Pc hangt vast bij games, mijn kennis is op...

Pagina: 1
Acties:

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:17
Beste Tweakers,

Ik heb rondgezocht, maar kon het niet vinden. Weet gewoon niet waar het aan kan liggen.

Ik heb het volgende probleem met mijn systeempje, dat inmiddels al 3,5 jaar oud is. een maand geleden deed hij het goed, daarna hing hij na 10 min. Vast/viel uit en startte opnieuw op. Nu hebben mijn vader en ik de pc schoongemaakt, en de Cpu temp van 62 graden naar 39 graden gebracht. En verder de pc helemaal uitgestoft. Ook heb ik overbodige software eraf gegooid. Hij loopt nu half. Hij valt niet zomaar meer uit, heel af en toe maar.

Maar aangezien ik toch een beetje Gamer ben, dacht ik weer eens een spel te gaan spelen. Maar dit ging niet. Ik klik op de snelkoppeling, 1 sec later is het beeld weg en start hij opnieuw op. Ik weet niet waar het aan ligt, hier houd mijn kennis op. Wie weet dit wel? En zou ons kunnen helpen?

Pc Specs:

intussen ong. 3 tot 3,5 jaar oud.
Asus P4V800-X Moederbord
Intel P4 2.8 ghz (niet overgeklockt e.d)
512mb intern geheugen
Maxtor 6Y120L0 HD 120gb
350W voeding, is genoeg aangezien hij het wle altijd deed.
ATI Radeon 9200 128mb

Heeft het altijd wel beetje goed gedaan, alleen hing hij wel eens vast, maar dan was het resetten en klaar. Nu is het toch wat erger. Ik hoop dat iemand hier wat mee kan?
ik denk zelf dat er gewoon geheugen bij moet, dat dit te vol is gelopen.

M.v.g Stijn

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 11:30
heb je al is een memtest gedaan?
hd test?
3dmark laten lopen?
temps onder stress gecheckt?

drivers geupdate?
misschien is een schone windows install overwegen (kan nooit kwaad in mijn ogen, zeker niet als de huidige install al wat ouder is)

dit is wat mijn glazen bol laat zien ;)

Verwijderd

Videokaart...

Zodra het apparaat Direct X aanroept gaat het onderuit.

Duidelijk :)

3dmark laten lopen? Sadist ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 19:41 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:39:
Videokaart...

en dan kan het dus niet aan de voeding, de windows installatie, of het moederbord liggen? ...

edit: of zelfs de harde schijf, op mijn stage maak ik op de RMA afdeling de raarste dingen mee die veroorzaakt worden door een kapotte HDD |:(

[ Voor 17% gewijzigd door spNk op 04-02-2008 19:42 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 11:30
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:39:
Videokaart...

oftopic: wrom sadist :z

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
hij kan geen 3d applicaties opstarten :9

• ErgoStijn
videokaart heeft het altijd al gedaan.
temps zijn verder in orde onder stress.
hd is volgens een programma 72% in orde. heb uptodatedrivers. verder heb ik memtest gedownload maar krijg ik niet geinstalld

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Zoals gezegd is een schone Windows installatie geen slecht idee, echter let op dat je een backup van al je bestanden maakt. Voor een paar tientjes heb je al een externe HD waar je alles naartoe kunt kopieren, of wellicht kun je een nieuwe interne HD kopen of lenen waar je als test een schone installatie doet (bestaande loskoppelen, just to be safe, je zou de eerste niet zijn om de verkeerde HD te formatteren), om te zien of de problemen daarmee verholpen zijn.

Mocht dat niet baten heb je in elk geval uitgesloten dat het aan de software ligt en zul je de hardware door moeten gaan lichten.

Andere opties zijn inderdaad om de drivers opnieuw te installeren, en ook DirectX.

Verwijderd

stijnovinchi schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:50:
videokaart heeft het altijd al gedaan.
temps zijn verder in orde onder stress.
hd is volgens een programma 72% in orde. heb uptodatedrivers. verder heb ik memtest gedownload maar krijg ik niet geinstalld
Dat je videokaart het altijd al gedaan heeft zegt helaas weinig. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst ;)
Memtest installeer je niet, die zet je op een bootable floppy of CD en daar start je dan je PC mee op. Als ik het me goed herinner gaat ie dan vanzelf je geheugen doormeten.

• ErgoStijn
ah ok doe ik dat gelijk even. en morgen ga ik met me vader een externe HD kopen. dus dana wordt het een herinstall. en zal ook direct X maar eens nakijken

• Silverfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
beste is idd om eerst eens te testen met een schone windows installatie. Maar het kan wel degelijk liggen aan de voeding, een voeding over de jaren word ook minder en gaat langzaamaan ook minder stroom leveren. heb ik zelf ook al een paar keer mee gemaakt systemen met een wat mindere voeding dat die het een tijd lang uit houden en dat het op een gegeven moment het voor problemen zorgt. Juist met het starten van een game is het bij de voeding zoeken ook helemaal niet zo vreemd aangezien je dan ong al je hardware belast (disk, mem, CPU en GPU) en dus ook je voeding het zwaarst belast.

[ Voor 3% gewijzigd door Silverfox op 04-02-2008 21:17 ]

• ErgoStijn
dat zou ook kunnen. ik doe morgen eerst backup maken, dan herinstall windows. dan direct x opnieuw installe, en als het dan niet goed is, kan het de voeding zijn. en daar ben ik eerlijk gezegt minder blij mee. maar ik kan dat ok wel testen, door cdrom/diskette op andere voeding aan te sluiten. dan hoeft 1e voeding minder power te leveren, gaat dat?

Verwijderd

Voordat je ineens Windows XP opnieuw gaat installeren,
Doe eens Start -> Run / Uitvoeren -> dxdiag.
Wanneer hij vraagt om dingen op te vragen van de WHQL database, kies nee.
Ga naar de tab: Beeldscherm / Display.
Klik op Test Direct3D.
Doet er iets niet of geeft hij een error? Kopieer het log-gedeeltje onderin dxdiag op het forum.
Lopen alle testen prima?
Ga dan kijken hoeveel ruimte je nog over hebt op je windows schijf.(meestal de C schijf)
Is er weinig vrij probeer aantal dingen te vewijderen tot je tenminste 1 GB extra vrije ruimte hebt.
De meeste beschadigingen op de hardeschijf beginnen op de uiterste sectors, wanneer dus een programma swap geheugen aanroept zou zo'n bestand op de uiterste sector kunnen komen waardoor het programma vastloopt.
Als je na het ruimte vrijmaken nog steeds niet kan spelen (en de dxdiag test doet het), dan raad ik je aan om windows XP opnieuw te gaan instaleren.

• Silverfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stijnovinchi schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:48:
dat zou ook kunnen. ik doe morgen eerst backup maken, dan herinstall windows. dan direct x opnieuw installe, en als het dan niet goed is, kan het de voeding zijn. en daar ben ik eerlijk gezegt minder blij mee. maar ik kan dat ok wel testen, door cdrom/diskette op andere voeding aan te sluiten. dan hoeft 1e voeding minder power te leveren, gaat dat?
moet je al een Y-kabel tussen beide voedingen en het mobo plaatsen anders gaat die 2e voeding geen stroom leveren aan die componenten (krijgt geen signiaal om aan te gaan), en het verschil met een cd-rom en diskette niet aan te sluiten is minimaal in situaties zoals gamen zul je deze apparaten niet gebruiken en dus ook nauwlijks stroom pakken en het zijn al apparaten die in een systeem minimaal stroom verbruiken (valt in het niet in verhouding met de rest). Handigste is als die overige opties niet werken is een andere/zwaardere voeding er aan hangen, geen idee of je er zo een hebt liggen, of evt van iemand er een kan lenen ofzo voor een dagje. Je hebt iig zo wat ik in je lijstje ziet niet echt componenten die een noemswaardige hoeveelheid stroom pakken waar je zonder kan (CPU, mobo, mem, HD nodig om te testen). Alshet echt niet mogelijk is om ergerns een PSU te scoren kun je proberen te gamen zonder DVD/floppy drive ge-connect maar zoals hierboven al gemeld denk dat het verschil zonder deze apparaten nier noemswaardig genoeg is om een verschil te maken / de conclusie aan te verbinden dat als het probleem blijft de voeding het probleem niet is.

[ Voor 20% gewijzigd door Silverfox op 05-02-2008 01:12 ]

• ErgoStijn
dan laat ik die voeding maar. ik kan nu wel word werkstukken maken voor school, en info opzoeken op internet. maar mijn moeder wou net een nieuwsfilmpje kijken op internet, zo'n youtube filmpje en hij reboote zichzelf onmiddelijk. ik laat nu altijd Everest aan, en zonder dat ik al maar iets doe is het geheugengebruik 80%.... kan dit vastlopen/rebooten komen door teweinig geheugen? of zou een simpele windows herinstallatie toch voldoen? (kan dit atm nog niet doen, aangezien moeder net nieuwe laptop heeft en ik nog backups moet maken en bestanden verzamelen voor op haar laptop)

Dus kan het liggen aan geheugen?

Stijn

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:10

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hij reboot dus steeds automatisch? Heb je het wel zo ingesteld dat hij niet automatisch ga restarten bij een fout? (Dan krijg je normaliter een BSOD met een foutcode waarmee je misschien een hint krijgt waar het misgaat).

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• ErgoStijn
waar stel ik dat in? in de BIOS?

[ Voor 23% gewijzigd door ErgoStijn op 06-02-2008 18:34 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:10

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Nee, in Windows. Simpelste is:
Rechtermuisklik op 'My Computer', kies 'properties'. Kom je in de System Properties window terecht. Klik op de tab 'Advanced', klik op de Settings knop bij 'Startup and Recovery', haal vinkje weg bij 'Automatically restart'.

Snap bij god niet waarom het standaard aan is, is gewoon strontirritant als je een herstart krijgt en niet eens weet waarom. Kan je beter gewoon gelijk de BSOD krijgen en uitzoeken om het dan te voorkomen voor de volgende keer.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Pagina: 1