Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

diesel zonder voorgloeien

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36
met contact omdraaien gaat het voorgloei lampje niet meer aan van mijn 2.9 td musso.
Nou duurde het voorgloeien überhaupt al heel lang (zomaar 10 - 15 seconden).

Dus ik wacht de 'normale' voorgloeitijd (sec.of 10) en start dan toch. Dat gaat prima, maar zodra de motor loopt, gaat tóch het lampje aan :?
Na 30 seconde gaat het ook weer uit.

Kan een gloestift zijn, kan het relais zijn...
Nu wil ik de stiften doormeten, aangenomen dat ik zo te weten kan komen of ze elektronisch gezien nog wel werken.

De vraag is nu eigenlijk:
KAN een diesel überhaupt wel starten zonder voor te gloeien in welke cilinder dan ook?

m.a.w.
als het relais niet schakelt, en 'dus' de stiften niet gloeien, krijg je hem dan wel aan de praat? of zou hij dan dienst (moeten) weigeren?

zo ja...
dan zal wel een of meerdere stiften stuk zijn

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Ik had zelfde probleem bij mijn astra (2.0 DI)

daar hebben ze de gloeistiften doorgemeten... en die waren af... dus hebben ze die vervangen, daarna ging nog steeds het gloeilampje NA het starten aan... weer terug naar opel... en toen bleek dus ook het relais stuk te zijn... nu doet ie het weer

of de auto wil starten hangt simpelweg van de temperatuur af ... bij koud weer zou hij moeite kunnen hebben maar bij wat warmer weer zou het vooral bij wat recentere autos geen problemen op moeten leveren...

• Maasluip
  • Laatst online: 21-11 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Door de voortdurende compressie zal de cilinder altijd opwarmen, dus als het niet echt veel te koud is dan zal een diesel ook zonder voorgloeien wel aanslaan. Overigens is bij een direct ingespoten diesel (wat de 2.9 van Mercedes volgens mij is) voorgloeien bijna nooit nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 04-02-2008 10:02 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 19:41
Voor wat betreft het starten zonder voorgloeien; geen idee, volgens de bovenstaande reacties iig wel.
Het is overigens wel zo dat bij veel diesels de gloeispiralen nog blijven gloeien, ook als de motor al loopt. (Het lampje is dan overigens wel al uit).

www.steamloco.info

• paQ
Joepho schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:47:
Ik had zelfde probleem bij mijn astra (2.0 DI)

daar hebben ze de gloeistiften doorgemeten... en die waren af... dus hebben ze die vervangen, daarna ging nog steeds het gloeilampje NA het starten aan... weer terug naar opel... en toen bleek dus ook het relais stuk te zijn... nu doet ie het weer

of de auto wil starten hangt simpelweg van de temperatuur af ... bij koud weer zou hij moeite kunnen hebben maar bij wat warmer weer zou het vooral bij wat recentere autos geen problemen op moeten leveren...
hmms

dus het kan ook allebei zijn?
maar relais kapot >> toch lampje aan?
dat lijkt me dan ook wat vreemd
Maasluip schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:01:
Door de voortdurende compressie zal de cilinder altijd opwarmen, dus als het niet echt veel te koud is dan zal een diesel ook zonder voorgloeien wel aanslaan. Overigens is bij een direct ingespoten diesel (wat de 2.9 van Mercedes volgens mij is) voorgloeien bijna nooit nodig.
het is er een met een plunjer pomp (die heb ik gister toevallig nog open gehad)

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 04-02-2008 10:34 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien is dat een vorm van aangeven dat er iets mis is? Staat daar iets over in het serviceboekje?

Life is not about specs, it is about joy!

• Joepho
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

paQ schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:29:
[...]

hmms

dus het kan ook allebei zijn?
maar relais kapot >> toch lampje aan?
dat lijkt me dan ook wat vreemd

[...]

sorry verkeerd uitgedrukt ... bij mij bleef het motorblok lampje aanstaan... voorgloei lampje had ik helemaal niet...

• paQ
zojuist een dealer gesproken

volgens hem zijn er 1 of meerdere stiften kapot.
Het lampje gaat daarom NA het starten aan om je daarop te wijzen.
Op zich geen man overboord omdat er waarschijnlijk 4 stiften nog wél werken.

even meten dus en vervangen.

• Maasluip
  • Laatst online: 21-11 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt ze het beste alle 5 tegelijk vervangen. De levensduur van verschillende gloeibougies is redelijk gelijk en zo veel kosten ze nu ook weer niet om ze preventief te vervangen.
paQ schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:29:
[...]

Ik zie het ja. Dan zal hij wel op basis van de oude 2.9 zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Maasluip op 04-02-2008 11:57 ]

Signatures zijn voor boomers.

• paQ
zou kunnen ja.
tis een grappig pompje, maar pe-per-duur
maar dat is off topic.

ik ga ze op mijn gemak eens doormeten en de kapotte vervangen en dan wil ik eerst wel eens zien of dan het lampje zich weer normaal gedraagd :)

• Chevy454
  • Niet online
paQ schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:23:
De vraag is nu eigenlijk:
KAN een diesel überhaupt wel starten zonder voor te gloeien in welke cilinder dan ook?
ja

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• paQ
puur op compressie dus?
en dat het dan zo heet wordt dat het toch ploft?

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 15:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

]
DI Diesels starten zonder gloeispiralen bijvoorbeeld ford transits jaren 85-99 deze moteren starten alleen op compressie. daardoor moet de startmoter wel zeer snel draaien.

Uber handig in de winter maar bij extreme kou werkt dit niet (-19oid) maar daarvoor kan alsnog een "flame plug" gebruikt worden maar das nogsteeds geen gloeispiraal :)

DI is erg handig maar maakt over het algemeen iets meer lawaai

Asus Zenbook i7 256gb

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44
Maasluip schreef op maandag 04 februari 2008 @ 11:52:
Je kunt ze het beste alle 5 tegelijk vervangen. De levensduur van verschillende gloeibougies is redelijk gelijk en zo veel kosten ze nu ook weer niet om ze preventief te vervangen.

[...]
Ik zie het ja. Dan zal hij wel op basis van de oude 2.9 zijn.
Als ik bij mijn auto de gloeiers wil demonteren mag ik alle slangen van de verstuivers aftrekken voor ik bij de strip kan waar mijn gloeiers aan vastgedraaid zitten. Als je dan de hele zooi demonteert om 1 of 2 stuks te vervangen, kan je idd net zogoed de rest ook vervangen, je wilt nml niet na 2 maand weer hetzelfde gepriegel doen om die andere 2 ook te vervangen.

Wat betreft blijven gloeien na starten: idd gaat je lampje uit, als je dan nog een seconde of 5 wacht hoor je duidelijk een relais klikken in de meeste auto's. Dat is het moment waarop de gloeiers echt uit gaan.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mijn Lupo 3L 1.2TDI heeft geen gloeilampje, volgens mij doet ie dat ook niet want hij start direct na het omdraaien van de sleutel.

• paQ
Als ik de sleutel doordraai in 1 keer start ie ook ;)
maar dat is in mijn geval niet de manier om te starten

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bierkameel schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:34:
Mijn Lupo 3L 1.2TDI heeft geen gloeilampje, volgens mij doet ie dat ook niet want hij start direct na het omdraaien van de sleutel.
Als ik het goed heb begrepen gloeien veel moderne (diesel)auto's al voor op het moment dat je de auto opent.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

bartvl schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:00:
[...]
Als ik het goed heb begrepen gloeien veel moderne (diesel)auto's al voor op het moment dat je de auto opent.
Er hoeft ook minder gegloeid te worden in moderne motoren lijkt me. Als het voorgloei lampje in m'n auto (Peug 407c HDiF 2.7) gaat branden, dan is het volgens de boordcomputer meestal -5 of gekker. Als ik de auto open zap, m'n laptop en lunch in de kofferbak gooi, terug naar binnen loop om de hond terug te brengen (die denkt dat ie mee mag :) ) en dan instap en de sleutel pas draai dan komt dat lampje net zo goed als wanneer ik gelijk instap, dus bij het open zappen al gloeien zal ie wel niet doen.

Ik ben vorige winter, toen de auto net een maand of twee oud was, met grote haast eens midden in de nacht bij -10 of -12 ofzo in de auto gesprongen en gelijk aan de sleutel gaan draaien. Ook zonder gloeien deed ie braaf vroem en liep hij prima.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik gloei eigenlijk nooit voor. Ik heb twee Golf IV's gehad en nu een Alfa 147 JTDm (16v). Ze starten allemaal zonder gestotter of hapering.

Bij die Alfa is voorgloeien zelfs irritant omdat je het contact weer helemaal moet terugdraaien om 'm daarna te starten. Ik heb zoiets van: als het slecht is voor de auto hadden ze het in één keer starten wel verhinderd. Lijkt me een peuleschil om te regelen in de boordcomputer.

Maar is het eigenlijk slecht om niet voor te gloeien?

[ Voor 6% gewijzigd door sopsop op 05-02-2008 13:34 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bierkameel schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:34:
Welk bouwjaar? De mijne is van december 2000 en heeft toch echt wel een voorgloeispiraal teken in de tellers.
Bij de 40 km/u streep: link
bartvl schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:00:
[...]
Bij de 3L gaat de hydrolische pomp die de bak bedient alvast druk opbouwen op het moment dat je de bestuurderdeur opent.

[ Voor 27% gewijzigd door ajhaverkamp op 05-02-2008 13:50 ]

This footer is intentionally left blank

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ghostrider schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:57:
[...]

]
DI Diesels starten zonder gloeispiralen bijvoorbeeld ford transits jaren 85-99 deze moteren starten alleen op compressie. daardoor moet de startmoter wel zeer snel draaien.

Uber handig in de winter maar bij extreme kou werkt dit niet (-19oid) maar daarvoor kan alsnog een "flame plug" gebruikt worden maar das nogsteeds geen gloeispiraal :)

DI is erg handig maar maakt over het algemeen iets meer lawaai
Deze gloeit wel voor, maar alleen als het echt koud is (maar warmer dan -19 ;) ) Bij Transit van m'n ouders (laatste model met de ronde lijnen) heb ik wel geteld in de 9 jaar dat hij nu oud is, het lampje zien branden. Hij slaat ook altijd aan bij de eerste slag, wat echt bizar snel is, aangezien het een 2.5TDI is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1