Intel E6700 slechte cores + energie gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views

• Manfredi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 19:14
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren ook al een post gemaakt, maar daar werd glashard (en terecht ;) ) een slotje op gezegt door de mod.

Ik probeer het nog een keer!

mijn specs:
Intel Core 2 duo E6700 + Zalman 9700NT LED koeler
Asus P5N32-E SLI Nforce 680i
2048mb DDR2 6400 C4
MSI Geforce 8800GTX
igreen 500W Coolermaster PSU
windows: Vista Home Premium 32 en XP SP2

Ik in heb Sisoft Sandra XII SP1 de multi core efficiency benchmark gedraait. Nu had ik gisteren (in mijn gelockte post) al te horen gekregen dat het maar cijfers zijn en van een mod een vergelijking met hamers en spijkers naar m'n hoofd geslingert gekregen, maar voordat ik meer van dat soort vergelijkingen krijg wil ik mijzelf even verdedigen.

Tuurlijk zijn cijfers, maar cijfers. Maar cijfers van een benchmark zeggen altijd wel iets. Je hebt daar wel het menselijk verstand voor nodig (ja Dion-b die bezit ik :9 ) Op zich kijk ik dus ook niet zo erg naar cijfers en zeker niet als ze een beetje verschillen. Deze keer echter verschilde ze wel erg veel van de verwachte cijfers. Er zijn geen verschillende settings om deze benchmark in te draaien Dion-b. Dat had je kunnen weten als jij je in had gelezen voordat je reageerde :P Ook mijn stroom verbruik (volgens Sisoft Sandra dan) was erg laag. Ik scoorde dus lager in de benchmark dan een E6300 qua latency tussen de verschillende cores.
Qua bandwidth scoorde ik tussen de E6600 en E6400 core 2 duo.
Tuurlijk zijn dit cijfers, maar ze kunnen wel degelijk wat zeggen. Ik heb bijvoorbeeld de benchmark gedraait in vista (mijn eerste keus besturingssysteem en vol met programma's e.d.) en XP (helemaal kaal en bijna geen enkel programma geinstalleerd) en ik kreeg de zelfde scores. Dus ik heb al middels de cijfers ontdekt dat het niet aan het besturingssysteem ligt.

Blijft de vraag over, waarom scoor ik dan zo slecht. Nu kan ik verschillende dingen doen:
1. Ik kan naar een computer winkel gaan en daar mijn CPU testen in eenander systeem en kijken welke scores ik nu haal.
2. Ik kan naar een computer winkel gaan en een nieuwe CPU in mijn systeem plaatsen en hiermee testen.
3. of ik kan checken wat voor scores andere mensen halen met de benchmark met een vergelijkbare CPU halen.

Ik vraag dus of er mensen zijn die mij willen helpen (met een Intel core 2 duo E6700 en E6600 door deze benchmark te draaien en te vertellen wat hun scores zijn. Verschillen ze nou heel veel van de reference scores van de benchmark, dan ga ik geen geld uitgeven voor een hardware test bij een computer winkel. Blijkt dat ik inderdaad te lage scores haal dan ga ik dat wel doen, omdat ik 500 euro heb uitgegeven aan de CPU en 200 euro aan het moederbord ik wil gewoon geen product wat niet 100% van zijn kunnen haalt. Logisch toch?

Laatste wat ik nog kwijt wil is dat ik ook Intel hierover heb gecontacteerd en zij raden mij aan om de CPU en/of moederbord en PSU te laten testen.

Hier dus mijn scores voor SiSoftware Sandra multi core efficiency benchmark:

Benchmark Results
Inter-Core Bandwidth : 6.33GB/s
Results Interpretation : Higher index values are better.
Inter-Core Latency : 125ns
Results Interpretation : Lower index values are better.

Windows Experience Index
Current Processor(s) : 5.5

Performance vs. Speed
Inter-Core Bandwidth : 2.43MB/s/MHz
Inter-Core Latency : 0.05ns/MHz

Performance vs. Power
Processor(s) Power : 55.95W
Inter-Core Bandwidth : 115.78MB/s/W
Inter-Core Latency : 2.23ns/W

Detailed Benchmark Results
Processor Affinity : CPU0-CPU1
Inter-Core Bandwidth @ 2x 8kB : 1.81GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 4x 8kB : 1.91GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 2x 32kB : 2.27GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 4x 32kB : 11.71GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 16x 8kB : 10.98GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 2x 128kB : 11.79GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 4x 128kB : 11.99GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 16x 32kB : 11.71GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 64x 8kB : 10.95GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 16x 128kB : 11.72GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 64x 32kB : 11.38GB/s
Inter-Core Bandwidth @ 64x 128kB : 1.69GB/s

Performance Test Status
Run ID : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6700 @ 2.66GHz (Dual-Core, 2.67GHz, 4MB L2, 1.07GHz FSB)
Platform Compliance : Win32 x86
Buffering Used : No
NUMA Support : No
SMP (Multi-Processor) Benchmark : No
Total Test Threads : 2
Multi-Core Test : Yes
SMT (Multi-Threaded) Benchmark : No
System Timer : 25MHz

Processor
Model : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6700 @ 2.66GHz
Speed : 2.67GHz
Cores per Processor : 2 Unit(s)
Type : Dual-Core
L2 On-board Cache : 4MB, ECC, Synchronous, ATC, 16-way, Inclusive, 64 byte line size, 2 threads sharing

Ik hoop dat iemand mij wil helpen en er deze keer geen mod komt om een slot op mijn topic te plaatsen.

met vriendelijke groet,

Maarten

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Vergeet even al die synthetisch benchmarks, is helemaal niet belangrijk (en al helemaal neit van die effientie testen van sandra xl). De vraag is hoe presteert de pc in "real life" want ik denk niet dat je je pc heb gekocht om te kijken wat een synthetisch benchmark doet.

En je kan best met google wat score opzoek, als je het toch zo belangrijk vind, maar ik adviseer je pc te testen met gewone software die jij zelf dagelijks gebruikt.

En nogmaals sandra is een synthetisch benchmark, die sterk kan afwijken van daadwerkelijke prestatie van je pc.

PS.

Wat een berg aan getallen produceert sandra waar je echt niks aan heb en niks mee kan. :P

Let op dat je alle maal wel de zelfde versie van sandra pakt, anders wijken ze sowieso van elkaar af.

Edit/

Begin dus maar eerst met het melden van welke versie je deze testen heb uitgevoerd, anders heb je kans dat andere die de test gaan doen een andere versie gebruiken en de score dus niet geldig zijn om te vergelijken.

[ Voor 27% gewijzigd door mad_max234 op 03-02-2008 20:55 ]

• Manfredi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 19:14
Intel zelf dacht daar anders over. Zeker het wattage wat gemeten is baart mij zorgen ik kom niet aan de 65w, maar aan 55,95w.

Ik vraag alleen of iemand misschien de moeite wil doen om eens zijn E6700 of E6600 CPU te meten. In de software die ik gebruik zie ik vaak kleine haperingen bij het opstarten. Ook leek mij windows vista log en dacht dat dat aan vista lag, maar toen ik XP instaleerde had ik het zelfde. (tuurlijk is het mijn subjectieve mening). Alles wat ik vraag is of iemand gewoon even de synthetische benchmark wil draaien om mij wat vergelijkings materiaal te geven. Uit die getallen kan ik wel wat conclusies trekken.

En inderdaad het moet wel de zelfde versie van Sisoft Sandra zijn nl: XII SP1 (dank je mad-max)

[ Voor 12% gewijzigd door Manfredi op 03-02-2008 20:56 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat een berg aan getallen produceert sandra waar je echt niks aan heb en niks mee kan. :P
Inderdaad. En tig keer mijn nick in je post zetten (en verkeerd spellen :X ) verandert daar niets aan.
Er zijn geen verschillende settings om deze benchmark in te draaien Dion-b. Dat had je kunnen weten als jij je in had gelezen voordat je reageerde :P
Ga toch alsjeblieft de FAQ van dit subforum lezen. De BIOS van je moederbord heeft tientallen settings die allemaal invloed hebben op dit soort cijfers. Je rept er nog steeds met geen woord over. Als je daar je latencies te hoog zet (of iig hoger dan het testsysteem van SiSoft) zul je lager scoren in synthetische benches. Dit is geen rocket science.

Dat is ons beleid trouwens ook niet. Zie:
Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Zonder overleg "heropende" topics gaan per definitie dicht, al helemaal als er nog steeds geen poging tot inlezen of inzet uit ademt :o

Edit:
En klagen dat je stroomverbruik te laag is... wat wil je anders doen? Patsen met de grootste stroomrekening van de straat ofzo 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 03-02-2008 20:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.