[Debian] RAID resync

Pagina: 1
Acties:

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Als ik me niet vergis wordt er elke maand een resync uitgevoerd van mijn raid arrays.
Voor zover ik weet is dit normaal in debian 4.0.
Nu is mijn vraag, is dit wel nodig. Ik heb namelijk een software RAID5 (o.a) van 700Gb en met mijn PIII800 duurt het ongeveer 1,5 dag voordat deze resync uitgevoerd is.
De load loopt daarbij op tot 5 en heel al en toe (als er nog veel andere processen draaien) tot 10. Het systeem is dan echt onwerkbaar.

Is deze "check" echt nodig en kan ik als dit zo is niet met nice wat minder belastend voor het systeem draaien?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

berties schreef op maandag 04 februari 2008 @ 18:22:
Als ik me niet vergis wordt er elke maand een resync uitgevoerd van mijn raid arrays.
Voor zover ik weet is dit normaal in debian 4.0.
Nu is mijn vraag, is dit wel nodig. Ik heb namelijk een software RAID5 (o.a) van 700Gb en met mijn PIII800 duurt het ongeveer 1,5 dag voordat deze resync uitgevoerd is.
De load loopt daarbij op tot 5 en heel al en toe (als er nog veel andere processen draaien) tot 10. Het systeem is dan echt onwerkbaar.

Is deze "check" echt nodig en kan ik als dit zo is niet met nice wat minder belastend voor het systeem draaien?
Is een tikkeltje paranoide veiligheidscheck die je uit kunt zetten met, als ik me niet vergis, de mdadm tools. Zul je verder zelf even moeten opzoeken omdat ik al weer een tijdje hardware RAID draai :Y)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• berties
Hij wordt gewoon getriggerd via cron dus uitzetten moet te doen zijn ;)
Naar jouw idee dus totaal overbodig? Ik dacht er zelf aan om deze misschien iets minder vaak, zeg 1 keer per 1/2 jaar of 1 keer per jaar te laten draaien, en als het kan met minder impact op het systeem. Ik vraag me af hoe andere met software raid hier mee om gaan.

• berties
Schopje.....

Verwijderd

Ik zou het gewoon laten draaien, misschien inderdaad eens in de twee maanden. Punt is dat je snel achter inconsistenties wil komen, omdat dat betekent dat er een hardwareprobleem is.

Je kunt natuurlijk de snelheid van resyncs aanpassen. Kijk eens in /proc/sys/dev/raid.

• berties
De snelheid aanpassen klinkt interesant. Daar ga ik even naar zoeken. Ik ben heel benieuwd wat mijn cpu usage is als deze naar beneden gaat. Die io maak ik me minder zorgen om, die load van 10 wel.

Verwijderd

Hehe, je hebt blijkbaar niet helemaal door wat "load" nu precies is ;).

Als je I/O queue volloopt, dan zal je load ook oplopen. Load moet je namelijk zien als het gemiddelde aantal processen dat in de queue staat. Dat kan dus zijn voor een I/O operatie, maar ook om het gebruik van je CPU...

• berties
Dat is niet helemaal zo als ik het bedoel.
Natuurlijk levert een hoge io ook een hoge cpu usage. Maar aangezien ik een software raid5 heb zal deze qua rekenkracht ook het een en andere vergen. Ik weet niet of de pariteitsberekening zwaarder is dan de io-load. Dat moet ik de volgende cycle gaan ondervinden!
Pagina: 1