• DigiBeuk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-02 06:47
Heb me al suf gezocht op internet en tweakers over deze vraag. Mogelijk is het antwoord heel simpel maar antwoord is belangrijk voor me ivm installatie Xen.

Volgende is mijn probleem:
Ik wil voor een nieuwe server Xen gaan installeren, Ubuntu als host en daarop meerdere VMs plaatsen met mogelijk Ubuntu of andere Os-en. Dit wordt een webserver. Deze webserver heeft als ip. :xxx.xxx.xxx.xxx.
Zoals ik begrijp geef je een VM ook een IP nummer zoals 192.168.1.100. Op de VM draait dan een web/mail/etc server.

Echter hoe spreek ik dan deze VM aan via internet, gaat dit via het ip nummer van de server? Of moet ik ervoor zorgen dat de ip adressen van de VM's ook bereikbaar zijn via internet?

BVD

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Indien je een reeks aan publieke ip-adressen hebt kan je een VM gewoon een ander publiek-ipadres geven. Op deze manier is die direct vanaf het internet te bereiken.

Indien je maar 1 publiek ip-adres hebt (of in iedergeval niets meer vrij hebt) dan zal je een port-forward op je host moeten doen naar de VM.

Mistakes are proof that you are trying...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Let er ook op, dat je de juiste netwerkinstellingen maakt. NAT zal niet gaan werken als je van buitenaf je VM wilt benaderen. Je moet dus gaan bridgen. Je voegt in de bridge je netwerkkaart toe die je fysiek hebt waarmee je het internet op gaat. Verder voeg je alle virtuele netwerkadapters toe aan deze bridge (tap0, tap1, enz). In je VM stel je een adres in dat in dezelfde range ligt als je fysieke netwerkkaart. Dus zoals je al als voorbeeld gaf, je fysieke zou bijvoorbeeld 192.168.1.100 zijn, dan worden je VMs 192.168.1.x, met als gateway en dns hetzelfde als je fysieke kaart (192.168.1.1 als dat je router is). Dan moet je poorten gaan forwarden die naar het adres van je VM verwijzen. Poort 8080 bijvoorbeeld zou je kunnen verwijzen naar 192.168.1.101 (eerste VM) en zo verder.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DigiBeuk
Dank voor de reacties ik ben zo weer wat verder gekomen.

Mijn overpeinzingen:
-ik heb nog een publieke ip (totaal 2) als ik die aan een VM verbind ben ik dan klaar of moet ik alsnog met de bridge aan de slag?
-Ook vond ik dit:
when xend starts up, it runs the network-bridge script, which:
- creates a new bridge named "xenbr0"
- "real" ethernet interface eth0 is brought down
- the IP and MAC addresses of eth0 are copied to
virtual network interface veth0
- real interface eth0 is renamed "peth0"
- virtual interface veth0 is renamed "eth0"
- peth0 and vif0.0 are attached to bridge xenbr0
- the bridge, peth0, eth0 and vif0.0 are brought up
(http://lists.xensource.co...ers/2006-02/msg00030.html)

Daaruit begrijp ik dat ik eigenlijk geen aparte actie hoef te nemen om de bridge in te stellen. Maar dat dit vanzelf gebeurt. En waarom zou een regel als : iptables -A PREROUTING -t nat -p tcp -i eth0 --dport 21 -j DNAT --to 192.168.1.100:21 niet werken als ik wel NAT opzet?

• DigiBeuk
Nog even verder gezocht en ik denk dat hier mijn antwoorden instaan, beschrijft maken van een bridge, maar ook port forwarden. Lijkt me namelijk een betere optie ivm veiligheid, kan ik zelf controleren wat op welke VM plaatsvindt:

http://www.johnandcailin....-xen-your-debian-etch-box

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je kan het beste wel bridging in stellen. Je echte ETH0 hangt aan die bridge en al je virtuele ETH's ook. Let erop dat ETH0 van dom0 ook een virtuele is!

Als je maar een bridge hebt en de default xend.conf gebruikt zal xen verder alles automatisch voor je regelen. Al je virtuele hosts hebben dan een directe verbinding naar buiten toe. Het enige wat je zelf 1 keer instelt is een bridge die je je normale IP geeft en zet ETH0 in die brdige. Zodat xend start detecteert deze dat en routeert het normale IP naar dom0. De interfaces van de domU's worden automatisch aan de bridge toegevoegd.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het ziet er naar uit dat die howto prima moet werken. Wat ik met NAT bedoelde, is dat je bij andere pakketten zoals VMWare een interface kan maken die gebruik maakt van NAT om op internet te komen. De virtualisatie software regelt dan de afhandeling van alle internet aanvragen en niet het OS met de netwerk interfaces.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-02 11:28
Ik zit een beetje met hetzelfde "probleem".

Ik heb een CentOs5 Dom0 en heb een Windows 2003 DomU aangemaakt. De DomU kan verbinding maken met het netwerk/internet. Maar zowel de Dom0 als het gehele netwerk kan de DomU niet bereiken. De DomU heeft een statisch ip, in de juiste range van mijn locale netwerk.

Ik ben pas begonnen met het stoeien met Xen en dus nog niet bepaald een expert. Als ik zo van alles hierover lees komt het er op neer dat ik moet gaan bridgen en kom dan iets tegen dat ik mijn eth0 zelf ergens aan toe zou moeten voegen.

Als ik mijn ifconfig bekijk heb ik een hele lijst interfaces:
eth0, eth1, lo, peth0, tap0, vif0.0, vif0.1, vif7.0, virbr0, xenbr0 en xenbr1.
Het lijkt dus alsof er al bridges zijn, maar ik kan daar geen configuratiescripts van vinden.

In mijn VM config heb ik dit staan:
# Networking
vif = ['type=ioemu, bridge=xenbr0']

Maar deze DomU is niet te bereiken van het netwerk. Ik ben ondertussen de draad een beetje kwijt en er niet genoeg in thuis om alle informatie uit fora en nieuwgroepen toe te passen en het werkend te krijgen.

Wat kan/moet ik doen om een DomU bereikbaar te maken vanuit het netwerk?
Pagina: 1