart hij weer

dit kreeg ik na restart
Handtekening van fout
BCCODE : 100000be BCP1 : 805BFC94 BCP2 : 005BF121 BCP3 : BA49283C
BCP4 : 00000000B OSVer : 5_1_2600 SP 2.0 product 768_1

• runner76
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-01 16:59
Ik heb dit moederbord ook. Het is de P5N32SLi-Premium neem ik aan.

Ik draai 4 x 1 GB RAM PC6400 op windows XP en XP 64-bit, van twee merken (GEIL en Kingston). Timings 4-4-4-12-16 op 2.1 volt. Ik heb op 1-3 de GEILs zitten en op 2-4 de Kingstons.

De Kingstons wel op QVL-list, de GEILs niet, maar volgens de site van GEIL worden ze wel ondersteunt op dit moederbord (orange beasts).

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:25

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je zult toch een MemTest moeten gaan draaien met de twee 1GB latjes er in om uit te sluiten dat het aan het geheugen ligt.

Ik blijf er bij dat het niet vermeld worden in de QVL van de 1GB latjes niet te negeren informatie is (hoewel het bij runner76 wel goed gaat), ruil je latjes om voor een setje Kingston, zodat je zeker weet dat het niet aan de combinatie mobo/geheugen ligt.

Rail Away!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Mad Marty schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:10:
Je zult toch een MemTest moeten gaan draaien met de twee 1GB latjes er in om uit te sluiten dat het aan het geheugen ligt.

Ik blijf er bij dat het niet vermeld worden in de QVL van de 1GB latjes niet te negeren informatie is (hoewel het bij runner76 wel goed gaat), ruil je latjes om voor een setje Kingston, zodat je zeker weet dat het niet aan de combinatie mobo/geheugen ligt.
Inderdaad, je hebt grote kans dat het wel werkt indien ze niet in de QVL staan, maar dan is dat enkel goed te testen door middel van een nachtje memtest te draaien. Mar het is inderdaad het beste om gewoon geheugen te kopen dat in de QVL staat. Sowieso zit je met Kingston bijna altijd goed (heb zelf 4x 1GB Kingston hyperx in mijn M2N32SLI-deluxe mobo zitten). Mijn ervaring is dat de combo Asus-Kingston altijd wel stabiel werkt (mits met juiste voltage en timings).

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Wdrawing
  • Laatst online: 20-08-2025
als ik het zo lees is gewoon 1 van je reepjes kapot.
Hier kan je alleen goed achter komen. door memtest te draaien. Meestal heb je binnen 10min al errors. Dus zo als andere al aangeven. Draai memtest om er achter te komen.

Je kan hier memtest downloaden.
http://www.memtest86.com/

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Waar het misschien ook fout kan gaan is het volgende:

Soms ligt het aan het type geheugen, single-sided (SS -A-) of double sided (DS -B-)

A -
Ondersteund één module in elk willekeurig slot, in een enkel-kanaals geheugen configuratie

B -
Ondersteund één paar modules in óf kanaal A of B als één paar dubbel-kanaals geheugen configuratie

C -
Ondersteund vier modules in de gele of zwarte sloten als 2 paar dubbel-kanaals geheugen configuratie

Staat het geheugen niet op de QVL dan is het e.e.a. nauwelijks na te gaan volgens mij. Staat het er echter wél op, dan moet onde het lijst DIMM-support een "V" staan onder A, B én C.

Overigens blijft het draaien van MEMTEST, zoals nu diverse malen aangeraden, een must.

ARME AOW’er

Pagina: 1