• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Na mijn speurtocht op Google en dit forum heb ik toch maar besloten een topic te starten. Ik heb een Asus K8V SE Deluxe met een AMD Athlon 64 (3400+).

Na mijn overstap naar Vista krijg ik het Cool'n'Quiet gebeuren niet meer aan de praat. Vista levert standaard een AMD driver die het moet ondersteunen. Je moet echter de power options op "Power saver" of "Balanced" zetten wil het werken. Ook in de bios moet de optie "Cool'n'Quiet" aan staan.

Ik heb al deze opties gecheck, maar het werkt nog niet. Volgens AMD tooltje en CPU-Z blijft de processor op 2.4GHz draaien.

Nu heb ik het idee dat het door mijn verouderde moederbord komt, maar ik kan dit nergens zo snel terug vinden op het internet. Zijn er mensen met hetzelfde probleem en/of een oplossing hiervoor?

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
Je kan bij geavanceerd energiebeheer zelf nog instellen dat de cpu bijvoorbeeld minimaal 25%, en max 100% mag draaien. Dat zou je nog kunnen proberen in te stellen.

Zie je bij geavanceerd energiebeheer geen processor status staan, dan is C&Q niet helemaal goed bij jou...

• Alex214
Die optie heb ik inderdaad niet :(

Ben op verschillende fora mensen met het zelfde probleem tegen gekomen. Ook op andere oudere moederborden...maar geen oplossing.

[ Voor 66% gewijzigd door Alex214 op 04-02-2008 23:42 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Probeer eens of RMClock hier wel werkt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Heb je ook een nieuwere driver van de AMD site geprobeerd?woops my bad, dat hoeft dus niet meer.

Het enige wat ik kan vinden is dat als je handmatig je multiplier en fsb hebt ingesteld in het bios, c&q wellicht ook geblokkeerd wordt.

[ Voor 61% gewijzigd door The Third Man op 05-02-2008 00:15 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:40
Doe eens een BIOS Update. Vista is nogal picky op jusite ACPI itt Windows XP. Cool'n'Quiet werkte ook niet op mijn Asus A6T laptop tot ik de BIOS voorzag van een update. Toen werkte het helemaal perfect. Ik gok er op dat Asus ook bij dit mobo zich in het beign niet echt aan de standaarden gehouden heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 05-02-2008 09:04 ]

• Alex214
Leuke tool, maar zegt "Advanced settings are not available for this CPU" :(
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 00:11:
Het enige wat ik kan vinden is dat als je handmatig je multiplier en fsb hebt ingesteld in het bios, c&q wellicht ook geblokkeerd wordt.
Nope, alles staat op automatisch :(
GENETX schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 09:04:
Doe eens een BIOS Update. Vista is nogal picky op jusite ACPI itt Windows XP. Cool'n'Quiet werkte ook niet op mijn Asus A6T laptop tot ik de BIOS voorzag van een update. Toen werkte het helemaal perfect. Ik gok er op dat Asus ook bij dit mobo zich in het beign niet echt aan de standaarden gehouden heeft.
Ik heb (voor zover ik weet) de laatste bios...Het blijft toch een wat ouder moederbord :(

[ Voor 66% gewijzigd door Alex214 op 05-02-2008 23:16 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Alex214 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:15:
[...]
Leuke tool, maar zegt "Advanced settings are not available for this CPU" :(
[...]
Ik heb (voor zover ik weet) de laatste bios...Het blijft toch een wat ouder moederbord :(
Dat suggereert toch echt een BIOS-probleem. Als er geen update is, dan is het maar de vraag of het probleem op te lossen is. Is teruggaan naar XP een optie?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Alex214
Nah ik ga niet meer terug naar XP. Mijn PC is nog steeds erg stil, maar voorheen ging de fan van de CPU gewoon uit met C&Q, nu blijft ie zachtjes draaien. Fan speed wordt nog wel automatisch geregeld. Het zou mooi zijn als de C&Q kon werken, scheelt toch weer wat stroom :9 maar een echte must is het nog niet.

Onder XP werkte het goed, nu onder vista (zonder andere bios instellingen of hardwareveranderingen) niet. Wellicht SP1? :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:40
Je zou nog kunnen kijken of je ACPI driver nodig hebt oid. Ik weet niet zeker of het werkte op mijn laptop na de installatie van ATK0100 ACPI. Je ozu eens op de site van Asus kunnen kijken of er ook nog zo iets dergelijks beschikbaar is.

• Alex214
Helaas niets beschikbaar voor Vista :(

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

Alex214 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:56:
Helaas niets beschikbaar voor Vista :(
dammz dat is toevallig ik wil net over op vista en zit met hetzelfde moederbord / zelfde vraag. ik heb wel dit gevonden : http://www.vista4beginners.com/power-management

wellicht dat jij het eens wilt testen :) (voordat ik vista ga installen....)

welke bios versie heb je trouwens ? ik heb zelf 1007.003 dat is de laatste final. daana is nog wel een beta bios uitgekomen maar of dat het verschil maakt ?

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 14-02-2008 21:29 ]

• Alex214
Ik heb 1008, volgens mij is dat die beta bios...voor zover heb ik al die opties al geprobeerd maar niets lijkt te helpen.

Ga nog wel ff kijken of het idd met de XP driver lukt van het weekend....

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ben je er nog verder mee gekomen ?

• Alex214
Inmiddels de XP (en 2003?) driver geprobeerd met compatibility modus, installatie ging goed maar het werkt nog niet.

Onder XP weet ik dat ik ook wel eens problemen had met het aan de praat krijgen dat ik de AMD driver moest installeren met de C&Q optie uit in de bios en na de driver install de optie pas in de bios aanzetten. Dit heb ik ook geprobeerd maar ook dat werkt niet.

Dus vooralsnog geen vooruitgang :(

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 00:11:
Heb je ook een nieuwere driver van de AMD site geprobeerd?woops my bad, dat hoeft dus niet meer.

Hier niet :?

Gewoon keurig 1100 MHz in plaats van 1000 MHz met C&Q en 2680 MHz in full mode (amd 3800+ Venice)
Is teruggaan naar XP een optie?
Voor mij persoonlijk was het een hele opluchting, echt.

* Rogresalor denkt dat de GoT database vol staat met Vista problemen...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 14:07 ]

Verwijderd

Alex214 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:36:
Inmiddels de XP (en 2003?) driver geprobeerd met compatibility modus, installatie ging goed maar het werkt nog niet.

Onder XP weet ik dat ik ook wel eens problemen had met het aan de praat krijgen dat ik de AMD driver moest installeren met de C&Q optie uit in de bios en na de driver install de optie pas in de bios aanzetten. Dit heb ik ook geprobeerd maar ook dat werkt niet.

Dus vooralsnog geen vooruitgang :(
Even on-topic.

Ik vermoed een hardware probleem en ik denk niet dat het specifiek een Vistaprobleem is. Als XP ook moeilijk doet is het eea toch niet helemaal in orde; hetzij je BIOS of Moederbord/CPU.

Jij hebt je werk gedaan in ieder geval.

1. APIC moet aan staan
2. ACPI 2.0 moet aanstaan
3. S3 state moet aanstaan in sommige gevallen

check it out ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 14:12 ]

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 19:03
Mischien dat je last hebt van onderstaande probleem uit SP1 ?

http://forums.microsoft.c...&ticks=633419255311764014

[ Voor 18% gewijzigd door Fiander op 24-03-2008 12:34 ]

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Pagina: 1