Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers

Ikzit met een nogal raar probleem. Zodra ik van Cool&Quiet gebruik wil maken op mijn systeem loopt mijn windows vast. Dit gebeurd soms na 5 minuten en soms naar 15 min op nogal willekeurige momenten. Als het echter uit staat loopt mijn systeem wel normaal. Ik heb dit zowel met Vista als met XP. Ik dacht dat het aan vista zou liggen dus ik heb maar XP geinstalleerd maar ook hier heb ik dat probleem. (dit gebeurd echter alleen in windows als ik bijvoorbeeld windows installeerd loopt het systeem wel goed)

MIjn specs

Asus M2N32SLI - Deluxe met 1503 bios
Athlon X2 6000+
4GB DDR2 667 geheugen
Nvidia Geforce 8600GTS
OCZ StealthXtreem 500 watt voeding.
1 IDE HD en 2 Sata HD`s

Als me systeem vastloopt hoor ik ook een raar tik geluid uit mijn harde schijf (wat ik anders nooit heb) Heb de IDE kabel al vervangen maar dat heeft niet geholpen

Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 14:38
werkt het wel goed loopt je temperatuur niet te hoog op ?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wouter37 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:20:
werkt het wel goed loopt je temperatuur niet te hoog op ?
Temperatuur van me processor is tussen de 35 en de 40 graden ik zit met een Thermaltake Armor kast en qua airflow zit het hier wel goed denk ik.

Cool & Quiet zou de temperatuur toch juist lager moeten houden lijkt me dus aan de temperaturen kan het haast niet liggen lijkt me

Moederbord en voeding zijn trouwens net nieuw !

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 14:38
Cool & Quiet houd je temperaturen niet lager alleen de proc wordt langzamer waardoor er minder warmte onstaat en zo de fans langzamer kunnen draaien

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wouter37 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:27:
Cool & Quiet houd je temperaturen niet lager alleen de proc wordt langzamer waardoor er minder warmte onstaat en zo de fans langzamer kunnen draaien
Je zegt het zelf dus het houd de temps lager omdat er minder warmte ontstaat. Ik heb trouwens alle fans op een fancontroller aangesloten maarja zoals gezegt CPU temps is meestal rond de 35 en 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Thnx voor de topic titel wijziging was het even vergeten

Ik neem aan dat mij verder niemand kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je iets meer vertellen over hoe Windows vastloopt?
Blauw scherm of gewoon geen beweging meer?
Heb je al failsafe instellingen vanuit Bios geladen.
Heb je de laatste tijd drivers vervangen.
Gebruik je een monitor programma voor harddisk temperaturen en moederbord temp en fan gegevens die je kunt bekijken of loggen.

Meer info geeft meer kans op hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:01:
Kun je iets meer vertellen over hoe Windows vastloopt?
Blauw scherm of gewoon geen beweging meer?
Heb je al failsafe instellingen vanuit Bios geladen.
Heb je de laatste tijd drivers vervangen.
Gebruik je een monitor programma voor harddisk temperaturen en moederbord temp en fan gegevens die je kunt bekijken of loggen.

Meer info geeft meer kans op hulp.
Ik krijg geen blue screen maar mijn windows freezed gewoon.
Ik heb nog geen failsafe instellingen geladen waar kan ik die optie vinden ? Zou een bios update naar de laatste bios misschien een oplossing zijn ?
Ik heb geen drivers vervangen ik heb het ook bij een clean windows installatie met alleen de nieuwste drivers
Ik heb everest om de temperaturen uit te lezen en de temps zijn nu:

Moederbord : 45 graden
CPU : 44 graden
Core 1 : 38 graden
Core 2 : 43 graden
GPU : 50 graden
Maxtor schijf : 29 graden
Seagate schijf : 34 graden
WD schijf met windows erop : 31 graden

Alle fans draaien op laagste stand door middel van fancontroller

Mochten er nog meer dingen van belang zijn hoor ik het graag

Edit: Voltages van everest dan ook maar even erbij:

CPU Core = 1.34V
+3.3 = 3.31V
+5 = 4.89
+12 = 12.22
+5 standby = 4.87

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Bij mij heeft Cool 'n Quiet nog nooit gewerkt 8)7
Altijd is er wel iets mis...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:21:
Bij mij heeft Cool 'n Quiet nog nooit gewerkt 8)7
Altijd is er wel iets mis...
Ja ik hoor idd wel meer mensen maar het is wel raar met mijn vorig bord m2n-e sli heb ik er nooit last van gehad. Denken jullie dat een bios update misschien kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom wil je Cool & Quiet gebruiken? Als je een fancontrol hebt, kan je zelf de snelheid van de fans regelen, dat is ook de bedoeling ervan. Cool & Quiet zorgt er zoals eerder is gezegd dat de CPU lager gaat draaien waardoor minder warmte vrij komt. Doordat er minder warmte vrijkomt, hoeft de processor minder hard te draaien, welke door de CPU sensor zou worden gezien en de fan hierop aan zou sturen als deze op het mobo is aangesloten. Dat laatste is niet het geval, dus heeft het verder niet zo veel nut.

Ik heb ook een AMD (3500+) met al de fans aangesloten op een fancontrol (ook de Armor kast) en met mijn Zalmann koeler met normale CPU snelheid blijft hij volgens SIW ~ 40 graden (sensor van fancontrol geeft ~30 aan). En dat ook met alle fans zo laag mogelijk (front fan wat harder ivm air flow langs geheugen). Ik heb geen C&Q geïnstalleerd, om deze reden, ik regel mijn fans zelf.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:40:
Waarom wil je Cool & Quiet gebruiken? Als je een fancontrol hebt, kan je zelf de snelheid van de fans regelen, dat is ook de bedoeling ervan. Cool & Quiet zorgt er zoals eerder is gezegd dat de CPU lager gaat draaien waardoor minder warmte vrij komt. Doordat er minder warmte vrijkomt, hoeft de processor minder hard te draaien, welke door de CPU sensor zou worden gezien en de fan hierop aan zou sturen als deze op het mobo is aangesloten. Dat laatste is niet het geval, dus heeft het verder niet zo veel nut.

Ik heb ook een AMD (3500+) met al de fans aangesloten op een fancontrol (ook de Armor kast) en met mijn Zalmann koeler met normale CPU snelheid blijft hij volgens SIW ~ 40 graden (sensor van fancontrol geeft ~30 aan). En dat ook met alle fans zo laag mogelijk (front fan wat harder ivm air flow langs geheugen). Ik heb geen C&Q geïnstalleerd, om deze reden, ik regel mijn fans zelf.
Het gaat eigenlijk totaal niet om de temps of lawaai van de fans maar ik wil Cool en Quiet gebruiken ivm het stroomverbruik want ik laat mijn pc snachts vaak aanstaan om dingen te downloaden of soms ook als game server daarom wil ik dat hij automatisch langzamer gaat werken. Ik weet zelf ook dat het niet zoveel scheelt maar het gaat om het idee dat het wel iets scheelt en ik de kosten wat omlaag kan brengen ik denk dat het wel wat uit maakt of de CPU nu op 1GHZ draait of op 3GHZ _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Misschien dan een ander programma zoeken die de snelheid van de CPU kan regelen. Bij Linux heb je bijvoorbeeld Powernowd en CPUFreqd (werken niet tegelijk, conflicten) om de snelheid van de CPU omlaag te brengen, indien de CPU dat ondersteunt. Er zal vast wel iets soortgelijks zijn voor Windows buiten Cool & Quiet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 17:23:
Misschien dan een ander programma zoeken die de snelheid van de CPU kan regelen. Bij Linux heb je bijvoorbeeld Powernowd en CPUFreqd (werken niet tegelijk, conflicten) om de snelheid van de CPU omlaag te brengen, indien de CPU dat ondersteunt. Er zal vast wel iets soortgelijks zijn voor Windows buiten Cool & Quiet om.
Ik heb wel een programma bij me asus moederbord gekregen om te kunnen overclocken dat werkt uitstekend. Zou ik dat programma ook kunnen gebruiken om me pc juist langzaam te laten werken en de CPU dus omlaag te schroeven ?

Edit:

Even uitgeprobeert en het werkt niet ik kan me FSB niet lager zetten dan 200

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voltage omlaag gooien? Google geprobeert met zoeken op cpu underclocking oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de BIOS upgradë: lees de release notes van de nieuwste en de vorige versies.
Als daar niets staat met referentie naar jouw probleem of jouw componenten gaat het misschien ook niet werken.

en ook je manual een keer echt helemaal lezen!

Asus M2N32SLI - Deluxe manual net gedownload van de ASUS site, daar vind je op pagina 4.10 uitleg over Load Default Settings.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:49:
Voor de BIOS upgradë: lees de release notes van de nieuwste en de vorige versies.
Als daar niets staat met referentie naar jouw probleem of jouw componenten gaat het misschien ook niet werken.

en ook je manual een keer echt helemaal lezen!

Asus M2N32SLI - Deluxe manual net gedownload van de ASUS site, daar vind je op pagina 4.10 uitleg over Load Default Settings.
Load default settings heeft geen oplossing geboden helaas. En bij de nieuwe bios worden alleen nieuwe CPU`s ondersteund dus een bios update heeft denk ik ook weinig nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog enig idee hoe ik het probleem kan verhelpen ?
Pagina: 1