• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-01 13:13

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik heb een Medion notebook (MD97600) waarvan het moederbord het ineens begaf, is keurig netjes opgehaald door medion en gratis voorzien van een nieuw moederbord.

Toen ik het notebook terugkreeg kwam ik erachter dat ik nergens mijn Wifi kon vinden (die tot voorheen altijd op het moederbord zat), ik ben dus bang dat ze een ander moederbord erin hebben gestopt ZONDER wifi.

Hoe kan ik zien of ik nog Wifi heb?
In de bios zie ik niks staan over Wifi, alleen onboard lan (die enabled is) maar dat is als t goed is voor de UTP. Ook bij netwerk apparaten zie ik alleen mijn standaard utp-lan poort staan.
Als ik de wifi button indruk (die ik moet activeren anders heb ik geen wifi) gebeurd er niks..

Nou kunnen er dus 2 dingen zijn:
- Ik heb geen wifi meer op mn mobo
- Ik kan wifi niet activeren.

Ik heb contact gehad met medion, hun adviseerde mij om alles naar de fabrieksinstellingen terug te zetten.. maar aangezien ik mijn HD een keer geformatteerd heb staan er geen backup-instellingen van medion meer op, dus kan ik em ook niet terug zetten. Als ik em laat repareren moet ik dan 65 euro !!!!! betalen voor iets wat altijd perfect werkte! Het werkte immers pas niet meer NADAT medion er een nieuw moederbord had ingezet omdat die vorige een fabrieksfout bevatte!
Volgens medion rekenen hun altijd 65 euro reparatiekosten als de software is verwijderd (wat belachelijk) of het nou door mijn toedoen is of niet dat er een fout inzit (wat een garantie heb je dan |:( )

Kan iemand mij vertellen hoe ik kan zien of ik Wifi heb onboard? Of hoe ik het eventueel kan activeren als die wifi-button niet meer werkt?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 11:27
Het kan dat je Wifi op een mini pci kaartje zat en dat ze vergeten zijn om deze terug te zetten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:24

lier

MikroTik nerd

Vaak zit op je notebook ook een schakelaar (dus niet de functietoetsen) waarmee je de WiFi adapter kan aan- en uitschakelen. Ik ben echter niet bekend met je notebook, dus weet niet zeker of het voor deze ook geldt.

Zou je anders eens kunnen controleren of in de gebruikershandleiding hier iets over gemeld staat (evt. troubleshooting) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
lier schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:25:
Vaak zit op je notebook ook een schakelaar (dus niet de functietoetsen) waarmee je de WiFi adapter kan aan- en uitschakelen. Ik ben echter niet bekend met je notebook, dus weet niet zeker of het voor deze ook geldt.

Zou je anders eens kunnen controleren of in de gebruikershandleiding hier iets over gemeld staat (evt. troubleshooting) ?
nope zit er niet op, alleen de functie toets

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
m3gA schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:23:
Het kan dat je Wifi op een mini pci kaartje zat en dat ze vergeten zijn om deze terug te zetten.
en dan moet ik 65 euro betalen, dat is toch belachelijk |:(

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 11:27
koekjah schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:26:
[...]

Meestal zit er aan de onderkant een klepje waar het kaartje in hoort te zitten (mits het niet onboard is).. gewoon de helpdesk nog een keer bellen.. helpt meestal als je iemand anders aan de lijn krijgt die misschien wat schappelijker is.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dus in je apparaat beheer staat ook onder netwerk adapters geen wifi adapter?
Dan zou ik Medion gewoon nog een keer bellen om te vragen wat er gebeurd is en hoe ze het op gaan lossen.

Ik werk op een TD in een computerwinkel, als ik soms zie hoe computers terug komen uit RMA's vraag ik me echt af wat voorn stelletje apen die reparaties daar doen.

[ Voor 42% gewijzigd door fsfikke op 04-02-2008 15:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53
Sorry, maar het is onmogelijk dat ze je 65€ laten betalen, omdat zij tijdens de reparatie een onderdeel vergeten terug te plaatsen zijn...
Heb je dit telefonisch al even besproken, dat het daar kan aan liggen?

• lier

lier

MikroTik nerd

koekjah schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:26:
Dat is toch gewoon jouw uitdaging om te zorgen dat dat kostenloos uitgevoerd wordt. Als je zeker bent van je zaak lijkt mij dat geen probleem.

Kan je eventueel bij de winkel waar je hem gekocht hebt aankloppen ?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bel helpdesk meld wat er aan de hand is.

Hun kunnen kijken of hij misschien opnieuw geinstaleerd moet worden of dat hij er neit meer in zit.
Als hij er niet meer inzit en hij zat er wel in dan zal het op hun kosten gemaakt worden.

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als jij eerst Wi-Fi had en nu niet dan hoef jij niet die 65 euro te gaan betalen.
Jij staat volledig in je recht in dit geval.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Tja hun zeggen dat ik geluk heb gehad dat ze de vorige keer geen 65 euro hebben gefactureerd toen mn mobo kapot ging (omdat ik de software toen ook al gedelete had), dat hadden ze niet gezien schijnbaar...

Hij wou me nog een kans geven, als het een hardware fout betreft kost het me niks.. is het een software fout betaal ik 65,-
Vind ik ook nog steeds vreemd aangezien het niet mijn fout is, maar het is al beter dan niets..

Nee onder apparaatbeheer staat niks over WIFI, alleen maar de PCI fast ethernet NIC maar dat is volgesmij de UTP ingang.

Vandaar dat ik ZEKER wil weten dat het geen hardware fout betreft...

(Het was trouwens een ALDI laptop, zal weinig zin hebben om daar verhaal te gaan halen denk ik :P )

[ Voor 7% gewijzigd door koekjah op 04-02-2008 15:37 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

koekjah schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:35:
Hij wou me nog een kans geven, als het een hardware fout betreft kost het me niks.. is het een software fout betaal ik 65,-
Vind ik ook nog steeds vreemd aangezien het niet mijn fout is, maar het is al beter dan niets..
Dan ben je toch klaar !?

Als jij de software wijzigt, dan kan ik me voorstellen dat zij jou iets in rekening brengen.

Heb je in apparaatbeheer nog onbekende devices staan ?

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 04-02-2008 15:40 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tja hun zeggen dat ik geluk heb gehad dat ze de vorige keer geen 65 euro hebben gefactureerd toen mn mobo kapot ging (omdat ik de software toen ook al gedelete had), dat hadden ze niet gezien schijnbaar...

Nee onder apparaatbeheer staat niks over WIFI, alleen maar de PCI fast ethernet NIC maar dat is volgesmij de UTP ingang.

(Het was trouwens een ALDI laptop, zal weinig zin hebben om daar verhaal te gaan halen denk ik :P )
Aan de onderkant van de laptop zitten een paar klepjes ( met 1 of 2 schroeven ) vast. Maak die eens open en kijk of er een mini pci slotje zit met een kaartje er in met 2 kabelsjes er aan vast.
Als dat zo is zit je wifi in je laptop en anders niet.

Maar je hebt de helpdesk al over dit probleem geproken ?

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Als er echt in je apparaat beheer niks staat en in je bios ook niet zou ik toch echt zeggen hardware fout.
Wat je zou kunnen doen is een linux distro live dvd branden en kijken of die wel iets ziet.
Bijvoorbeeld Ubuntu is live te gebruiken.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Wat heeft (gedelete) software nu te maken met de falende hardware? Dat staat er los van lijkt me. Als je garantie hebt op je laptop moeten ze gewoon het moederbord vervangen. Verkeerde moederbord erin gezet is hun fout, waarvoor je vergoeding danwel een nieuwe moederbord MET wifi terug moet krijgen, wat ze ook beweren over missende software.

[ Voor 3% gewijzigd door TerraGuy op 04-02-2008 15:43 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
lier schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:39:
[...]

Dan ben je toch klaar !?

Als jij de software wijzigt, dan kan ik me voorstellen dat zij jou iets in rekening brengen.

Heb je in apparaatbeheer nog onbekende devices staan ?
dat heeft toch niks met mn wifi te maken? sterker nog met die software heb je helemaal niks te maken.. alleen als je wilt backup'en e.d.

• lier

lier

MikroTik nerd

koekjah schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:43:
dat heeft toch niks met mn wifi te maken? sterker nog met die software heb je helemaal niks te maken.. alleen als je wilt backup'en e.d.
Elk apparaat heeft toch ook een stukje software nodig om te werken...hoe ver moet je als fabrikant gaan om garantie te bieden ? Ze willen gewoon niet tot de conclusie komen dat het een gebruikersfout is (waardoor zij onnodig kosten moeten maken).

[ Voor 13% gewijzigd door lier op 04-02-2008 15:46 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
lier schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:45:
[...]

Elk apparaat heeft toch ook een stukje software nodig om te werken...hoe ver moet je als fabrikant gaan om garantie te bieden ?
dit heeft toch niks met de software te maken waarop de wifi of iets anders runt? Ik heb alle benodigde software voor mn hardware keurig op een driver disc erbij gekregen, inclusief de wifi software die ik ook al opnieuw geinstalleerd heb.

De software waar medion het over heeft is een klein data bestandje wat alles terug naar fabrieksinstellingen kan zetten, meer niet

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

..en die software brengt de afwezige wifi niet terug. Ze proberen alleen via hun regels de boot af te houden.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• lier

lier

MikroTik nerd

TerraGuy schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:50:
..en die software brengt de afwezige wifi niet terug. Ze proberen alleen via hun regels de boot af te houden.
Mis ik nu iets, of...:
Vrij vertaald (voor mensen die het anders begrijpen) om te controleren of ik het goed begrijp:

"Is het jouw fout dan kost het je 65 euro, is het onze fout dan kost het je niets."

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-01 11:41
Het is vrij simpel: Kijk in apparaatbeheer of daar nog onbekende apparaten staan, of onder netwerk-adapters of de netwerk-adapter is uitgeschakeld(zie je hem nl ook niet in netwerkverbindingen).
Als er geen onbekende apparaten zijn en de adapter ook niet bij netwerkadapters staat kun je er van uit gaan dat er geen wifi op zit.

Wil je het zeker weten, dan brand je nog een ubuntucd en kijk je na het starten onder apparaatbeheer of daar een verwijzing naar wifi staat.

Als je ontegenzeggelijk ontdekt hebt dat er geen wifi in zit, dan stel je de fabrikant aansparkaelijk voor ondeugdelijk repareren van je laptop. Een reparateur kan nl alleen al voor het ondeugdelijk repareren verantwoordelijk worden gehouden, geef aan dat je akkoord gaat met het onderzoeken van de laptop op basis van eerder genoemde afspraak. Maak foto's van je laptop, als je kunt achterhalen waar je wifi normaal zit(vaak onder een klepje aan de onderzijde) kun je overwegen dit open te maken en daar ook foto's van te maken. Je verliest daar ws wel de garantie mee.

Een fout kan altijd gemaakt worden door een bedrijf, het is dan aan het bedrijf om dat behoorlijk op te lossen.

specs

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Dat is vanuit hun oogpunt ja, hun denken dat het een software fout in 'want ze vergeten de wifi niet zomaar', maar als er wifi inzit moet ik daar gewoon achter kunnen komen, softwarematig...

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
@ Loekie..

werkt dat ook met Knoppix? Heb nog wel een knoppix live cd liggen n.l. maar ben echt totaal niet thuis in linux of whatsoever :p

• Loekie
koekjah schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:07:
@ Loekie..

werkt dat ook met Knoppix? Heb nog wel een knoppix live cd liggen n.l. maar ben echt totaal niet thuis in linux of whatsoever :p
Knoppix zou dat ook moeten kunnen doen:
Open in een terminal: lspci en lsusb, de eerste voor PCI-apparaten, de 2e voor usb. Pak wel de meest recente, dan wordt er meer herkend en krijgen de apparaten een nette, herkenbare naam.

specs

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Op de graphics controller enz na zie ik alleen USB controllers staan, een mobile pci bridge, interface bridge, SATA controller, SMBus controller.

Bij usb niks, alleen bus 1 t/m 5 maar er zit niks op 'aangesloten'

Bij Kwifi manager geeft ie aan: Disabled, unable to autodetect wireless interface

• Loekie
koekjah schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:20:
Op de graphics controller enz na zie ik alleen USB controllers staan, een mobile pci bridge, interface bridge, SATA controller, SMBus controller.

Bij usb niks, alleen bus 1 t/m 5 maar er zit niks op 'aangesloten'

Bij Kwifi manager geeft ie aan: Disabled, unable to autodetect wireless interface
Dan mag je er denk ik vanuit gaan dat er geen wifi inzit, of dat deze niet goed ingestoken is.
Vaak werkt het met een minipci-kaartje, dat is wel eens over het hoofd te zien...
Kijk even of je het klepje zonder verbreken van zegel open kunt schroeven, als er een leeg slot zit en er staat iets bij als wlan, of pci dan zou daar de WIFI-kaart in moeten.
Weet niet of er ergens specifiek verboden wordt de klepjes op te maken, het kan dus betekenen dat dit ten koste van garantie gaat...

Succes!

specs

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Nou net Medion weer gebeld, kreeg een iets aardigere medewerker aan de lijn dan de vorige keer. Deze medewerker ontkent het verhaal en zegt dat ik zoiezo geen 65 euro hoef te betalen (maar deed er wel vaag over). Ook hij zegt als geen 1 systeem hem detecteert dat het waarschijnlijk aan de hardware ligt, ookal kan hij zich dat niet voorstellen.
Laptop wordt opgehaald, ben benieuwd!

Klepje ga ik even openmaken, gaat niet van de garantie af heeft ie mij verzekerd. Het betreft idd een PCI-kaartje volgens de medewerker en er zit niks on-board

[ Voor 17% gewijzigd door koekjah op 04-02-2008 16:42 ]

• Loekie
De gemiddelde laptop heeft het via een mini-pci kaartje, op die manier kunnen modellen met A, B, G, N of een combinatie ervan verkocht worden. Ook kan dan geshopt worden voor de goedkoopste versie...

specs

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
heb even gekeken, ik zie idd niks zitten... maar ook geen vrije PCI ruimte meer.....

Verwijderd

koekjah schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:41:
Nou net Medion weer gebeld, kreeg een iets aardigere medewerker aan de lijn dan de vorige keer. Deze medewerker ontkent het verhaal en zegt dat ik zoiezo geen 65 euro hoef te betalen (maar deed er wel vaag over). Ook hij zegt als geen 1 systeem hem detecteert dat het waarschijnlijk aan de hardware ligt, ookal kan hij zich dat niet voorstellen.
Laptop wordt opgehaald, ben benieuwd!

Klepje ga ik even openmaken, gaat niet van de garantie af heeft ie mij verzekerd. Het betreft idd een PCI-kaartje volgens de medewerker en er zit niks on-board
Kans is groot dat de mini-PCI-opening onder hetzelfde klepje zit als de uibreidings-sleuf voor RAM. Meestal zitten er aan het mini-PCI-kaartje 2 kleine draadjes vast, de antenne. Kan me voorstellen dat het eens voorkomt dat men bij de assemblage vergeet om het kaartje terug te plaatsen. Het zit meestal aan de onderkant van het moederbord en daar hoef je doorgaans niet zo heel veel aan te doen. Meeste laptops hebben standaard maar 1 geheugenmodule aan boord en die zit meestal aan de bovenkant van het moederbord, zodat de klant zelf vrij eenvoudig extra RAM kan plaatsen in de sleuf aan de onderkant van het moederbord.

Kwestie van een assembleur die zijn procedure kennelijk niet goed gevolgd heeft en een stapje heeft overgeslagen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-01 14:09
Kun je ook niet zo'n op een bon oid die meegegeven wordt wanneer ze hem afleveren (Was bij mijn medion desktop md8800 wel toen hij alle 2 de keren terug kwam, mobo kaduuk en 4 weken later graka). Daar zie je vaak op wat het type mobo is en wat er vervangen is en wat ze getest hebben. Ik heb die bestanden ook gewoon verwijderd (vond de indeling van de hd beetje onzinvol 6 gb voor recover bestanden waar ik TOEN het nut niet van inzag:P). Dat ze geld gaan vragen vind ik echt belachelijk. Het zijn maar bestandjes, ze hadden ze bij mij na de graka herstel er opnieuw op gezet. Bestanden werken 99/100 keer niet eens pc bleef maar rebooten tijdens fabrieksherstel met die bestanden. Ik zou gewoon boos klinken aan de telefoon en geen genoegen nemen met waardeloze opmerkingen zoals o.a die 65 euro. HUN maken de fout, als jij er over heen zou kijken oke, dan kan ik me voorstellen dat ze 3 tientjes aan vervoer rekenen ofzo (meestal lopen ze samen met je de pc door om te kijken of je het software matig niet terug kan vinden voordat ze hem ophalen). Mijn ervaring met medion is dusdanig slecht dat ik gewoon nooit meer iets bij hun koop. Altijd gezeur met die supermarkt pc's.. Maargoed ik dwaal af.

één is geen, twee is één

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT -> CSL
Ik snap de heisa niet zo eerlijk gezegd, en met veel roepen in dit topic krijg je ook geen WiFi.
Controlleer je BIOS, controleer de laptop fysiek op de aan- of ofwezigheid van het kaartje, installeer windows schoon opnieuw, start op met een recente Linux Live CD, start op met een DOS CD met een hardware scanner, etc.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Loekie
Koffie schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 08:11:
Move NT -> CSL
Ik snap de heisa niet zo eerlijk gezegd, en met veel roepen in dit topic krijg je ook geen WiFi.
Controlleer je BIOS, controleer de laptop fysiek op de aan- of ofwezigheid van het kaartje, installeer windows schoon opnieuw, start op met een recente Linux Live CD, start op met een DOS CD met een hardware scanner, etc.
Is al gedaan en Koekjah heeft contact met Medion gehad en deze gaat de laptop onderzoeken en wifi repareren.

specs

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Loekie schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 09:07:
[...]

Is al gedaan en Koekjah heeft contact met Medion gehad en deze gaat de laptop onderzoeken en wifi repareren.
Precies, ff doorlezen :+
Ben wel benieuwd of ik nu een factuur krijg of niet.. maargoed dat zien we tegen die tijd wel, bedankt alvast en ik zal het nog wel even laten weten :*)

offtopic:
Dit is mn 2e slechte ervaring met medion en ook ik zal daar niks meer kopen |:(

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-01 21:07

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Is het software, ga je inderdaad een factuur krijgen.

Software-fout houd in dat je het zelf op had kunnen lossen. Dáárom wordt er ook zo op gehamert om dat eerst te doen. Blijkt namelijk dat de software de oorzaak was en hij is toch bij Medion aangekomen, moeten de kosten voor het ophalen/brengen/nakijken toch ergens vandaan komen natuurlijk, juist omdat het door jezelf (evt. met hulp van de helpdesk) opgelost had kunnen zijn. In mijn ogen is daar niets oneerlijks aan.

Is het daadwerkelijk de hardware, is er overigens niets aan het handje ;)
Pagina: 1