Toon posts:

Gentoo ethernet wordt niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb op vmware Gentoo geinstalleerd(commandline, stage3),
ik heb gekozen voor een bridged connectie van de ethernet adapter.

Bij de installatie kon ik gewoon bestanden van het internet downloaden via de commandline, en kon er eth0 gevonden worden waar de internetverbinding via verliep.
De installatie van Gentoo is zonder fouten verlopen, en ik heb het /etc/resolv.conf juist gekopierd.

Alleen nu ik boot gewoon via de hd, kan ik geen internet connectie maken, als ik 'ifconfig' intyp, komt eth0 niet tevoorschijn, alleen lo is zichtbaar.

Hoe komt het dat eth0 bij boot vanaf hd niet beschikbaar is? En ik dus geen internet connectie kan maken, terwijl als ik vanaf de cd boot eth0 er wel is en ik een internetconnectie kan maken.

Bedankt, Groeten Yannick

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 12:56
Probeer eens "ifconfig eth0 up"
En "dmesg | grep eth0"

Verwijderd

Topicstarter
Bij dat eerste commando:
eth0 : unknown interface: No such device

En bij dat 2e krijg ik niks.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45

Sa1

dan zijn de drivers niet gecompiled.. moet je dat nog doen..

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-02 21:48

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Sa1 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:49:
dan zijn de drivers niet gecompiled.. moet je dat nog doen..
Ze in de kernel stoppen werkt nog beter :P

Als je lspci geinstalleerd hebt staan (pcitools geloof ik) kan je daarmee makkelijk zien wat voor netwerkkaart je hebt. Daarna handbook er weer bij pakken en het stukje kernel compilen opnieuw doen maar nu drivers meebakken.

[ Voor 34% gewijzigd door SandStar op 05-02-2008 02:08 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

SandStar schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 02:00:
[...]
Ze in de kernel stoppen werkt nog beter :P
Want? Da's dus niet per definitie waar, maar goed, let's not go there.

Je hebt het over een bridged connection. Ben je met VMWare bezig of zo?

Verwijderd

Topicstarter
wzzrd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:06:
[...]

Want? Da's dus niet per definitie waar, maar goed, let's not go there.

Je hebt het over een bridged connection. Ben je met VMWare bezig of zo?
Zie startpost: "Ik heb op vmware Gentoo geinstalleerd(commandline, stage3)"
Maar ok, ik zal dan eens kijken voor de gentoo-sources te installeren(Heb ik dat niet al standaard moeten doen bij die installatie?), want het lspci command wordt niet herkend.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje zoekwerk mag ook wel ;)

lspci zit in sys-apps/pciutils (wat je zelf makkelijk had kunnen vinden met equery belongs lspci)

En dat je vmware gebruikt is leuk, maar VMware emuleert gewoon een bepaalde NIC (en wat andere devices), waar je dus drivers voor moet compileren net zoals ieder ander. Precies welke devices hangen af van je VMWare versie, maar staan haarfijn uitgelegd in deze wiki: http://gentoo-wiki.com/HO...Mware_in_Windows_NT/2K/XP

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ok :) Bedankt, ik ben nu emerge gentoo-sources aan het uitvoeren, verder die sys-apps/pciutils ken ik niet, bedankt :) (Die equery command word geeneens herkend)

Verder ga ik die wiki eens door lezen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 13:29 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ah, voor equery heb je ook app-portage/gentoolkit nodig (IMHO iets wat in de default installatiehandleiding zou moeten staan, niet als optionele ding ernaast...)

Oslik blyat! Oslik!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:51:
Zie startpost: "Ik heb op vmware Gentoo geinstalleerd(commandline, stage3)"
Maar ok, ik zal dan eens kijken voor de gentoo-sources te installeren(Heb ik dat niet al standaard moeten doen bij die installatie?), want het lspci command wordt niet herkend.
Oh ja :+

gentoo-sources is je kernel. lspci is een los programma en zit niet in de gentoo-sources ebuild. Maar dat zei iemand anders ook al.

als ik het me goed herinner, emuleert vmware een pcnet32 kaartje. Als je vmware-tools installeert, wordt er een driver vmxnet geinstalleerd, die het allemaal wat beter moet doen. Je kunt dus ook vmware-tools er even inpompen. Dan heb je trouwens nog je kernel-sources nodig, want die moet gecompileerd worden.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik krijg bij de installatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/05/img/8qewjtym924oh4t62zzuysm08.jpg

Maar ik zal eens kijken naar die vmware-tools of het dan wel gaat werken :).
Want bij de menuconfig heb ik voor drivers dacht ik wel alles aangevinkt, dus het lijkt me sterk dat het daaraan ligt.

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:15
Ik heb deze error vroeger ook eens gehad op mijn pc. Toen bleek dat de drivers voor mijn netwerkkaart niet in de kernel mochten ingebouwd zitten maar als module geladen moesten worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Vmware-tools geinstalleerd, en gereboot, maar eth0 kon nogsteeds niet gevonden worden.
Waar ergens kan die module gedownload worden maarten? Dan zou ik eens kunnen kijken. want ik weet eigenlijk dan ook totaal niet welke driver ik zou moeten nemen, want het gaat simpel via een bridged connectie

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
lspci staat in /usr/sbin/ . Die zit standaard niet in de path voor een normale gebruiker. Voer dus /usr/sbin/lspci uit. Dan kunnen wij je vertellen welke driver je moet aanvinken.

En om de kernel werkend te krijgen moet je sources downloaden(emerge gentoo-sources), kernel configureren(make menuconfig in /usr/scr/linux), kernel compileren(make), kernel installeren, en modules installeren(make modules_install).

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarbij als je die link zou lezen die ik eerder gaf je zou weten dat je ofwel een AMD PCNet32 danwel een Intel e1000 driver moeten kiezen, afhankelijk van je versie VMware. In geval van twijfel kan het weinig kwaad beide mee te bakken - al zit je de boel dan wel te bloaten, wat de voordelen van Gentoo nogal tegenwerkt.

Trouwens, je hoeft drivers niet als modules te compileren, je kunt ze gewoon hard in de kernel zetten als je ze toch continu nodig hebt (wat bij netwerk zeker het geval is). Dat scheelt gedoe en (marginaal) laadtijd.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
De gentoo-sources heb ik al geplaatst(emerge, make menuconfig, ..).

Bij die menuconfig heb ik beide drivers aangevinkt, alleen dat werkte nog niet.
Ik zal zometeen als ik thuis ben even kijken met /usr/sbin/lspci welke beschikbaar zijn, en een screenshot plaatsen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je ook na bakken kernel de nieuwe kernel naar /boot verplaatst en grub.conf geupdate?

Oslik blyat! Oslik!

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:27:
Ik heb Vmware-tools geinstalleerd, en gereboot, maar eth0 kon nogsteeds niet gevonden worden.
Waar ergens kan die module gedownload worden maarten? Dan zou ik eens kunnen kijken. want ik weet eigenlijk dan ook totaal niet welke driver ik zou moeten nemen, want het gaat simpel via een bridged connectie
Die module moet je dus gewoon aanvinken in menuconfig, maar met een M ervoor en niet met een kruisje.

Je kan by the way altijd onmiddellijk hulp vragen op de IRC kanalen van Gentoo. Dan is het wel in het engels te doen, maar krijg je onmiddellijk hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat van IRC wist ik niet, bedankt, ik ga eens kijken met die M.
Verder heb ik de nieuwe kernel inderdaad al naar /boot geplaatst, en grub.conf geupdate.

Verder heb ik zojuist eens /usr/sbin/lspci uitgevoerd, maar dan krijg ik de melding dat die map niet bestaat.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Je moet ook nog wel vmware-config-tools.pl als root draaien na installatie. Dat vergat ik in het begin ook nog wel eens :+

* wzzrd vergeet dat niet meer nu hij l337e VCP is :D

Verwijderd

Topicstarter
die vmware-config-tools.pl heb ik zojuist als root gedraait, maar nogsteeds problemen.
Ik heb vmware-toolbox eens /usr/bin/vmware-toolbox ingetikt, en ik krijg deze foutmelding:
"/usr/lib/vmware-tools/bin32/vmware-toolbox-gtk: error while loading shared libraries: LibX11.so.6: Cannot open shared object file: No such file or directory"

Dit zal vast wel iets te maken hebben met waarom die eth0 niet werkend wordt denk ik? ik heb al ff gegoogle'd, maar dan kom ik bij freebsd e.d. uit, en niets over Gentoo of vmware jammergenoeg?

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Weet je zeker dat de map /usr/sbin niet bestaat? Als dat zo is, is er wel wat meer stuk...

Dat vmware-toolbox-gtk niet wil starten is logisch, want dat is een grafisch programma, waarvoor je een X-server geinstalleerd moet hebben. Wil je een grafische omgeving, dan wordt het tijd om xorg-x11 te emergen, na het volgende in make.conf geplant te hebben:
VIDEO_CARDS="vmware"
INPUT_DEVICES="keyboard vmmouse"
En een Window Manager of Desktop Environment installeren is dan ook wel handig...
Als je eenmaal netwerk hebt kan je trouwens ook in windows een X-server, zoals Xming, installeren, en je X-progsels hun output daarnaartoe laten sturen(X is netwerk-transparant).

Je kan trouwens beter de workstation-tools installeren door vmware-workstation-tools te emergen.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

Topicstarter
/usr/sbin bestaat wel, maar die lspci bestaat niet.
ik zal even kijken voor vmware-workstation-tools, bedankt :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe vaak moeten we nog zeggen :?

1) om lspci te installeren moet je eerst emerge -av pciutilsgentoolkit doen
2) lspci heb je helemaal niet nodig als je deze link die ik je eerder gaf doorneemt en ziet welke drivers je in je kernel moet bakken :o

Edit: oeps

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 07-02-2008 16:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
pciutils ?

0.0

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Check:
[ Searching for file(s) [b]/usr/sbin/lspci[/] in [b][green]*[/][/]... ]
sys-apps/pciutils-2.2.8 ([b]/usr/sbin/lspci[/])

Verwijderd

Topicstarter
Dat wil ik best doen die emerge -av gentoolkit, alleen dan moet die eerst wel files gaan downloaden..
En omdat ik geen internetconnectie kan maken doordat die eth0 niet gevonden kan worden, gaat dat downloaden natuurlijk niet lukken.
Verder die wiki ligt plat gisteren en op dit moment, dus kan ik ff niet kijken op het moment.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Osiris schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 01:51:
Check:
[ Searching for file(s) [b]/usr/sbin/lspci[/] in [b][green]*[/][/]... ]
sys-apps/pciutils-2.2.8 ([b]/usr/sbin/lspci[/])
offtopic:
8) Soms laat m'n geheugen me niet in de steek :)
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:14:
Dat wil ik best doen die emerge -av gentoolkit, alleen dan moet die eerst wel files gaan downloaden..
En omdat ik geen internetconnectie kan maken doordat die eth0 niet gevonden kan worden, gaat dat downloaden natuurlijk niet lukken.
Verder die wiki ligt plat gisteren en op dit moment, dus kan ik ff niet kijken op het moment.
Je kunt die distfiles ook downloaden en via andere manieren (USB-stick bijvoorbeeld) op je VM krijgen. Nog veel makkelijker is het om een live cd ISO (Gentoo minimal als aanrader natuurlijk) in VMware te gooien en dan lspci te runnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 07-02-2008 13:39 . Reden: zomg ]

0.0

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:14:
Wat dacht je van mijn punt twee eens te lezen en gewoon de twee drivers die ik noemde in je kernel te bakken, vanaf de sources die je al hebt?

Oslik blyat! Oslik!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

dion_b schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:16:
Wat dacht je van mijn punt twee eens te lezen
offtopic:
De wiki was down (gentoo-portage (dus) ook), zoals yannickb al aangaf. Nu is hij ook nog niet echt fris te noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 07-02-2008 16:35 ]

0.0

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om mezelf van een paar posts eerder te citeren:
Waarbij als je die link zou lezen die ik eerder gaf je zou weten dat je ofwel een AMD PCNet32 danwel een Intel e1000 driver moeten kiezen, afhankelijk van je versie VMware. In geval van twijfel kan het weinig kwaad beide mee te bakken - al zit je de boel dan wel te bloaten, wat de voordelen van Gentoo nogal tegenwerkt.
Alle benodigde info staat toch echt in dit topic.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Die AMD PCNet32 is al als module geplaatst, Die Intel e1000 kan ik niet in de lijst vinden.

Ik heb even gekeken wat er gebruikt werd gemaakt toen ik via de livecd wel een internetconnectie had:
Eth0 Advanced Micro Devices[AMD] 79c970 [PCNet32 LANCE]

Dus nogal raar eigenlijk? Die AMD PCNET32 heb ik al als module staan(En make gedaan..), en toch geen eth0.
Die AMD PCnet32 heb ik als module gezet in 'Device Drivers->Network Device Support->Ethernet(10 OR 100 MBIT)' en daar dan de 'AMD PCnet32 PCI Support' en ook de AMD 8111(New PCI Lance) support

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 18:29 ]

• Osiris
  • Niet online
En wat zegt `lsmod`? En wat gebeurt er als je `modprobe naam-van-die-pcnet32-module` intikt? En wat zegt `dmesg | grep eth0`?

Verwijderd

Topicstarter
lsmod zegt:
ModuleSizeUsed by
Vmmemct1125080

met die modprobe kreeg ik telkens niks, dus heb ik maar modprobe -l gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/07/img/6nj6oy1kaxojaua5q3m68gy53.jpg

En met dmesg | grep eth0 krijg ik niks, leeg.

• Osiris
  • Niet online
Als dat alles is, dan heb je dus niet die PCnet32-module gecompiled. Hij staat d'r immers niet tussen :+

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, dat is alles.
Dit heb ik gedaan voor die module te kiezen:
-cd /usr/src/linux
-make menuconfig
-dan naar 'Device Drivers->Network Device Support->Ethernet(10 OR 100 MBIT)' gegaan, en daar dan de 'AMD PCnet32 PCI Support' een M gezet.
-Dan gekozen voor 'exit', waarna werd gevraagd voor die configuratie te saven, yes.
-make all

En aan het einde van de make all blaat die die laat zien krijg je te zien dat die module is toegevoegd,
wat die dus blijkbaar niet goed doet omdat die d'r niet bijstaat?

• Osiris
  • Niet online
Is de kernel die je compiled wel de kernel die je ook daadwerkelijk draait?

Dus komen `uname -r` en `ls -l /usr/src/linux` wel overeen qua versie?

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/07/img/h8bpi4f6xp5wrp1nwx0eemq8j.jpg

Zoals je ziet word de module wel geplaatst, maar als ik daarna met modprobe het lijstje oproep, krijg ik niks.
Die drivers/net/pcnet32.* wordt geplaatst in /usr/src/linux/drivers/net/pcnet32.* dan als ik die make menuconfig aanroep, en niet in de /lib/modules/ waar wel die anderen staan?

Kan ik dat pcnet32.ko gewoon ook kopieren naar die /lib/..... map, en komt die dan ook in de modprobe lijst? of dan moet er zeker meer gebeuren?

Verder dat laatste wat je zei, heb ik uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/07/img/lrhp7mjeklx1aemanpfy6svcb.jpg

Die snapte ik niet helemaal, want een ls die laat toch geen versienr zien, alleen de files in de directory?

• Osiris
  • Niet online
Goed lezen, ik zei niet `ls /usr/src/linux/`, maar `ls -l /usr/src/linux`. Zie je de verschillen? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 07-02-2008 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry :'( foutje, dit krijg ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/07/img/t9r6owzm7p24npqglta14jdf2.jpg

Het nr is hetzelfde 2.26.26-gentoo-r6, Alleen bij die eerste, daar staat er nog wel 'linux-' voor, maakt dat misschien het verschil uit? of hoort dit(m'n hostname is 'linux')

• Osiris
  • Niet online
Nee, da's prima. Dan zou je module toch echt in /lib/modules/2.6.23-gentoo-r6/kernel/drivers/net/ terecht moeten komen.

Maar je zegt dat je pcnet32.ko nu al handmatig hebt gekopieert? Wat doet `modprobe pcnet32` nu dan? En daarna: wat voor leuks staat er vervolgens onderaan in `dmesg`?

Verwijderd

Topicstarter
modprobe pcnet32 die doet niks, die is volledig leeg,
verder in modprobe -l is niks toegevoegd.

En verder in dmesg onderaan staat niks leuks met betrekking tot eth0 of de pcnet32 module,
Alleen 4 regels voor het einde staat 'vmmemct1: module license `unspecified` taints kernel', alleen mij lijkt dat dat er niets mee te maken heeft?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:59:
modprobe pcnet32 die doet niks, die is volledig leeg,
Da's goed, modprobe output alleen maar wat als dr iets mis gaat. Dus nu zou die module zichtbaar moeten zijn bij `lsmod` (bovenaan).
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:59:
En verder in dmesg onderaan staat niks leuks met betrekking tot eth0 of de pcnet32 module,
Alleen 4 regels voor het einde staat 'vmmemct1: module license `unspecified` taints kernel', alleen mij lijkt dat dat er niets mee te maken heeft?
Hij zou toch wel wat moeten blaten over die kernelmodule lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
vmmemct1: Started kernel thread pid=5215
staat 2 regels onder die module license blaat

Verder is bij lsmod niks nieuws bijgekomen, alleen nogsteeds Vmmemct1

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 18:23:
Die AMD PCNet32 is al als module geplaatst, Die Intel e1000 kan ik niet in de lijst vinden.
Device Drivers ---> Network device support ---> Ethernet (1000 Mbit) ---> Intel (R) PRO/1000 Gigabit Ethernet support (NEW)

(als je op H drukt voor help zie je dat het een e1000 module aanmaakt). Maar goed, als ik hieronder lees zou het met de PCNet32 moeten werken.
Ik heb even gekeken wat er gebruikt werd gemaakt toen ik via de livecd wel een internetconnectie had:
Eth0 Advanced Micro Devices[AMD] 79c970 [PCNet32 LANCE]

Dus nogal raar eigenlijk? Die AMD PCNET32 heb ik al als module staan(En make gedaan..), en toch geen eth0.
Die AMD PCnet32 heb ik als module gezet in 'Device Drivers->Network Device Support->Ethernet(10 OR 100 MBIT)' en daar dan de 'AMD PCnet32 PCI Support' en ook de AMD 8111(New PCI Lance) support
Is het niet een idee om hem gewoon hard in de kernel te bakken (dus met een * ipv een M in make menuconfig)? Dan heb je geen gehannes met laden van modules. Als er dan geen eth0 is kun je gewoon in dmesg greppen naar wat er gebeurt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok :) Ik ben vooruit gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/10/img/2g05qnygg5jl9x7tqhsy543yp.jpg

Alleen nu heb ik SIOCSIFFLAGS:Invalid argument -errors, op google kom ik wel een heleboel tegen, maar niet echt volgensmij wat van toepassing is op mij.
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

Ik heb die pcnet32 trouwens als module dan toch nog gedaan, en ingevoerd in etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 zodat die bij het opstarten word geladen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 19:17 ]

Pagina: 1