Toon posts:

Raid 0 setup klein probleempje..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een klein probleempje.. En ik weet zo even niet hoe ik dit het beste kan oplossen.

Op mijn moederbord (Abit AW8) zitten 4 sata poorten die allemaal in raid kunnen werken. Nu had ik op deze controller voor een lange tijd alleen maar een 36gb raptor schijf hangen. Tot voor kort heb ik daar 2 identieke schijven aan tegevoegt en wil ik deze in raid0 gaan draaien.

Het probleem is echter als ik mijn controler in mijn bios instel als RAID controller (ik stel nog niet eens de raid0 in tussen de 2 schijven) Windows XP niet meer wil booten van mijn 36gb raptor.... Ik krijg heel even het windows logo te zijn en dan metteen een blauw scherm.

Nu weet ik wel hoe het komt dat ik een bsod krijg. Het ligt er aan dat windows waarschijnlijk geen drivers heeft voor de raid controller en daarom mijn 36gb schijf niet goed kan benaderen. Hier zo een simpele oplossing voor zijn door simpelweg even de XP cd in de drive te doen, vervolgens de diskette met de raid drivers in de floppy drive doen en dan in de recovery console iets van fixboot of fixmbr te doen.. Probleem is alleen dat ik dus geen floppy drive heb.. en windows wil dus echt alleen maar van een floppy die drivers uit lezen :(

Andere optie is mischien een xp cdtje bakken met nLite en de drivers daar aan toevoegen.. (iemand die kan bevestigen dat dit kan?)

Mischien iemand die een minder drastiche oplossing weet? Ik ben met bovenstaande toch wel even zoet denk ik..... :?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:57

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

cd'tje bakken met nlite lijkt me het gemakkelijkst of een floppy aansluiten

[specs]

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ik heb dit probleem ook gehad weliswaar met een andere mobo maar het ging om de Intel RAID driver. Ik heb een cd gebakken met de Intel drivers erop, probleem opgelost.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Verwijderd

Topicstarter
Ben net al een cd aan het bakken.. Stond in de FAQ blijkbaar.. Ik hoopte op een makkelijkere oplossing...

Anyway so be it.. nu zal 't wel lukken.. Ik denk dat ik nu gewoon een fixboot kan doen?

Verwijderd

Topicstarter
By the way, werkte dus niet.. Windows wil om de een of andere rede niet opstarten.. Ik denk dat ik handmatig de scsi driver zou moeten installeren in windows, dan rebooten en dan in de bios instellen dat ik mijn sata poortjes in raid modus wil gebruiken.

Tot dusver is het me nog niet gelukt om die drivers handmatig te installeren..

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-12-2025

Pompiedom

Don't panic

Is het niet zo dat je nog in de bios moet instellen welk van de 4 poorten je in raid wil laten draaien?

We create our own reality

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Wat ik zou proberen is de drivers voor je RAID chip te installeren via 'add hardware', en dan ipv auto-detectie te kiezen voor handmatig aanwijzen welke drivers hij moet installeren.
Op die manier forceer je windows om de drivers te installeren zonder dat deze daar de noodzaak van inziet, dus je zult wel wat waarschuwingsvensters moeten negeren.

Restarten, in BIOS de RAID optie aanzetten, en dan kijken of windows alsnog wil opstarten.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
Pompiedom schreef op zondag 10 februari 2008 @ 12:11:
Is het niet zo dat je nog in de bios moet instellen welk van de 4 poorten je in raid wil laten draaien?
Klopt, maar de schijf waar ik van boot staat niet in raid en gaat ok niet in raid, het gaat om de andere 2 data schijven die samen in raid moeten.
MaikelG schreef op zondag 10 februari 2008 @ 12:26:
Wat ik zou proberen is de drivers voor je RAID chip te installeren via 'add hardware', en dan ipv auto-detectie te kiezen voor handmatig aanwijzen welke drivers hij moet installeren.
Op die manier forceer je windows om de drivers te installeren zonder dat deze daar de noodzaak van inziet, dus je zult wel wat waarschuwingsvensters moeten negeren.

Restarten, in BIOS de RAID optie aanzetten, en dan kijken of windows alsnog wil opstarten.
Zal dit eens gaan proberen bij de volgende reboot.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 13:36 ]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Al gedacht aan software RAID? Aangezien de performance in RAID0 is zo goed als hetzelfde is als de onboard oplossing. Bespaart ook een hoop frustratie.

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
SirNobax schreef op zondag 10 februari 2008 @ 14:21:
Al gedacht aan software RAID? Aangezien de performance in RAID0 is zo goed als hetzelfde is als de onboard oplossing. Bespaart ook een hoop frustratie.
Wat bedoel je met zo goed als hetzelfde. Ik neem aan dat er toch wel verschil zit in snelheid.. Ik denk dat het wezenlijk verschil maakt of het OS de raid opstelling beheert of de RAID BIOS...

Ik kan trouwens geen drivers toevoegen, op het moment dat ik kies voor driver toevoegen, dan klik ik op het juiste inf bestand en vervolgens zou er dan een driver selecteerbaar moeten zijn echter blijft deze lijst leeg...

Ik wou een screenshot plaatsen, maar deze kan ik even niet uploaden omdat mijn hosting tijdelijk down is.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 14:47 ]

• MaikelG

MaikelG

^^

Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 14:45:
[...]
Ik kan trouwens geen drivers toevoegen, op het moment dat ik kies voor driver toevoegen, dan klik ik op het juiste inf bestand en vervolgens zou er dan een driver selecteerbaar moeten zijn echter blijft deze lijst leeg...
[...]
Ik denk dat je dan toch een iets andere methode hebt genomen, of dat je .inf bestand niet geschikt is om drivers zo te installeren.
(Drivers bedoeld voor tijdens winXP-setup worden, zijn volgens mij voor 'text-mode', en zijn anders dan drivers die in de windows omgeving ('PnP mode') worden gebruikt. Althans dat begreep ik eruit toen ik pas voor een vriend een custom winXP install cd moest maken met slipstreamed S-ATA drivers.)

Ik kan in ieder geval op deze manier handmatig drivers selecteren van een nforce S-ATA chip die niets met mijn systeem van doen heeft :D

Stapsgewijs volg ik:
• add hardware
• scherm "Is the hardware connected" kiezen voor yes
• lijst doorscrollen naar onderste optie "add a new hardware device"
• kiezen voor "Install the hardware that I manually select ..."
• in het scherm 'select hardware types': selecteer "show all devices"
• niet zoeken op manufacturer / model , maak kiezen voor "Have disk"
• juiste .inf file aanwijzen, driver kiezen uit lijst

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 14:45:
[...]
Wat bedoel je met zo goed als hetzelfde. Ik neem aan dat er toch wel verschil zit in snelheid.. Ik denk dat het wezenlijk verschil maakt of het OS de raid opstelling beheert of de RAID BIOS...
RAID 0 werkt nagenoeg net zo snel 'softwarematig' als 'hardwarematig' (tot zover je onboard hardwarematig kan noemen :O ). Aangezien er niets anders gebeurd als "fragment 1 naar HDD1, fragment 2 naar HDD2".
...Zelfs met een hi-end model zal je daar geen snelheidsverschil in zien, tenminste zolang ze die vele MB's aan cache die ze aan boord hebben niet gebruiken, wat onboard toch niet heeft.

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
Met enige moeite is het me gelukt de driver uit te pakken uit de InstallShield Cab files. ZipScan en een extra DLL filetje maakte dit mogelijk..

Echter nog steeds hetzelfde probleem. Er is een directory Winall met daarin een mapje driver. Hier staat de driver in, maar ook als ik deze handmatig wil toevoegen blijf het schermpje waar ik de controler zou moeten kunnen kiezen na het kiezen van de driver map leeg....

• MaikelG

MaikelG

^^

en als je nou de drivers hiervandaan probeert? Deze zitten niet in een installshield .exe verpakt, maar zijn gewoon gezipt.

Ik zie hier voor jouw mobo twee drivers die iets met RAID van doen hebben:
http://www.abit.com.tw/pa...N=AW8&pSOCKET_TYPE=LGA775

Verwijderd

Topicstarter
MaikelG schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:33:
en als je nou de drivers hiervandaan probeert? Deze zitten niet in een installshield .exe verpakt, maar zijn gewoon gezipt.

Ik zie hier voor jouw mobo twee drivers die iets met RAID van doen hebben:
http://www.abit.com.tw/pa...N=AW8&pSOCKET_TYPE=LGA775
Klopt, de ene zijn dus de drivers die op de diskette staan voor tijdens de setup, deze werkte niet. En de andere zijn voor in windows.. Deze pakt ie ook gewoon niet. En die voor windows zitten dus in een installshield package.

• MaikelG

MaikelG

^^

Ziet er naar uit dat je een repair install moet doen dan, dat moet op zich niet zo moeilijk zijn. Als je met nLite de drivers al in de windows install cd hebt toegevoegd, gewoon een repair install doen van je huidige windows.

Als alternatief kwam ik dit nog tegen:
http://www.mostlycreativeworkshop.com/Article11.html

Dit gaat over het handmatig toevoegen van een aantal drivers via wat handmatig extracten en via het register handmatig toevoegen van de hardware instellingen. 't Is wel een ouder artikel, dus of de gebruikte drivers ook voor jouw S-ATA gaan werken heb ik wel flinke twijfels over.

Verwijderd

Booten zonder raid in bios, nvraid drivers installeren, met nvraid tool converten naar raid 0? Makkelijker dan een cd te slipstreamen, duurt wel lang..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 00:06 ]

Pagina: 1