X-Fi werkt niet wegens incompatibele pci bus ?

Pagina: 1
Acties:

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:28
Ik heb recent een X-Fi gamer en een oud thinclient pctje op de kop kunnen tikken. De thinclient heeft een Via C3 533Mhz processor, 256Mb ram, en één enkel PCI slot, waar de X-Fi in gaat. Er draait een verse XP SP2 op. Het idee is om een low-power mp3 spelertje te maken, maar helaas! De X-Fi wordt weliswaar getecteerd, en er worden geen conflicten weergegeven bij apparaatbeheer, maar geluid produceren doet hij niet :(. Ook doet de audioconsole raar: als ik tussen modussen wil switchen hangt hij, en de speakers kunnen niet geconfigureerd worden.

Ik heb al vanalles geprobeerd: drivers cleanen en herinstalleren, onboard audio uitschakelen, geluidsniveaus aangepast in Microsoft's audio config panel, maar dat levert niets op. De X-Fi werkt perfect in een andere pc. Omdat er *nergens* specificaties te vinden zijn voor mijn thinclient, kan ik niet nagaan of de PCI bus v2.1 is, maar ik veronderstel van wel. Als er iemand weet hoe je dat onder XP kan uitvinden, laat gerust weten ;)
Wat ik wel ontdekt heb, is dat het PCI slot geen -12V levert (wat volgens de pci specificatie wel moet). Is het mogelijk dat hierdoor mijn geluidskaart niet werkt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Omdat er *nergens* specificaties te vinden zijn voor mijn thinclient, kan ik niet nagaan of de PCI bus v2.1 is
Oh :?

Achterhaal gewoon welk chipset dat ding heeft en kijk in de specs daarvan. Chipset kun je makkelijk achterhalen door een Linux LiveCD erin te steken en lspci -v te doen. "PCI-to-PCI bridge" is waar je naar moet kijken.

Klinkt trouwens als een Epia-achtig geval, waardoor ik ervan zou staan te kijken als het een PCI 2.1 issue is - alle Via low-end zut, zelfs de PLE133, heeft PCI 2.2 support. Iirc was de ApolloPro133 (693A) chipset de laatste van Via die dat niet had.

Oslik blyat! Oslik!

• BlueArchon
dion_b schreef op zondag 03 februari 2008 @ 22:53:
[...]

Oh :?

Achterhaal gewoon welk chipset dat ding heeft en kijk in de specs daarvan. Chipset kun je makkelijk achterhalen door een Linux LiveCD erin te steken en lspci -v te doen. "PCI-to-PCI bridge" is waar je naar moet kijken.

Klinkt trouwens als een Epia-achtig geval, waardoor ik ervan zou staan te kijken als het een PCI 2.1 issue is - alle Via low-end zut, zelfs de PLE133, heeft PCI 2.2 support. Iirc was de ApolloPro133 (693A) chipset de laatste van Via die dat niet had.
Ah, bedankt. Hij is inderdaad v2.2 compliant, dus daar zal het niet aan liggen. Het is de Apollo PLE133 chipset trouwens.
Dan is het dus waarschijnlijk de missende -12V die het probleem is? :'(

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Missende -12V zou een issue kunnen zijn, maar daarvoor zou je de documentatie van de X-Fi door moeten spitten. Heb je toevallig andere geluidskaarten die je iig om even te testen erin zou kunnen steken? Ook al is het een EUR 5 Sweex geval, of het werkt of niet vertelt je al wat meer. Heeft die thin-client trouwens geen onboard/integrated audio? Sowieso zouden wat meer specs ervan handig kunnen zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 05-02-2008 10:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

• BlueArchon
Net eens geprobeerd met een prutsgeluidskaartje met een c-media chipset. Zelfde verhaal: wordt gedecteerd, installatie gaat zonder problemen, geen problemen bij Device Manager, maar geen geluid.

Het viel mij ook op dat de X-Fi een IRQ deelde met de grafische kaart, dus heb ik eens geprobeerd wat dat gaf zonder gedeelde IRQ, maar het resultaat blijft hetzelde: geen geluid.

Hier is iets meer info over de thinclient:
Hier gekocht: http://www.samenkopen.net/action_product/459722/567493 (foto's hier te vinden)
Op het moederbord staat dat het een 'TK-3350 v2.5' is, wat op google niet zo erg veel nuttige resultaten oplevert.

Enkele specificaties die Everest oplevert (moederbord naam wordt precies wel verkeerd gedetecteerd)
---------------------------------------------------------------
Moederbord:
CPU Type VIA C3, 533 MHz (4 x 133)
Moederbordnaam Soyo 7VEM (1 ISA, 3 PCI, 1 AMR, 2 DIMM, Audio, Video)
Moederbord Chipset VIA VT8601A Apollo PLE133
Systeemgeheugen 247 MB (PC133 SDRAM)
BIOS Type Award (03/28/03)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart Trident Video Accelerator Blade 3D/ProMedia (8 MB)
3D-Versneller Trident CyberBlade-i7

Netwerk:
Netwerkkaart Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

Peripherieapparaten:
USB1 apparaat VIA VT83C572 PCI-USB Controller
USB1 apparaat VIA VT83C572 PCI-USB Controller

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID 03/28/2003-601-686B-6A6LI00AC-00
Moederbordnaam Soyo 7VEM (1 ISA, 3 PCI, 1 AMR, 2 DIMM, Audio, Video)

Chipseteigenschappen:
Moederbord Chipset VIA VT8601A Apollo PLE133
Geheugeninstellingen 3-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS)

SPD Geheugenmodules:
DIMM1 256 MB PC133 SDRAM (3.0-3-3-6 @ 133 Mhz) (2.0-2-2-5 @ 100 Mhz)

[ Noord Brug: VIA VT8601A Apollo PLE133 ]
[ Zuid Brug: VIA VT82C686B ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK...

Dat CMedia geval is inderdaad zo standaard is als maar zijn kan en geen eisen heeft mbt PCI-bus versie, en iirc ook niet mbt aanwezigheid van -12V lijn.

Maar als ik die info van jou bekijk zie ik dat er een doodgewone uATX mobo in dat systeem zit, een Soyo 7VEM, en dat dat bord ook gewoon integrated audio heeft (vast en zeker een Via AC'97 Codec ofzo - sterker nog, ik zie op een pic ervan op Google images een vierkant chipje met Via logo vlak achter de bovenste PCI slot zitten die het wel eens zou kunnen zijn).

Zou het niet gewoon kunnen dat je twee geinstalleerde hardware devices hebt en de Windows mixer toevallig op de onboard meuk ingesteld is ipv de add-in kaart?

Oslik blyat! Oslik!

• BlueArchon
dion_b schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 01:36:
OK...

Dat CMedia geval is inderdaad zo standaard is als maar zijn kan en geen eisen heeft mbt PCI-bus versie, en iirc ook niet mbt aanwezigheid van -12V lijn.

Maar als ik die info van jou bekijk zie ik dat er een doodgewone uATX mobo in dat systeem zit, een Soyo 7VEM, en dat dat bord ook gewoon integrated audio heeft (vast en zeker een Via AC'97 Codec ofzo - sterker nog, ik zie op een pic ervan op Google images een vierkant chipje met Via logo vlak achter de bovenste PCI slot zitten die het wel eens zou kunnen zijn).
Het is Everest Home die detecteerd dat het een Soyo 7VEM is, en ik weet niet in hoeverre dat correct is. Soyo 7VEM: http://www.motherboard.cz/mb/soyo/7vem.jpg, uitzicht van mn moederbordje: http://www.deproco.nimiohosted.nl/ThintuneM_1.JPG Nu ja, het kan er een afgeleide van zijn natuurlijk :). Je hebt inderdaad gelijk wat betreft integrated audio: dat is inderdaad aanwezig. Ik gebruik die overigens niet omdat het geluid ervan niet zo fantastisch genoemd kan worden ;) (wat wil je ook als de chip en audio jacks zich op twee centimeter van de unshielded voeding bevinden...).
dion_b schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 01:36:
Zou het niet gewoon kunnen dat je twee geinstalleerde hardware devices hebt en de Windows mixer toevallig op de onboard meuk ingesteld is ipv de add-in kaart?
Hm nee, de integrated audio heb ik in de bios volledig uitgeschakeld, om hardwareconflicten te vermijden. Ook de windows mixer geeft het juiste apparaat aan.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:55

Garyu

WW

Op mijn PC moest ik eea jumperen om integrated audio uit te schakelen, misschien bij jou ook het geval?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueArchon schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:38:

Het is Everest Home die detecteerd dat het een Soyo 7VEM is, en ik weet niet in hoeverre dat correct is. Soyo 7VEM: http://www.motherboard.cz/mb/soyo/7vem.jpg, uitzicht van mn moederbordje: http://www.deproco.nimiohosted.nl/ThintuneM_1.JPG Nu ja, het kan er een afgeleide van zijn natuurlijk :). Je hebt inderdaad gelijk wat betreft integrated audio: dat is inderdaad aanwezig. Ik gebruik die overigens niet omdat het geluid ervan niet zo fantastisch genoemd kan worden ;) (wat wil je ook als de chip en audio jacks zich op twee centimeter van de unshielded voeding bevinden...).
OK, dit onderstreept des te meer waarom je echt zelf specs moet opzoeken/posten ipv te vertrouwen op tooltjes etc.

Bord is totaal anders - al heeft het wel dezelfde Via AC'97 codec...

Begrijp ik het goed dat de integrated audio wel werkt (zij het brak)?

Zo ja zou het toch aan PCI kunnen liggen. Mogelijk is het een 3.3V only slot oid. Werken andere PCI kaarten er wel in?

Hm nee, de integrated audio heb ik in de bios volledig uitgeschakeld, om hardwareconflicten te vermijden. Ook de windows mixer geeft het juiste apparaat aan.
[/quote]

Oslik blyat! Oslik!

• BlueArchon
Garyu schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:45:
Op mijn PC moest ik eea jumperen om integrated audio uit te schakelen, misschien bij jou ook het geval?
Daar zijn precies geen jumpers voor te vinden op mijn mobotje.
dion_b schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:31:
[...]

OK, dit onderstreept des te meer waarom je echt zelf specs moet opzoeken/posten ipv te vertrouwen op tooltjes etc.

Bord is totaal anders - al heeft het wel dezelfde Via AC'97 codec...

Begrijp ik het goed dat de integrated audio wel werkt (zij het brak)?

Zo ja zou het toch aan PCI kunnen liggen. Mogelijk is het een 3.3V only slot oid. Werken andere PCI kaarten er wel in?
Ja, onboard werkt wel.
Volgends de keying van het PCI slot is het een 5V only slot, maar de X-Fi heeft universele keying, dus die zou met zowel 5v als 3.3v moeten kunnen omgaan.

Een pci grafisch kaartje is al getest, en dat werkt wel.

Het is me ook nog opgevallen dat zowel de BIOS health status als speedfan vrij slechte waarden weergeven voor de 12V lijn: ongeveer 7.5V, en ook de 5V ligt iets te laag. Volgens de pinout van een pci bus, heeft die ook pinnetjes om 12V te leveren aan pci kaarten, dus wie weet heeft het daar mee te maken... Voor zover je voltage sensors op een mobo kan vertrouwen natuurlijk :D Vanavond als ik terug thuis ben, zal ik eens de multimeter ter hand nemen.

• BlueArchon
Even de bios geflasht naar een nieuwere versie, maar dat maakte ook niets uit.

Ook met mijn multimeter, en aan de hand van pinouts.ru wat voltage pinnetjes opgemeten van het pci slot. De meeste resultaten zijn precies zo denderend niet: wat volgende het schema +12V zou moeten zijn, meet 3.5V, en een aantal dingen die 5V zouden moeten zijn, zitten ook maar rond de 4V, of soms 1.5v.

Nu ja, veel kans om het werkend te krijgen zie ik niet meer, dus t wordt wellicht tijd om uit te kijken naar andere alternatieven... :|
Pagina: 1