nieuwe laptop verbinden aan wireless

Pagina: 1
Acties:

• Zwier10
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05-2022
Hallo,
wij hebben een linksys router type WRT54G versie 2. waaraan 2 computers zijn verbonden en 2 laptops. nou hebben we een nieuwe laptop gekocht en deze willen we verbinden met draadloos internet alleen dit doet het niet.
ik vraag me af of ik hem nu moet resetten? (want 1 bestaande laptop gaat weg dus die hoeft niet meer verbonden te zijn) maar dan gaat wel alle beveiliging verloren? en wij hebben hem hiervoor niet zelf beveiligd dus geen idee hoe het moet, heeft iemand misschien tips?

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03 15:01
Je kan afhankelijk van je beveiliging gewoon de nieuwe computer aan toevoegen.
Probeer eerst naar nieuwe verbindingen te zoeken -> klik de verbinding aan -> Vul de wachtwoord of iets dergelijks in.. en je hebt verbinding.

• Zwier10
ja hij vind het netwerk van ons ookwel maar als ik hem dan wil verbinden zegtie dat er geen verbinding gemaakt kan worden, ik krijg nog geen veld waar ik een wachwoord in moet vullen ofzo.
en als ik dan op problemen oplossen klik, herkent hij het probleem niet,
maar ik dacht dat dat kwam doordat er maar 4 computers aan het netwerk verbonden kunnen worden, of is dat niet zo?

• Gerrit88
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-03 22:40
Mogelijk een MAC filter ingesteld? Dan zal je toch de configuratie van de router aan moeten passen. Er kunnen zoiezo wel meer dan 4 clients tegelijk verbonden zijn met de router. Ik denk dat het verstandig is je even te verdiepen in de werking en configuratie van je router.

Succes

Verwijderd

Geef is precies door welke foutmelding je krijgt als je probeert te connecten?

Zijn de andere twee laptops ook draadloos verbonden? En met welk encryptie?(Wep / WPA)
Heb je de drivers van je draadloze netwerkkaart al voorzien van de nieuwste drivers?

• Zwier10
die andere twee laptops hebben zo'n kaartje/antenne ook van linksys er in zitten, en in de nieuwe laptop zit het in, want ik heb het net bij iemand anders thuis geprobeerd(ander netwerk) en daar lukte het wel.
en het is WEP

en als ik klik op verbinding maken krijg ik eerst zo'n groen balkje met verbinding maken en dan staat er: Er kan geen verbinding met ... worden gemaakt
dan heb je twee opties
1 probleem vast stellen (als je daar op klikt dan staat er: het maken van een draadloze verbing is vanwege onbekende reden mislukt)
2 verbinding met ander netwerk maken

ik krijg het zo dus echt niet voor elkaar, dus misschien is resetten de enige optie?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-03 10:22

TommyGun

Stik er maar in!

Zoals eerder gezegd; MAC filter op je router ingesteld?

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 04-02-2008 16:02 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Zwier10
:$ wat is dat, en hoe kan ik dat zien?

[ Voor 47% gewijzigd door Zwier10 op 04-02-2008 16:07 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-03 10:22

TommyGun

Stik er maar in!

ftp://ftp.linksys.com/pdf/wrt54g_ug.pdf

Zou je even moeten doornemen, maar jouw router heeft die optie wel dus waarschijnlijk heb je dat aangezet. (Is een Security setting)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Gerrit88
Voor uitleg over MAC zie: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=MAC+filter&meta=
MAC is dus een uniek ID van je netwerkkaart, in je router kan ingesteld worden welke MAC adressen toegang hebben. Als dit ingeschakeld is zal je dus het MAC-adres van je nieuwe laptop toe moeten voegen in de configuratiepagina van de router.

Je MAC adres achterhaal je door:
-start-uitvoeren-cmd-ipconfig/all
Bij wireless adaptor oid staat je mac adres. Op een van de pc's die bekabeld is aangesloten voer je ook de ipconfig uit. Zoek het ipadres op wat bij default gateway stata. Voer dit ipadres in de adresbalk van je browser. Je komt nu op de loginpagina van je router. Hiervoor zal je dus wel login/password moeten hebben.

Als je ingelogd ben kan je ergens bij wireless en security oid je mac filter settings zien en aanpassen.

EDIT: was niet snel genoeg ;)

• Zwier10
ja nou iemand anders (van zo'n bedrijfje) heeft het destijds allemaal ingesteld, dus waarschijnlijk zal hij dat er dan ookwel ophebben gezet.
ligt het misschien daaraan dan?

• Gerrit88
Daar kan het zeker aan liggen, heb je het password van de router wel dan? Dan kan je het in elk geval even nakijken.

• Zwier10
ok nou ik probeer nu dus
uitvoeren en dan : cmd-ipconfig/all
en dan zegtie dat die het bestand niet kan vinden :S

• Gerrit88
In het uitvoeren schermpje voer je cmd in. Dan enter in de dos promt die je dan krijgt vul je ipconfig/all in.

Sorry, beetje onduidelijk opgeschreven :(

[ Voor 3% gewijzigd door Gerrit88 op 04-02-2008 16:24 ]

Verwijderd

Vraag eea eens na bij degene die je thuisnetwerk heeft ingesteld, ook ik denk dat MAC adress filtering aanstaat. Dit betekent dat alleen door jou geselecteerde Wireless kaartjes van jouw verbinding gebruik mogen maken en aangezien je een nieuwe kaart (laptop) hebt, zul je die eesrt op moeten geven.

Dat doe je door in te loggen op je Wireless router, dit doe je door je laptop te verbinden via netwerkkabel en in een browser het adres van je router op te geven (al vermoed ik dat je dit adres ook niet weet). Als je hier je merk/type vermeld, kunnen we je misschien verder helpen, ook al vrees ik alvast voor de user/ww op je router :)

• Zwier10
ok (Y)
dat is gelukt!
nu krijg ik dus een hele waslijst met dingen
moet ik dan hebben: adapter voor draadloos LAN draadloze netwerkverbinding?
daar onder staan dan ook weer een aanal dingen waaronder ook fysiek adres dat is met allemaal getalletjes?
moet ik die hbben?

verder staat er ook nog
- ethernet-adapter LAn-verbinding
- tunneladapter LAn verbinding
- tunneladapter LAn verbinding 2
- tunneladapter LAn verbinding 6

• Gerrit88
Dat je een hele waslijst krijgt kan kloppen:)

Je moet inderdaad de adapter voor draadloos LAN draadloze netwerkverbinding hebben.
Je fysiek adres is inderdaad je MAC-adres. Als je die nu opschrijft en dan via een pc met kabeltje je router configuratie pagina probeert te vinden ben je in elk geval een stapje verder:)

Die andere dingen in de waslijst zijn niet boeiend op dit moment trouwens

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:27:
Vraag eea eens na bij degene die je thuisnetwerk heeft ingesteld, ook ik denk dat MAC adress filtering aanstaat. Dit betekent dat alleen door jou geselecteerde Wireless kaartjes van jouw verbinding gebruik mogen maken en aangezien je een nieuwe kaart (laptop) hebt, zul je die eesrt op moeten geven.

Dat doe je door in te loggen op je Wireless router, dit doe je door je laptop te verbinden via netwerkkabel en in een browser het adres van je router op te geven (al vermoed ik dat je dit adres ook niet weet). Als je hier je merk/type vermeld, kunnen we je misschien verder helpen, ook al vrees ik alvast voor de user/ww op je router :)
en als je daar (wachtwoord) dus niet achter kan komen is een reset de volgende stap..

als degene die de boel heeft geinstalleerd ook MAC filtering heeft aangezet zal ie ook wel een password op admin account hebben gezet (van de router)

\edit
een nieuwe laptop waarbij 2 tunnel adapters staan?? is dat het resultaat van rommelen met verbindingsinstellingen of is het een ge/mis bruikte laptop?

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 04-02-2008 16:37 ]

Strava

• Gerrit88
Prulleman schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:32:
[...]

en als je daar (wachtwoord) dus niet achter kan komen is een reset de volgende stap..

als degene die de boel heeft geinstalleerd ook MAC filtering heeft aangezet zal ie ook wel een password op admin account hebben gezet (van de router)
Het is zoiezo wel handig dat eerst uit te proberen, default password wil best nog wel is werken, ook als het door "zo'n bedrijfje" is aangelegd.

• Zwier10
ja die heb ik geopend ik wist het wachtwoord en inlog naam!!!!
ok en nu dus dat mac adres van m'n nieuwe laptop toevoegen??

• Zwier10
ik heb geen idee wt tunneladapters zijn, maar het is een nieuwe laptop van dell via internet gekocht dus het lijkt me nogal belachelijk als er wat mee gedaan is :@ (of ik heb het zelf gedaan toen ik aan het proberen was??)

• Prulleman
zie manual page 50 en verder (link hierboven)

Strava

• Gerrit88
Heb je kunnen vinden of het MAC-filter uberhaupt ingeschakeld is? Zo ja, voeg het adres van je laptop toe. Zo niet, dan is er dus een ander probleem.

Met de tunneladapters hoef je niets te doen. Lekker laten staan en geloven dat het ergens nuttig voor is. Heeft niets te maken met het probleem dat je niet kan connecten in elk geval.

EDIT: Alweer te langzaam ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gerrit88 op 04-02-2008 16:43 ]

Verwijderd

Ja, het MAC adres van je WLAN kaartje (ook je gewone netwerkkaart heeft namelijk een MACadres en die moeten we niet hebben.

Via uitvoeren cmd ipconfig /all van een aantal posts geleden kun je het MAC adres achterhalen.

• Zwier10
nou als ik kijk onder : adapter voor draadloos LAN draadloze netwerkverbinding:
daat er dus dat fysiek adres en daarna staat er DHCP ingeschakeld: ja
en autom. configuratie ingeschakeld: ja
(dit is bij die nieuwe laptop)

en opp de computer waar ik nu dus op zit, staat ook 2 keer ja bij die dingen, dus dan neem ik aan dat dat MAC adres actief is?

en ik heb dus die site open van linksys en nu moet ik dus dat mac adres toevoegen?? alleen waarop moet ik dan klikken voor ik dat plaatje krijg uit die handleiding?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Daarnaast kan, als de laptop is voorzien van Vista, er ook nog een probleempje zijn met het verbinden via de wizard van Vista. Gebeurt bij mij op de zaak ook regelmatig, dat er een certificaat ofzo gevraagd wordt. Dan moet je handmatig de verbinding instellen, dus SSID (netwerknaam) en het soort beveiliging instellen.

• Gerrit88
Uhh... je zoekt t antwoord op de verkeerde plek, je kan dat controleren in de configuratie pagina van de router.

Aantal pagina's terug kijken in de handleiding mischien? (heb de handleiding niet gelezen btw)

• Gerrit88
Brede P schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:47:
Daarnaast kan, als de laptop is voorzien van Vista, er ook nog een probleempje zijn met het verbinden via de wizard van Vista. Gebeurt bij mij op de zaak ook regelmatig, dat er een certificaat ofzo gevraagd wordt. Dan moet je handmatig de verbinding instellen, dus SSID (netwerknaam) en het soort beveiliging instellen.
Gezien de TS start -uitvoeren kan doen denk ik niet dat het Vista is, daar is dat niet meer op die manier te vinden toch? (ik heb nog weinig ervaring met vista)

Verwijderd

Je MAC adres ziet er als volgt uit:

00-1B-4C-49-68-33

12 karakters lang en hexadecimaal, dus de cijfers 1 tm 0 en A tm F

Ik gok dat je het ergens onder security kunt vinden

• Zwier10
OK ik heb het gevonden : edit mac filter list.
alleen op deze lijst staat al 7 macadressen, van 4 computers.

maar moet ik nu ook 2 adressen toevoegen? want ik heb maar 1 zo'n adres !!

ja ik heb dat mac adres al gevonden
en i heb vista, en dan kan je nog steeds uitvoeren doen (was wel ff zoeken ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door Zwier10 op 04-02-2008 17:07 ]

• Prulleman
Zwier10 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:47:
nou als ik kijk onder : adapter voor draadloos LAN draadloze netwerkverbinding:
daat er dus dat fysiek adres en daarna staat er DHCP ingeschakeld: ja
en autom. configuratie ingeschakeld: ja
(dit is bij die nieuwe laptop)

en opp de computer waar ik nu dus op zit, staat ook 2 keer ja bij die dingen, dus dan neem ik aan dat dat MAC adres actief is?

en ik heb dus die site open van linksys en nu moet ik dus dat mac adres toevoegen?? alleen waarop moet ik dan klikken voor ik dat plaatje krijg uit die handleiding?
MAC filtering zit volgens de manual achter de Advanced Wireless tab

Het eerste verhaal wat je hier typt heb je alleen nodig om het mac adress te achterhalen, op je laptop hoef je als het goed is niet meer te doen als verbinden en de juiste key opgeven

Strava

• Prulleman
Zwier10 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 17:05:
OK ik heb het gevonden : edit mac filter list.
alleen op deze lijst staat al 7 macadressen, van 4 computers.

maar moet ik nu ook 2 adressen toevoegen? want ik heb maar 1 zo'n adres !!

ja ik heb dat mac adres al gevonden
en i heb vista, en dan kan je nog steeds uitvoeren doen (was wel ff zoeken ;) )
nee, 1tje is genoeg, misschien dat de buren zichzelf hebben toegevoegd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 04-02-2008 17:08 ]

Strava

• Zwier10
ja!!!!!!!!!1
ik heb nu verbinding alleen met beperkte toegang :@
komt dat misschien doordat ik 1 mac adres heb toegevoegd???? (ik weet het ook niet haha)

• Prulleman
beperkte toegang wil meestal zeggen dat er iets mis is gegaan met het uitdelen van een IP adres, kijken nog eens bij ipconfig welk ip er is uitgedeeld?

Dit zou iets moeten zijn van 192.168.1.xxx. als hier iets anders staat kan je proberen een repair uit te voeren (rechts klikken op je wireless icoontje in je systray)

In het ergste geval hebben ze als "beveiliging" DHCP uitgeschakeld, dan zou je zelf een fixed IP moeten kiezen in de juiste range.
Dit zou je ook ergens op "site" moeten kunnen vinden

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 04-02-2008 17:15 ]

Strava

Verwijderd

Wat is beperkte toegang?

Het is voldoende om alleen het MAC adres van je WLAN in te vullen.

• Zwier10
ehmm als ik daar kijk zie ik bijvoorbeeld bi
windows IP-configuratie
ip-routering ingeschakeld: nee

is dat het?

Verwijderd

IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.200.21.199
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.200.20.250

Het gaat om dit gedeelte, alleen staan er bij jou andere waardes

• Zwier10
ok ja
nou bij ipadres staan waardes
bij subnetmasker ook
maar bij standaardgateway staat niks....

• Gerrit88
doe is ipconfig/release
en daarna
ipconfig/renew

• Zwier10
ok gedaan bij die release zegtie u hebt niet de benodigde bevoegdheden voor deze bewerking.
en daarna bij die renew staat er
windows ip-configuratie

meer niet

Verwijderd

Even algemene info:
Hoop dat je beseft dat er 2 netwerkkaarten in je laptop zitten, Wireless en 'Normaal'.
Beiden geven een IP-adres, maar jij bent alleen bezig met het WLAN gedeelte

Ga nu afhaken, Vista is niets voor mij ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 17:28 ]

• Zwier10
ow hij zegt nu daaronder

Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: draadloze netwerkverbinding.
kan geen contact met de DHCP server maken. aanvraag is verlopen
er kan geen enkele berwerking op LAN-verbinding worden uitgevoerd als het medium ervan niet is aangesloten.

• Zwier10
JAAAAAAAAAAA
het is gelukt ik heb verbidng!!!!!!!!!!
ik zat ff te kijken nog bij die site van MAC toeveogen enzo
en toen zag ik netwerksleutels staan
en ik had net netwerksleutel gewwoon admin gedaan
en nu typte ik deze in die hier stond bestond uit allemaal cijfertjes en letters
en nu heb ik gewoon goede verbinding!!!!!!!

jullie zijn geweldig:D:D
SUPER bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Pagina: 1