Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

excel trendlijn vergelijking gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een grafiek geplot, waarbij ik een 4e graads polynoom trendlijn heb verkregen.
mijn vraag is of er een mogelijkheid bestaat om deze vergelijking van de trendlijn automatisch te plakken in een cel om er verder mee te gaan rekenen.
Als ik de vergelijking handmatig kopieer en plak dan werkt deze niet en moet ik de formule eerst handmatig helemaal aanpassen.

weet iemand een oplossing om de formule van de trendlijn automatisch te plakken in een cel? Ik heb al uitgebreid op internet gezocht en nog geen passend voorbeeld gevonden.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:50
Ik zou hem gewoon handmatig overnemen. de vorm die excel geeft kan je toch niet gebruiken aangezien x en y niet gedefinieerd zijn. Je zou de polynoom ook kunnen berekenen in een cel aan de hand van de gegevens. Ik ben alleen vergeten hoe dat ook alweer precies ging.

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:05
Kun je het grafiek object niet uitlezen?

Verwijderd

Topicstarter
Bolukan schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:34:
Kun je het grafiek object niet uitlezen?
Hoe bedoel je?
Het probleem is dat mijn waardes van de grafiek constant veranderen, waardoor ik een andere trendlijn met bijbehorende vergelijking krijg.
Deze vergelijking heb ik weer nodig om verder mee te rekenen, hierbij is x gedefinieerd alleen ik moet dus y berekenen.
Misschien kan dit ook wel zonder die grafiek en rechtstreeks een polynoom vergelijking te maken uit deze waardes, maar ik zou niet weten hoe. mijn wiskunde is niet al te best om dit zelf op te lossen.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 13:41
waar gaat die grafiek over, en wat wil je met de trendlijn doen, voorspellen?

wat ik bedoel is, is die 4e graads polynoom wel een goede voorspeller.......

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met het callibreren van sommige vloeistof sensors, hierbij moet ik de nieuwe hoogte met bijbehorende volume invoeren. Ik wil dus precies kunnen bepalen op welke hoogte welke hoeveelheid vloeistof in de tank heb. aangezien ik netjes een tabel heb met stappen van 100mm en de inhoud niet lineair verloopt en ik de inhoud op bijvoorbeel 30 mm wil kunnen bepalen, dacht ik dat deze methode het simpelst was.

wat ik dus eigenlijk wil is het snijpunt bepalen, omdat ik dit niet voor elkaar krijg in excel leek het me handig om de formule te verkrijgen via een 4e graads polynoom en dan zelf x in te vullen.

als dit simpeler kan dan ben ik al lang blij, dus als je een oplossing weet om in de grafiek een snijpunt te bepalen, dan hoor ik dat graag.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:50
Hier staat beschreven hoe je een formule kan bepalen uit verschillende waarden.
Het staat er een beetje onduidelijk maar misschien kan je er eens naar kijken.

http://nl.wikipedia.org/w...tie#Interpolatiepolynomen

Als dat lukt ben je niet meer afhankelijk van de formule die excel je geeft

• Frostie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 15:23
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 14:27:
ik ben bezig met het callibreren van sommige vloeistof sensors, hierbij moet ik de nieuwe hoogte met bijbehorende volume invoeren. Ik wil dus precies kunnen bepalen op welke hoogte welke hoeveelheid vloeistof in de tank heb. aangezien ik netjes een tabel heb met stappen van 100mm en de inhoud niet lineair verloopt en ik de inhoud op bijvoorbeel 30 mm wil kunnen bepalen, dacht ik dat deze methode het simpelst was.

wat ik dus eigenlijk wil is het snijpunt bepalen, omdat ik dit niet voor elkaar krijg in excel leek het me handig om de formule te verkrijgen via een 4e graads polynoom en dan zelf x in te vullen.

als dit simpeler kan dan ben ik al lang blij, dus als je een oplossing weet om in de grafiek een snijpunt te bepalen, dan hoor ik dat graag.
Zoals al eerder gezegd: Je moet met dit soort dingen altijd erg voorzichtig zijn.

Als je maar een polynoom neemt van een voldoende hoge graad neemt valt alles te fitten maar dat wil niet zeggen dat je dan de vergelijking hebt die accuraat beschrijft waar jij mee bezig bent.

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:05
zoiets bedoelde ik
code:
1
debug.print ActiveSheet.ChartObjects(1).Chart.SeriesCollection(1).Trendlines(1).DataLabel.Caption

Edit: Dit is met Office 2007. Mogelijk is objectmodel Excel 2003 nog iets anders, want Grafiek-object is vernieuwd bij Office 2007

[ Voor 35% gewijzigd door Bolukan op 04-02-2008 21:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:11:
Ik heb een grafiek geplot, waarbij ik een 4e graads polynoom trendlijn heb verkregen.
mijn vraag is of er een mogelijkheid bestaat om deze vergelijking van de trendlijn automatisch te plakken in een cel om er verder mee te gaan rekenen.
Nee, dat kan niet, maar je kan met Linest() eenvoudig de coefficienten van het polynoom berekenen, zodat je deze in een cel hebt staan i.p.v. in de grafiek. En uiteraard veranderen de coefficienten dan mee als de dataset verandert.
Pagina: 1