Muis werkt slechts 5 seconden sinds installatie nieuw mobo

Pagina: 1
Acties:

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Van het weekend heb ik een upgrade uitgevoerd, nieuw moederbord, processor, geheugen en videokaart. Alles werkt prima zonder herinstallatie van WindowsXP (ook al ging ik van AMD-platform naar Intel), behalve de muis.

De muis, een standaard Logitech WheelMouse USB, wordt bij het inpluggen gedetecteerd door WindowsXP. Harde schijf begint te pruttelen, het rode lampje gaat branden, je kunt de cursor bewegen... totdat er een wolkje verschijnt met "Uw hardware is geinstalleerd en klaar voor gebruik", daarna is de cursor niet meer te bewegen.

Als je de muis inplugt en de hardware-lijst voor je neus hebt, verschijnt hij keurig als Logitech-muis in het lijstje (tesamen met het verschijnen van een USB-HID). Bij configuratiescherm>muis>hardware staat echter helemaal niets.

Een Logitech PS/2-muis en een Logitech draadloos USB-muis die ik van mijn huisgenoot mocht lenen deden het prima, al wou de draadloze USB-muis niet werken met de 'aanbevolen drivers' maar wel met een 'niet-gesigneerde', beide standaard Windows XP-drivers. Een usb>ps/2-converter verkopen ze bijna nergens meer kwam ik vanmiddag achter. Vanwege dat het vaak problemen geeft werd het me ook afgeraden, gewoon USB-gebruiken..

Rondsnuffelen op GoT leverde één vergelijkbaar resultaat op, maar de opties die daarin genoemd zijn helpen (ook) hier niet. Wie heeft ervaring met dit probleem en beter nog een goedwerkende oplossing gevonden?

Hardware:
-Logitech WheelMouse USB
-MSI P965 Neo met 4 interne en 2 usb-poorten op een bracket (allemaal geprobeerd zonder resultaat)
-Overige apparatuur die gewoon werkt op USB: Microsoft toetsenbord, USB-camera & mp3-speler.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• TMV
  • Laatst online: 15:35

TMV

Lijkt me een chipset(drivers) probleem.. Je hebt waarschijnlijk gewoon erg veel geluk gehad dat alles werkt na het vervangen van je moederbord + processor. Maar ook al lijkt het goed te werken is het sowieso aan te raden om een reïnstall van windows te doen.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Dat is inderdaad het beste, maar ja, niet zo gewenst. :) Dat kost weer veel tijd om alles goed in te stellen. Eventueel nog een ghost van een verse installatie proberen, maar grote kans dan dat de muis ook gaat bokken.

Maar het lijkt me inderdaad een probleem met drivers. Alsof hij iets anders verwacht van de muis ofzo. Maar hoe kun je dat dan helemaal 'verwijderen' wat hij verwacht? Zou regedit leeghalen van Logitech-verwijzingen helpen? Of is lukraak verwijderen niet zo'n goed idee?

• TMV

TMV

TerraGuy schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:39:
Dat is inderdaad het beste, maar ja, niet zo gewenst. :) Dat kost weer veel tijd om alles goed in te stellen. Eventueel nog een ghost van een verse installatie proberen, maar grote kans dan dat de muis ook gaat bokken.

Maar het lijkt me inderdaad een probleem met drivers. Alsof hij iets anders verwacht van de muis ofzo. Maar hoe kun je dat dan helemaal 'verwijderen' wat hij verwacht? Zou regedit leeghalen van Logitech-verwijzingen helpen? Of is lukraak verwijderen niet zo'n goed idee?
Ik denk dat het niet zo zeer met de drivers van de muis te maken heeft maar met de chipset drivers, die dus ook onder andere de usb poorten aansturen... En als dit zo is heeft een ghost terugzetten ook geen zin omdat er dan al chipset specifieke drivers geïnstalleerd zijn.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
De chipsetdrivers zijn verder wel in staat alle (USB-)apparatuur aan te sturen. Dus lijkt het toch eerder een combi van Windows/chipset/usb-muis-drivers: Windows heeft nog verwachtingen over de muis, die niet meer kloppen door de verandering van chipset.

Zoiets als: normaal gesproken bereiken we onze bestemming door hier rechtsaf te gaan, terwijl er net een nieuw verkeersplein is gebouwd, waardoor je nu linksaf moet wil je je bestemming bereiken. Windows verwacht nog dat hij rechtsaf moet en denkt er verder niet over na, waardoor het fout gaat.
Een andere muis installeren verwacht Windows niet, dat is namelijk nieuw, en gaat daarom gewoon de procedure bij langs voor het toevoegen van nieuwe hardware, waarna het wel werkt.

Zo beredeneerd moet hij gewoon 'vergeten' hoe dat zat met die muis en opnieuw de procedure bij langs lopen als ware het een andere muis. Maar hoe krijg je Windows zover? Zijn die chipset specifieke drivers van het vorige moederbord te verwijderen? Een regclean eroverheen heeft niet geholpen (al heeft hij wel veel troep verwijderd).

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 14:49

ResuCigam

BOFH

Ik zou beginnen met de chipset drivers te installeren...

We do what we must because we can.

• TMV

TMV

Misschien kun je in hardware beheer eens de usb poorten en host-controllers eruit gooien en dan eens rebooten. Dan zou de pc ze moeten detecteren en meteen de goeie drivers installeren.. Is snel te testen :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14
Knoppix / Ubuntu CDtje geprobeerd?
Pagina: 1