Toon posts:

Maxtor drive blijft in PIO mode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai, Ik heb een probleem met een harddisk dat op PIOmode blijft steken. Terwijl het een U-DMA6 hd is.
Volgens andere topics zit ik goed (platte 80-kabel, bios settings, hd als enige en ook als master op 1 poort)
Ik las wat dingen op internet en kwam wat dingetjes tegen die ik niet helemaal begrijp, en wilde graag verificatie in het nederlands.

Met winXP, Als je hd 6crc fouten maakt schakelt windows de hd terug naar PIOmode ipv U-DMA
Maar als bv. je cd rom 6crc fouten maakt kan dat je hd beinvloeden (?) en zodanig ook je hd terug schakelen van UDMA naar PIO?

Het is een Maxtor Harddrive en ik kan de SMART utilty gebruiken. Er staat wel data op.
Kan dat kwaad als ik dan SMART draai?

Is PIO mode (ondanks traag as hell) zekerder/safer met kopieren tussen schijven dan UDMA?

Mijn moederbord is socketA met een SIS741 chipset. heb de latest bios p2.80
Heeft deze nog bekende issues met Maxtor drives?

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ik lees dat als je HD van UDMA naar PIOmode schakelt, en dat kwam door de kabel en je vervangt dit,
schakelt ie niet automatisch terug van PIO naar UDMA?

Oooo boy.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Als een hd van udma naar pio overschakelt kan dit meerdere oorzaken hebben.
HD is niet helemaal lekker meer (draai eens een smart test, dit kan geen kwaad voor je data)
Kabel is niet helemaal lekker meer (andere kabel gebruiken).
De ide drivers zijn niet helemaal oke (komt vaak voor -> drivers updaten).

Begin dus eens met de makkelijke dingen: smart test en ide drivers updaten.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Meest makkelijke om mee te beginnen is simpelweg je IDE controller te verwijderen en te rebooten. Werkt in 95% van de gevallen :P

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Als je een PIO-apparaat hebt hangen in serie met je UDMA schijf pakt hij de PIO-mode voor je hdd.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wat ik weet van de SMART Utility is dat hij eerst je harde schijf formatteert en dan tests gaat runnen. Dus ik zou dat nog even achterwege laten ;)

Ik zou eerst wat met Masterminds tip doen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Dark Blue schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:02:
Wat ik weet van de SMART Utility is dat hij eerst je harde schijf formatteert en dan tests gaat runnen. Dus ik zou dat nog even achterwege laten ;)
Gare test-tool levert maxtor dan.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

job schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:36:
[...]
Gare test-tool levert maxtor dan.
Daar is niks gaars aan. Hij test je harddisk ongeveer zoals memtester werkt: alles leeghalen en er dan random data naar toe schrijven en dat verifyen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Dark Blue schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:02:

Ik zou eerst wat met Masterminds tip doen.
volgens mij is de bios smart util wat de TS hier zegt alleen maar de waarschuwing die je systeem geeft als je schijf aan het stuk gaan is. deze kan je aan of uit zetten.

Deze formatteert echt niet je schijf ;)
anders zou je hdd bij elke reboot geformatteerd worden en dat doet ie hier toch niet met smart enabled.

Tenzij de TS een andere smart utility bedoelt dan heb ik niks gezegd :+

[ Voor 5% gewijzigd door Hubert op 04-02-2008 21:58 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:43

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik geloof dat er een beetje verwarring is wat betreft SMART: dit is een functie van de harde schijf om tijdens runtime (oftewel zonder dat je vanuit een speciaal OS moet opstarten of iets dergelijks) uit te lezen hoe bepaalde aspecten van de harde schijf zijn. Dit zijn o.a. de temperatuur en het aantal keer dat er een 'sector reallocation' is geweest.

Zeer veel programma's kunnen SMART uitlezen, waaronder HDTune en SpeedFan. Let dus op: dit is compleet veilig en heeft geen effect voor de schijf, het is slechts een lijstje met waardes die de schijf levert aan je programma.

Ook een diagnostische tool (tegenwoordig bij Maxtor het van Seagate afkomstige Seatools) is in principe veilig, maar je kan je schijf z'n laatste adem laten uitblazen omdat zo'n programma de schijf intensief gaat benchmarken. Als de schijf dan al aan z'n eind is dan is het misschien genoeg om hem niet meer te laten werken. Vandaar dat ze altijd met waarschuwingen komen dat je eerst backups moet maken, wat je sowieso al moet doen als je harde schijf raar doet.

Verder doet een diagnostische tool niets dan na het benchmarken (om te zien of alle onderdelen 'normaal' werken) alle sectoren opvragen en dus van al het gebruikte schijfoppervlak checken of dat in orde is. Niks data weggooien etcetera.

Waar Dark Blue *denk ik* naar verwijst is een Low Level format. Dit is een laatste redmiddel om een schijf weer bad sector vrij te maken, namelijk door elke sector te overschrijven met 0-data zodat de schijf weer is alsof hij uit de fabriek kwam. Dit kunnen sommige diagnostische tools ook dus pas natuurlijk wel op dat je niet daarvoor kiest (al waarschuwen ze wel 3x natuurlijk).

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hubert schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:57:
[...]

volgens mij is de bios smart util wat de TS hier zegt alleen maar de waarschuwing die je systeem geeft als je schijf aan het stuk gaan is. deze kan je aan of uit zetten.

Deze formatteert echt niet je schijf ;)
anders zou je hdd bij elke reboot geformatteerd worden en dat doet ie hier toch niet met smart enabled.

Tenzij de TS een andere smart utility bedoelt dan heb ik niks gezegd :+
Ja, dat was voor mij ook even verwarrend. Ik dacht dat ze het over Powermax had, dat is echt een utility om je schijf te testen als hij rare dingen doet. Maargoed :P

Nee, SMART formatteert niet bij elke opstart je harde schijf. Powermax dus wel.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

Exorcist schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:43:
Meest makkelijke om mee te beginnen is simpelweg je IDE controller te verwijderen en te rebooten. Werkt in 95% van de gevallen :P
Dit is idd de standaardroutine, daarna met HDTune of SpeedFan de SMART-gegevens uitlezen.

[ Voor 31% gewijzigd door rapture op 05-02-2008 17:21 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:43

The Third Man

The Third Jellyfish

Dark Blue schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 17:17:
Nee, SMART formatteert niet bij elke opstart je harde schijf. Powermax dus wel.
Dan heb je iets raars met Powermax gedaan want ik heb met dat programma ook tig Maxtors gecontroleerd zonder dat er iets met de data gebeurde...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Installeer sowieso de SIS IDE driver en kijk eens wat het tooltje daarvan aangeeft.

Daarnaast, hoe heet de controller naast je primaire en secundaire kanaal in apparaatbeheer? Standaard dual channel IDE controller? Dat is niet goed, dan willen je kanalen niet hoger dan PIO idd. Deze hoort bij jouw chipset hoogstwaarschijnlijk SIS 5513 te heten (misschien pas na installeren IDE driver van SIS site) Onlangs heb ik namelijk een systeem met een SIS 741 welke eerst op een IDE drive draaide geghost naar een SATA schijf en hierbij heb ik uit voorzorg eerst alle IDE meuk op standaard IDE controller gezet. Nadat ik opstartte van de SATA schijf moest ik die ene controller waar ik net op doelde forceren naar een SIS 5513 controller, zoals hij helemaal in het begin stond. Dit detecteren deed hij na verwijderen en rebooten niet zelf.

Overigens is SIS qua IDE compatibiliteit (en performance) naar mijn ervaring prima.

[ Voor 87% gewijzigd door smvs op 05-02-2008 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
@smvs:

Ik denk "SiS PCI IDE Controller" staat onder Primary and Secondary in mijn lijst.
Hoe update je de IDE drivers? Ik heb de meest recente bios voor mijn moederbord.
(Asrock K7s41gx)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 02:01:
@smvs:

Ik denk "SiS PCI IDE Controller" staat onder Primary and Secondary in mijn lijst.
Hoe update je de IDE drivers? Ik heb de meest recente bios voor mijn moederbord.
(Asrock K7s41gx)
http://www.sis.com/download/ en installeren via installer. (ide 204a)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Lekkere Kwal schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:29:
[...]
Dan heb je iets raars met Powermax gedaan want ik heb met dat programma ook tig Maxtors gecontroleerd zonder dat er iets met de data gebeurde...
Alle keren dat ik Powermax heb gebruikt wilde hij bij mij eerst formatteren. Daar was geen ontkomen aan. Misschien ligt het aan de versie?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Seatools gedraaid. Was "data safe" stond in de beschrijving.
Welnu komt mijn Maxtor schijfje goed door de Long Selftest heen waarbij elke sector werd gelezen.
Mijn harddisk blijft echter nogsteeds in PIOmode lopen. Wat kan ik nu het beste doen.

De driver onder hardware/devices/IDE controllers deinstalleren of updaten?
Of moest ik nou de driver onder hardware/devices/diskdrives deintsalleren cq updaten?

Het gaat om de schijf waar windows van Boot.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 23:07 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In de lijst met hardware het betreffende IDE kanaal verwijderen en daarna opnieuw opstarten, bij het opnieuw installeren zal windows proberen om de DMA modus te pakken. PIO wordt pas weer ingeschakeld als er teveel fouten optreden.

Bovenstaande heeft bij mij meestal gewerkt na een brakke kabel, ik heb echter ook een 60GB Maxtor schijf gehad die enkel nog op PIO wou werken.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Maar de IDE kanaal die ik moet deinstalleren daar staat de schijf met windows-xp op..
Dat geeft geen problemen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 23:31 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nee, geen enkel probleem. Gewoon het kanaal verwijderen in apparaatbeeer en windows opnieuw opstarten.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan! Hij draait weer in UDMA6, nu even aankijken of het zo blijft.
Hopelijk stottert mij winamp niet meer Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a158/alcappuccino/static8.gif

Alles draait tres smoove. Maare.. waar is nou eigenlijk een miniport driver goed voor?
Ik heb een SiS chipset, maar geen miniport driver geinstalleerd.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat zoeken we op: clickety

Zou ik wel installeren, heeft te maken met netwerkfunctionaliteit. Deze zit normaalgesproken bij de standaard drivers voor je chipset.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1